GTVn keskittämätön vaihdekeppi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

GTVn keskittämätön vaihdekeppi

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Avataan tähän uusi ketju kysymykselle joka tuolla projektiosastolla esitettiin, mutta joka ei varsinaisesti ko. threadin aiheeseen kuulunut. Lainaus nimimerkki "Tamsan" kysymyksestä:

"Into olisi kova oppia lisää ja nämä on tervetullutta infoa suhkot uudelle getvosen omistajalle.

Tämä nyt menee ohi, mutta osaako kukaan sanoa onko kyseessä vaan joku rikkinäinen palautus-jousi kun vaihdekeppi ei enään 'palaudu' keskelle ja minkälainen projekti olisi kyseessä?"

Voipi olla kyse myös jumittavista vaihteensiirtovaijereista. Konehuoneen puolella vaijereissa on alunperin sellaiset haitarikumit estämässä veden pääsyä vaijereiden ja kuorien väliin. Nuo kumit eivät ainakaan suomen olosuhteita kovin hyvin. Risoista haitarikumeista pääsee vettä vaijerien kuorien sisään. Jos keppi tuntuu sivulinjassa "tahmealta", saattaisi vika olla juurikin näissä vaijereissa. Jos taan keppi liikkuu kevyesti, jopa hervottoman tuntuisesti sivusuuntaan niin silloin vaijerit tuskin jumittavat. Irrottamalla vaijerit laatikon päästä tuo selviäisi. Vaatii tosin jonkin verran purkamista ja näppärät kädet. Toinen vaihtoehto on yrittää suihkuttaa jotain voiteluainetta kuorien sisään konehuoneen päästä. Tuotakin varten varmaankin jotain pitää purkaa tieltä.

Ihan varma en ole onko vaihteensiirtomekanismissä muita jousia kuin laatikon sisällä olevat jouset. Niiden vaihtaminen ei ihan pikku juttu ole. Laatikon irtisaaminen autosta vaatii nimittäin kohtuullisesti purkutyötä konepellin alla sekä nosturin.

Tamsa
Viestit: 92
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 23:36
Car(s): Alfa Romeo GTV 3.0 V6 V24
Paikkakunta: Turku, Suomi

Viesti Kirjoittaja Tamsa »

Kiitos!

Tässä on vuoden verran ajeltu vaihdekepillä joka ei keskitä.
Ilmeisesti siitä ei ole lisävahinkoa, mitä nyt välillä vahingossa vaihtaa kolmosen sijasta ykköselle. :shock:

Olen ollut siinä uskossa että itse olen mekanismin rikkonut huolimattomalla vaihteen vaihdolla, mutta ehkäpä silloin olisi isompia huolia.

Oudoksi asian tekee se että alunperin ogelman ilmettyä vaihdekeppi liikkui sujuvasti muttei hervottomasti. Vietyäni auton kevät huoltoon ulkomailla pyysin menkanikkoa ottamaan selvää mikä oli ongelmana. Sen mitä Ranskan kielellä ymmärsin niin kyseessä olisi ollut isoi projekti ja koska tiesi minulla olevan kiire Suomeen oli vain voidellut joitakin osia auttaakseen asiaa. Lienekkö johtunut tästä tai vain ollut sattumaa mutta tämän jälkeen vaihdekeppi on ollut jäykkä liikkumaan sivuunnassa.

