Mitä jos ottaa tasapainoakselin hihnan pois? Onko paljoa haittaa, kuinka paljon enemmän kone käy epätasaisemmin? Voiko sen ottaa kotikonstein pois, ilman että mikään hajoaa?
Syitä kyselyyn on kaksi. Epäilen hihnan olevan finaalissa kun kone on alkanut ujeltaa kevyesti. Eikös se katketessaan mene sitten jakohihnan väliin ja ...poks. Ja sitten se esson paari puoli: hihna kuristaa konetta 3-5 hv verran. joten voisi "vapauttaa" nekin konit.
Tavoitteena olisi hieman piristää konetta pienellä vaivalla. Tasapainohihna pois, putki, parempi imuilman saanti. Laskeskelin ihan näin mutu tuntumalla että 3-5 + 5-10 + 3-5 = n.10-20 hv lisäys.
Nyt saa kivittää huonosta ideasta...
Mitä mieltä herrat!
Viimeksi muokannut puuha, 28 Touko 2004, 04:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaksilitrainenhan on ainoa 16-venttiilinen TS-kone jossa on tasapainoakseli, pienemmät suristimet selviävät ilmankin. En usko että pari desiä lisää iskutilavuutta tekisi akselista mitenkään välttämätöntä.
puuha kirjoitti:Millälailla sen huomasi? Tärisikö kone, pitikö ylim. ääntä?
Sanotaanko että huomaisin ilman että yritin huomata Kone ei käynyt yhtä nätisi 3500 rpm paikkeilla ja ainakin minua se hieman häritsi jonkin aikaa mutta äkkiäkös siihen varmaan tottuu jos nyt reagoi samalla tavalla kuin tuossa kuunelosessa.
Sanotaanko että tuskin ne sitä hihnaa sinne vittuilaaksen laittoivat vaikkei noissa mopokoneissa sellaista olekaan.
Rolle kirjoitti:Sanotaanko että tuskin ne sitä hihnaa sinne vittuilaaksen laittoivat vaikkei noissa mopokoneissa sellaista olekaan.
No joo, kaksilitraisten pidempi iskunpituus ehkä aiheuttaa lyhyempi-iskuisia versioita helpommin värinää? Harvemmin autotehtaat lapioivat pellin alle turhaa palikkaa
Kysymys on kai lähinnä siitä, kuinka suuri se ero on. Muukkosellahan kuuluvat ottavan noita hihnoja ihan tarkoituksella pois.
Rolle kirjoitti:Sanotaanko että tuskin ne sitä hihnaa sinne vittuilaaksen laittoivat vaikkei noissa mopokoneissa sellaista olekaan.
No joo, kaksilitraisten pidempi iskunpituus ehkä aiheuttaa lyhyempi-iskuisia versioita helpommin värinää? Harvemmin autotehtaat lapioivat pellin alle turhaa palikkaa
Kysymys on kai lähinnä siitä, kuinka suuri se ero on. Muukkosellahan kuuluvat ottavan noita hihnoja ihan tarkoituksella pois.
Näin perstuntumalta sanon että eroa ei normaaliajossa huomaa.
Veikkaanpa että toi akseli on tappamassa jonkun tietyn kierrosluvun aiheuttamaa värinää, joka esim motarilla 150 tasaisesti ajaessa alkaisi wituttamaan.. siis siellä euroopassa
155 2.0 TS 16V hihnan poistamisen huomasi vasta 5000 rpm jälkeen, jolloin moottorin melu lisääntyi selkeästi. Tai oikeastaan melu ei tullut moottorista, vaan kori resonoi jossain 5000-6000 välillä. Tätä ei välttämättä tapahdu silloin, kun 2.0 TS 16V on 156:n pellin alla.
Palstalla lienee 156 2.0 TS omistajia, joilla tasapainoakselien hihna on poistettu..?
puuha kirjoitti:Millälailla sen huomasi? Tärisikö kone, pitikö ylim. ääntä?
jäsen Alfa 156 V6, sulla oli muistaakseni jotain kokemuksia?
Auto oli Croma, mutta eiköhän nuo samaan lohkoon perustu... Ääni muuttui paljon "karkemmaksi" jostain 4500-5000rpm kohdilta. Ilmeisesti jotain resonansseja tms. Teholisästä en tiedä kertoa kun pirssi kuitenkin kehitti reilusti yli 200hv niin väittäsin että toi 3-5hv ei enää paljon potkase
puuha kirjoitti:Millälailla sen huomasi? Tärisikö kone, pitikö ylim. ääntä?
jäsen Alfa 156 V6, sulla oli muistaakseni jotain kokemuksia?
Joo, Ricambi teki 155 16V Superiin tuon modauksen, tasapainoakselin hihna veks. Hyvin pientä tärinää esiintyi 3000rpm:n kohdalla mutta tosiaan lievänä, minua tuo ei haitannut mitään, sen sijaan koneesta tuli pirun pirteä ottamaan kierroksia joten omasta kokemuksesta voin lämpimästi suositella Ja yksi ongelmakohta oli samantien eliminoitu