alaväännöt kadoksissa 159 2.4 JTD. Turbo hajalla..?
Valvoja: Moderators
alaväännöt kadoksissa 159 2.4 JTD. Turbo hajalla..?
Paljon on ollut puhetta 2.4:n heikoista alaväännöistä mutta nyt parin viikon alfalla ajotauon jälkeen tuntuu että ne ovat entistäkin heikommat.
Kun painan kaasun pohjaan kierrosten ollessa alle 2000 alfani kiihtyy todella heikosti mutta kun saavutetaan 2400 se hyökkää normaalisti ja turbon paineet hyppäävät kaakkoon.
Esim ajettaessa 80 km/h ei neloselle tiputtaminen toivottavan ohituskiihtyvyyden saamiseksi riitä vaan on pudotettava kolmoselle.
Tässähän on muuttuvasiipinen turbo ja epäilen siipien juuttuneen yhteen asentoon.
Epäilen ettei nyt ole kyse vain tauon aiheuttamaa unohdusta alavääntöjen heikkoudesta. kertokaapa vastaavan kiesin omistajat miten sen kuuluu vääntää alhaalla.
Voimaa.com:in lastu asennettu reilu vuosi sitten ja silloin mielestäni alaväännöt paranivat alkuperäisistä.
Noloa kun auto sammunut valoihin kahdesti vuorokauden sisällä..
Turbo antaa kyllä mittarin mukaan jonkin verran painetta myös alhaalla mutta yli 1 bar saavutetaan vasta sen 2000 kierroksen jälkeen.
Kun painan kaasun pohjaan kierrosten ollessa alle 2000 alfani kiihtyy todella heikosti mutta kun saavutetaan 2400 se hyökkää normaalisti ja turbon paineet hyppäävät kaakkoon.
Esim ajettaessa 80 km/h ei neloselle tiputtaminen toivottavan ohituskiihtyvyyden saamiseksi riitä vaan on pudotettava kolmoselle.
Tässähän on muuttuvasiipinen turbo ja epäilen siipien juuttuneen yhteen asentoon.
Epäilen ettei nyt ole kyse vain tauon aiheuttamaa unohdusta alavääntöjen heikkoudesta. kertokaapa vastaavan kiesin omistajat miten sen kuuluu vääntää alhaalla.
Voimaa.com:in lastu asennettu reilu vuosi sitten ja silloin mielestäni alaväännöt paranivat alkuperäisistä.
Noloa kun auto sammunut valoihin kahdesti vuorokauden sisällä..
Turbo antaa kyllä mittarin mukaan jonkin verran painetta myös alhaalla mutta yli 1 bar saavutetaan vasta sen 2000 kierroksen jälkeen.
- Bensa on pensselinpesua varten.. -
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Re: alaväännöt kadoksissa 159 2.4 JTD. Turbo hajalla..?
En ole huomannut seurata niitä paineita kovin tarkasti, mutta kyllä se vääntö alakierroksilla on jokseenkin vaatimatonta. Kierrosten noustessa lähemmäs 2000 alkaa jotain tapahtua.Aarghska kirjoitti:kertokaapa vastaavan kiesin omistajat miten sen kuuluu vääntää alhaalla.
En tiedä, miten sen väännön kuuluisi olla, mutta minulla vain menee näin. Siihen hengettömyyteen voi myös hakea syytä surullisenkuuluisasta EGR-venttiilistä.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
En tiedä tarkemmin, mutta oma pösö teki samaa, kun oli turbon siipiä säätävä alipaineletku jäänyt huollossa irti. Alle kolmen tonnin oli kone aivan kuollut. Samaa teki myös, kun oli ilmanputsarin kotelo huonosti kiinni. Kun pösön imupuoli vuotaa, ei turbo pelaa. Alfan vastaavasta ei tietoa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Ollie
- Viestit: 176
- Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
- Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
- Paikkakunta: Tampere
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2 ... hlight=egrManukki kirjoitti:ihan selvä egr vika, ei muuta kuin putsaamaan. uutta ei ole mitään järkeä jumittavan solenoidin vuoksi ostaa. 15 min homma johon löytyy interwebin syövereistä ohjeet
- juhani
- Viestit: 138
- Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
- Car(s): Giulietta MA TCT -15, Spider 1.8 TS -98 ja GTV6 -83
- Paikkakunta: Helsinki
Joo, mulla on samoja kokemuksia. EGR voi temppuilla aika tiuhaankin ja se esiintyy juuri niin, että alakierroksilla voima puuttuu täysin - liikkeellelähdössä ja esim. risteykseen hidastaessa ja sen jälkeen kaasun painamisessa. Mikä vuosimalli? Jossakin vaiheessa softaa päiviteltiin Deltan toimesta ja siinähän paranneltiin juuri EGR:n jumitellua.einari kirjoitti:Kyllä niitä on joillain mennyt parikin kappaletta vuodessa.Aarghska kirjoitti:EGR:n vaihdoin puolivuotta sitten joten ei kai se vielä voi uusiksi mennä?
