166:n ajettavuudessa ongelmia
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: Helsinki
166:n ajettavuudessa ongelmia
Elikkäs kesärenkaiden vaihdon jälkeen tuli nyt isoja ongelmia auton ajettavuuteen: auto tuntuu lähtevän käsistä pienilläkin nopeuksilla ja rattiakin puskee vinoon ajettaessa. Renkaiden ilmanpaineet säädetty juuri tänään 2,3 bariin kaikissa renkaissa, joten ongelmaa ei sillä saralla pitäisi olla. Ohjauskulmatkin ehdin säädättää vasta viime viikolla.
Vikaa löytyi ainakin apukuskin puoleisesta taka-alatukivarresta, näyttäisi olevan paljon välystä pitkittäissuunnassa. Kysymys kuuluukin, mikä niistä alatukivarren puslista sinne tarkalleen ottaen pitää nyt vaihtaa, jotta tuo mainitsemani välys saataisiin poistettua?
Katselin Muukkoselta osia, ja löysinkin tällaisen:
http://www.tmuukkonen.fi/shop/index.php ... 79&lang=fi
Eli onko tästä apua tähän ongelmaan? Ja miten vaikea tuo asennusprosessi on?
Motonetistä löytyi myös joitakin alatukivarren 21 mm:n takaheloja 156:lle, mutta onko noista sitten mitään ratkaisua? Meinaan vaan, kun Motonet täältä Lahdestakin löytyy.
Pahoittelen sekavaa kysymystä, mutta kun ongelma on varsin akuutti ja ikävä, niin tarvittaisiin nyt pikaista apua...
Kiitokset jo etukäteen vastanneille!
Vikaa löytyi ainakin apukuskin puoleisesta taka-alatukivarresta, näyttäisi olevan paljon välystä pitkittäissuunnassa. Kysymys kuuluukin, mikä niistä alatukivarren puslista sinne tarkalleen ottaen pitää nyt vaihtaa, jotta tuo mainitsemani välys saataisiin poistettua?
Katselin Muukkoselta osia, ja löysinkin tällaisen:
http://www.tmuukkonen.fi/shop/index.php ... 79&lang=fi
Eli onko tästä apua tähän ongelmaan? Ja miten vaikea tuo asennusprosessi on?
Motonetistä löytyi myös joitakin alatukivarren 21 mm:n takaheloja 156:lle, mutta onko noista sitten mitään ratkaisua? Meinaan vaan, kun Motonet täältä Lahdestakin löytyy.
Pahoittelen sekavaa kysymystä, mutta kun ongelma on varsin akuutti ja ikävä, niin tarvittaisiin nyt pikaista apua...
Kiitokset jo etukäteen vastanneille!
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Ei taida 156:sta löytyä tuollaisia pallonivelheloja. Tuon vaihtamiseen tarvitset hydraulisen prässin ja tarkasti oikeankokoisen tuurnan, tuskin onnistuu vasaroimalla tai muulla kotikonstilla. Todennäköisesti vaatii osan irroittamisen autosta. Joiltakin korjaamoilta voi löytyä sopiva ulosvedin jolla tuo onnistuu tehdä autossa paikallaankin.
Löytyy osa muuten kilpailijaltakin: http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=704
Tuo pusla on muuten sitten prässätty kiinni takanapaan, ei tukivarteen. Eli kummassa se väljä nyt sitten olikaan?
Löytyy osa muuten kilpailijaltakin: http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=704
Tuo pusla on muuten sitten prässätty kiinni takanapaan, ei tukivarteen. Eli kummassa se väljä nyt sitten olikaan?
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Tarvikeliikkeet tosiaan tuntee tuon nivelen nimellä "Mersun narinanivel". Sellainen itselläkin on paikalla. Silloin kun tuon remontin tein, Heikalta tai Muukkoselta ei näitä vielä saanut. Jos tarvikeliikkeestä ostaa Lemförderin tekemänä tuon narinanivelen niin ihan hyvän osan saa. Heikalta saa tarvikkeena noita koko pitkittäisiä tukivarsia. Alkuperäisiäkin sieltä saa kuten myös Muukkoselta. Jos siis ei halua mennä Powerflex linjalle.ollikuhta kirjoitti:Powerflexin puslat sinne takatukivarsien päihin ja sitten se legendaarinen "mersun pusla" tukivarren ja navan väliin.
