156 pikkuvikoja

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Norush
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Touko 2010, 20:17

156 pikkuvikoja

Viesti Kirjoittaja Norush »

Tuossa yritin etsiä vastauksia muutamiin häiritseviin vikoihin mitä tuossa 156 2.0 JTS -04 Alfassani on. Osaan löysin täältä vastauksen, mutta muutama jäi vielä mietityttämään ja täten ajattelin kysyä saisiko täältä mitään apua.

Ensimmäisenä:
Etupää kolisee. Ei voi yhdenkään pienen kuopan yli ajaa ilman, että etupäästä kuuluisi kolahdus tai hirveä narina. Katsastusmies huomasi kyllä pienellä koeajollaan tuon äänähtelyn, mutta ei löytänyt mitään väljää mistään. Olisiko kenelläkään tähän mitään infoa? Ei olisi varaa lähteä täysin hakuammuntana vaihdattamaan osia.

Toisena:
Vakionopeuden säädin. Ostaessa jo hajalla. Laittaa vivusta päälle niin mittaristoon syttyy kyllä valo, mutta mitään ei tapahdu eikä mikään vivun painallos vaikuta mihinkään. Onko noissa jotakin yleisiä vikoja mitä voisi prioriteettinä lähteä tutkiskelemaan?

Kolmantena:
Onko normaalia, että lämmöt nousetvat lämpimillä keleillä yli 90, n. 100 pintaan. Talvella oli termostaatti jumissa eikä moottori lämmennyt ollenkaan, joten kävin vaihdatuttamassa termarin ja pelitti talven hyvin. Viileillä(<10 C astetta) keleillä moottorinlämmöt pysyvät tasasisesti alle 90. Jäähdytysnesteen pinta laski hetken aikaa termarin vaihdon jälkeen, mutta lopulta pinta jäi samalle tasolleen.

Neljäntenä:
Jatkuvasti räpsyvä moottorin ohjauksen vikavalo. Viimeisimmän kerran kun se syttyi on ollut käynnistyksessä ollut välillä ongelmia joten ajattelin hankkia ohjelmiston jolla voisin lukasta vikakoodit. Olisiko tuo Alfadiag tähän paseeli? Ei ole ainakaan hinnalla pilattu. Kaapeli minulta jo löytyykin.

Olis noita varmaan lisääkin, mutta ei sitä nyt ihan kaikesta jaksa alkaa nitisemään!

Tiedän, että pienet virheet vain kaunistavat tätä autoa, mutta olisi hyvä edes jokin noista saada kuntoon tai saada asiasta varmuus. ;)

Kiitos paljon jo etukäteen jos joku jaksaa auttaa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kolinan aiheuttaa aikalailla todennäköisesti etupään vakaajan runkopuslat. Nämä jää vissiin katsurilta huomaamatta, kun ovat sen verran vaikeassa paikassa. Jos narina kuuluu paikallaan käännettäessä niin johtunee alatukivarren pallonivelen kuivuudesta ja jos narisee töyssyissä niin ylätukivarren puslat lienevät syylliset tuohon.


Kakkoseen ja neloseen liittyen kannattaa lukea tämä ketju ja etenkin tuo käyttäjän Kustaa:n kirjoittama juttu Tor 4.9.2003 05:30. Sen enempää ei liene ennen vikakoodien lukua arvailla tuon vikavalon syytä. Alfadiag tai FiatECUScan koodien lukuun. Molemmista löytyy omat ketjunsa haulla.

Vakkari ongelmaan löytyy kyllä paljonkin juttuja haulla. Esim: Tämä tai tämä.

Korkeisiin lämpöihin voi olla paljon syitä, mutta syylärin kunto kannattaisi ainakin tarkastaa.

Norush
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Touko 2010, 20:17

Viesti Kirjoittaja Norush »

Kiitos paljon!

