164 Askarruttaa jälleen...
Valvoja: Moderators
164 Askarruttaa jälleen...
Kesäkin se ainakin kalenterin mukaan tulla jollottaa mutta entäs täällä susirajan takana kun ei kunnolla puissa lehteä!!! No, asiaan…
Joopa, takalokasuojan kaaret on nyt korjattu (hiottu, paklattu ja maalattu), ja nytpä alfastani löytyy jo neljäs eri punasävy kiitos erisävyisen maalin. Eipä kuki ruoste perkele! Liukuvärjäyksestä kyllä tuli ihan kohtuullisen onnistunut mutta maalin alle kyllä jäi vähän epätasaista pintaa kun on muhkuroita... Jospa tuon vielä Oulun päässä hioisi uudelleen ja maalaisi paremmalla sävyllä ja lakalla höystettynä.
Kuusnepani vasen etupyörä alkoi viime aikoina kolahdella ajossa esim. vaihdetta vaihdettaessa. Sitten kerran ilmaa lisätessä kokeilin kiekon kiinnitystä: koko pyörä lonksui sivusuunnassa kun sitä kovasti tyrkki yläreunastaan. Perkele, otin renkaan irti ja avot keskiöruuvi oli päässyt löystymään. Mulla ei teitenkään ollut sopivaa hylsyä (36 mm, pirun kapeaseinäinen) joten ajelin pensikselle. Pensiksen setä kiristi ruuvin joka oli löysällä ja kolina loppui. Nyt tuntui klappia olevan raidetangossa ja setä sanoi että raidetangon sisäpäät voisi lähiaikoina uusia. Onko kova operaatio (motonetissä raidetangon sisäpää vaivaiset 15 €/kpl) ja onnistuuko kotikonstein? Varmasti auton vetely johtuu ainakin osaksi noista värkeistä? Muuten etupään puslat olivat kuulemma ihan ok kunnossa.
Missä sijaitsee 164 TS:n pensansuodatin -kaipa tuonkin voisi joskus uusia? Voiko sen vaan nykäistä irti ja laittaa uuden tilalle ilman sen kummempia ilmauksia/kikkailuja?
Onko nepassa etupyörässä prässilaakeri eli viekö vaihto ammattilaiseltakin 2-3 h vai meneekö jonkun Boschin putkan suosituksen mukaan tunnissa?
Pääseekö venttiilikoneistoon kurkistelemaan miten helposti ja tarvitseeko kasatessa jotain tiivisteitä/tiivistemassa. Vituttaa tuo koneen nalkuttava ääni (vasta kaksi vuotta tällä palstallakin siitä valiteltu) ja tekisi lopultakin mieli katsoa mistä se ääni tulee. Voiko sieltä mitata esim. jotain välyksiä? Miten ne säätöpalat toimivat ja mistä niitä saa -kaipa niiden vaihtamista varten pitäisi irroittaa jo nokatkin?
Helevetti, onko muuten kellään vielä kuusnepasta Hanskalokero tippunut irtipoikki pillunpäreiksi niin että kiinnityksetkin särkyvät??? Pitänee jatkossa säilyttää CD-levyjä jossain muualla ja karsia sitä tavaramäärää -jospa sinne laittaisi pelkät näppylähanskat, heh
Joopa, takalokasuojan kaaret on nyt korjattu (hiottu, paklattu ja maalattu), ja nytpä alfastani löytyy jo neljäs eri punasävy kiitos erisävyisen maalin. Eipä kuki ruoste perkele! Liukuvärjäyksestä kyllä tuli ihan kohtuullisen onnistunut mutta maalin alle kyllä jäi vähän epätasaista pintaa kun on muhkuroita... Jospa tuon vielä Oulun päässä hioisi uudelleen ja maalaisi paremmalla sävyllä ja lakalla höystettynä.