166n taka-akselisto on "itsestäänohjaava", eli sinne on kumien joustolla rakennettu ominaisuus että kaarettaessa pyöränkulmat muuttuvat hiukan helpottaen auton kääntymistä. Powerflexin puslilla tuo itseohjautuvuus varmaankin vähenee.
Ootko tarkalla mittarilla kattonu? Huoltsikoiden mittarit voi näyttää mitä vaan..Renkaiden ilmanpaineet säädetty juuri tänään 2,3 bariin kaikissa renkaissa
Ja toinen juttu onko vanteet suorat ja keskittyneet hyvin pyörännapaa vasten tasasesti kaikki, soviterenkaat ym oikein jos on?
Pieni vekki vanteessa takana voi mennä mutta kun vaihtaa eteen niin alkaa ongelmat...
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: Helsinki
Kiitokset hyvistä vastauksista.
Renkaiden ilmanpaineet kävin Nesteen mittarilla tarkistamassa eli kyllä kai ne oikeassa pitäisi olla. Soviterenkaita ei ole, kun kyseessä on ilmeisesti alkuperäiset Alfa Romeon alumiinivanteet.
Välys näyttäisi tarkemman tutkimisen perusteella johtuvan juuri tuosta takanavan puslasta, tosin onko sitten järkevää vaihtaa myös kaikki muut alatukivarren puslat kerralla vai pelkkä takanavan pusla? Autolla mittarissa nyt noin 192 000 km ja vm. -99. Ja jos kaikki kerralla, niin onko Powerflexit todella järkevämpi vaihtoehto erityisesti kestävyyden kannalta?
Ei kuitenkaan aina viitsisi olla auton alustaa korjaamassa, sehän kuitenkin joka kerta varmasti pistää ohjauskulmat sekaisin...
Ja mitä tuosta hommasta korjaamolla (esim. takanavan puslan vaihto) kannattaa maksaa?
Renkaiden ilmanpaineet kävin Nesteen mittarilla tarkistamassa eli kyllä kai ne oikeassa pitäisi olla. Soviterenkaita ei ole, kun kyseessä on ilmeisesti alkuperäiset Alfa Romeon alumiinivanteet.
Välys näyttäisi tarkemman tutkimisen perusteella johtuvan juuri tuosta takanavan puslasta, tosin onko sitten järkevää vaihtaa myös kaikki muut alatukivarren puslat kerralla vai pelkkä takanavan pusla? Autolla mittarissa nyt noin 192 000 km ja vm. -99. Ja jos kaikki kerralla, niin onko Powerflexit todella järkevämpi vaihtoehto erityisesti kestävyyden kannalta?
Ei kuitenkaan aina viitsisi olla auton alustaa korjaamassa, sehän kuitenkin joka kerta varmasti pistää ohjauskulmat sekaisin...
Ja mitä tuosta hommasta korjaamolla (esim. takanavan puslan vaihto) kannattaa maksaa?
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Suosittelen että hankit kaikki Powerflexin puslat + tuon mersun pallon. Sen jälkeen auto menee kuin juna eikä tarvitse arpoa että onkohan alustassa väljää. Powerflexiltä saa myös etuylätukivarsiin puslat, koventaa keulaa mutta tekee ohjauksesta tarkan.
Itse vaihdatin aikoinaan Jklssä HiomaKantasella jossa vaihtoivat suurimman osan puslista tukivarsien ollessa paikallaan. Tekivät työkalun (=hylsyn) jolla puristivat vanhan pois ja uuden tilalle. Koko homma puslineen päivineen taisi tulla kustantamaan saman verran kuin kaksi alatukivartta.
