Ohjaustehostimen pumppuko ääntää
Valvoja: Moderators
Muutaman kerran oon yrittäny, et antanu reilun vuorokauden ensiksi seistä, ja sit pistäny käyntiin ja veivannu muutaman kerran laidasta laitaan, mutta sama tilanne syntyy aina uudestaan. Ja kun tuo vaahtoutuu aina oikeastaan heti kun käynnistää, niin en tiedä että ilmaantuukokaan se kunnolla, kun ilmaa menee sit vaahdon mukana joka paikkaan.
Jurnutus alkaa kuulua melkeen heti käynnistyksen jälkeen, vaikka ei rattiin koskisikaan. Nyt viikon uudet nesteet sisällä, eikä pinta ole laskenut(auto seissyt) niin en oikeen jaksa uskoa että tuonne jostain väärästä paikasta ilmaakaan vuotais, kun ei öljyä tule ulos...
Jurnutus alkaa kuulua melkeen heti käynnistyksen jälkeen, vaikka ei rattiin koskisikaan. Nyt viikon uudet nesteet sisällä, eikä pinta ole laskenut(auto seissyt) niin en oikeen jaksa uskoa että tuonne jostain väärästä paikasta ilmaakaan vuotais, kun ei öljyä tule ulos...
Mites ne ketkä on vaihtanut nämä valvolinen power steering fluidit alkuperästen tilalle, niin riittääkö että tyhjentää vaan järjestelmän vai mitenkä ?savijo-r kirjoitti:Valvolineltä saa ihan ohjaustehostimeen tarkoitettua öljyä.
Toiminut mulla ainakin kahdessa 156:ssa. Kuutosessa ja Sparkissa.
Sitä vaan mietin kun ei mistään löydy tietoa noiden yhteensopivuudesta muiden öljyjen kanssa
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Kokeilitko ilmata niin, että säiliö olisi normaalia ylempänä, esimerkiksi jossain epätasaisella paikalla (mäki tms.)beta kirjoitti:Muutaman kerran oon yrittäny, et antanu reilun vuorokauden ensiksi seistä, ja sit pistäny käyntiin ja veivannu muutaman kerran laidasta laitaan, mutta sama tilanne syntyy aina uudestaan. Ja kun tuo vaahtoutuu aina oikeastaan heti kun käynnistää, niin en tiedä että ilmaantuukokaan se kunnolla, kun ilmaa menee sit vaahdon mukana joka paikkaan.
Jurnutus alkaa kuulua melkeen heti käynnistyksen jälkeen, vaikka ei rattiin koskisikaan. Nyt viikon uudet nesteet sisällä, eikä pinta ole laskenut(auto seissyt) niin en oikeen jaksa uskoa että tuonne jostain väärästä paikasta ilmaakaan vuotais, kun ei öljyä tule ulos...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- dilledong
- Viestit: 428
- Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
- Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
- Paikkakunta: Tampere
ohhoh
Kävinpäs ottamassa naurut muuten tylsään päivään:
GTA:n tehostin alkoi ulvomaan ja viaksi paljastui kaksi vuotavaa, n.20cm letkunpätkää(meno+paluu lauhduttimelle vai jäähdyttimelle) aikas tarkkaan akun alla. kävin lounastamassa DA:n huollon naapurissa ja piruuttani kävin kysäisemässä ko. letkujen hintaa. n.160€ tsipale. jäi tilaamatta. Heh.
GTA:n tehostin alkoi ulvomaan ja viaksi paljastui kaksi vuotavaa, n.20cm letkunpätkää(meno+paluu lauhduttimelle vai jäähdyttimelle) aikas tarkkaan akun alla. kävin lounastamassa DA:n huollon naapurissa ja piruuttani kävin kysäisemässä ko. letkujen hintaa. n.160€ tsipale. jäi tilaamatta. Heh.
- Xehpuk
- Viestit: 697
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: ohhoh
Osaava paja tekee metritavarasta korvikkeet, kun letku ei ole edes painepuolella. Suosittelen korjauttamaan ASAP, ettei tartte yllättyä jokin kylmä aamu, kun ohjaustehostin oksentaa punaiset liemet lumeendilledong kirjoitti:Kävinpäs ottamassa naurut muuten tylsään päivään:
GTA:n tehostin alkoi ulvomaan ja viaksi paljastui kaksi vuotavaa, n.20cm letkunpätkää(meno+paluu lauhduttimelle vai jäähdyttimelle) aikas tarkkaan akun alla. kävin lounastamassa DA:n huollon naapurissa ja piruuttani kävin kysäisemässä ko. letkujen hintaa. n.160€ tsipale. jäi tilaamatta. Heh.
- dilledong
- Viestit: 428
- Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
- Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
- Paikkakunta: Tampere
paja
^ saattaa olla hankalaa, ainaski tossa gta:ssa on sellaset erikois liitsarit siinä lauhduttimen päässä, en oo ainaka ite törmänny sellasiin aiemmin. taidan ainakin talven ajaksi ohittaa sen lauhduttimen. onnistuu about 20cm letkulla ja kahella klemmarilla.
