Ohjaustehostimen pumppuko ääntää

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Oletko kääntänyt ohjausta laidasta laitaan muutamaa kertaa moottori käynnissä? Pitäisi ilmaantua tuolla keinolla, vaahto ja pinnan nousu kielisi ilmasta järjestelmässä.

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja beta »

Muutaman kerran oon yrittäny, et antanu reilun vuorokauden ensiksi seistä, ja sit pistäny käyntiin ja veivannu muutaman kerran laidasta laitaan, mutta sama tilanne syntyy aina uudestaan. Ja kun tuo vaahtoutuu aina oikeastaan heti kun käynnistää, niin en tiedä että ilmaantuukokaan se kunnolla, kun ilmaa menee sit vaahdon mukana joka paikkaan.

Jurnutus alkaa kuulua melkeen heti käynnistyksen jälkeen, vaikka ei rattiin koskisikaan. Nyt viikon uudet nesteet sisällä, eikä pinta ole laskenut(auto seissyt) niin en oikeen jaksa uskoa että tuonne jostain väärästä paikasta ilmaakaan vuotais, kun ei öljyä tule ulos... :(

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

savijo-r kirjoitti:Valvolineltä saa ihan ohjaustehostimeen tarkoitettua öljyä.

Toiminut mulla ainakin kahdessa 156:ssa. Kuutosessa ja Sparkissa.
Kuva
Mites ne ketkä on vaihtanut nämä valvolinen power steering fluidit alkuperästen tilalle, niin riittääkö että tyhjentää vaan järjestelmän vai mitenkä ?
Sitä vaan mietin kun ei mistään löydy tietoa noiden yhteensopivuudesta muiden öljyjen kanssa :roll:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

beta kirjoitti:Muutaman kerran oon yrittäny, et antanu reilun vuorokauden ensiksi seistä, ja sit pistäny käyntiin ja veivannu muutaman kerran laidasta laitaan, mutta sama tilanne syntyy aina uudestaan. Ja kun tuo vaahtoutuu aina oikeastaan heti kun käynnistää, niin en tiedä että ilmaantuukokaan se kunnolla, kun ilmaa menee sit vaahdon mukana joka paikkaan.

Jurnutus alkaa kuulua melkeen heti käynnistyksen jälkeen, vaikka ei rattiin koskisikaan. Nyt viikon uudet nesteet sisällä, eikä pinta ole laskenut(auto seissyt) niin en oikeen jaksa uskoa että tuonne jostain väärästä paikasta ilmaakaan vuotais, kun ei öljyä tule ulos... :(
Kokeilitko ilmata niin, että säiliö olisi normaalia ylempänä, esimerkiksi jossain epätasaisella paikalla (mäki tms.)
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

ohhoh

Viesti Kirjoittaja dilledong »

Kävinpäs ottamassa naurut muuten tylsään päivään:

GTA:n tehostin alkoi ulvomaan ja viaksi paljastui kaksi vuotavaa, n.20cm letkunpätkää(meno+paluu lauhduttimelle vai jäähdyttimelle) aikas tarkkaan akun alla. kävin lounastamassa DA:n huollon naapurissa ja piruuttani kävin kysäisemässä ko. letkujen hintaa. n.160€ tsipale. jäi tilaamatta. Heh. :shock:

Avatar
Xehpuk
Viestit: 697
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: ohhoh

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

dilledong kirjoitti:Kävinpäs ottamassa naurut muuten tylsään päivään:

GTA:n tehostin alkoi ulvomaan ja viaksi paljastui kaksi vuotavaa, n.20cm letkunpätkää(meno+paluu lauhduttimelle vai jäähdyttimelle) aikas tarkkaan akun alla. kävin lounastamassa DA:n huollon naapurissa ja piruuttani kävin kysäisemässä ko. letkujen hintaa. n.160€ tsipale. jäi tilaamatta. Heh. :shock:
Osaava paja tekee metritavarasta korvikkeet, kun letku ei ole edes painepuolella. Suosittelen korjauttamaan ASAP, ettei tartte yllättyä jokin kylmä aamu, kun ohjaustehostin oksentaa punaiset liemet lumeen :)