egr harvoin jumittaa karstan vuoksi.
solenoidi hapettuu sisäosiltaan ja egr alkaa takerrella, tuohon auttaa juuri tuo puhdistusohje. 3mm reikä solenoidin muoviseen päähän, solenoidi irti ja tuurnalla ja vasaralla sisuskalut pihalle. sitten vaan hinkuttelemaan ja jotain kuuman kestävää, esim aseöljyä täyteen. taas toimii sen puoli vuotta
solenoidi hapettuu sisäosiltaan ja egr alkaa takerrella, tuohon auttaa juuri tuo puhdistusohje. 3mm reikä solenoidin muoviseen päähän, solenoidi irti ja tuurnalla ja vasaralla sisuskalut pihalle. sitten vaan hinkuttelemaan ja jotain kuuman kestävää, esim aseöljyä täyteen. taas toimii sen puoli vuotta
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 07 Marras 2005, 15:38
- Car(s): Giulia 2.2D AT8 Super 2016
159 2.4 JTDm 2006
ex 156 JTS 2004 - Paikkakunta: Kerava
Vai ei egr voi jumittaa kartstan takia? Järvenpään Deltan mukaan egr jumittaa, koska yksi öljynvaihto on tehty takuuaikana muualla kuin Deltassa!? Eli ei sitten kuulu takuun piiriin. Muutenkin kumma suhtautuminen asioihin; heti jos tulee jostain asiasta erimielisyyksiä, niin ollaan menossa raastupaan yms. ? Täytyy varmaan ottaa vinkistä vaarin.
Egr-putsaus maksaa muuten 190e. Edellisellä kerralla kun se putsattiin, seurasin toimenpidettä vierestä. Konalan Deltassa ( jossa olen saanut aina asiallista palvelua) hommaan meni 15min.
Egr-putsaus maksaa muuten 190e. Edellisellä kerralla kun se putsattiin, seurasin toimenpidettä vierestä. Konalan Deltassa ( jossa olen saanut aina asiallista palvelua) hommaan meni 15min.
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Mikä on EGR ja miksi se vetää dieselin tehottomaksi? Sori, oli pakko!zei kirjoitti:Vai ei egr voi jumittaa kartstan takia? Järvenpään Deltan mukaan egr jumittaa, koska yksi öljynvaihto on tehty takuuaikana muualla kuin Deltassa!? Eli ei sitten kuulu takuun piiriin. Muutenkin kumma suhtautuminen asioihin; heti jos tulee jostain asiasta erimielisyyksiä, niin ollaan menossa raastupaan yms. ? Täytyy varmaan ottaa vinkistä vaarin.
Egr-putsaus maksaa muuten 190e. Edellisellä kerralla kun se putsattiin, seurasin toimenpidettä vierestä. Konalan Deltassa ( jossa olen saanut aina asiallista palvelua) hommaan meni 15min.
Egr tai imusarjan läppien jumittuminen. Läpät kun lukitsee auki asentoon ei vikavalot enää vilku. Nimimerkillä: Saksan reissulla hotellin autokatoksessa puoli konehuonetta purkanut
Toinen vaihtoehto tukkiutunut dpf katkonaisen kaupunkiajon vuoksi.
Korjauskeinona kolmonen silmään ja motarille yhtäjaksoisesti 30-40km vähintään 3500 kierrosta lasissa jotta suodatin lämpeää tarpeeksi ja tekee pakkopolton. Savun määrä on valtava
Vaikka auto on vikatilassa saa vauhdin kyllä kiihtymään kun kiihdyttää pikkuhiljaa pintakaasulla ja pitää pienen vaihteen päällä.
Toinen vaihtoehto tukkiutunut dpf katkonaisen kaupunkiajon vuoksi.
Korjauskeinona kolmonen silmään ja motarille yhtäjaksoisesti 30-40km vähintään 3500 kierrosta lasissa jotta suodatin lämpeää tarpeeksi ja tekee pakkopolton. Savun määrä on valtava
Vaikka auto on vikatilassa saa vauhdin kyllä kiihtymään kun kiihdyttää pikkuhiljaa pintakaasulla ja pitää pienen vaihteen päällä.
- Wilier
- Viestit: 41
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:20
- Car(s): Brera 3.2 JTS V6 Q4, ex-159 SW 1.9 JTDm Q-tronic, ex-156 2.5V6, ex-164 3.0V6, ex-90 2.0i/2.5V6
- Paikkakunta: Espoo
Vaan eipähän tuosta apua ollut, kun eivät kierrokset nousseet yli noin 3100 rpm. Alamäessä ihan vähän enemmän, mutta ylämäessä vastaavasti hiipui. Kamalaa oli ajaa moottoritietä Alfalla, kun ei kiihtynyt mihinkään ja suurin nopeus noin vähän alle sata. Savuefekti jäi siis saamatta.
