155 päästöt?
Valvoja: Moderators
- FatTony
- Viestit: 72
- Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
- Car(s): Giulia Veloce, Ex 159, 147, 155
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
155 päästöt?
Ensimmäistä kertaa neljään vuoteen alfa (155 2.5v6) ei mennyt katsastuksesta läpi
Päästöissä oli joutokäynnillä ja korotetulla liikaa häkää eikä katsastusmieskään osannut sanoa mistä johtuu, muut arvot olivat ok..
tulokset seuraavanlaiset:
Joutokäynti:
lambda 1.039
CO 0,596 (sallittu 0,5)
CO2 14,06
HC 89 ppm
O2 1,30
Korotetulla joutokäynnillä
lambda 1,001
CO 0,795 (sallittu 0,3)
CO2 14,48
HC 72 ppm
O2 0,6
Onko ideoita mistä lähteä vikaa etsimään? CO arvot seilailivat mittauksen aikana melkoisesti, joten ihan maalaisjärjellä ajatellen tuo kävisi liian rikkaalla?
Auto on tosiaan ollut taas talven seisonnassa, talven aikana säädetty venttiilivälykset, vaihdettu imusarjan kumitötsät ja imuputkien tiivisteet sekä pakoputkeen katin ja keskiosan väliin tiiviste..
Tänään vaihdoin uudet boshin nelikärkitulpat ja ilmansuodattimen, mutten uskaltanut vielä lähteä kokeilemaan joko leimaa tulisi.
Päästöissä oli joutokäynnillä ja korotetulla liikaa häkää eikä katsastusmieskään osannut sanoa mistä johtuu, muut arvot olivat ok..
tulokset seuraavanlaiset:
Joutokäynti:
lambda 1.039
CO 0,596 (sallittu 0,5)
CO2 14,06
HC 89 ppm
O2 1,30
Korotetulla joutokäynnillä
lambda 1,001
CO 0,795 (sallittu 0,3)
CO2 14,48
HC 72 ppm
O2 0,6
Onko ideoita mistä lähteä vikaa etsimään? CO arvot seilailivat mittauksen aikana melkoisesti, joten ihan maalaisjärjellä ajatellen tuo kävisi liian rikkaalla?
Auto on tosiaan ollut taas talven seisonnassa, talven aikana säädetty venttiilivälykset, vaihdettu imusarjan kumitötsät ja imuputkien tiivisteet sekä pakoputkeen katin ja keskiosan väliin tiiviste..
Tänään vaihdoin uudet boshin nelikärkitulpat ja ilmansuodattimen, mutten uskaltanut vielä lähteä kokeilemaan joko leimaa tulisi.
Speed is a virtue
- FatTony
- Viestit: 72
- Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
- Car(s): Giulia Veloce, Ex 159, 147, 155
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Pitihän se käydä lappu hakemassa mutta sama ongelma edelleen, vaikka karautin pihaan pakosarja punasena.. Seuraavaksi pitää varmaan vaihtaa lambda-anturi jos se auttaisi, viimeinen vaihtoehto on sitten katalysaattori (tutkin netistä niin 300-500 e maksaa, joka on tämän hetken opiskelijabudjetille vähän liikaa...)
Motonet tarjoaa kahta eri yleismallin lambdaa, uskaltaako sellaista kokeilla vai pitääkö se olla suoraan oem johdotuksiin käypä?
Motonet tarjoaa kahta eri yleismallin lambdaa, uskaltaako sellaista kokeilla vai pitääkö se olla suoraan oem johdotuksiin käypä?
Speed is a virtue
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Mulla oli hiivatin rekisteröintikatsastuksessa samaa ongelmaa - korotettu huiteli jossain 0,35-0,50 välillä. Jouto oli ok. Monen minuutin jälkeen tuli lukema 0,29 - katsuri oli valppaana painaen kaken nappia, jolloin saatiin lailliset tulokset
Enivei, eihän tuo täysin terve ole ja asia pitäisi laitttaa kuntoon. Härvelin termostaatti ilmeisesti ainakin krakaa - lämmöt ei nouse maantieajossa, ties kuinka kauan ollut pashana. Voisko tuo tuhota jotain, eikös "kylmänä" käyvä kone käy rikkaalla?