Ite ainaki vaan tyhjensin punaset litkut pois ja tilalle tuota valvolinen litkua. Punasella litkulla ulina alkoi n. -10 pakkasessa ja kesti sitä pitempään mitä enemmän pakkasta oli, -25 niin ainaki 5 minsaa kauhia meteli. Tuolla valvolinella ei juurikaan mitään ylimääräsiä ulinoita kuulu, viime talvena tosin ku oli vähä yli 30 pakkasta ulina kuulu jotai puol minsaa ja vaimeni mutta se lienee jo normaalia oli mitkä litkut tahansaCamber kirjoitti:Mites ne ketkä on vaihtanut nämä valvolinen power steering fluidit alkuperästen tilalle, niin riittääkö että tyhjentää vaan järjestelmän vai mitenkä ?savijo-r kirjoitti:Valvolineltä saa ihan ohjaustehostimeen tarkoitettua öljyä.
Toiminut mulla ainakin kahdessa 156:ssa. Kuutosessa ja Sparkissa.
Sitä vaan mietin kun ei mistään löydy tietoa noiden yhteensopivuudesta muiden öljyjen kanssa
Re: ohhoh
Itellä oli samoja ongelmia. Parikertaa vaihtelivat kiristimiä perus huoltamolla, mutta jatkuvasti repes auki toisesta kohtaa ja aina tehostin nesteet pihalla. Muutamat eri aineet oli sisällä ja kylmällä kelillä ei suurta eroa ollut.dilledong kirjoitti:Kävinpäs ottamassa naurut muuten tylsään päivään:
GTA:n tehostin alkoi ulvomaan ja viaksi paljastui kaksi vuotavaa, n.20cm letkunpätkää(meno+paluu lauhduttimelle vai jäähdyttimelle) aikas tarkkaan akun alla. kävin lounastamassa DA:n huollon naapurissa ja piruuttani kävin kysäisemässä ko. letkujen hintaa. n.160€ tsipale. jäi tilaamatta. Heh.
Lopuks sanoivat pajalla et kyl paras vaihtoehto olis uusia letku DeltaAutossa, Joten oli tosiaan tyydyttävä siihen 160€ letkuosaan, jonka tilauksessakin kesti vielä tovi. Eikä missään letku pajalla ollut pienintäkään kiinnostusta alkaa pienemmällä budjetilla erikois letkuja tekemään. Oli paljon "suuremmat" hommat etusijalla.
Vaihdoin Deltalla eikä kyl sen jälkeen enää nesteet pihalle tulleet, ulvova ääni ei kyl poistunut mihinkään, mutta eipä se letkuista kiinni olekkaan.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: paja
Mulla ohitettiin tuo tehostimen lauhdutin ja hyvin on toiminut viime talven pakkasissa kuin kesän helteillä.dilledong kirjoitti:^ saattaa olla hankalaa, ainaski tossa gta:ssa on sellaset erikois liitsarit siinä lauhduttimen päässä, en oo ainaka ite törmänny sellasiin aiemmin. taidan ainakin talven ajaksi ohittaa sen lauhduttimen. onnistuu about 20cm letkulla ja kahella klemmarilla.
- dilledong
- Viestit: 428
- Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
- Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
- Paikkakunta: Tampere
yritän napata fotoo huomenna, toi gta on kuulemma ainoo mis on toi jäähdytin siinä akun alla. on ainakin ihan erilainen ja eripaikassa kun 2.5:ssa. on oikein jäähdyttimen näkönen, ei sellanen kun pikkulohkossasavijo-r kirjoitti:^^Punaiset liemet saakin oksentaa pihaan. Helpottaa vaan vaihtoa.
^Minkälaiset liittimet sieltä löytyy. Hydrauliikka liike pystyy kyllä prässäämään uudet letkut vanhoihin liittimiin.
EDIT
Niin, itellä ni johtui ääntely nesteen vähyydestä.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
kun ei ole tehostin ikinä äännellyt , niin vaihdoin ihan huoltona uudet tilalle siis ne orggis 10W öljyt sinne vaan. Semmosen huomasin että se pieni sihti siellä säiliössä oli aika tukkoisen näköinen joten otin pois ja putsasin. Voisi vain kuvitella, että jos se sihti menee tarpeeksi tukkoon niin varmasti öljynkierto häiriintyy.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Red linen öljyt (täyssynteettiset) tuntui vinkuvan heti pakkas asteille päästyään.
Imaisin säiliön tyhjäksi kaadoin tilalle Valvolinen Synpoweria, veivasin rattia muutaman minuutin laidasta toiseen, imaisin säiliön tyhjäksi ja täytin Synpowerila.
Loppu vonkuna. 3,90€ maksoi "letkuimuri" motonetissä + litra synpoweria 22€. Aivan tautisen kallista tuo öljy, mutta nyt toimii, mukava juttu.
Imaisin säiliön tyhjäksi kaadoin tilalle Valvolinen Synpoweria, veivasin rattia muutaman minuutin laidasta toiseen, imaisin säiliön tyhjäksi ja täytin Synpowerila.
