156 ABS-valo ja nopeusmittari

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
nonno
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Kesä 2006, 14:14
Car(s): AR 156 2.0TS -98(ex), AR GT 2.0 JTS -06
Paikkakunta: Tampere

156 ABS-valo ja nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja nonno »

Ajelin tänään katsastukseen ja auto antoi pienen varoituksen: ABS-valo ja käsijarrun merkkivalo syttyivät hetkeksi, mutta sammuivat sitten itsekseen melkein saman tien.
Katsastuksen aikana sitten molemmat merkkivalot syttyivät uudelleen ja jäivät palamaan. Jarrut pelasivat katsastuksessa hyvin. Jarrulevyt ovat kuulemma erittäin ohuiksi kuluneet, mutta eivät vielä vaikuta mitään jarrujen toimintaan. Katsastustuomio oli hylätty merkkivalon takia. Muuten kaikki toimii autossa hyvin.
Kotiin ajaessani merkkivalot paloivat koko ajan ja huomasin myös uuden vian: nopeusmittari näyttää nollaa eikä matkamittariinkaan kerry lisää kilometrejä.
Osaatteko heti lonkalta heittää diagnoosia auton vaivaan? Onko vastaavasta käytöksestä kokemuksia?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Nopeus- ja matkamittareiden pitäisi saada signaalinsa ABS:n pyöränantureilta joten sinne suuntaan ne merkit viittaavat.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

sss

Viesti Kirjoittaja dilledong »

taitaa olla useempi anturi rikki... mulla näytti nopeusmittari tasan puolta todellisesta kun oli vasen etu anturi pashana.... sit kun meni vasen taka ni ei näyttäny nopsamittari enää miti...

nonno
Viestit: 59
Liittynyt: 02 Kesä 2006, 14:14
Car(s): AR 156 2.0TS -98(ex), AR GT 2.0 JTS -06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja nonno »

Kiitoksia vianmäärittelyistä. Ongelmaa tutkitaan tänä viikonloppuna, mutta vielä haluaisin pientä tarkennusta. Onko siis niin, että nopeusmittari saa signaalia kaikkien neljän pyörän antureista?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Uppia..
Nopeusmittarin neula hypyttää hieman sillon tällöin tietynlaisissa töyssyissä, ei häiritse normaalia ajelua.
Ketjun perusteella signaali tulee ABS-antureilta.
Onkohan niistä joku huonosti kiinni vai mistä johtuu, vai ominaisuus?

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Nopeusmittarin signaali tulee ABS ECU:lta. Kannattaa luetuttaa vikakoodit ABS:eista. Sieltä saa suoraan tiedot anturien tilasta.

Käsijarrun valoa ohjaa käsijarrukahvan yhteydessä sijaitseva kytkin, sekä jarrunestesäiliön korkissa sijaitseva anturi. Jos jarrunestettä on max ja korkin mustaa kuminappia painamalla valo ei häviä, tsekkaa käsijarrukahvan kytkimen toiminta.

ABS-merkkivalo aiheuttaa hylkäyksen, käsijarrun valosta voi katsuri mussuttaa mutta sen ei tarvitse toimia (eli saa palaa jos jarrut toimivat muuten ok).
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Vikavalot eivät ole palaneet.
Hyppimistä esiintyy lähinnä nimismiehenkiharoissa yms. paikoissa.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Finest kirjoitti:Vikavalot eivät ole palaneet.
Hyppimistä esiintyy lähinnä nimismiehenkiharoissa yms. paikoissa.
Sori, luin huonosti ja vastailin vanhempiin viesteihin pohjautuen :)

Väittäisin että ABS-merkkivalo syttyisi jos anturit pätkisivät noin.
Voitko paremmin kuvailla tuota "hyppimistä", putoaako neula alas ajonopeudesta vai heiluuko toiseenkin suuntaan?
Entä nopeusmittarin muu toiminta (kilometrinäyttö & valaistus) ongelman ilmetessä?
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

katiska kirjoitti:
Finest kirjoitti:Vikavalot eivät ole palaneet.
Hyppimistä esiintyy lähinnä nimismiehenkiharoissa yms. paikoissa.
Sori, luin huonosti ja vastailin vanhempiin viesteihin pohjautuen :)

Väittäisin että ABS-merkkivalo syttyisi jos anturit pätkisivät noin.
Voitko paremmin kuvailla tuota "hyppimistä", putoaako neula alas ajonopeudesta vai heiluuko toiseenkin suuntaan?
Entä nopeusmittarin muu toiminta (kilometrinäyttö & valaistus) ongelman ilmetessä?
Vahingossa luin tämän.