Tulipahan ensimmäistä kertaa kokeiltua tuota automaattilootan manuaalivaihtoehtoa.
Tulipahan ensimmäistä kertaa kokeiltua tuota automaattilootan manuaalivaihtoehtoa.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Lisätään tähän vielä "alas ammuttavaksi" sellainen ongelma mistä eräällä korjaamolla minulle manailtiin. Eli asentaja valitti että kaikki nämä nykyiset turbo dieselit kerää imukammion "umpeen" kovaa karstaa niin kone ei saa happea. Ja kun se tapahtuu vähitellen niin moottorinohjaus mukautuu ja meno hiipuu hiljalleen kunnes menee vikatilaan. EGR oli sitten se toinen valituksen kohde. Sitä karstaa pitää kuulemma vanhemmiten mekaanisesti sitten työstää pois. Kertokaa toki uteliaalle puhuiko mies omiaan?
Onko sitten niin että nykytekniikan ihmeet ei toimi jos niitä ei muista polkea? Ilmankos omat toimii
Onko sitten niin että nykytekniikan ihmeet ei toimi jos niitä ei muista polkea? Ilmankos omat toimii
Ayrton Senna da Silva forever
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllä sitä sköndää kertyy ihan riittävästi. Turbo kun vanhemmiten vielä itkee vähän öljyä akselitiivisteistä niin imusarja saa mukavan kuorrutuksen mustaa töhnää. Mulla tuo aiheutti talvella MAP-anturin tukkeentumisen ja moottorinohjauksen siirtymisen vikatilaan, jolloin kärry ei jaksanut pienissä mäissä enää pitää 100 km/h marssivauhtia.
EGR ei tunnu kiukutelleen sen jälkeen kun sen vuosi sitten putsasin. Olemattomasta tiivistyksestä johtuen solenoidi oli täynnä nokea.
EGR ei tunnu kiukutelleen sen jälkeen kun sen vuosi sitten putsasin. Olemattomasta tiivistyksestä johtuen solenoidi oli täynnä nokea.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Menee OT Alfasta, mutta dieseli kuitenkin.
Itse olen tuota pösöä säännöllisesti käynyt monottamassa ihan motarilla, jotta paikat pysyisi auki. Kuumalla koneella kolmosella tyyliin 80-120 kiihdytyksiä kellon kanssa muutama peräjälkeen ja pidempi siivu pelkästään nelosella tai jopa kolmosella, että on kierroksia koneessa.
Ensimmäinen kiihdytys saa yleensä ajaksi kymmentä sekuntia ja eikä onneksi tarvitse montaa kiihdystä, että alkaa aukeamaan ja kello näyttää sellaista 8-8.5 sekuntia. Siis kaksi sekuntia lähtee ajasta pois tukkoisuuden takia , tuossa nuhapumpussa sen oikeasti huomaa, kun se ei enää kulje. Avaamisen jälkeen onkin sitten taas ihan toisenlaista etenemistä taas hetken aikaa, tuo kone muutenkin kaipaa kierroksia, ettei pääse tukkeentumaan. Se on tukossa alta viikon, jos köröttelee ekosti ja tukkoisuus taas näkyy kulutuksessa.
Toinen ihmetyksen aihe onkin, mitä tuo kaikki irtoava paska, joka ennen on tullut putkesta ulos, tekee hiukkassuodattimelle. No tukkoonhan sekin joskus menee siinä määrin, ettei polttokaan enää auta. Veemäinen oravanpyörä, mutta minkäs teet.
Itse olen tuota pösöä säännöllisesti käynyt monottamassa ihan motarilla, jotta paikat pysyisi auki. Kuumalla koneella kolmosella tyyliin 80-120 kiihdytyksiä kellon kanssa muutama peräjälkeen ja pidempi siivu pelkästään nelosella tai jopa kolmosella, että on kierroksia koneessa.
Ensimmäinen kiihdytys saa yleensä ajaksi kymmentä sekuntia ja eikä onneksi tarvitse montaa kiihdystä, että alkaa aukeamaan ja kello näyttää sellaista 8-8.5 sekuntia. Siis kaksi sekuntia lähtee ajasta pois tukkoisuuden takia , tuossa nuhapumpussa sen oikeasti huomaa, kun se ei enää kulje. Avaamisen jälkeen onkin sitten taas ihan toisenlaista etenemistä taas hetken aikaa, tuo kone muutenkin kaipaa kierroksia, ettei pääse tukkeentumaan. Se on tukossa alta viikon, jos köröttelee ekosti ja tukkoisuus taas näkyy kulutuksessa.
Toinen ihmetyksen aihe onkin, mitä tuo kaikki irtoava paska, joka ennen on tullut putkesta ulos, tekee hiukkassuodattimelle. No tukkoonhan sekin joskus menee siinä määrin, ettei polttokaan enää auta. Veemäinen oravanpyörä, mutta minkäs teet.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.