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

paja

Viesti Kirjoittaja dilledong »

^ saattaa olla hankalaa, ainaski tossa gta:ssa on sellaset erikois liitsarit siinä lauhduttimen päässä, en oo ainaka ite törmänny sellasiin aiemmin. taidan ainakin talven ajaksi ohittaa sen lauhduttimen. onnistuu about 20cm letkulla ja kahella klemmarilla.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

^^Punaiset liemet saakin oksentaa pihaan. Helpottaa vaan vaihtoa.

^Minkälaiset liittimet sieltä löytyy. Hydrauliikka liike pystyy kyllä prässäämään uudet letkut vanhoihin liittimiin.

Avatar
Rossi
Viestit: 26
Liittynyt: 14 Joulu 2009, 22:56

Viesti Kirjoittaja Rossi »

Camber kirjoitti:
savijo-r kirjoitti:Valvolineltä saa ihan ohjaustehostimeen tarkoitettua öljyä.

Toiminut mulla ainakin kahdessa 156:ssa. Kuutosessa ja Sparkissa.
Kuva
Mites ne ketkä on vaihtanut nämä valvolinen power steering fluidit alkuperästen tilalle, niin riittääkö että tyhjentää vaan järjestelmän vai mitenkä ?
Sitä vaan mietin kun ei mistään löydy tietoa noiden yhteensopivuudesta muiden öljyjen kanssa :roll:
Ite ainaki vaan tyhjensin punaset litkut pois ja tilalle tuota valvolinen litkua. Punasella litkulla ulina alkoi n. -10 pakkasessa ja kesti sitä pitempään mitä enemmän pakkasta oli, -25 niin ainaki 5 minsaa kauhia meteli. Tuolla valvolinella ei juurikaan mitään ylimääräsiä ulinoita kuulu, viime talvena tosin ku oli vähä yli 30 pakkasta ulina kuulu jotai puol minsaa ja vaimeni mutta se lienee jo normaalia oli mitkä litkut tahansa :lol:

Leon
Viestit: 42
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 12:02

Re: ohhoh

Viesti Kirjoittaja Leon »

dilledong kirjoitti:Kävinpäs ottamassa naurut muuten tylsään päivään:

GTA:n tehostin alkoi ulvomaan ja viaksi paljastui kaksi vuotavaa, n.20cm letkunpätkää(meno+paluu lauhduttimelle vai jäähdyttimelle) aikas tarkkaan akun alla. kävin lounastamassa DA:n huollon naapurissa ja piruuttani kävin kysäisemässä ko. letkujen hintaa. n.160€ tsipale. jäi tilaamatta. Heh. :shock:
Itellä oli samoja ongelmia. Parikertaa vaihtelivat kiristimiä perus huoltamolla, mutta jatkuvasti repes auki toisesta kohtaa ja aina tehostin nesteet pihalla. Muutamat eri aineet oli sisällä ja kylmällä kelillä ei suurta eroa ollut.

Lopuks sanoivat pajalla et kyl paras vaihtoehto olis uusia letku DeltaAutossa, Joten oli tosiaan tyydyttävä siihen 160€ letkuosaan, jonka tilauksessakin kesti vielä tovi. Eikä missään letku pajalla ollut pienintäkään kiinnostusta alkaa pienemmällä budjetilla erikois letkuja tekemään. Oli paljon "suuremmat" hommat etusijalla.