Itse vaihdatin aikoinaan Jklssä HiomaKantasella jossa vaihtoivat suurimman osan puslista tukivarsien ollessa paikallaan. Tekivät työkalun (=hylsyn) jolla puristivat vanhan pois ja uuden tilalle. Koko homma puslineen päivineen taisi tulla kustantamaan saman verran kuin kaksi alatukivartta.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^^
Minä taasen en suosittele Powerflexejä kenellekään,
sen verran huonosti kestivät 156:sen keulalla. Takana
tosin ovat olleet jo viitisen vuotta ja ihan hyvässä tikissä
edelleen.
Minä taasen en suosittele Powerflexejä kenellekään,
sen verran huonosti kestivät 156:sen keulalla. Takana
tosin ovat olleet jo viitisen vuotta ja ihan hyvässä tikissä
edelleen.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: Helsinki
Ok, kiitokset jälleen runsaista vastauksista.
Tosiaan tuon uuden puslan hankin, katselin tuota vanhaa puslaa ja purin sen irti. Lähti pois vaivalloisesti, mutta lähti lopulta kuitenkin hajottamalla. On todella tiukasti kiinni prässätty, kuten tuossa ylempänä jo todettiinkin. Nyt vain pitäisi se jotenkin saada siihen kiinni painettua, ei näytä sekään kovin helpolta hommalta, kun ei tuota prässiä ole käytössä... Jonkinlaisella ulosvetäjä systeemillä kuitenkin onnistunee.
Edelleen kuitenkin ihmettelen, miten tämä ongelma yhtäkkiä ilmaantui kesärenkaiden (alumiinivanteilla) vaihdon jälkeen. Camber-kulmat tosin olivat viime viikon säädössä ja säädön jälkeenkin kuitenkin jo pielessä eli väljyyksiä siellä täytyi olla, mutta eivät vain kai tuntuneet ajossa peltivantein varustetuilla talvirenkailla. En tiedä sitten miksi...
Tosiaan tuon uuden puslan hankin, katselin tuota vanhaa puslaa ja purin sen irti. Lähti pois vaivalloisesti, mutta lähti lopulta kuitenkin hajottamalla. On todella tiukasti kiinni prässätty, kuten tuossa ylempänä jo todettiinkin. Nyt vain pitäisi se jotenkin saada siihen kiinni painettua, ei näytä sekään kovin helpolta hommalta, kun ei tuota prässiä ole käytössä... Jonkinlaisella ulosvetäjä systeemillä kuitenkin onnistunee.
Edelleen kuitenkin ihmettelen, miten tämä ongelma yhtäkkiä ilmaantui kesärenkaiden (alumiinivanteilla) vaihdon jälkeen. Camber-kulmat tosin olivat viime viikon säädössä ja säädön jälkeenkin kuitenkin jo pielessä eli väljyyksiä siellä täytyi olla, mutta eivät vain kai tuntuneet ajossa peltivantein varustetuilla talvirenkailla. En tiedä sitten miksi...
Itse jumppasin saman operaation ruuvipenkin ja sopivan (ison) hylsyn avulla. Pientä tarkkuutta siinä, että hylsy varmasti koskettaa ainoastaan puslan ulkokehää ja että puristus tapahtuu suoraan. Muutoin pusla on helposti entinen (kröhöm...kokemusta on).Paulio kirjoitti:Nyt vain pitäisi se jotenkin saada siihen kiinni painettua, ei näytä sekään kovin helpolta hommalta, kun ei tuota prässiä ole käytössä... Jonkinlaisella ulosvetäjä systeemillä kuitenkin onnistunee.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: Helsinki
Itse jumppasin saman operaation ruuvipenkin ja sopivan (ison) hylsyn avulla. Pientä tarkkuutta siinä, että hylsy varmasti koskettaa ainoastaan puslan ulkokehää ja että puristus tapahtuu suoraan. Muutoin pusla on helposti entinen (kröhöm...kokemusta on).
