156 ABS-valo ja nopeusmittari
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: 02 Kesä 2006, 14:14
- Car(s): AR 156 2.0TS -98(ex), AR GT 2.0 JTS -06
- Paikkakunta: Tampere
156 ABS-valo ja nopeusmittari
Ajelin tänään katsastukseen ja auto antoi pienen varoituksen: ABS-valo ja käsijarrun merkkivalo syttyivät hetkeksi, mutta sammuivat sitten itsekseen melkein saman tien.
Katsastuksen aikana sitten molemmat merkkivalot syttyivät uudelleen ja jäivät palamaan. Jarrut pelasivat katsastuksessa hyvin. Jarrulevyt ovat kuulemma erittäin ohuiksi kuluneet, mutta eivät vielä vaikuta mitään jarrujen toimintaan. Katsastustuomio oli hylätty merkkivalon takia. Muuten kaikki toimii autossa hyvin.
Kotiin ajaessani merkkivalot paloivat koko ajan ja huomasin myös uuden vian: nopeusmittari näyttää nollaa eikä matkamittariinkaan kerry lisää kilometrejä.
Osaatteko heti lonkalta heittää diagnoosia auton vaivaan? Onko vastaavasta käytöksestä kokemuksia?
Katsastuksen aikana sitten molemmat merkkivalot syttyivät uudelleen ja jäivät palamaan. Jarrut pelasivat katsastuksessa hyvin. Jarrulevyt ovat kuulemma erittäin ohuiksi kuluneet, mutta eivät vielä vaikuta mitään jarrujen toimintaan. Katsastustuomio oli hylätty merkkivalon takia. Muuten kaikki toimii autossa hyvin.
Kotiin ajaessani merkkivalot paloivat koko ajan ja huomasin myös uuden vian: nopeusmittari näyttää nollaa eikä matkamittariinkaan kerry lisää kilometrejä.
Osaatteko heti lonkalta heittää diagnoosia auton vaivaan? Onko vastaavasta käytöksestä kokemuksia?
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Nopeusmittarin signaali tulee ABS ECU:lta. Kannattaa luetuttaa vikakoodit ABS:eista. Sieltä saa suoraan tiedot anturien tilasta.
Käsijarrun valoa ohjaa käsijarrukahvan yhteydessä sijaitseva kytkin, sekä jarrunestesäiliön korkissa sijaitseva anturi. Jos jarrunestettä on max ja korkin mustaa kuminappia painamalla valo ei häviä, tsekkaa käsijarrukahvan kytkimen toiminta.
ABS-merkkivalo aiheuttaa hylkäyksen, käsijarrun valosta voi katsuri mussuttaa mutta sen ei tarvitse toimia (eli saa palaa jos jarrut toimivat muuten ok).
Käsijarrun valoa ohjaa käsijarrukahvan yhteydessä sijaitseva kytkin, sekä jarrunestesäiliön korkissa sijaitseva anturi. Jos jarrunestettä on max ja korkin mustaa kuminappia painamalla valo ei häviä, tsekkaa käsijarrukahvan kytkimen toiminta.
ABS-merkkivalo aiheuttaa hylkäyksen, käsijarrun valosta voi katsuri mussuttaa mutta sen ei tarvitse toimia (eli saa palaa jos jarrut toimivat muuten ok).
En tyytynyt tavanomaiseen.
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Sori, luin huonosti ja vastailin vanhempiin viesteihin pohjautuenFinest kirjoitti:Vikavalot eivät ole palaneet.
Hyppimistä esiintyy lähinnä nimismiehenkiharoissa yms. paikoissa.
Väittäisin että ABS-merkkivalo syttyisi jos anturit pätkisivät noin.
Voitko paremmin kuvailla tuota "hyppimistä", putoaako neula alas ajonopeudesta vai heiluuko toiseenkin suuntaan?
Entä nopeusmittarin muu toiminta (kilometrinäyttö & valaistus) ongelman ilmetessä?