Mun 156:ssa sekä vauhti- että kierrosneula tärisevät nimismiehenkiharoissa. Oon pitäny sitä italiattaren kauneuspilkkuna...mutta mä oonkin sotilasarvoltani tykkimies...joista ei liene niin suurta lukua... :?

Neulat tekevät semmoista puolentoista millin hyppyä eli vähän alaspäin ja vähän ylöspäin. Muuta mittaristo-oiretta ei ole ilmennyt, ellei sellaiseksi lasketa kesällä esiintynyttä palaneen polttimon merkkivalon ajoittaista välähtelyä.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

katiska kirjoitti:
Finest kirjoitti:Vikavalot eivät ole palaneet.
Hyppimistä esiintyy lähinnä nimismiehenkiharoissa yms. paikoissa.
Sori, luin huonosti ja vastailin vanhempiin viesteihin pohjautuen :)

Väittäisin että ABS-merkkivalo syttyisi jos anturit pätkisivät noin.
Voitko paremmin kuvailla tuota "hyppimistä", putoaako neula alas ajonopeudesta vai heiluuko toiseenkin suuntaan?
Entä nopeusmittarin muu toiminta (kilometrinäyttö & valaistus) ongelman ilmetessä?
Sentti tai kaksi voipi olla aika lähellä ylös ja alaspäin reilummissa töyssyissä nopeusmittarilla, varsin harvinaista kuitenkin.

Kierrosmittari tekee samaa kuin h-laurilla n. 1mm ylös ja alas kun alla on täristävä tie esim kiharat tai mukulakivi. Loppuu heti kun kunnon asfaltti alla.

Vähän kuin saunan kaksoismetalli lämpömittari kun siihen kopauttaa, neula tärisee.

Digitaaleissa tai polttimoissa en ole havainnut mitään vikaa.

Mittarin toimintaperiaate hieman epäselvä. Voiko neulassa olla jokin jousi?

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Veikkauksella mennään.

Mittari on sähköinen, ei mitään jousia.
Jos molemat mittarit hyppii vika mittariston liittimen huono kosketus.

Eipä ole kyllä lotossakaan tullu 7 oikein :(
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tarkoitat varmaan mittarien takana olevia liittimiä?
Joku kaunis päivä täytyy napata ne irti ja suihkauttaa spraytä niihin.
Ajoa eivät haittaa ja se tärinäkin on pientä.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

juuri niitä, mutta onko omat, joka vesittäis mun ajatuksen, yksi vika.

EDIT:Joskus voi kännissä kirjottaa näköjään tollastakin.
tarkoitus kai oli, että sielä todennäköisesti on yksi vika.
Viimeksi muokannut beetta julia, 11 Helmi 2011, 18:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Iski lukihäiriö :(
Moneen kertaan luin, mutten ymmärtänyt.

Helpoimmasta korjauksesta lähdetään ja nuo liittimet ovat juuri se kohde.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Joo, kumpaankin mittariin tulee kaksi liitintä ja mittarit ovat täysin sähköisiä. Eräänlaisia steppereitä (sähkömagneettinen poikkeutus)ohjaukseltaan, tosin ohjauksen hoitaa oma kontrolleri.
Minulla on tuossa "labrapöydällä" kotona kumpikin mittari.
Hienosti toimivat kun syöttää funkkarilla transun avulla signaalia mittareihin.

Liittimien kontatkti ovat tosiaan helpoin tie. ABS-yksikön liittimen voisi myös puhdistaa, tosin se onkin jo vähän hankalampi.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Riippuu paikasta :wink:
Missähän se ABS liitin sijaitsee?

Ebuli
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Loka 2010, 21:49

Viesti Kirjoittaja Ebuli »

Finest kirjoitti:Riippuu paikasta :wink:
Missähän se ABS liitin sijaitsee?
Minuakin kiinnostaisi tämä, samoin kuin 156 2.5L ABS ohjausyksikön sijainti.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Minuakin kiinnostaisi tämä, samoin kuin 156 2.5L ABS ohjausyksikön sijainti.
ABS ECU on kiinni ABS Pump Unitissa konehuoneessa kuskin puolella rintapellissä.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Ebuli
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Loka 2010, 21:49

Viesti Kirjoittaja Ebuli »

katiska kirjoitti: ABS ECU on kiinni ABS Pump Unitissa konehuoneessa kuskin puolella rintapellissä.
Juu kävin kurkkimassa töiden jälkeen konepellin alle ja siinähän se oli heti sulakeboksien alapuolella. Onkohan tuo ABS ECU mahdollista ottaa ulos ilman että pumppuyksikköä tarvitsee irrottaa ja että niitä jarruputkia tarvitsee avata? Sitä ABS ECU:n liitintä en äkkiä huomannut, onko se yksikön alla tai rintapellin puolella?