Yritin myös painaa puslaa sisäänpäin tuollaisella omatekoisella ulosvetäjällä. Pusla ei kuitenkaan mennyt ihan suoraan ja rupesi tietyssä vaiheessa menemään pahasti jumiin. Irti sen kuitenkin vielä sain ja nyt pitäisi yrittää uudelleen.
Kotterin viestiin liittyen kysymys: pitäisikö tuota kuvassa näkyvää puslaa painaa hylsyllä sisäänpäin ihan tuollaisenaan vai oletteko ottaneet noita kuvassakin näkyviä kumisuojuksia pois tuosta puslan ulkokehän tieltä?
- Liitteet
-
- DSC_0974.JPG
- Pusla
- (78.34 KiB) Tiedosto ladattu 4540 kertaa
Tämä on niiiiin tuttua.Kotterin viestiin liittyen kysymys: pitäisikö tuota kuvassa näkyvää puslaa painaa hylsyllä sisäänpäin ihan tuollaisenaan vai oletteko ottaneet noita kuvassakin näkyviä kumisuojuksia pois tuosta puslan ulkokehän tieltä?
Anna "kumisuojukset" olla, mutta tsekkaa että, hylsy (tai sopiva putkenpätkä) ottaa osumaa pelkästään ulkokehään. Sitä ennen kannattaa hommaa helpottaa viilaamalla navasta pois kaikki törröttävät särmät, iskunjäljet yms., joita väistämättä syntyi vanhaa puslaa irroitettaessa. Ja keulille kuparitahnaa menoa helpottamaan.
Ellei uusi pusla ymmärrä vieläkään asettua paikalleen, löytyy järeämpiäkin keinoja löytyy, mutta niihin tarvittaessa myöhemmin...
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Ei tosiaankaan kannata rikkoa niitä kumeja eikä kohdistaa voimaa siihen sisäholkkiin. Kummassakin tapauksessa lopputulos on se, että uusi pusla on väljä enneaikojaan.
Sopivankokoinen hylsy on passeli työkalu. Kiinalaiset halpahylsyt usein hiukan merkkihylsyjä paksumpia joten muutamassa halpakaupassa vierailemalla saattaa sopivan ulkohalkaisijainen hylsy löytyä. Lisäksi kiinalaiset ovat helpompia sorvata jos tulee esim. tarvetta avartaa hylsyä sisältä tilavammaksi noita kumisuojia varten.
Kierretankoa, muttereita ja isoja aluslevyjä (riittävän paksu nippu) voi käyttää eräänlaisena "ulosvetäjänä" jolla tuon saa hivutettua paikoilleen helpommin kuin moukaroimalla. Prässi on kyllä kova sana. Niitähän saa halpakaupoista reilun satasen hintaan.
Minkämerkkinen tuo pusla muuten on? Ei näytä ainakaan Lemförderiltä, niissä on ainakin tähän saakka ollut mustat kumit.
Sopivankokoinen hylsy on passeli työkalu. Kiinalaiset halpahylsyt usein hiukan merkkihylsyjä paksumpia joten muutamassa halpakaupassa vierailemalla saattaa sopivan ulkohalkaisijainen hylsy löytyä. Lisäksi kiinalaiset ovat helpompia sorvata jos tulee esim. tarvetta avartaa hylsyä sisältä tilavammaksi noita kumisuojia varten.
Kierretankoa, muttereita ja isoja aluslevyjä (riittävän paksu nippu) voi käyttää eräänlaisena "ulosvetäjänä" jolla tuon saa hivutettua paikoilleen helpommin kuin moukaroimalla. Prässi on kyllä kova sana. Niitähän saa halpakaupoista reilun satasen hintaan.
Minkämerkkinen tuo pusla muuten on? Ei näytä ainakaan Lemförderiltä, niissä on ainakin tähän saakka ollut mustat kumit.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: Helsinki
Olet oikeassa, kyseessä ei ole Lemförder vaan saksalainen Topran. Ostin puslan Motonetistä ja hieman kyllä epäilenkin, mahtaako tuo ylipäätänsä olla samanalainen Lemförderin kanssa. Toisaalta "mersun puslia" ovat molemmat ja pitäisivät periaatteessa mittojen puolesta sopia samoihin mersuihin.