Kuusnepani vasen etupyörä alkoi viime aikoina kolahdella ajossa esim. vaihdetta vaihdettaessa. Sitten kerran ilmaa lisätessä kokeilin kiekon kiinnitystä: koko pyörä lonksui sivusuunnassa kun sitä kovasti tyrkki yläreunastaan. Perkele, otin renkaan irti ja avot keskiöruuvi oli päässyt löystymään. Mulla ei teitenkään ollut sopivaa hylsyä (36 mm, pirun kapeaseinäinen) joten ajelin pensikselle. Pensiksen setä kiristi ruuvin joka oli löysällä ja kolina loppui. Nyt tuntui klappia olevan raidetangossa ja setä sanoi että raidetangon sisäpäät voisi lähiaikoina uusia. Onko kova operaatio (motonetissä raidetangon sisäpää vaivaiset 15 €/kpl) ja onnistuuko kotikonstein? Varmasti auton vetely johtuu ainakin osaksi noista värkeistä? Muuten etupään puslat olivat kuulemma ihan ok kunnossa.
Missä sijaitsee 164 TS:n pensansuodatin -kaipa tuonkin voisi joskus uusia? Voiko sen vaan nykäistä irti ja laittaa uuden tilalle ilman sen kummempia ilmauksia/kikkailuja?
Onko nepassa etupyörässä prässilaakeri eli viekö vaihto ammattilaiseltakin 2-3 h vai meneekö jonkun Boschin putkan suosituksen mukaan tunnissa?
Pääseekö venttiilikoneistoon kurkistelemaan miten helposti ja tarvitseeko kasatessa jotain tiivisteitä/tiivistemassa. Vituttaa tuo koneen nalkuttava ääni (vasta kaksi vuotta tällä palstallakin siitä valiteltu) ja tekisi lopultakin mieli katsoa mistä se ääni tulee. Voiko sieltä mitata esim. jotain välyksiä? Miten ne säätöpalat toimivat ja mistä niitä saa -kaipa niiden vaihtamista varten pitäisi irroittaa jo nokatkin?
Helevetti, onko muuten kellään vielä kuusnepasta Hanskalokero tippunut irtipoikki pillunpäreiksi niin että kiinnityksetkin särkyvät??? Pitänee jatkossa säilyttää CD-levyjä jossain muualla ja karsia sitä tavaramäärää -jospa sinne laittaisi pelkät näppylähanskat, heh
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
Re: 164 Askarruttaa jälleen...
Raidetangonpäät saat itekin niillä näppylähanskoilla vaihdettua.
Kun oot vaihtanut niin pyöräsuuntaukset kannataa tarkistaa ettei ihan vinksin vonksin mene. Mittauksen yhteydessä sitten säätää kohdilleen.
mahdollista on myös jos vanhat on oikeilla paikoillaan niin pyörittelet just samaan asentoon uudet eli lasket montako kierrosta niissä on kun otat pois.
Polttoainesuodattimia on kahta mallia.
Toinen tavallinen letku&lemmari sydeemi ja toinen on pulteilla.
Suodatin sijaitsee kuskinpuolen takarenkaa etupuolella suunnilleen.
Ventiilikoneiston näät kun otat venakopan irti.
Varaat sitten uuden tiivisteen taikka massat kun asennat takaisin.
itekin pitäis ottaa irti kun hiukan tihkuu ja massat laitan tilalle enkä tiivistettä.
Tulpat pois ja kampuran päästä pyörittelet niin pääset rakotulkilla mittailemaan välyksiä. Veikkaan että pakopuolelta tuo nalkutus kuuluu.
Säätöpalojen ja paininkuppien takia joutuu nokat irroittamaan ja Muukoseltahan noita ainakin saa rahalla.
Tuossahan tuota näppylähanska hommaa aluksi
Meillä ainakin on tuo hanskalokero pysynnyt paikoillaan
Kun oot vaihtanut niin pyöräsuuntaukset kannataa tarkistaa ettei ihan vinksin vonksin mene. Mittauksen yhteydessä sitten säätää kohdilleen.
mahdollista on myös jos vanhat on oikeilla paikoillaan niin pyörittelet just samaan asentoon uudet eli lasket montako kierrosta niissä on kun otat pois.