Vaihdoin Deltalla eikä kyl sen jälkeen enää nesteet pihalle tulleet, ulvova ääni ei kyl poistunut mihinkään, mutta eipä se letkuista kiinni olekkaan.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: paja

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

dilledong kirjoitti:^ saattaa olla hankalaa, ainaski tossa gta:ssa on sellaset erikois liitsarit siinä lauhduttimen päässä, en oo ainaka ite törmänny sellasiin aiemmin. taidan ainakin talven ajaksi ohittaa sen lauhduttimen. onnistuu about 20cm letkulla ja kahella klemmarilla.
Mulla ohitettiin tuo tehostimen lauhdutin ja hyvin on toiminut viime talven pakkasissa kuin kesän helteillä.

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja dilledong »

savijo-r kirjoitti:^^Punaiset liemet saakin oksentaa pihaan. Helpottaa vaan vaihtoa.

^Minkälaiset liittimet sieltä löytyy. Hydrauliikka liike pystyy kyllä prässäämään uudet letkut vanhoihin liittimiin.
yritän napata fotoo huomenna, toi gta on kuulemma ainoo mis on toi jäähdytin siinä akun alla. on ainakin ihan erilainen ja eripaikassa kun 2.5:ssa. on oikein jäähdyttimen näkönen, ei sellanen kun pikkulohkossa

EDIT
Niin, itellä ni johtui ääntely nesteen vähyydestä.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

kun ei ole tehostin ikinä äännellyt , niin vaihdoin ihan huoltona uudet tilalle siis ne orggis 10W öljyt sinne vaan. Semmosen huomasin että se pieni sihti siellä säiliössä oli aika tukkoisen näköinen joten otin pois ja putsasin. Voisi vain kuvitella, että jos se sihti menee tarpeeksi tukkoon niin varmasti öljynkierto häiriintyy.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Red linen öljyt (täyssynteettiset) tuntui vinkuvan heti pakkas asteille päästyään.

Imaisin säiliön tyhjäksi kaadoin tilalle Valvolinen Synpoweria, veivasin rattia muutaman minuutin laidasta toiseen, imaisin säiliön tyhjäksi ja täytin Synpowerila.

Loppu vonkuna. 3,90€ maksoi "letkuimuri" motonetissä + litra synpoweria 22€. Aivan tautisen kallista tuo öljy, mutta nyt toimii, mukava juttu.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

pjotrthegreat kirjoitti:Imaisin säiliön tyhjäksi kaadoin tilalle Valvolinen Synpoweria, veivasin rattia muutaman minuutin laidasta toiseen, imaisin säiliön tyhjäksi ja täytin Synpowerila.
Kerroppa pölhölle miten siis letkuimurilla poistit öljyt? Kuinka ilmasit?
Korjaamolla minulle sanottiin että vanhojen öljyjen saaminen tehostimen kierrosta olisi hankalaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Antieko kirjoitti: Kerroppa pölhölle miten siis letkuimurilla poistit öljyt? Kuinka ilmasit?
Korjaamolla minulle sanottiin että vanhojen öljyjen saaminen tehostimen kierrosta olisi hankalaa.
Onhan se hankalaa, joutuu vanhat ottamaan pois ja uudet tilalle. Ei tuollaisesta voi korjaamo selvitä :shock:

Imee säiliön tyhjäksi ja tuoreuttaa nesteet vaikka säiliöllisen kerrallaan. Joku 3l kun on tuolla tavalla lätrännyt niin tilanne on varmasti parempi kuin aikaisemmin.

Voisi kai sitä ottaa paluuletkun irti ja laittaa se pulloon, sitten moottori käyntiin ja kaataa tuoretta nestettä tehostimeen kunnes paluuletkusta tuleva neste on kirkasta.

Järjestelmä ilmautuu kun kääntää ohjauksen muutaman kerran laidasta laitaan.
VMP

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

näinhän me Matin kanssa tehtiin tohon mun kotteroon, eli motonetistä lappopumppu http://www.motonet.fi/web/guest/muut#query=lappo ja 2 purkkia Valvolinea, purkit tuoreutettu läpi, eihän se ihan kokonaan tota ATFn punasta väriä hävittänyt, ehkä siellä on nyt joku >90% uutta nestettä, ei ole ainakaan vielä vinkunut yhtään max -15 on täällä ollut pakkasta. Kolmella purkilla se varmaan jo hävittäisi punaisen värin lähes kokonaan.