Pitää tutkailla noita asioita kunhan töistä pääsen.

jtmuti
Viestit: 35
Liittynyt: 12 Elo 2009, 08:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jtmuti »

Oletko oikeen obd-portin kautta mitannut lämpötilan vai ihan viisaria seurannu? Jos menet sen analogisen mittarin mukaan niinsen asteikko on lievästi sanoen erikoinen. Jos lämmöt on mittarin kolmen keskimmäisen viivan haarukassa niin kaikki on hyvin. Se alue on luokkaa 75-95 astetta (ainakin moottorin diagnostiikan mukaan), vaikka se loogisesti olisi 80-110 astetta.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Omassa 2.0 TSssäni (166) termostaatin vaihdon jälkeen moottorin lämmettyä lämpömittari jököttää karvan alle 90 asteen lukemassa moottoritiellä, maanteillä ja kaupungissa. Ennen termarin vaihtoa heilui edestakaisin huomattavastikin. Ainoastaan pysäköidessä nousee ja silloin flektit ottavat tilanteen haltuun. Nyt termarin vaihdosta jo pari vuotta ja yhä edelleen tilanne sama eli ei seilaa lämpömittari. Eli ei tuollainen parin kymmenen asteen edestakainen heiluminen kyllä mikään ominaisuus ole.

Edit: tuli mieleeni että taisi TS koneissakin olla joskus käytetty muovisiipisiä vesipumppuja. Ettei vain olisi lämpöongelmat merkki vesipumpusta joka on päättänyt luopua osasta siipiään? Onko vesipumppu merkitty vaihdetuksi viimeisimmässä hihnan vaihdossa?

Norush
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Touko 2010, 20:17

Viesti Kirjoittaja Norush »

onefromnorth kirjoitti:Omassa 2.0 TSssäni (166) termostaatin vaihdon jälkeen moottorin lämmettyä lämpömittari jököttää karvan alle 90 asteen lukemassa moottoritiellä, maanteillä ja kaupungissa. Ennen termarin vaihtoa heilui edestakaisin huomattavastikin. Ainoastaan pysäköidessä nousee ja silloin flektit ottavat tilanteen haltuun. Nyt termarin vaihdosta jo pari vuotta ja yhä edelleen tilanne sama eli ei seilaa lämpömittari. Eli ei tuollainen parin kymmenen asteen edestakainen heiluminen kyllä mikään ominaisuus ole.

Edit: tuli mieleeni että taisi TS koneissakin olla joskus käytetty muovisiipisiä vesipumppuja. Ettei vain olisi lämpöongelmat merkki vesipumpusta joka on päättänyt luopua osasta siipiään? Onko vesipumppu merkitty vaihdetuksi viimeisimmässä hihnan vaihdossa?
Vesipumppu vaihdettiin noin 20tkm sitten hihnan vaihdon yhteydessä. Itseasiassa kun tuo uusi termari laitettiin huomasin heti, että se käyttäytyi vähän ouodusti kovissa pakkasissa.

Lämmöt nousivat ensin hivenen alle 90, sitten tippui 10-15 asatetta ja lähti taas kohoamaan pikkuhiljaa sinne hivenen alle 90. Kuuluuko tuon termarin reagoida noin hitaasti?

Olen pelkästään mittarin mukaan lämpöjä katsellut. Pitänee varmasti pistää läppäri kii autoon tänään. Pitäisi ensin vain päättää minkä ohjelman sitä hankkisi.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Ei tuollainen 10-15 asteen heilunta ole normaalia termostaatin toimintaa. Normaalisti termostaatin hystereesiksen, eli jatkuvan aukamisen ja sulkeamisen, käyntilämpöisessä moottorissa juuri ja juuri huomaa lämpömittarista. Eli liike on korkeintaan muutaman neulan paksuuden suuruinen. Kyllä siellä jotakin vikaa on jos noin paljon soutaa, ja tuskin tilanne muuttuu diagnostiikkaohjelmalla katsomallakaan. Mittari saattaa näyttää hiukan eri lämpöä kun mitä ECUn antureilta luettu lämpö on, mutta kalibroinnin erot ei tuollaista edestakaista liikettä kyllä selitä.

Diagnostiikkaohjelman hankkiminen on muuten ihan fiksua eikä edes ole iso kustannuserä. Kummastakin softasta on saatavilla kokeiluversio jolla saa varmistettua muunmuassa että tomiiko oma liitäntä ja PC yhteen softan kanssa. FiatECUScanilla ainakin pystyy lukemaan tuon lämpöanturin ihan kokeiluversiolla. Mahdollisesti myös AlfaDiagilla, en vain nyt muista kokeiluversion rajoituksia.