Polttoainesuodattimia on kahta mallia.
Toinen tavallinen letku&lemmari sydeemi ja toinen on pulteilla.
Suodatin sijaitsee kuskinpuolen takarenkaa etupuolella suunnilleen.
Ventiilikoneiston näät kun otat venakopan irti.
Varaat sitten uuden tiivisteen taikka massat kun asennat takaisin.
itekin pitäis ottaa irti kun hiukan tihkuu ja massat laitan tilalle enkä tiivistettä.
Tulpat pois ja kampuran päästä pyörittelet niin pääset rakotulkilla mittailemaan välyksiä. Veikkaan että pakopuolelta tuo nalkutus kuuluu.
Säätöpalojen ja paininkuppien takia joutuu nokat irroittamaan ja Muukoseltahan noita ainakin saa rahalla.
Tuossahan tuota näppylähanska hommaa aluksi
Meillä ainakin on tuo hanskalokero pysynnyt paikoillaan
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: 164 Askarruttaa jälleen...
Tiiviste täytyy olla kopan välissä oli massaa tai ei. Tivari on nimittäin niin paksu, että koppa jää muuten "kantamaan" ja kannen ja venakopan väliin jää rakoa vaikka pultit olisivat kuinka kireällä.HOTAKAINEN kirjoitti:[
Varaat sitten uuden tiivisteen taikka massat kun asennat takaisin.
itekin pitäis ottaa irti kun hiukan tihkuu ja massat laitan tilalle enkä tiivistettä.
Tulpat pois ja kampuran päästä pyörittelet niin pääset rakotulkilla mittailemaan välyksiä. Veikkaan että pakopuolelta tuo nalkutus kuuluu.
Säätöpalojen ja paininkuppien takia joutuu nokat irroittamaan ja Muukoseltahan noita ainakin saa rahalla.
Tuossahan tuota näppylähanska hommaa aluksi
Meillä ainakin on tuo hanskalokero pysynnyt paikoillaan
Pulukka: Niinkuin Hotakainen tuossa jo totesi, niin ääni tulee todennäköisesti pakopuolelta. Ja mikäli autostasi ei ole pakonokkaa koskaan vaihdettu niin VEIKKAANPA, että nokka on kulunut. Eli joudut vaihtamaan sen naputuksen poistamiseksi.
Venttiilinsäätöpaloja saat Deltasta. Uudet maksaa muistaakseni 16e/kpl ja ovat helposti tilaustavaraa. Kannattaa kysyä josko löytyisi sopivia paloja käytettynä.
Mulla kävi tuuri, kun paikallisen Deltan varaosamyyjä löysi kätköistänsä mulle sopivat käytetyt palat.
Re: 164 Askarruttaa jälleen...
Minulla on sama vaiva. Venttillivälykset ovat kohdallaan ja nokkien muoto on silmämääräisesti sama, mutta klonksotus kuuluu silti. Outoa on, että vaikka nokan muodot ovat tosiaan silmämääräisesti samat, niin ääni tuntuisi tulevan jostain kahden takimmaisen sylinterin tienoilta. Eikä möykkää kuulu kylmänä, vaan vasta koneen lämmettyä. Kaipa tuossa voi olla kysessä myös väljä paininkuppi tai venttiilinohjuri. Pitäisi varmaan ottaa asia tarkempaan tutkiskeluun, mutta kun ei tuo varsinaisesti ajamiseen vaikuta....Abarth kirjoitti:Pulukka: Niinkuin Hotakainen tuossa jo totesi, niin ääni tulee todennäköisesti pakopuolelta. Ja mikäli autostasi ei ole pakonokkaa koskaan vaihdettu niin VEIKKAANPA, että nokka on kulunut. Eli joudut vaihtamaan sen naputuksen poistamiseksi.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 164 Askarruttaa jälleen...
Ööh... Saako ne sisäpäät tosiaan noin helposti uusittua? Minen tiedä kun en ole kokeillut, mutta epäilen kaikkea mikä liikkuuHOTAKAINEN kirjoitti:Raidetangonpäät saat itekin niillä näppylähanskoilla vaihdettua.