Näin ollen voisi olla järkevä tarkistaa mainitsemasi vaihteensiirtovaijerit.
Sattuisiko keneltäkään löytyä räjäytyskuvia tai linkkiä vaijereiden irroitus hommaan?
"When it comes to style - Italian's always got it right" -Jeremy Clarkson, Top Gear

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

onkohan se samanlainen ku tässä 156sessa, siinä keskityksen puutteen aiheuttaa tuollainen nailonholkki (josta ei nyt kuvaa löydy..)


http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... =keskit%E4
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Albumikuvista päätellen auto olisi vuosikertaa 1998-> joten siinä on varmaankin kuusipykäläinen laatikko? Silloin on käsittääkseni ainakin perusrakenteeltaan sama kuin 156 V6:ssa.
- Epäkelpokeräilijä -

Tamsa
Viestit: 92
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 23:36
Car(s): Alfa Romeo GTV 3.0 V6 V24
Paikkakunta: Turku, Suomi

Viesti Kirjoittaja Tamsa »

Hyvin päätelty :) Se on vm. 2000 ja nimen omaan 6-pykäläisellä lootalla.

Alkaa homma kuulostaa kohtuulliselta. Jos keran sama rakenne löytyy kuin 156 V6:sta niin silloin infoa on varmasti enemmän saatavilla.
Yhä kaipailisi linkkejä tai kuvia mistä projekti aloitetaan GTV:n kohdalla - ei kuitenkaan akun alta :mrgreen:

Keräsin alle yllä mainitusta thredistä kaiken turvonneista nylon puslista ja nylonholkissa jumittavasta alumiini tapista.
Keltsi:
Sautiolla oli samanlainen ongelma JTD:nsä kanssa. Siinä oli laatikon päällä olevan siirtovivuston nylon-puslat turvonneet ja vaihdekeppi oli sivusuunnassa jumissa. Pikkuisen hiekkapaperilla puslien reikiä isommaksi ja kunnon voiteluainetta, niin johan rupesi toimimaan

Sautio:
Joo eivät tykänneet moottoripesusta, vaan turposivat liian ahtaiksi Ahistivat kyllä alunperinkin hieman, eli keppi liikkui ennen pesuakin tahmenaoloisesti sivusuuntiin, mutta pesun jälkeen keppi ei liikkunut ollenkaan sivusuuntiin, vaan käytettävissä oli vaihteet 3 ja 4

Itse asiassa en hionut niitä nylonpuslia, vaan lämmitin ne kuumailmapuhaltimella, jolloin kuivuivat lämmetessään, ja palautuivat oikeaan kokoon. Putsasin siirtimen, ja kasasin sen uusien vaseliinien kera, suihkutin vaijereihin sisään CRC 5-56:ttä, ja suojasin vaijereiden päät (eli kumisuojien sisään ja päälle vaseliinia) kanssa vaseliinilla, ja hienosäädin sen siirtimen niin että keskittää hyvin ja kaikki vaihteet menee hyvin päälle. Toistaiseksi ainakin onnistuneen oloinen ja helppo "korjaus" tai oikeammin huolto
Omassani vaijereiden liike oli ihan ongelmatonta. Kannattaa tehdä siis sama tsekkaus, ei vaadi kuin akkutelineen poiston niin pääsee sinne käsiksi (edit: 156 2.4JTD SW -01)

Sautio:
Ota lisäksi se akkukotelokin pois sieltä akun alta, ja tietty ne releet siitä akkkukotelon etupuolelta (ainakin jtd:ssä on sellaiset siinä tiellä).
Sitten painat vaijerien muovimuhvit irti siirtäjästä, ja sitten tietty tsekkaat että vaijerit liikkuvat ok, josseivät liiku, niin voitelua, jne. Sitten siirtimen purkailua, tai irrotusta, voitelua, jne.
Tsekkaa huolella että se toisen vaijerin käyttämä nylonholkitettu akseli, joka muuttaa siirtimen liikkeen edes-takas -liikkeestä ylös-alas -liikkeeksi, liikkuu kunnolla ja ilman mitään isompaa kitkaa niillä nylonholkeillaan. Jos ahistaa, niin se akseli irti, ja nylonholkit irti, ja kuumailmapuhaltimella lämpökäsittelyä niille nylonholkeille, ja takas nippuun vaseliinin kera

V6:
tossa kutosen boksissa on sellanen alumiinitappi? joka voi alkaa jumittaa nailonholkissa ja siitä seuraa ettei se keskitä kunnolla siis palaudu siihen keskiasentoon, ei mun mielestä pitäisi vaikuttaa vaihteiden päälle menoon.

