156 JTDm tyhjäkäynnillä ääni

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jussis
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Touko 2011, 20:25

156 JTDm tyhjäkäynnillä ääni

Viesti Kirjoittaja jussis »

Tervehdys vaan kaikille Alfa harrastajille!

Tulipa sitten varsin pitkän harkinnan sekä arpomisen jälkeen tehtyä ratkaisu ja ostettua Alfa.
Kuukauden verran sillä olen ehtinyt huristella kummemitta ongelmitta. Nyt kuitenkin heräsin mielenkiinto muutamaan yksityiskohtaan.

Kun auton kylmänä starttaa käyntiin, käy moottori tasaisesti tyhjäkäynnillä ilman sivuääniä.
Sen sijaan kun koneen on ajanut lämpimäksi, kuuluu moottorin hihnapuolelta vaihteleva kihnuttava rallatus/kalkatus.
Kun kaasua hieman hipaisee, ääni häviää välittömästi kierrosten myötä.

Tuleeko kenellekään mieleen mikä tuon äänen voisi pitää?

Auto on vastikään katsastettu, eikä katsari löytänyt alustasta väljää. Alusta kuitenkin tykkää narista kylmemmällä kelillä(keulasta), lukemani perusteella kuitenkin ilmeisesti enemmän ominaisuus kuin vika?

Niin, ja siis autohan oli 2005 vm. 156 2.4 jtdm.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tere tulemast!

Tuon rallattavan rekkulan löytänet helpoimmin ajamalla auton lämpimäksi niin että se alkaa äännellä ja sen jälkeen irrottamalla apulaitehihnan. Jos hiljeni niin kiusankappale löytyy apulaitteiden puolelta, on mahdollisesti moniurahihnan kiristin, ja jos ei niin syyllinen voi löytyä jakopäästä.

Jälkimmäisessä tapauksessa homma on syytä hoitaa kuntoon nyt tai heti, jakopään porsiessa on kalliimpaa remonttia tiedossa.

Etupään ylätukivarsien puslien narinaa voisi melkein pitää (ärsyttävänä) ominaisuutena. Ei ole muuta haittaa kuin se ärsytys.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kuinkas 156 JTDm:n vauhtipyörä, onko kaksoimassa? Kaksoismassa pitää hajotessaan juurikin sellaista rallatusta tyhjäkäynnillä ja Pösössä myös hävisi, kun antoi hieman kierroksia. Hyvä oire on myös vauhtipyörän suuntaan, jos moottorijarrun ja vedon vaihdos on epänormaalin nykäisevä, ihan kuin voimasiirrossa olisi väljää.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

jussis
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Touko 2011, 20:25

Viesti Kirjoittaja jussis »

Kiitos vastauksista!

Täytyykin varmaan ottaa viikonloppuna ja kokeilla tuo apulaitehihnan irroitus. Jakohihna rullineen on vaihdettu vast'ikään, eli äkkiseltään tuskin se olisi tuon äänen lähde.

Tuo voimansiirto-linja ei ainakaan edellisiin autoihini verrattuna tunnu mitenkään poikkeuksellisen erilaiselta/väljältä, joskin kyllä siinä tunteen sen nykäisyn kun moottorijarruttaa ja taas polkaisee nopeaan kaasua.

Täytynee pitää sormia ristissä, ainakin nopealla googlauksella näytti että tuo vauhtipyörän vaihto ei enää ole mikään pikkuoperaatio.

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Viittaisi mielestäni kampiakselin hihnapyörään, mikä on myös kaksoismassamallia.

Selviää apulaitehihnan irrotuksella.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

jussis
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Touko 2011, 20:25

Viesti Kirjoittaja jussis »

Elikkäs viaksi lopulta paljastui kuin paljastuikin juuri tuo apuolaitehihna kiristimineen & pyörineen (ilm. joku näistä piti sen äänen).

Osat vaihdettiin myyjäliikkeen laskuun ja nyt kone hyrisee ilman sivuääniä niin kuin sen pitääkin.

Ja asiasta kukkaruukkuun.. on muuten parhaat äänet tuossa koneessa sitten autoista joita itsellä on ollut, niihin jää koukkuun! :-D

Vastaa Viestiin