En tyytynyt tavanomaiseen.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Vahingossa luin tämän.katiska kirjoitti:Sori, luin huonosti ja vastailin vanhempiin viesteihin pohjautuenFinest kirjoitti:Vikavalot eivät ole palaneet.
Hyppimistä esiintyy lähinnä nimismiehenkiharoissa yms. paikoissa.
Väittäisin että ABS-merkkivalo syttyisi jos anturit pätkisivät noin.
Voitko paremmin kuvailla tuota "hyppimistä", putoaako neula alas ajonopeudesta vai heiluuko toiseenkin suuntaan?
Entä nopeusmittarin muu toiminta (kilometrinäyttö & valaistus) ongelman ilmetessä?
Mun 156:ssa sekä vauhti- että kierrosneula tärisevät nimismiehenkiharoissa. Oon pitäny sitä italiattaren kauneuspilkkuna...mutta mä oonkin sotilasarvoltani tykkimies...joista ei liene niin suurta lukua...
Neulat tekevät semmoista puolentoista millin hyppyä eli vähän alaspäin ja vähän ylöspäin. Muuta mittaristo-oiretta ei ole ilmennyt, ellei sellaiseksi lasketa kesällä esiintynyttä palaneen polttimon merkkivalon ajoittaista välähtelyä.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Sentti tai kaksi voipi olla aika lähellä ylös ja alaspäin reilummissa töyssyissä nopeusmittarilla, varsin harvinaista kuitenkin.katiska kirjoitti:Sori, luin huonosti ja vastailin vanhempiin viesteihin pohjautuenFinest kirjoitti:Vikavalot eivät ole palaneet.
Hyppimistä esiintyy lähinnä nimismiehenkiharoissa yms. paikoissa.
Väittäisin että ABS-merkkivalo syttyisi jos anturit pätkisivät noin.
Voitko paremmin kuvailla tuota "hyppimistä", putoaako neula alas ajonopeudesta vai heiluuko toiseenkin suuntaan?
Entä nopeusmittarin muu toiminta (kilometrinäyttö & valaistus) ongelman ilmetessä?
Kierrosmittari tekee samaa kuin h-laurilla n. 1mm ylös ja alas kun alla on täristävä tie esim kiharat tai mukulakivi. Loppuu heti kun kunnon asfaltti alla.
Vähän kuin saunan kaksoismetalli lämpömittari kun siihen kopauttaa, neula tärisee.
Digitaaleissa tai polttimoissa en ole havainnut mitään vikaa.
Mittarin toimintaperiaate hieman epäselvä. Voiko neulassa olla jokin jousi?
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
juuri niitä, mutta onko omat, joka vesittäis mun ajatuksen, yksi vika.
EDIT:Joskus voi kännissä kirjottaa näköjään tollastakin.
tarkoitus kai oli, että sielä todennäköisesti on yksi vika.
EDIT:Joskus voi kännissä kirjottaa näköjään tollastakin.
tarkoitus kai oli, että sielä todennäköisesti on yksi vika.
Viimeksi muokannut beetta julia, 11 Helmi 2011, 18:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Joo, kumpaankin mittariin tulee kaksi liitintä ja mittarit ovat täysin sähköisiä. Eräänlaisia steppereitä (sähkömagneettinen poikkeutus)ohjaukseltaan, tosin ohjauksen hoitaa oma kontrolleri.
Minulla on tuossa "labrapöydällä" kotona kumpikin mittari.
Hienosti toimivat kun syöttää funkkarilla transun avulla signaalia mittareihin.
Liittimien kontatkti ovat tosiaan helpoin tie. ABS-yksikön liittimen voisi myös puhdistaa, tosin se onkin jo vähän hankalampi.
Minulla on tuossa "labrapöydällä" kotona kumpikin mittari.
Hienosti toimivat kun syöttää funkkarilla transun avulla signaalia mittareihin.