Il Mostro:
Jep, sillon ku oire ei ole vielä kovin paha se ei keskitä kunnolla. Siitä sitten kun vielä pahenee ei keskitä enää kun kuskin käsivoimilla, vaihteet ei mene päälle kun "oikeeta reikää" ei meinaa löytyä, ei sitten millään. Toki vaijeritkin voi ahistaa (mitä omassani eka kuvittelin), mutta nylon puslien turpoominen on melkeinpä tyyppivika. Tuntevat ongelman myös merkkihuollossa josta vinkkiä kysyinkin...
"When it comes to style - Italian's always got it right" -Jeremy Clarkson, Top Gear

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Tuossapa olisi linkki vaihteensiirron räjäytyskuvaan. Jos ei linkki muuten toimin, niin copy paste selaimen osoiteriville:

http://eper.fiatforum.com/eper/navi?MOD ... &DRW_NUM=2

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

On.

Tamsa
Viestit: 92
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 23:36
Car(s): Alfa Romeo GTV 3.0 V6 V24
Paikkakunta: Turku, Suomi

Viesti Kirjoittaja Tamsa »

Kesäladut odottaa ja pitäisi saada osat kiinni.
Onko ePER:iltä mahdollista tilata osia? Osat saa ainakin ostoskäryyn, vaikkakin antaa aina error-sivun.

http://eper.fiatforum.com/eper/navi?COU ... INDOW_ID=1
"When it comes to style - Italian's always got it right" -Jeremy Clarkson, Top Gear

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Tämäpä topicci sattui hyvään väliin. Tuli tänään hankittua 156 SW JTD ja samaa tahmavikaa vaihteensiirrossa. Autossa on FinnTakuu tms, ja mietinkin saisiko itse tekemällä paremman lopputuloksen kuin viemällä jonnekkin FinnTakuun hyväksymään huoltoon. Hommanahan ei taida suuren suuri olla jos rasvalla selviää.
Viimeksi muokannut m.sa, 02 Kesä 2011, 17:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Tamsa kirjoitti:Kesäladut odottaa ja pitäisi saada osat kiinni.
Onko ePER:iltä mahdollista tilata osia? Osat saa ainakin ostoskäryyn, vaikkakin antaa aina error-sivun.
Eper on vain Fiat-konsernin varaosaosaluettelo-ohjelma. Ilmeisesti sen varaan nettikaupankin voisi pystyttää, mutta tuo sinun linkkaamasi ePER on vain erään Alfa kerhon (enemmän tai vähemmän epävirallisesti) nettiin laittama varaosa-ohjelma.

ePERistä löytyvällä varaosanumerolla voit tilata osan esim. viralliselta jälleenmyyjältä, muukkoselta, heikalta ja useista fiat-konsernin varaosiin erikoistuneelta kauppiaalta ulkomailta (esim. Alfa-Service saksassa). Noihin hintoihin jotka ePER näyttää et valitettavasti taida saada mistään. Ovat jotain 10v vanhoja UKn suositushintoja tai jotain fiktiota.

Tamsa
Viestit: 92
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 23:36
Car(s): Alfa Romeo GTV 3.0 V6 V24
Paikkakunta: Turku, Suomi

Re: GTVn keskittämätön vaihdekeppi

Viesti Kirjoittaja Tamsa »

Koska ei ole itsellä mahdollisuutta laitella autoa vein sen mekaanikolle jonka mielipide vastasi V6 kirjoittamaa vastausta.
Ilmeisesti ongelman auiheuttaa alumiiniholkkin ja metallipinnan eriniellisyys. Katsotaan miten tulee kuntoon.
"When it comes to style - Italian's always got it right" -Jeremy Clarkson, Top Gear

Vastaa Viestiin