Oma valintani nyt olisi FiatECUScan sen laajemman - erityisesti uudemmat konsernin autot - tuen takia. Sillä pystyy uudemmissa autoissa tutkimaan myös tietokoneita jotka säätävät sähköikkunoita jne. Alfadiag tukee pääasiassa ECUta, ABSää, Airbagia ja Selespeediä. Lisäksi päivityksia ja uutta tukea tulee FiatECUScaniin tiuhempaan.

Kummallakin softalla on tietyt vaatimukset sen suhteen minkä liitäntöjen kanssa toimivat. FiatECUScan hyväksyy ELM327 (V 1.3 tai uudempi), VAGCom/K-Line ja OBDKey v1.4 liitännät. Noita kahta aikaisempaa saa kiinalaisina klooneina ostettua esim. ebay.uk:sta ja dealextreme.com:ista parilla kympillä. Tuota OBDKey v1.4 liitäntää taítaa olla tarjolla vain alkuperäisenä ja on siksi kalliimpi. AlfaDiag puolestaan vaatii tietokoneen jossa aito RS-232 portti ja siihen sopiva OBD kaapeli. Nettisivulla sanotaan että RS-232 to USB adapterit eivät toimisi. Jostakin muistan kyllä lukeneeni että FTDI:n piireihin perustuvat RS-232 to USB adapterit toimisivat. AlfaDiagin nettisivuilla mainitaan myös että tuo VAGom/K-Line adapteri toimisi myös.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

onefromnorth kirjoitti:Ei tuollainen 10-15 asteen heilunta ole normaalia termostaatin toimintaa. Normaalisti termostaatin hystereesiksen, eli jatkuvan aukamisen ja sulkeamisen, käyntilämpöisessä moottorissa juuri ja juuri huomaa lämpömittarista.
Tämähän on nimenomaan täysin normaalia, kun kyseessä on 156:nen. :wink: Tässä lontoonkielinen selitys asialle. Ja on hyvä tiedostaa sekin, että lämpömittarissa 50°C ja 90°C välissä oleva viiva on todellisuudessa ~80°C eikä 70°C, kuten voisi olettaa.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Ja sitten sama kone (TS) 166:ssa toimii ihan toisin lämöjen suhteen? Hmm... (Nimimerkki 2.0 TS ajossa jo seitsemättä vuotta)

Edit: Ei tuossa englantilaisessa selostuksessa mitään muuta sanota kuin että lämpömittarissa ei ole hidastusta/suodatusta. Kaikki lämpömittarit ennen tietokoneaikakautta kaikissa autoissa toimii juuri noin, eli että lämpömittari näyttää suoraan anturin kertoman lämmön ilman suodatuksia. Eikä silloinkaan lämpötila seilannut noin tuoreella toimivalla termostaatilla.

Tuossa 166ssae ennen termostaatin vaihtoa tuo lämpötila seilasi edestakaisin ja vaihteli ajonopeuden mukaan. Nyt kolmisen vuotta sitten vaihdetun termostaatin kanssa pysyy tuossa karvan verran alle 90 asteessa käytännössä aina kun auto on liikkeessä ja moottori kerennyt lämmitä. Tervetuloa kojeajolle toteamaan asia.

Norush
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Touko 2010, 20:17

Viesti Kirjoittaja Norush »

Jarsan kirjoitti:
onefromnorth kirjoitti:Ei tuollainen 10-15 asteen heilunta ole normaalia termostaatin toimintaa. Normaalisti termostaatin hystereesiksen, eli jatkuvan aukamisen ja sulkeamisen, käyntilämpöisessä moottorissa juuri ja juuri huomaa lämpömittarista.
Tämähän on nimenomaan täysin normaalia, kun kyseessä on 156:nen. :wink: Tässä lontoonkielinen selitys asialle. Ja on hyvä tiedostaa sekin, että lämpömittarissa 50°C ja 90°C välissä oleva viiva on todellisuudessa ~80°C eikä 70°C, kuten voisi olettaa.
Kerkesin jo soittaa paniikissa termostaatin asentaneelle huoltamolle asiasta ennen kuin luin viestisi! ;) No pitää soitella perään, että eivät asian eteen liikaa tutkimusta tee.