Liittimien kontatkti ovat tosiaan helpoin tie. ABS-yksikön liittimen voisi myös puhdistaa, tosin se onkin jo vähän hankalampi.
En tyytynyt tavanomaiseen.
Juu kävin kurkkimassa töiden jälkeen konepellin alle ja siinähän se oli heti sulakeboksien alapuolella. Onkohan tuo ABS ECU mahdollista ottaa ulos ilman että pumppuyksikköä tarvitsee irrottaa ja että niitä jarruputkia tarvitsee avata? Sitä ABS ECU:n liitintä en äkkiä huomannut, onko se yksikön alla tai rintapellin puolella?katiska kirjoitti: ABS ECU on kiinni ABS Pump Unitissa konehuoneessa kuskin puolella rintapellissä.
Syy kyselyyn on juurikin tämä että silloin tällöin ABS:n ja käsijarrun (tms. vastaava) varoitusvalot syttyvät palamaan, ja nyt tarvitsisi aloittaa ongelman syyn etsintä. Silloin kun ko. valot palavat ei ABS:n saa testerillä yhteyttä ollenkaan, eli todennäköisesti joko tuo ABS ECU on sökönä tai sen maa/virtakaapeleissa(liitännöissä on häikkää. Mistä tuota kannattaisi alkaa mittailemaan?
Kiitos jälleen kerran vinkeistä, tarvii mitata ensin nuo jännitteet ja sitten liittimet maata vasten, kunhan vaan kelit ensin lämpeävät. Olisikohan jossain kytkentäkaavioita tai viitteitä nastojen jännitteistä?katiska kirjoitti:Antaako ABS-ECU vikakoodeja sen jälkeen kun ongelma on "korjaantunut" ?
Kannattanee mitata ABS-ECU-liittimen jännitteet/maat silloin kun oireilee. Josko vika olisi kuitenkin johtosarjassa.
Tyyppi on BOSCH 273 004 383
Jotain noista oireista: Auton ollessa ulkona kylmässä eivät vikavalot yleensä käynnistettäessä pala, mutta syttyvät auton lämmettyä. Samoin jos auto on päivän lämpimässä hallissa palavat valot heti startista.
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Pura ratin takana oleva virtalukon&viikset sisältävä kaksiosainen muovi pois (3 ruuvia alakautta). Kaipaamasi Airbagin liitin löytyy sieltä virtalukon puolelta keltaista johtoa seurailemalla.Finest kirjoitti:Perhana, tänään syttyi kuskin airbag valo.
Painoin torvea valoissa nukkujalle niin lävähti palamaan.
Olisikohan jokin liitin ratin sisällä löysällä?
Puhdistuksen jälkeen vikakoodin joutuu tietysti nollaamaan, kun eivät poistu omatoimisesti.
En tyytynyt tavanomaiseen.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Alamuovi ei ole syksyn jälkeen paikoillaan ollutkaan. Jätin pois kun välillä vilkun liitin kiukutteli. Tuntui auttavan..katiska kirjoitti:Pura ratin takana oleva virtalukon&viikset sisältävä kaksiosainen muovi pois (3 ruuvia alakautta). Kaipaamasi Airbagin liitin löytyy sieltä virtalukon puolelta keltaista johtoa seurailemalla.Finest kirjoitti:Perhana, tänään syttyi kuskin airbag valo.
Painoin torvea valoissa nukkujalle niin lävähti palamaan.
Olisikohan jokin liitin ratin sisällä löysällä?
Puhdistuksen jälkeen vikakoodin joutuu tietysti nollaamaan, kun eivät poistu omatoimisesti.
Voisihan se olla kai se bagiin menevä liitin?
Olivat irti kesällä kun vaindoin monitoimiviiksipaketin.