Loppu vonkuna. 3,90€ maksoi "letkuimuri" motonetissä + litra synpoweria 22€. Aivan tautisen kallista tuo öljy, mutta nyt toimii, mukava juttu.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kerroppa pölhölle miten siis letkuimurilla poistit öljyt? Kuinka ilmasit?pjotrthegreat kirjoitti:Imaisin säiliön tyhjäksi kaadoin tilalle Valvolinen Synpoweria, veivasin rattia muutaman minuutin laidasta toiseen, imaisin säiliön tyhjäksi ja täytin Synpowerila.
Korjaamolla minulle sanottiin että vanhojen öljyjen saaminen tehostimen kierrosta olisi hankalaa.
Onhan se hankalaa, joutuu vanhat ottamaan pois ja uudet tilalle. Ei tuollaisesta voi korjaamo selvitäAntieko kirjoitti: Kerroppa pölhölle miten siis letkuimurilla poistit öljyt? Kuinka ilmasit?
Korjaamolla minulle sanottiin että vanhojen öljyjen saaminen tehostimen kierrosta olisi hankalaa.
Imee säiliön tyhjäksi ja tuoreuttaa nesteet vaikka säiliöllisen kerrallaan. Joku 3l kun on tuolla tavalla lätrännyt niin tilanne on varmasti parempi kuin aikaisemmin.
Voisi kai sitä ottaa paluuletkun irti ja laittaa se pulloon, sitten moottori käyntiin ja kaataa tuoretta nestettä tehostimeen kunnes paluuletkusta tuleva neste on kirkasta.
Järjestelmä ilmautuu kun kääntää ohjauksen muutaman kerran laidasta laitaan.
VMP
näinhän me Matin kanssa tehtiin tohon mun kotteroon, eli motonetistä lappopumppu http://www.motonet.fi/web/guest/muut#query=lappo ja 2 purkkia Valvolinea, purkit tuoreutettu läpi, eihän se ihan kokonaan tota ATFn punasta väriä hävittänyt, ehkä siellä on nyt joku >90% uutta nestettä, ei ole ainakaan vielä vinkunut yhtään max -15 on täällä ollut pakkasta. Kolmella purkilla se varmaan jo hävittäisi punaisen värin lähes kokonaan.
:edit -21 testattu ei ääntelyä
:edit -21 testattu ei ääntelyä
Viimeksi muokannut V6, 23 Joulu 2010, 18:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Antieko kirjoitti:Kerroppa pölhölle miten siis letkuimurilla poistit öljyt? Kuinka ilmasit?pjotrthegreat kirjoitti:Imaisin säiliön tyhjäksi kaadoin tilalle Valvolinen Synpoweria, veivasin rattia muutaman minuutin laidasta toiseen, imaisin säiliön tyhjäksi ja täytin Synpowerila.
Korjaamolla minulle sanottiin että vanhojen öljyjen saaminen tehostimen kierrosta olisi hankalaa.
Siis ostaa tällaisen
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-8718
Kannattaa ajaa/notkistella tehostinöljyjä sen aikaa että tehostin ei huuda.
Sitten avaat ohjaustehostimen nestesäiliön korkin ja lutkutat tuolla "imurilla" säiliön tyhjäksi.
(puolisen litraa sieltä lähtee)
Kaadat säiliön uutta nestettä täyteen.
Auto käyntiin ja kääntelet rattia pari minuuttia laidasta laitaan.
Imet taas säiliön tyhjäksi ja täytät sen uudella puhtaalla nesteellä.
Itse tein tuon vain kaksi kertaa kun olen pihi, mutta jos tuon "tyhjennä-täytä-kääntele" homman tekisi kolme-neljä kertaa alkaisi järjestelmässä olemaan jo aika lailla puhtaat öljyt.
Jostain olen kuullut että järjestelmään mahtuisi 1,5l öljyä...
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Ohjaustehostimen pumppuko ääntää
Onkos tuo ohjaustehostimen pumppu vaihdettavissa itse?
Jos sen vie johonkin vaihdettavaksi niin onkohan millainen kustannus palttiarallaa?
Itselläni taitaa olla ohjaustehostin myös rikki?
Jos sen vie johonkin vaihdettavaksi niin onkohan millainen kustannus palttiarallaa?
Itselläni taitaa olla ohjaustehostin myös rikki?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Ohjaustehostimen pumppuko ääntää
Ainakin 159 2.4jtdm:ssä pumppu on todella helposti vaihdettavissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Ohjaustehostimen pumppuko ääntää
Mistäs päättelet että se rikki on? Mulla oli originaali täysin priimakunnossa vielä 200tkm kohdalla,Barrel kirjoitti:Onkos tuo ohjaustehostimen pumppu vaihdettavissa itse?
Jos sen vie johonkin vaihdettavaksi niin onkohan millainen kustannus palttiarallaa?
Itselläni taitaa olla ohjaustehostin myös rikki?
rallatus kuuluu kyllä jos öljyt ei ole kunnossa ja muutenkin letkut liian tiukilla mutkilla tms.