Ei ole ollut selvästikkään Alfa vielä tarpeeksi kauan kun annan tuollaisten asioiden häiritä.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Eihän se tietenkään ole normaalia, jos ne jatkuvasti heittelee tasaisessa ajossa. Mutta tuo mitä Norush kertoi on aivan normaalia 156:sen toimintaa.
Norush kirjoitti:Lämmöt nousivat ensin hivenen alle 90, sitten tippui 10-15 asatetta ja lähti taas kohoamaan pikkuhiljaa sinne hivenen alle 90.
Nopea pudotus johtuu termostaatin aukeamisesta ja näin sen kuuluukin tehdä.
onefromnorth kirjoitti:Nyt kolmisen vuotta sitten vaihdetun termostaatin kanssa pysyy tuossa karvan verran alle 90 asteessa käytännössä aina kun auto on liikkeessä ja moottori kerennyt lämmitä.
Ja lämpötila ei nopeasti putoa, kun termari aukeaa? Tuliko termarikotelossa mukana uusi lämpötila-anturi? En tiedä voisiko se selittää asian, mutta tuo lämpömittarin nopea reagointi on ihan rakennettu ominaisuus ja näkyy ajotavan mukaan vaihteluna. Tämän voinee vahvistaa kyllä moni muukin foorumilta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täällä 156, eikä tosiaan seilaa nyt uudella termarilla juurikaan. Tuon neulan-parin paksuuden verran kyllä, muttei sen enempää - yleensä menee hilkun yli 90:n ja sitten jäähdyttää pari neulanleveyttä sen alle. Normaaliajossa pysynee siinä melko tasan, oli tie mikä tahansa kuhan nopeus on keskimäärin 50kmh tai enempi.

Tuohonhan on olemassa ainakin kahta, ellei peräti kolmea eri termarimallia, jotka mennee kiinni - näin ainakin mulle sanottiin. On siis "oikea", on "etelänmaan" asetuksilla (liekkö se sitten se 80c termari, kun täällä on 88c vai mitenkäsenytmeni?) ja sitten on "joku tarvike, mikä menee kiinni ja toimii tai sitten ei, mut ainakin liitännät on sopivat". Itse en sen enempiä ole tutkinut...

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Jarsan kirjoitti:Ja lämpötila ei nopeasti putoa, kun termari aukeaa? Tuliko termarikotelossa mukana uusi lämpötila-anturi? En tiedä voisiko se selittää asian, mutta tuo lämpömittarin nopea reagointi on ihan rakennettu ominaisuus ja näkyy ajotavan mukaan vaihteluna. Tämän voinee vahvistaa kyllä moni muukin foorumilta.
Vanhalla termarilla lämpötilat romahti ehkä tuon 10 astetta aukeamisvaiheessa. Ja myös ajonopeus vaikutti lämpötilaan moottorin lämmettyä. Ja tasaisellakin nopeudella lämpötila "värähteli" selvästi, ehkäpä jotain 5 astetta. Diagnosini oli "laiskistunut" tarmostaatti. Heikalta uusi termari tilalle ja nyt lämpeämisvaiheessakin tuo tipahdus on vain muutamia asteita ja lämpötila ei seilaa ajonepeuden mukaa. "Värähtely" tasaisella nopeudella vain pari neulan paksuutta. Lämpöanturi siirtyi vanhasta. Eli mittarissa ei muutoksia, joten pelkästään termarin vaihdon täytyi aiheuttaa tuo ero. Koeajolle voidaan ottaa Alfadiagkin ja tai FiatECUScan mukaan ja todeta että tuollaista 10 asteen romahdusta ei tuolla alkuperäisen valmistajan termostaatilla ole :)

Termostaatin ominaisuudet (lähinnä nopeus) vaikuttaa paljonkin noihin "ylityksiin" ja "värähtelyyn". Kyseessähän on säätöteknisesti suljetun silmukan säätö. Liiallinen säädön nopeus tuollaisessa systeemissä saattaa saada systeemin "värähtelemään", eli lämpötila sahaa edestakaisin jatkuvasti. Liiallinen hitaus taas saa aikaan "ylityksiä". Esim. tuo aukeamisvaiheen lämpötilan tippuminen on säätöteknisesti "ylitys". Eli termostaatti ei saisi olla liian nopea mutta toisaalta ei myöskään liian hidas. Kun tuossa ylempänä oli puhetta näistä "tarviketermareista", tuollaisen reagointinopeuden ero alkuperäiseen termostaattiin saatisi hyvinkin selittää esim. nuo lämpötilan isot tippumiset. Tai suuremman seilaamisen tasaisella nopeudella. Tai jopa molemmat. Ja termostaatti ei silloin ole rikki, sattuu vain olemaan ominaisuuksiltaan erilainen. Tai jyrkästi katsottuna sopimaton.
Viimeksi muokannut onefromnorth, 17 Touko 2011, 10:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Kokemusta 156:sta lähes kuuden vuoden ajalta ja kerran olen termarin vaihtanut ja aina on liikkunut sen mukaan kun termari on auennut eli täysin normaalia toimintaa, näyttää koko ajan todellisen lukeman.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
astronautti
Viestit: 198
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
Car(s): Ex. 156 jts
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja astronautti »