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
En pääse juuri nyt tsekkaamaan kytkentäkaaviota, mutta toimii juurikin noin. Virrat pois, pinni maihin, virrat päälle ja laskemaan vilkutuksia.Ebuli kirjoitti:Lueskelin noita boschin ABS 5.3 ohjeita, onko tosiaan niin että kytkemällä ABS-eculta nastan 12 maihin (nasta 1 alfa diagnostiikkaliittimessä) voisi vilkkukoodin perusteella nähdä ABS-ecun sisäiset virhekoodit?
En tyytynyt tavanomaiseen.
Nyt on hyvät kelit
Mittasin ABS ECUlle tulevat maat (siis ECUn johtosarjan liittimestä) vian ollessa päällä, kaikki ok. Mittasin myös jännitteet tietyistä nastoissa virrat päällä ja ilman, nekin ok.
Mistäs tuon maadoitettavan diagnostiikkanastan löytää, oletin että se olisi ollut ECUn yhteydessä, mutta ainut liitin tuon isomman lisäksi jonka löysin oli ecun alla, ja siinäkin vain kaksi nastaa, olisiko tuo liitin itse pumppua varten, ainakin piuhat tuntuisivat menevän sinne. Manuaalin mukaan ko. diagnostiikkaliittimessä pitäisi olla kolme nastaa?
Mittasin ABS ECUlle tulevat maat (siis ECUn johtosarjan liittimestä) vian ollessa päällä, kaikki ok. Mittasin myös jännitteet tietyistä nastoissa virrat päällä ja ilman, nekin ok.
Mistäs tuon maadoitettavan diagnostiikkanastan löytää, oletin että se olisi ollut ECUn yhteydessä, mutta ainut liitin tuon isomman lisäksi jonka löysin oli ecun alla, ja siinäkin vain kaksi nastaa, olisiko tuo liitin itse pumppua varten, ainakin piuhat tuntuisivat menevän sinne. Manuaalin mukaan ko. diagnostiikkaliittimessä pitäisi olla kolme nastaa?
Ostin nimim. toolman:lta ABS-yksikön ja vaihdoin siitä pelkän ecun vanhan tilalle, niin hävisi absin vikavalo ja jarrutkin toimivat taas niinkuin pitää. Vaihtoon meni luokkaa 2 tuntia, mukaanlukien reissu biltemaan työkaluja hakemaan. Taipuisa jatkovarsi tulee tuossa tarpeeseen, on ne tuliseinän puoleiset torx-ruuvit sen verran hankalassa paikassa. Myös jarrunestesäiliön kiinnitykset kannattaa avata, näin saa hieman lisää työtilaa kun sitä voi siirtää.
Mulla oli täysin sama juttu, mitä kylmempi oli, sen paremmin toimi. Nyt on täysin kuollut nopeusmittari ja absit. Pitäisi alkaa kunnostamaan.Ebuli kirjoitti:Kiitos jälleen kerran vinkeistä, tarvii mitata ensin nuo jännitteet ja sitten liittimet maata vasten, kunhan vaan kelit ensin lämpeävät. Olisikohan jossain kytkentäkaavioita tai viitteitä nastojen jännitteistä?katiska kirjoitti:Antaako ABS-ECU vikakoodeja sen jälkeen kun ongelma on "korjaantunut" ?
Kannattanee mitata ABS-ECU-liittimen jännitteet/maat silloin kun oireilee. Josko vika olisi kuitenkin johtosarjassa.
Tyyppi on BOSCH 273 004 383
Jotain noista oireista: Auton ollessa ulkona kylmässä eivät vikavalot yleensä käynnistettäessä pala, mutta syttyvät auton lämmettyä. Samoin jos auto on päivän lämpimässä hallissa palavat valot heti startista.
Tuossa vielä liitteenä tuo Boschin ABS kaavio ja ohjeet, niiden avulla voi ainakin tarkistaa onko vika johtosarjassa, maadoituksessa, antureissa yms.
- Liitteet
-
- 33594816-ABS-System-Bosch-ABS-5-3.pdf.gz
- Bosch ABS
- (499.9 KiB) Tiedosto ladattu 111 kertaa