Syy kyselyyn on juurikin tämä että silloin tällöin ABS:n ja käsijarrun (tms. vastaava) varoitusvalot syttyvät palamaan, ja nyt tarvitsisi aloittaa ongelman syyn etsintä. Silloin kun ko. valot palavat ei ABS:n saa testerillä yhteyttä ollenkaan, eli todennäköisesti joko tuo ABS ECU on sökönä tai sen maa/virtakaapeleissa(liitännöissä on häikkää. Mistä tuota kannattaisi alkaa mittailemaan?

Ebuli
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Loka 2010, 21:49

Viesti Kirjoittaja Ebuli »

Löytyihän se liitin kun otti silmän käteen, sehän oli heti siinä yksikön päällä. Putsasin liittimen mutta edelleen em. vikaa esiintyy, tarvii varmaan vaihtaa koko hoito. Milläköhän varaosanumerolla tuota ABS ECUa + pumppuyksikköä pitää metsästää?

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Antaako ABS-ECU vikakoodeja sen jälkeen kun ongelma on "korjaantunut" ?

Kannattanee mitata ABS-ECU-liittimen jännitteet/maat silloin kun oireilee. Josko vika olisi kuitenkin johtosarjassa.

Tyyppi on BOSCH 273 004 383
En tyytynyt tavanomaiseen.

Ebuli
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Loka 2010, 21:49

Viesti Kirjoittaja Ebuli »

katiska kirjoitti:Antaako ABS-ECU vikakoodeja sen jälkeen kun ongelma on "korjaantunut" ?

Kannattanee mitata ABS-ECU-liittimen jännitteet/maat silloin kun oireilee. Josko vika olisi kuitenkin johtosarjassa.

Tyyppi on BOSCH 273 004 383
Kiitos jälleen kerran vinkeistä, tarvii mitata ensin nuo jännitteet ja sitten liittimet maata vasten, kunhan vaan kelit ensin lämpeävät. Olisikohan jossain kytkentäkaavioita tai viitteitä nastojen jännitteistä?

Jotain noista oireista: Auton ollessa ulkona kylmässä eivät vikavalot yleensä käynnistettäessä pala, mutta syttyvät auton lämmettyä. Samoin jos auto on päivän lämpimässä hallissa palavat valot heti startista.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Perhana, tänään syttyi kuskin airbag valo.
Painoin torvea valoissa nukkujalle niin lävähti palamaan.
Olisikohan jokin liitin ratin sisällä löysällä?

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Finest kirjoitti:Perhana, tänään syttyi kuskin airbag valo.
Painoin torvea valoissa nukkujalle niin lävähti palamaan.
Olisikohan jokin liitin ratin sisällä löysällä?
Pura ratin takana oleva virtalukon&viikset sisältävä kaksiosainen muovi pois (3 ruuvia alakautta). Kaipaamasi Airbagin liitin löytyy sieltä virtalukon puolelta keltaista johtoa seurailemalla.
Puhdistuksen jälkeen vikakoodin joutuu tietysti nollaamaan, kun eivät poistu omatoimisesti.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

katiska kirjoitti:
Finest kirjoitti:Perhana, tänään syttyi kuskin airbag valo.
Painoin torvea valoissa nukkujalle niin lävähti palamaan.
Olisikohan jokin liitin ratin sisällä löysällä?
Pura ratin takana oleva virtalukon&viikset sisältävä kaksiosainen muovi pois (3 ruuvia alakautta). Kaipaamasi Airbagin liitin löytyy sieltä virtalukon puolelta keltaista johtoa seurailemalla.
Puhdistuksen jälkeen vikakoodin joutuu tietysti nollaamaan, kun eivät poistu omatoimisesti.
Alamuovi ei ole syksyn jälkeen paikoillaan ollutkaan. Jätin pois kun välillä vilkun liitin kiukutteli. Tuntui auttavan..
Voisihan se olla kai se bagiin menevä liitin?
Olivat irti kesällä kun vaindoin monitoimiviiksipaketin.