:edit -21 testattu ei ääntelyä :wink:
Viimeksi muokannut V6, 23 Joulu 2010, 18:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Antieko kirjoitti:
pjotrthegreat kirjoitti:Imaisin säiliön tyhjäksi kaadoin tilalle Valvolinen Synpoweria, veivasin rattia muutaman minuutin laidasta toiseen, imaisin säiliön tyhjäksi ja täytin Synpowerila.
Kerroppa pölhölle miten siis letkuimurilla poistit öljyt? Kuinka ilmasit?
Korjaamolla minulle sanottiin että vanhojen öljyjen saaminen tehostimen kierrosta olisi hankalaa.

Siis ostaa tällaisen
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-8718

Kannattaa ajaa/notkistella tehostinöljyjä sen aikaa että tehostin ei huuda.

Sitten avaat ohjaustehostimen nestesäiliön korkin ja lutkutat tuolla "imurilla" säiliön tyhjäksi.
(puolisen litraa sieltä lähtee)

Kaadat säiliön uutta nestettä täyteen.

Auto käyntiin ja kääntelet rattia pari minuuttia laidasta laitaan.

Imet taas säiliön tyhjäksi ja täytät sen uudella puhtaalla nesteellä.

Itse tein tuon vain kaksi kertaa kun olen pihi, mutta jos tuon "tyhjennä-täytä-kääntele" homman tekisi kolme-neljä kertaa alkaisi järjestelmässä olemaan jo aika lailla puhtaat öljyt.

Jostain olen kuullut että järjestelmään mahtuisi 1,5l öljyä...

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Ei ole vaikeaa avata kierukan edestä letkuklemmaria ja tyhjentää sitä kautta.
laaja astia alle kun roiskii.
Oikein nuukaa säästää siten myös uutta ohjaustehostin öljyä.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Kiitos neuvoista!
En taida sitten korjaamon "erikoistietämystä" tarvitakaan. :-D

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Holpointapa kai huomata ero sähkö ja mekaanisen välillä.
Kun hyppää autoon, ratti on raskas.
Virta päälle, sähkönen tehostaja keventyy.
Mekaaninen vasta kun auto käy.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Onko kaikissa näinkään? sähköinen ohjaustehostin vie paljon virtaa ---> akun tyhjentymisen takia menee päälle vasta kun käy ja laturi lataa? Saatan tietenkin olla väärässäkin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Barrel
Viestit: 29
Liittynyt: 23 Maalis 2016, 13:26
Car(s): Alfa 159

Re: Ohjaustehostimen pumppuko ääntää

Viesti Kirjoittaja Barrel »

Onkos tuo ohjaustehostimen pumppu vaihdettavissa itse?

Jos sen vie johonkin vaihdettavaksi niin onkohan millainen kustannus palttiarallaa?

Itselläni taitaa olla ohjaustehostin myös rikki?

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Ohjaustehostimen pumppuko ääntää

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ainakin 159 2.4jtdm:ssä pumppu on todella helposti vaihdettavissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjaustehostimen pumppuko ääntää

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Barrel kirjoitti:Onkos tuo ohjaustehostimen pumppu vaihdettavissa itse?

Jos sen vie johonkin vaihdettavaksi niin onkohan millainen kustannus palttiarallaa?

Itselläni taitaa olla ohjaustehostin myös rikki?
Mistäs päättelet että se rikki on? Mulla oli originaali täysin priimakunnossa vielä 200tkm kohdalla,
rallatus kuuluu kyllä jos öljyt ei ole kunnossa ja muutenkin letkut liian tiukilla mutkilla tms.

Vastaa Viestiin