Olen kiitollinen kaikista neuvoista...
Valvoja: Moderators
No mikäs siinä, kauheat ruuvausvieroitusvapinat päällä kun en ole kuukauteen päässyt omaa autoa käpistelemäänpietro kirjoitti:Kyllähän se auto sitten pitää ilmoisesti joko viedä Vianoriin tai Rasviksen pihalle. Molemmissa vaihtoehdoissa kustannus on kutakuinkin sama.
Ne oli kyllä vähän hankalat, mutta kun omaa kunnon kuusiokoloavaimen ja mielellään sellaisen jonka saa räikkävääntimeen kiinni ei pahempia ongelmia pitäisi olla. Tietysti pitää muistaa putsata kierteet ja se kuusiokolo huolellisesti, nimittäin kun se kuusiokoloavain pääse kerran lipsahtaa niin sitten rupee tulee ongelmia. Tuokaa tänne vaan, Kyllä minäkin niitä voin vaihtaa, jos vaan löytyy aikaaScuderia Rasvanäppi kirjoitti: Vierestä katselin kun 155TS vaihtoi yhteen 156:een alustaa ja ne Teuhkan mainitsemat mutterit olivat tosiaan aika pahat avata.
Kiitos vinkistä! Täytyy perehtyä ja varata varmuudeksi sellainen päivä ettei haittaa jos auto ei tule samana päivänä kasaan. Suurin ongelma on paikka, työkaluja löytyy perhe piiristä vaikka korjaamon tarpeisiin. Veli on rukannut autoja (Honda ja Opelalfa 156 v6 kirjoitti:Lukaseppa Entusiasti 3/2001, siinä on juttu aiheesta :o Tais olla tolla nettisivuilla imutettavana PDF:näkin
edit: olihan se http://www.aref.fi/aref-malli.pdf
Olisko kallistuksen vakaajan yläpäät?? etukäteen mulkasin että voipi olla aikas V*mäiset...Ghost kirjoitti:Että osaisi ennakolta varautua vastoinkäymisiin, niin missähän nämä ilkikuriset mutterit sijaitsee?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Vierestä katselin kun 155TS vaihtoi yhteen 156:een alustaa ja ne Teuhkan mainitsemat mutterit olivat tosiaan aika pahat avata.
Jos oikein pahaksi äityy niin mulla olisi lääkkeeksi jarruremontti siihen kaksilitraiseenScuderia Rasvanäppi kirjoitti:No mikäs siinä, kauheat ruuvausvieroitusvapinat päällä kun en ole kuukauteen päässyt omaa autoa käpistelemään![]()
Vaan ehkä nyt ei kumminkaan kannata Turusta tänne asti ajella.
Jostain syystä niissä vakioissa koiranluissa ole pallonivelissä mitään tartuntapintaa josta saisi kiinni pidettyä ruosteista mutteria avatessa. Se kuusiokolo muljahtaa heti. Ilmanpaineella toimivalla iskevällä mutterinvääntimellä aukeaa kyllä näppärästi. Tilalle vaihdoinkin koiranluun mallia motonet, jossa on kiintoavaimelle kolot.alfa 156 v6 kirjoitti: Olisko kallistuksen vakaajan yläpäät?? etukäteen mulkasin että voipi olla aikas V*mäiset...ainakin rajusti ruosteessa jos ei muuta
En kyllä muista enää mitään 156:n alustan rakenteestaGhost kirjoitti:Että osaisi ennakolta varautua vastoinkäymisiin, niin missähän nämä ilkikuriset mutterit sijaitsee?
Tänään yritin tappaa pahinta vapinaa painimalla Pajeron kanssa, mutta ei sekään oikein auttanutBSTR kirjoitti:Jos oikein pahaksi äityy niin mulla olisi lääkkeeksi jarruremontti siihen kaksilitraiseen
Oikea asenne!Epezi kirjoitti:mä epäilen omia kykyjäni ja mulla ei oo pitkää pinnaa, mutta silti meinaan hommaan ryhtyäGhost kirjoitti:Niin, että jos vähänkään epäilee omia kykyjään tai ei omista pitkää pinnaa, ei kannatta alkaa jousia/iskareita vaihtamaan.saas nähä mitä siitäkin tulee...
Ongelmat ovat tuttujaScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Siinä se ongelma yleensä onkin. Kun rassi tarttis yleensä saada ajoon seuraavaksi päiväksi... Ja pultithan luonnollisesti katkeavat vasta siinä vaiheessa kun palikkakaupat ovat jo kiinni.Jappe kirjoitti:aikaa saattaa kyllä palaa
Noin 85e postikuluineen, Muukkoselta. Kallistuksenvakaajan välitangot olisi muuten Deltassa maksaneet 63,50/kpl ja Motonetissä 19,90...puuha kirjoitti:Paljonkos ylätukivarsien puslat kustansi?
Pakko yhtyä yllä olevaan näkemykseen. Hieman masentaa kun koko päivän hikoillut ja viimein saanut KW var 1 alle ja sitten huomaa että ja nyt on jotain pahasti pielessä. Auto on maassa kiinni niin ettei edes tunkkia saa alta pois. Ja tämä siis korkeus-säädön ylä asennossa. Yritän tässä selvittää tuliko mukana väärät jouset, kun menivät paikoilleenkin niin paljon helpommin kuin vanhat tulivat pois. Palaan asiaan kun saan jotain selvyyttäGhost kirjoitti:Noniin, nyt on sitten Eibachit alla. Ja että mikä oli lujassa?
Takaiskareiden yläpäät lähti helpolla, kallsituksenvakaajan koiranluut olikin sitten vaikeammat, ikäänkuin kierteen pää olisi lyöty linttaan kaikista neljästä tangosta. Takapään koiranluut sain auki, etupäästä piti avata rälläkällä. Takaiskareitten alapään/poikittaistuen pultit aukesi helpolla, mutta itse pultin irtisaaminen olikin jo toinen juttu; 20cm pitkä pultti kun oli käsittämättömän ruostunut ja jumittunut. Paineilma työkalut ja apumies olisivat olleet kova sana.
Etupäässä kaikki muu paitsi jo mainitut koiranluut ja iskarin alapäässä oleva 10mm kannalla oleva kuusiokolopultti aukesivat helpolla. Kuusiokolopultin kohdalla oli pakko luovuttaa ja lähteä pajalle. Aukesihan se 120 cm jatkovarrella ja lekalla koputtelemalla, paineilma mutterinvääntimestä ei ollut mitään apua,oli meinaan aivan sika jumissa.
Itse etujouset ovat jo 2,0 t.s:ssä 13,5 cm pitemmät, kuin se väli, mihin ne on puristettu ja kun jousen halkaisija on pieni ei "kaksikoukkuinen" jousen puristin oikein toimi... onnistuu se jotenkin, mutta...
Aikaa kului rutkasti enemmän, kuin olin ennakkon arvionut, ehkä noin 10 tuntia, samalla tosin vaihtui etupään ylätukivarret, vanhat kun narisivat.
Uusiin tukivarsiin laitoin powerflex-puslat, saas nähdä nariseeko. Hienoinen yllätys oli, että molempien alkuperäisten ylätukivarsien pallonivelet oli väljät, autolla kun on ajettu alle 60tkm! Selvisipä syy kadonneeseen suuntavakavuuteen.
Niin, että jos vähänkään epäilee omia kykyjään tai ei omista pitkää pinnaa, ei kannatta alkaa jousia/iskareita vaihtamaan.