Täytynee varmaan varmuuden vuoksi kuitenkin hankkia vielä joko Alfan oma tai Lemförderin pusla. Ei kuitenkaan viitsi uudelleen purkaa, jos ei ole täysin identtinen osa kyseessä.
Mutta eiköhän näillä vinkeillä päästä eteenpäin asennushommassa, kerron myöhemmin miten kävi. Tästä muuten olisi ihan hyvä tehdä jokin asennusopas foorumille, kun kuitenkin taitaa olla aika yleinen vika.
Täytynee varmaan varmuuden vuoksi kuitenkin hankkia vielä joko Alfan oma tai Lemförderin pusla. Ei kuitenkaan viitsi uudelleen purkaa, jos ei ole täysin identtinen osa kyseessä.
Mutta eiköhän näillä vinkeillä päästä eteenpäin asennushommassa, kerron myöhemmin miten kävi. Tästä muuten olisi ihan hyvä tehdä jokin asennusopas foorumille, kun kuitenkin taitaa olla aika yleinen vika.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Varmaan mitoiltaan on ihan identtinen jos sinne samaan mersun reikään on tarkoitus puskea. Nuo läpikuultavat kumit vain toivat mieleen Bilteman nivelet. Niistä nyt ei kuitenkaan nyt vaikuta olevan kyse Saattaa hyvinkin olla että sekä Heikan että Muukkosen puslat eivät ole Alfan omia vaan juurikin noita mersun puslia tai sitten niiden läheisiä sukulaisia joltakin tarvikevalmistajalta.Paulio kirjoitti:Olet oikeassa, kyseessä ei ole Lemförder vaan saksalainen Topran. Ostin puslan Motonetistä ja hieman kyllä epäilenkin, mahtaako tuo ylipäätänsä olla samanalainen Lemförderin kanssa. Toisaalta "mersun puslia" ovat molemmat ja pitäisivät periaatteessa mittojen puolesta sopia samoihin mersuihin.
Täytynee varmaan varmuuden vuoksi kuitenkin hankkia vielä joko Alfan oma tai Lemförderin pusla. Ei kuitenkaan viitsi uudelleen purkaa, jos ei ole täysin identtinen osa kyseessä.
Mutta eiköhän näillä vinkeillä päästä eteenpäin asennushommassa, kerron myöhemmin miten kävi. Tästä muuten olisi ihan hyvä tehdä jokin asennusopas foorumille, kun kuitenkin taitaa olla aika yleinen vika.
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: Helsinki
Ajettavuus parani huomattavasti, itselläni tuo nivel oli kylläkin päässyt jo niin huonoon kuntoon, ettei auto tuntunut pysyvän tiellä edes hiljaisella nopeudella. Nyt kaikki taas kunnossa ja ajettavuus normaali. Eli kyllä se vaihtaminen, vaikka vaikea homma minulle olikin, oli hyvin kannattava. Itse nivelen vaihtotyössä esimerkiksi kannettava hydraulinen prässi on osaavan käsissä erinomainen laite.
Lisää juttua täältä:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-164 ... ost3554306
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-164 ... hes-2.html
Lisää juttua täältä:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-164 ... ost3554306
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-164 ... hes-2.html
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 166:n ajettavuudessa ongelmia
JEp....
Taitais olla puslanvaihtoviikot edessä.
Ilmeisesti jossain takapuslassa on väljää tai se ei muuten vaan ole ihan kunnossa.
Ajattelin jokatapauksessa noita puslia vähän uusia - mutta riittääkö tuollainen
perus powerflex setti vai pitääkö (kannattaako) hankkia lisäksi vielä jotain
ja/tai tuleeko alkuperäiset puslat tai joku puslasetti halvemmaksi?