3v sitten saksankatsurilla ollut lukema 0,30...
Uudet tulpat, suodattimet, ajoituksenmuunnin ja termari tulossa, mutta liekkö noista vielä apua. Ajoituksenmuunnin ei vaikuttane tuohon tulokseen...
Tämä ei liene täysin OT:n puolella, vaikka väärää merkkiä pähkäilen - silti modet voi vapaasti poistaa tämän.
Enivei, eihän tuo täysin terve ole ja asia pitäisi laitttaa kuntoon. Härvelin termostaatti ilmeisesti ainakin krakaa - lämmöt ei nouse maantieajossa, ties kuinka kauan ollut pashana. Voisko tuo tuhota jotain, eikös "kylmänä" käyvä kone käy rikkaalla?
3v sitten saksankatsurilla ollut lukema 0,30...
Uudet tulpat, suodattimet, ajoituksenmuunnin ja termari tulossa, mutta liekkö noista vielä apua. Ajoituksenmuunnin ei vaikuttane tuohon tulokseen...
Tämä ei liene täysin OT:n puolella, vaikka väärää merkkiä pähkäilen - silti modet voi vapaasti poistaa tämän.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Omassa 155 2.0 TS 8V:ssä oli monena vuonna ongelmia pakokaasupäästöjen kanssa - katti heräsi vasta pitkän moottorinkierrätyksen jälkeen poistamaan häkää ja hiilivetyjä pakokaasuista. Ongelma katosi ikään kuin vahingossa, kun Eurostainlessin "rosteriputki" ruostui puhki ja sovittelin tilalle kustannussyistä kaksilitraisen Tempran hiukan ahtaamman putken (Tempran putki katista taaksepäin hinnaltaan noin puolet 155:n putkesta, n. 150€/300€). Nyt kun pakokaasut menevät vähän ahtaampien pönttöjen läpi ja pienempää pilliä pitkin, katti käy kuumempana ja tekee työnsä ilman hirmuista kierrätystä pakokaasumittauksessa.
- FatTony
- Viestit: 72
- Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
- Car(s): Giulia Veloce, Ex 159, 147, 155
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Näinhän se oli että lambdan vaihdolla päästöt tippuivat 80%.. Eli nyt on taas onnellisesti Alfa ajossa
Se vaihto-operaatio onkin sitten erillinen tarina :
Ajattelin ettei kovin kaksinen homma voi olla, joten ei muutakun auto pukeille, lambdan piuhat poikki ja lenkkiavaimella väsyttämään! No ei se aivan niin yksinkertaista ollutkaan, tilaa ei ollut oikein mistään suunnasta vääntää ja lambda ei ottanut auetakseen vaikka 5 kg lekalla annoin sille vähän runtua.. 18 vuotta ja ilmastonmuutos olivat tehneet tehtävänsä, ei muutakun crc:t silmään, leuka kohti rintaan ja kotiin syömään kaurapuuroa.
Seuraavana päivänä uusin kujein irrotin pakoputken alkuosan, jolla ratkesi tila ongelma, ja metrin jatkovarrella kuvittelin korvaavan puuttuvan lihasvoiman.. no tulos ei ollut edellistä kummempi, paitsi että kulmat alkoivat uhkaavasti pyöristyä..
Luonto ei antanut periksi viedä ulkopuolelle irrotettavaksi, joten rälläköin lambdan nysäksi, jolloin sain siihen ristikkoavaimen kiinni ja metrisen jatkovarren avustuksella pääsin kääntämään oikeen olan takaa, mutta taas kerran tuloksetta.. No lämpöä oli saatava joten kaivoin porukoiden tallista tohottimen (tai mikä lie) ja grillistä pihistin kaasupullon ja aloin rillailee.. noin parinkymmenen minsan jälkeen palikka oli punanen ja lambda alkoi viimein 1/8 kierrosta kerrallaan aueta, tätä lämmittelyä ja kääntelyä jatkoin kunnes se lopulta irtosi!! Ketutus oli tässä vaiheessa jo sen verran korkeella että meinasin nakata lambdan niin kauas ku kädestä lähtee, mutta eihän sekään onnistunu kun lämmittelystä oli sen verran kuumana että palo sormet siinä samalla..