Ebuli
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Loka 2010, 21:49

Viesti Kirjoittaja Ebuli »

Lueskelin noita boschin ABS 5.3 ohjeita, onko tosiaan niin että kytkemällä ABS-eculta nastan 12 maihin (nasta 1 alfa diagnostiikkaliittimessä) voisi vilkkukoodin perusteella nähdä ABS-ecun sisäiset virhekoodit?

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Ebuli kirjoitti:Lueskelin noita boschin ABS 5.3 ohjeita, onko tosiaan niin että kytkemällä ABS-eculta nastan 12 maihin (nasta 1 alfa diagnostiikkaliittimessä) voisi vilkkukoodin perusteella nähdä ABS-ecun sisäiset virhekoodit?
En pääse juuri nyt tsekkaamaan kytkentäkaaviota, mutta toimii juurikin noin. Virrat pois, pinni maihin, virrat päälle ja laskemaan vilkutuksia.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Ebuli
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Loka 2010, 21:49

Viesti Kirjoittaja Ebuli »

Nyt on hyvät kelit :)

Mittasin ABS ECUlle tulevat maat (siis ECUn johtosarjan liittimestä) vian ollessa päällä, kaikki ok. Mittasin myös jännitteet tietyistä nastoissa virrat päällä ja ilman, nekin ok.

Mistäs tuon maadoitettavan diagnostiikkanastan löytää, oletin että se olisi ollut ECUn yhteydessä, mutta ainut liitin tuon isomman lisäksi jonka löysin oli ecun alla, ja siinäkin vain kaksi nastaa, olisiko tuo liitin itse pumppua varten, ainakin piuhat tuntuisivat menevän sinne. Manuaalin mukaan ko. diagnostiikkaliittimessä pitäisi olla kolme nastaa?

Ebuli
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Loka 2010, 21:49

Viesti Kirjoittaja Ebuli »

Ostin nimim. toolman:lta ABS-yksikön ja vaihdoin siitä pelkän ecun vanhan tilalle, niin hävisi absin vikavalo ja jarrutkin toimivat taas niinkuin pitää. Vaihtoon meni luokkaa 2 tuntia, mukaanlukien reissu biltemaan työkaluja hakemaan. Taipuisa jatkovarsi tulee tuossa tarpeeseen, on ne tuliseinän puoleiset torx-ruuvit sen verran hankalassa paikassa. Myös jarrunestesäiliön kiinnitykset kannattaa avata, näin saa hieman lisää työtilaa kun sitä voi siirtää.

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Ebuli kirjoitti:
katiska kirjoitti:Antaako ABS-ECU vikakoodeja sen jälkeen kun ongelma on "korjaantunut" ?

Kannattanee mitata ABS-ECU-liittimen jännitteet/maat silloin kun oireilee. Josko vika olisi kuitenkin johtosarjassa.

Tyyppi on BOSCH 273 004 383
Kiitos jälleen kerran vinkeistä, tarvii mitata ensin nuo jännitteet ja sitten liittimet maata vasten, kunhan vaan kelit ensin lämpeävät. Olisikohan jossain kytkentäkaavioita tai viitteitä nastojen jännitteistä?

Jotain noista oireista: Auton ollessa ulkona kylmässä eivät vikavalot yleensä käynnistettäessä pala, mutta syttyvät auton lämmettyä. Samoin jos auto on päivän lämpimässä hallissa palavat valot heti startista.
Mulla oli täysin sama juttu, mitä kylmempi oli, sen paremmin toimi. Nyt on täysin kuollut nopeusmittari ja absit. Pitäisi alkaa kunnostamaan.

Ebuli
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Loka 2010, 21:49

Viesti Kirjoittaja Ebuli »

Tuossa vielä liitteenä tuo Boschin ABS kaavio ja ohjeet, niiden avulla voi ainakin tarkistaa onko vika johtosarjassa, maadoituksessa, antureissa yms.
Liitteet
33594816-ABS-System-Bosch-ABS-5-3.pdf.gz
Bosch ABS
(499.9 KiB) Tiedosto ladattu 111 kertaa

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Missä liikkeissä pääkaupunkiseudulla olette saaneet asiantuntevaa huolto ja korjauspalvelua ABS-vikoihin liittyen? Ei ole ehkä aikaa ruveta vääntämään itse.

Vastaa Viestiin