- Epäkelpokeräilijä -
Hotakainen tuumasi:
Tuo venttiilikoneiston napsutus tuntuu mulla kyllä tulevan melko selkeästi imupuolelta vasemmasta (siitä missä on se joku ajoituksensäädin -mokkula) päästä. Perkelekkö siellä sitä elämää pitää -luulisi tuon äänen muuttuvan joksikin 50 tkm aikana mutta aina vaan se sama nylkytys -kesät talvet ja lämpimänä ja kylmänä. Pitänee aukoa noita paikkoja antamienne ohjeiden mukaisesti ja tutkia mistä ääni lähtee. Kenties hankin tuonkin imupuolen tiivisteen valmiiksi niin ei öljyt ruikkuidu poikkeen. Pelottaa vain tuo kansien aukominen; entäs jos lintu paskantaa sisuksiin tai joku ruuvi tippuu niin siellä on ja pysyy koneen syövereissä ja kossu virtaa. Hm…
Kiitokset neuvoloista koko konkkaronkalle, nyt kun joki vielä tietää tuon etupyörän laakerin vaihdon mutkikkuuden (prässi vai ei) niin joulu koittaisi. Missäpä olisinkaan ilman teitä (en ainakaan auton alla paskaliejussa selällään)
NIIN JOO, missä on vika kun asfaltilla jarrutettaessa menee vasen takapyörä ekana lukkoon eli meinaa heittää kotteron ympäri. Ei liene kovin turvallista tosipaikan tullen -kävin äsken jarruttelemassa viimeisetkin kuviot renkaista (vai lienevätkö nyt jo kantikkaat)… Joku paineentasain???
Pitänee laittaa Motonetistä tilaukseen -kerkesin jo melkein alleni ripuloida kun korjaamon setä totesi hammastangon sisäpäiden olevan uusilla… onneks onkin halpaa ”hupia” jos vielä ite saapi paikalleen (huom JOS). Kiitokset suodatinvinkeistä -pitää huomenna pistää päätä auton alle ja otta suodattimesta mallia. Tietääpä tilata senkin oikein… mahtavaa, homma etenee!Raidetangonpäät saat itekin niillä näppylähanskoilla vaihdettua. Kun oot vaihtanut niin pyöräsuuntaukset kannataa tarkistaa ettei ihan vinksin vonksin mene. Mittauksen yhteydessä sitten säätää kohdilleen.
Polttoainesuodattimia on kahta mallia. Toinen tavallinen letku&lemmari sydeemi ja toinen on pulteilla. Suodatin sijaitsee kuskinpuolen takarenkaa etupuolella suunnilleen.
Tuo venttiilikoneiston napsutus tuntuu mulla kyllä tulevan melko selkeästi imupuolelta vasemmasta (siitä missä on se joku ajoituksensäädin -mokkula) päästä. Perkelekkö siellä sitä elämää pitää -luulisi tuon äänen muuttuvan joksikin 50 tkm aikana mutta aina vaan se sama nylkytys -kesät talvet ja lämpimänä ja kylmänä. Pitänee aukoa noita paikkoja antamienne ohjeiden mukaisesti ja tutkia mistä ääni lähtee. Kenties hankin tuonkin imupuolen tiivisteen valmiiksi niin ei öljyt ruikkuidu poikkeen. Pelottaa vain tuo kansien aukominen; entäs jos lintu paskantaa sisuksiin tai joku ruuvi tippuu niin siellä on ja pysyy koneen syövereissä ja kossu virtaa. Hm…
Kiitokset neuvoloista koko konkkaronkalle, nyt kun joki vielä tietää tuon etupyörän laakerin vaihdon mutkikkuuden (prässi vai ei) niin joulu koittaisi. Missäpä olisinkaan ilman teitä (en ainakaan auton alla paskaliejussa selällään)
NIIN JOO, missä on vika kun asfaltilla jarrutettaessa menee vasen takapyörä ekana lukkoon eli meinaa heittää kotteron ympäri. Ei liene kovin turvallista tosipaikan tullen -kävin äsken jarruttelemassa viimeisetkin kuviot renkaista (vai lienevätkö nyt jo kantikkaat)… Joku paineentasain???