Ensimmäiseen sellaista, että mulla on samankaltaisia mysteerisiä kolinoita ollut. Omassa ei myöskään juurikaan väljää ole, mutta iskarit vuotavat hieman, josta kolina myös voisi johtua.

Norush
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Touko 2010, 20:17

Viesti Kirjoittaja Norush »

astronautti kirjoitti:Ensimmäiseen sellaista, että mulla on samankaltaisia mysteerisiä kolinoita ollut. Omassa ei myöskään juurikaan väljää ole, mutta iskarit vuotavat hieman, josta kolina myös voisi johtua.
Katsastuksessakin sanoi, että iskareissa voi vähän olla väljää vaikka niiden tärinätestit vielä näyttikin ihan hyvää tulosta.

Tuosta narinasta vielä, että se korostuu erittäin voimakkaasti kylmällä ilmalla. Tähän vuoden aikaan lähinnä enään kylminä aamuina narisee selvästi.

Hankin nyt tuon alfadiagin ja sain kaksi vika koodia: P1151 ja P2254. Ymmärsin, että P1151 viittaisi johonkin lambda anturiin. Miten pystyn testaamaan mikä se niistä on? Mihin moottorin ohjausyksikköön pitäisi päästä kiinni, että noiden sensorien toimintaa näkisi? Toisesta vikakoodista en nyt täysin selvyyteen päässyt. Saisiko noita antureita itsevaihdettua mitene helposti? Jos saa, niin mistäköhän niitä voisi edullisesti ostaa?

Tarkistelin vähän myös konepellin alta puskurinvälistä jäähdytintä ja näyttisi, että sieltä olisi melko iso osa säleiden "päistä" taittunu tukkimaan ilman kulkua. Voisiko tuossa kokeilla ihan irroittaa puskurin ja esim ruuvimesselillä oikoa?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Norush kirjoitti:Tuosta narinasta vielä, että se korostuu erittäin voimakkaasti kylmällä ilmalla. Tähän vuoden aikaan lähinnä enään kylminä aamuina narisee selvästi.
Ylätukivarren puslille kuulostaa.
Hankin nyt tuon alfadiagin ja sain kaksi vika koodia: P1151 ja P2254. Ymmärsin, että P1151 viittaisi johonkin lambda anturiin. Miten pystyn testaamaan mikä se niistä on? Mihin moottorin ohjausyksikköön pitäisi päästä kiinni, että noiden sensorien toimintaa näkisi? Toisesta vikakoodista en nyt täysin selvyyteen päässyt. Saisiko noita antureita itsevaihdettua mitene helposti? Jos saa, niin mistäköhän niitä voisi edullisesti ostaa?
Googletuksen mukaan viittaisi kakkos lohkon antureihin. Eli lohko 1 on se anturi joka on sylinterille 1. Sensor 1 on etummainen ja sensor 2 kattien jälkeinen anturi. Alfadiagia ei ole tullut käytettyä, mutta FiatECUscan:lla voi ainakin valita mitä anturia tahtoo seurailla. Ja antureitietoihin pääsee käsiksi ihan siitä samasta ja ainoasta moottorinohjauksesta mistä vikakooditkin luetaan.


Itse olen antrurit ostanut täältä. Huomattavasti edullisempaa kuin perus varaosaliikkeissä ja mitään Motonet anturiahan tuohon ei kannata edes koittaa. Sun tapauksessa voisi olla ihan vaan liittimessä vika, joten niiden fiksauksella olis varmaan hyvä aloittaa. Contact cleaneriahan niihin liittimiin ei sitten pidä laittaa.

Vastaa Viestiin