Iloksi se kuitenkin lopulta muuttui, kunnes aloin pistämään uutta lambdaa paikalleen, oli nimittäin tuo vanha veijari vienyt auetessaan kierteet mukanaan.. alkoi olla jo sen verran epätoivonen olo että seuraavaksi olisin varmaan pistänyt koko paskan tuleen, mutta en sitten kuitenkaan raaskinut vaan päätin hieman rauhottua
Tallista ei löytynyt kierteenavaussettiä, joten kiikutin pakoputken paikalliselle koneistamolle josta hetken päästä soitettiin että putki on noudettavissa ja lambda paikallaan! Katsastusasema oli mennyt kiinni joten viikonloppun viettoon
Tänään sitten vihdoin 8 tikkana asemalle ja leimat lappuun!
Dont worry, be happy ending
Se vaihto-operaatio onkin sitten erillinen tarina :
Ajattelin ettei kovin kaksinen homma voi olla, joten ei muutakun auto pukeille, lambdan piuhat poikki ja lenkkiavaimella väsyttämään! No ei se aivan niin yksinkertaista ollutkaan, tilaa ei ollut oikein mistään suunnasta vääntää ja lambda ei ottanut auetakseen vaikka 5 kg lekalla annoin sille vähän runtua.. 18 vuotta ja ilmastonmuutos olivat tehneet tehtävänsä, ei muutakun crc:t silmään, leuka kohti rintaan ja kotiin syömään kaurapuuroa.
Seuraavana päivänä uusin kujein irrotin pakoputken alkuosan, jolla ratkesi tila ongelma, ja metrin jatkovarrella kuvittelin korvaavan puuttuvan lihasvoiman.. no tulos ei ollut edellistä kummempi, paitsi että kulmat alkoivat uhkaavasti pyöristyä..
Luonto ei antanut periksi viedä ulkopuolelle irrotettavaksi, joten rälläköin lambdan nysäksi, jolloin sain siihen ristikkoavaimen kiinni ja metrisen jatkovarren avustuksella pääsin kääntämään oikeen olan takaa, mutta taas kerran tuloksetta.. No lämpöä oli saatava joten kaivoin porukoiden tallista tohottimen (tai mikä lie) ja grillistä pihistin kaasupullon ja aloin rillailee.. noin parinkymmenen minsan jälkeen palikka oli punanen ja lambda alkoi viimein 1/8 kierrosta kerrallaan aueta, tätä lämmittelyä ja kääntelyä jatkoin kunnes se lopulta irtosi!! Ketutus oli tässä vaiheessa jo sen verran korkeella että meinasin nakata lambdan niin kauas ku kädestä lähtee, mutta eihän sekään onnistunu kun lämmittelystä oli sen verran kuumana että palo sormet siinä samalla..
Iloksi se kuitenkin lopulta muuttui, kunnes aloin pistämään uutta lambdaa paikalleen, oli nimittäin tuo vanha veijari vienyt auetessaan kierteet mukanaan.. alkoi olla jo sen verran epätoivonen olo että seuraavaksi olisin varmaan pistänyt koko paskan tuleen, mutta en sitten kuitenkaan raaskinut vaan päätin hieman rauhottua
Tallista ei löytynyt kierteenavaussettiä, joten kiikutin pakoputken paikalliselle koneistamolle josta hetken päästä soitettiin että putki on noudettavissa ja lambda paikallaan! Katsastusasema oli mennyt kiinni joten viikonloppun viettoon
Tänään sitten vihdoin 8 tikkana asemalle ja leimat lappuun!
Dont worry, be happy ending
Speed is a virtue