Alfa 156 1.8 ts käynti epätasainen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
choweli
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2011, 17:04

Alfa 156 1.8 ts käynti epätasainen

Viesti Kirjoittaja choweli »

Kyseinen ongelma eli sahaa 1500 ja 2500 väliä ja voi välillä olla suurempikin. Onko ollut moista vikaa kellään?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa 156 1.8 ts käynti epätasainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

choweli kirjoitti:Kyseinen ongelma eli sahaa 1500 ja 2500 väliä ja voi välillä olla suurempikin. Onko ollut moista vikaa kellään?
Siis tyhjäkäyntikiekat sahaa 1500-2500? Eikö 1500:kin ole turhan suuri?

Mulla oli Mareassa tuommoinen vika. Jonkin Boschin tekeleen Turun DA silloin vaihtoi vartissa. Sori etten osaa tarkemmin määritellä.

choweli
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2011, 17:04

Viesti Kirjoittaja choweli »

Juu siis on todella suuret ja sen verran taustaa et otin kaasuläpän irti ja putsailin samoin ilmamassamittarin nyt olisi kiva tietää onko siin' tyhjäkäyntimoottorissa vai ilmamassamittarissa ja sekin onko vielä jokin muu vaihtoehto?
Muistatko oliko kallis osa?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

choweli kirjoitti:Juu siis on todella suuret ja sen verran taustaa et otin kaasuläpän irti ja putsailin samoin ilmamassamittarin nyt olisi kiva tietää onko siin' tyhjäkäyntimoottorissa vai ilmamassamittarissa ja sekin onko vielä jokin muu vaihtoehto?
Muistatko oliko kallis osa?
En edes sitä, koska koslassa oli takuu päällä vielä silloin. Mielikuvani sanoisi, että se oli tyhjäkäyntiin liittyvä palikka.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Otit kaasuläpän irti, ennen vai jälkeen vaivan?

choweli
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2011, 17:04

Viesti Kirjoittaja choweli »

Juu siis vika tuli ensin ja sitten aloin putsaamaan. Se ihmetyttää kun ei herjaa mistään. Iskin läppäriin kattoakseni miten käyttäytyy livenä niin kaasuläpän asento ihmetytti kun se näytti 37 astetta?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Olen nyt kännykällä täällä niin sori, jos sanon jotain jo ehdotettua. Oletko resetoinut sen kaasuläpän asentotunnistimen? Itse ainakin muistelen tuota ehdotetun joillekin...

choweli
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2011, 17:04

Viesti Kirjoittaja choweli »

Öhöm miten se resetoidaan??

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=18668

Samalla on hyvä tutustua muihinkin teknisen osion tarjoamiin vinkkeihin. :wink:

choweli
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2011, 17:04

Viesti Kirjoittaja choweli »

Resetit heitetty eikä ollut minkäänlaista vaikutusta Löytyiskö lisää vinkkejä?

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Onko tuossa sähkö vai vaijerikaasu? Jos vaijerikaasuisesta kyse, niin tyhjäkäyntimoottorin säätöliikkeen näkee silmin kun katsoo kaasuläppäkotelon sitä kohtaaa missä on vipu johon vaijeri kiinnittyy ja joka kääntää kaasuläppää. Jos kierrokset seilaa samaan tahtiin kun moottori säätää, niin tyhjäkäyntimoottorin seudulta vika löytynee. Jos taas moottori ei säädä ollenkaan vaikka koneen kierrokset liian korkeat, saattaa säätömoottori olla tullut tiensä päähän.

Kuuluuko muuten (jos on vaijeikaasu) läpän vipua käsin kääntäessä tyhjäkäyntikykimen naksaus?

Kannattaa huomata että ohjeet joissa käsketään irroittaa akkua, odotella tietty aika, käännellä virta-avainta voivat käynnistää moottorin kalibroinnin tai sitten eivät. Riippuu tuurista(kin). FiatECUScan tai AlfaDiag ovat varmempia.

Vaijerikaasullisessa on läpälle rajoitinruuvi estämässä kierrosten tippumista liikaa. Makaako läpän vipu tuota ruuvia vasten vai jääkö väliin imaa?

choweli
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2011, 17:04

Viesti Kirjoittaja choweli »

Juu vaijerimallihan tää on ja ei kuulu mitään naksahdusta kun kääntää läpän säädintä. myöskään kun mylly on päällä niin ei läppä liiku.
Pystyykö sitä moottoria putsaan vai onko parempi vaan käydä hakeen uusi?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Seiskaa vaivaa edelleen tuo epätasainen käynti. Mistäkökän tuo vois johtua. Kylmänä käy nätisti. Lämmöt 90, risteyksiin pysähtyessä välillä käy ok ja välillä täristää ja tuntuu, että kävis vaan kolmella. Risteyksiin tultaessa kierrokset tippuu, johonkin 600-700rpm ja korjaa siitä 900. Ei ymmärrä. Huomasin, että kaasuläppä ei Fiatecuscanin mukaan kalibroidu oikein. kertoo, että Not Correct. Mitä muilla sanoo? 156ssa muistaakseni kertoo saman.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Se tyhjäkäyntimoottori säätää vain kun ECU tietää että kuski on pyytänyt tyhjäkäyntiä. Jos se tyhjäkäyntikytkin ei naksahda, saattaa olla että ECU kuvittelee että kaasua on painettu hiukan ja ei siksi säädä. Pitää nyt kuitenkin käydä ekaksi tarkistamassa omasta että sen naksauksen sieltä oikesti kuulee. Palataan asiaan huomenissa.

Typerä kysymys: eihän kaasuvaijeri ole niin tiukalla että ei päästä läppää palautumaan kokonaan?

choweli
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2011, 17:04

Viesti Kirjoittaja choweli »

Juu kaasuvaijeri on ihan löysällä :)
Huomenna kokeilla uutta säädintä kun ei kovin pahan hintainen ole.

Vastaa Viestiin