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
Haluan pulukka varoittaa sinua noista mm. motonetin halpisnivelistä, joudut vaihtamaan ne joka vuosi uudelleen jos sille tielle lähdet. Laadukas ja lähes joka autovaraosaliikkeestä saatava alustanosamerkki on LEMFÖRDER METALLWAREN, sen tunnistaa pöllön kuvasta . Hintaa noin tuplaten verrattuna halpaniveliin, mutta kestoikää ainakin nelinkertaisesti.
Raidetangonpäissä saattaa olla mittaeroja pituudessa joten minä en ainakaan kierteen mukaan ole laittanut samalle kohtaa vaan mittaamalla nivelen keskikohdalta raidetangon johonkin kiintopisteeseen.
Etupyörän laakerin vaihdossa on prässi helpottava apuväline, on nimittäin aika jämpti.
Raidetangonpäissä saattaa olla mittaeroja pituudessa joten minä en ainakaan kierteen mukaan ole laittanut samalle kohtaa vaan mittaamalla nivelen keskikohdalta raidetangon johonkin kiintopisteeseen.
Etupyörän laakerin vaihdossa on prässi helpottava apuväline, on nimittäin aika jämpti.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
GAMMA500 Arveli:
Alfistipohjoosesta tuumasi:
Hmm, pitääpä laittaa hörön taakse muistiin ja kysellä Oulussa osan hintaa ihan noin vertailumielessä... Oulun Delta-autoon en kuitenkaan ihan heti eksy (paitsi faceliftattua 166 katsomaan). Tattikset!Haluan pulukka varoittaa sinua noista mm. motonetin halpisnivelistä, joudut vaihtamaan ne joka vuosi uudelleen jos sille tielle lähdet. Laadukas ja lähes joka autovaraosaliikkeestä saatava alustanosamerkki on LEMFÖRDER METALLWAREN, sen tunnistaa pöllön kuvasta . Hintaa noin tuplaten verrattuna halpaniveliin, mutta kestoikää ainakin nelinkertaisesti.
Alfistipohjoosesta tuumasi:
Suorastaan nerokas idea -pitää toteuttaa heti kun tulee ajankohtaiseksi!!! Jumalauta, jätkähän voisi olla melkeimpä alfistilaihialta!!!Laakeri on prässi sovitteinen.Pura itse napa irti,alle tunnin homma.Ota osa käteen 5e ja mene jonkun korjaamon halliin suoraan tarjoa asentajalle suoraan 5e jos irroittaa laakerin ja asentaa uuden (noin 3-5min homma).
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Ei pieni linnunkakka mitään haittaa venttiilikoneistossa Eikä se ruuvikaan periaatteessa haittaa kunhan ei jää nokkaketjun päälle tai ketjupyörien väliin. Oljypohjaan se menee ja öljyjen vaihdon yhteydessä se sieltä tuleepulukka kirjoitti: Pelottaa vain tuo kansien aukominen; entäs jos lintu paskantaa sisuksiin tai joku ruuvi tippuu niin siellä on ja pysyy koneen syövereissä ja kossu virtaa. Hm…
NIIN JOO, missä on vika kun asfaltilla jarrutettaessa menee vasen takapyörä ekana lukkoon eli meinaa heittää kotteron ympäri. Ei liene kovin turvallista tosipaikan tullen -kävin äsken jarruttelemassa viimeisetkin kuviot renkaista (vai lienevätkö nyt jo kantikkaat)… Joku paineentasain???
Kannattaa kuitenkin tukkia vaikka jollain rätillä se ketjun ja nokkapyörien ympäristö.
Toi jarruongelma voisi johtua vaikka jumittuneeesta jarrusylinteristä tai mikäli jarruja on hiljattain laiteltu, niin ilmaa voisi myös olla.