takajarru jumittaa 166,käsijarruko?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

takajarru jumittaa 166,käsijarruko?

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Huomasin tuossa,että oikealla takana on palat aika finaalissa,ja toisella puolella hyväkuntoiset.Lisäksi vanne lämpeää oikealla puolella.
Nostin tuon oikean pään ilmaan ja jarru laahaa.Käsijarru on säädetty aika kireelle,muutaman napsun ja tiukassa on.
Elikkä pitäisi varmaan aloittaa käsärin löystämisellä,eli mistä tapahtuu?
muitakin vinkkejä mistä voisi kiikastaa?

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Oliskohan vaijeri ruostunut?
Omassa jumitti varsinkin talvella kunnes vaihdoin vaijerit. Viime talvena ei jäätynyt kertaakaan.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Palautuuko jarrusatulan päässä käsijarrun vipu nolla asentoon?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Jos et käytä käsijarrua, ei se monena päivänä lämpene.
Eikös sielä ole yks mäntänen, eli satula liikkuu? Kannattaisi putsailla liukutapit/pinnat ja väännellä se mäntä sisään muutaman kerran, monesti auttaa.
Tietysti olisi hyvä ottaa mäntä pois ja putsailla kunnilla. Mut jos vaijeri jumittaa, öljyämisellä saa hetken helpotuksen, mutta ei korjaa mitään.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Melkein väittäisin, että mäntä on jumissa korroosion takia. Satula käteen ja kumin välistä nestettä sisälle ja eestaasliikuttelua. Auttoi mulla ainakin aina vuoden verran. Sehän taisi liikkua sitten kiertämällä se mäntä, ei siis mene pohjaan pelkällä puristamisella.
Alfa-uros...tojota-naaras

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kappassa ainakin suurin syy on käsijarruvaijeri, jonka satulan puoleiset kumitiivisteet poistuvat itsellään.
Eli jos vaijeri jumittaa, ei tuo satulan mäntä saa liikuntaa ja sitten se on jumissa.
Sama ongelma vaivaa 156:sta kun siinäkin on sama satula takana.
Kannattaa katsoa myös se "pölytiiviste" siinä männässä onko se ehjä.
Ja kyllä se mäntä menee kiinni vain voimalla, tai sitten pyörittämällä :roll:

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Tarkoitin sitä, että jos käsijarrua ei käytä, se ei kauaa laahaa.
(käsijarru ei lykkääpaloja muutakun vaijeria vetämällä). Paloista kuluu pois sen verran että rengas pyörii.
Jos ongelma jatkuu ilman käsijarrun käyttöä, niin ongelma ei ole ainoastaan käsijarrussa.
Yleisin ongelma kai on, palojen liukupinnat ja liuku tapit.

EDIT:
Mäntä on kiertämällä. 156:sessa
Omassani on tuo ulompi tiiviste kolmessa palassa, mutta on se ny vuoden ainaki toiminut.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Juu.
Niin on kiertämällä.
Olen tosin nähnyt kun tuo mäntä laitetaan prässillä sisälle, ja kyllä se voimalla menee näköjään.
(paska italialainen, kun oli mäntä jumissa)
Suosittelen vaihtamaan sen uloimman tiivisteen ainakin, ja putsaamaan ruosteet siitä kauluksesta.
Ja toki jos nuo liukutapit on jumissa ei sekään hyvää tee tuolle toiminnalle.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Näin se vaan on, italialainen on huono kun mäntäjumissa 10 vuodessa.
VW:ssä jos jumittaa 10 vuodessa, se on poikkeustapaus, tai käytöstä johtuva.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

beetta julia kirjoitti:Näin se vaan on, italialainen on huono kun mäntäjumissa 10 vuodessa.
VW:ssä jos jumittaa 10 vuodessa, se on poikkeustapaus, tai käytöstä johtuva.
No niin no, nuo jarrumäntien jumittelut riippuu varmaan eniten siitä onko jarrunesteitä vaihdeltu ajoillaan sekä siitä minkälaisessa suolavesikylvyssä pirssillä on ajeltu... Riippumatta merkistä ja mallista.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

beetta julia kirjoitti:Näin se vaan on, italialainen on huono kun mäntäjumissa 10 vuodessa.
VW:ssä jos jumittaa 10 vuodessa, se on poikkeustapaus, tai käytöstä johtuva.
En ole vielä kertaakaan törmännyt 147/156:ssa että mäntä olisi jumissa. Ne on ne palat jotka jumii satulaan, tai joskus harvemmin liukutapit/käsijarruvaijeri.
Mutta tää oli nyt vaan yhden hlön "otos" :)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Käytätte liian hellästi... käkkäri laitetaan aina kun jätetään auto parkkiin, niin ei rupea mekanismit jumittamaan :wink:

Äkkiähän se on testattu onko vaijeri vai mäntä, irrottaa vaijerin männän päästä, vähän painaa paloja sisään ruuvimeisselillä - pyörivästä luonteesta johtuen ei mene paljoa mutta jonkun verran - sitten kokeilee pyöriikö vapaasti, jos pyörii, menee painamaan jarrupoljinta ja sitten uudeleen kokeilemaan, jos laahaa niin sitten se on mäntä jumissa, mutta jos ei laahaa, niin laittaa sen käsijarruvaijerin uudeleen kiinni, kiskasee pari kertaa käkkäriä, jos tuon jälkeen jumittaa niin se todennäköisesti on vaijeri...

Samallahan sen tietysti kokeilee kun vaijeri on irti, meneekö käsillä sisään ja ulos helposti
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Tarkoitus oli antaa esimerkki, kuinka merkkien ero vaikuttaa.

Kyllä se vesi jumittaa/ruostutaa nuokin.
Omassani oli aika tiukassa(eikai ruosteessa).
Mitä kukakin laskee ruosteeksi.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Joo,vika korjattu.Mäntä oli jumissa,jäänyt auki asentoon,oli perkuleen tiukassa,mutta tokeni.Molemmista jarruista oli alemmat liukutapit jumissa.
Käsijarru vaijeri oli kanssa jumissa,jarrun vivusto ei jaksanut vetää vaijeria,kun päästi jarrusta,tokeni herkistelemällä.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Ongelma palannut :evil:
Joo,eli käsäriä,kun käyttää,niin vanne lämpeää,ei muuten.
Vaijeri tuntuu ainakin liikkuvan suht kevyesti.
Mäntä pyöritetty muutaman kerran kiinni ja auki,hiukan pyörii kevyemmin.
Lähteekö tuo mäntä kokonaan irti,jos vielä koittaisi herkistelyä?Ja onko 156 sama sylinteri,kun ainakin palat sopivat?

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

no eikös kaikki jarrusysteemit ole purettavissa?

Luulisi siis männät saavan irti alfassakin, monesti tuollaisia mäntiä on herkistelty ihan vaan kylmästi kiillottamalla ne männät, liikaa ei voi tosin "hioa" alkaa muuten ohivuotamaan...

Kannattaisiko ostaa motonetistä takajarrusatulan korjaussarjat molempiin satuloihin, taitaa maksaa 20€ per kulma....

Vastaa Viestiin