Mites tämä? http://kauppa.completos.fi/PublishedSer ... PFR1-912_2" onclick="window.open(this.href);return false;
Pitiskö vielä jotain muuta tilailla?
Tarkoitushan ei ole nyt saada mitään huippu ominaisuuksia - perustouhut välttää.
Ongelmana on ollut lähinnä se että meinaa monttuista vähän peräpää vedellä - ominaisuus
ilmestyi (tai voimistui) aurauskulmien säädön jälkeen... Aurauskulmien säätäjä sanoi että puslissa
vois olla pientä laittoa - ei vaan eritellyt että mikä pusla siellä heikoimmassa hapessa on...
Taitais olla puslanvaihtoviikot edessä.
Ilmeisesti jossain takapuslassa on väljää tai se ei muuten vaan ole ihan kunnossa.
Ajattelin jokatapauksessa noita puslia vähän uusia - mutta riittääkö tuollainen
perus powerflex setti vai pitääkö (kannattaako) hankkia lisäksi vielä jotain
ja/tai tuleeko alkuperäiset puslat tai joku puslasetti halvemmaksi?
Mites tämä? http://kauppa.completos.fi/PublishedSer ... PFR1-912_2" onclick="window.open(this.href);return false;
Pitiskö vielä jotain muuta tilailla?
Tarkoitushan ei ole nyt saada mitään huippu ominaisuuksia - perustouhut välttää.
Ongelmana on ollut lähinnä se että meinaa monttuista vähän peräpää vedellä - ominaisuus
ilmestyi (tai voimistui) aurauskulmien säädön jälkeen... Aurauskulmien säätäjä sanoi että puslissa
vois olla pientä laittoa - ei vaan eritellyt että mikä pusla siellä heikoimmassa hapessa on...
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 166:n ajettavuudessa ongelmia
http://www.strongflex.vot.pl/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
olisiko tuolla kaivattua puslaa
olisiko tuolla kaivattua puslaa
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 166:n ajettavuudessa ongelmia
mulla on strongflexit ja hyvin on toiminut. Tarviit siis vähintään puslat alatukivarsiin(2 per puoli) ja uniballit napoihin(1 per puoli). Omaan makuun sopi parhaiten kun sääti takaa aurauksen nollaan. Muuten oli vähän sellanen vempulan tuntuinen vaikka oli uudet puslat. Jos taka camberit ollu pielessä niin säädä samalla niitä ylätukivarsien kiinnityspisteitä ulommas(apurunko pitää tiputtaa). Jos vakaajan koriheloja ei oo ikinä vaihdettu niin nekin saattaa olla väljät,kuten myös koiranluut. Takakontin verhoukset joudut purkaan,jotta saat abs anturien liittimet irti. On aika isotöinen homma.Kannattaa varata reilusti aikaa. Ja jos kulmat on säädetty väljille puslille niin on sitten mahdoton ajettava remontin jälkeen=kulmien säätöön suoraan puslien vaihdon jälkeen. Omassa muuttu auraus asteen kun vaihto puslat.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: 166:n ajettavuudessa ongelmia
Tuli eilen irroitettua toinen takanapa "narinanivelen" vaihtoa silmälläpitäen, mutta eipä se vanha pusla mitenkään rikkinäiseltä vaikuta. Puslan sisäholkki kääntyy ulkoholkkin nähden ihan sormivoimilla, mutta niin kääntyy uudessakin puslassa. Minkälaiselta ne vaihtamanne väljät/ löysät puslat näyttivät tai tuntuivat? Huomasiko eron uuteen käpistelemällä käsin?
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 166:n ajettavuudessa ongelmia
Ei tullu kokeiltua sen uniballin tuntumaa käsin, mutta kun autoa kevensi ja laski takas pyörilleen,näki kun se sisäholkki liukui puolelta toiselle. Niissä alatukivarren puslissakaan ei tuntunut raudalla väännellen välystä,mutta kun otti pultit auki niin oli selvää,et niiden uniballit oli irronneet lähes kokonaan vulkanoinnista. Kaikki vaan vaihtoon kerralla.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.