156 ja poikittaistangon vaihto
Valvoja: Moderators
- Zimbo
- Viestit: 30
- Liittynyt: 09 Kesä 2011, 19:15
- Car(s): Alfa Romeo 156 Sedan 2.0TS BluCosmoMet 1999
- Paikkakunta: Ruovesi
156 ja poikittaistangon vaihto
Moro... Pitäisi takimmainen poikittaistanko takaa vaihtaa. Onko täällä kokemuksia? Periaatteessa kaksi mutteria auki ja pitkä pultti läpi etummaisenkin tangon helan läpi, ja tässä se mietintö syntyykin, onnistuuko/onko onnistunut yhden vaihto, vai meneekö vaihtoon molemmat väkisin? Ajatuksena helppo, entä käytäntö? Onko pitänyt se pulttikin vaihtaa? Jne? Jne?
Taide ei vanhene.
Tuli vaihdettua taaempi poikittainen tukivarsi pari kuukautta sitten.
Hommana se oli juurikin niin simppeli kuin kuvailit. Meni kutakuinkin seuraavanlaisesti: Auto nosturille, rengas pois, mutterit auki ja pitkä pultti molemmista tukivarsista läpi. Uusi tukivarsi tupaan, mutterit kiinni ja rengas paikalleen. Aikaa meni ehkä vartti. Työkaluina nosturi, pulttipyssy ja momenttiavain. Olin toki puhdistanut jengat messinkiharjalla valmiiksi ja ruikkinut CRC:tä muttereihin parina päivänä ennen operaatiota.
Tämähän ei tarkoita, etteikö ongelmia voisi tulla, mutta jos hyvin käy niin todella helppo juttu.
Hommana se oli juurikin niin simppeli kuin kuvailit. Meni kutakuinkin seuraavanlaisesti: Auto nosturille, rengas pois, mutterit auki ja pitkä pultti molemmista tukivarsista läpi. Uusi tukivarsi tupaan, mutterit kiinni ja rengas paikalleen. Aikaa meni ehkä vartti. Työkaluina nosturi, pulttipyssy ja momenttiavain. Olin toki puhdistanut jengat messinkiharjalla valmiiksi ja ruikkinut CRC:tä muttereihin parina päivänä ennen operaatiota.
Tämähän ei tarkoita, etteikö ongelmia voisi tulla, mutta jos hyvin käy niin todella helppo juttu.

- Zimbo
- Viestit: 30
- Liittynyt: 09 Kesä 2011, 19:15
- Car(s): Alfa Romeo 156 Sedan 2.0TS BluCosmoMet 1999
- Paikkakunta: Ruovesi
Parissakin paikassa tänään puhelimitse neuvottiin, että nuo pultit on mahdollista saada tuhottua jos on malttamaton. Kiitos, huojentavaa tietoaJarsan kirjoitti:Olin toki puhdistanut jengat messinkiharjalla valmiiksi ja ruikkinut CRC:tä muttereihin parina päivänä ennen operaatiota.

Apropoo: Sekö tosiaankin on vain läpi se pultti, ettei siinä ole jenkoja satulaan, vaan pelkästään siihen etummaisen tangon jälkeen tulevaan mutteriin? Kun sen avaa niin se pultti liukuu vapaasti pois satulasta?
Taide ei vanhene.
No, vapaasti liukuminen on nyt aika suhteellinen käsite, mutta kyllä se sieltä vasara avusteisesti pitäisi tulla. Omasta se pultti lähti kyllä todella kivuttomasti. Olin suorastaan järkyttynyt homman helppoudesta. Arvottiinkin siinä, että varmaan auto putoaa lopuksi nosturilta katolleen, kun eihän se näin helppoa ole edes elokuvissa. 
Ei siis ole jenkoja satulaan tai ei ainakaan omassani ollut.

Ei siis ole jenkoja satulaan tai ei ainakaan omassani ollut.
- Zimbo
- Viestit: 30
- Liittynyt: 09 Kesä 2011, 19:15
- Car(s): Alfa Romeo 156 Sedan 2.0TS BluCosmoMet 1999
- Paikkakunta: Ruovesi
Jarsan kirjoitti:Arvottiinkin siinä, että varmaan auto putoaa lopuksi nosturilta katolleen, kun eihän se näin helppoa ole edes elokuvissa.


Taide ei vanhene.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Vapaasti liukuminen on erittäin suhteellinen käsite. Ei nimittäin liikahtanut viimeksi tuota hommaa suorittaessa pultti yhtään mihinkään, ei sitten millään. Kaasuvehkeilläkin sai antaa lämpöä oikein urakalla, ennen kuin pultti liikahti mihinkään.
Luonnollisesti sen jälkeen saikin vaihtaa kaikki tukivarret...
Luonnollisesti sen jälkeen saikin vaihtaa kaikki tukivarret...
- Zimbo
- Viestit: 30
- Liittynyt: 09 Kesä 2011, 19:15
- Car(s): Alfa Romeo 156 Sedan 2.0TS BluCosmoMet 1999
- Paikkakunta: Ruovesi
Tänään vaihdettiin, ja viimeisenpäälle tiukassa oli. Mutta kätevä laite tässä hommassa - liuotuksen lisäksi - on paineilmataltta, jonka päässä pyöreä levy jossa pieni syvennys. Sillä tuupataan pulttia ja melkein auki kierrettyä mutteria etupuolelta, pikkuhiljaa lähtee jatkuvan ruosteenirrottajan ruiskimisen avulla. Välillä lekaa pultin takapäässä olevaan suorakaiteen muotoiseen kantaan - josta vääntämällä se pultti yleensä katkeaa. Se olikin hyvä huomata, että se takapään kanta houkuttelee laittamaan siihen jonkun miesten työkalun, jolla sen pultin katkaisee helposti. Siihen kannattaa kajauttaa vasaralla, pikkuhiljaa se sieltä irtoaa. Auttaa myös se harjaaminen, menee litkut paremmin irrottamaan - ja se vapaassa tilassa näkyvä pultin osa siinä satulan korvakkeiden välissä on ruosteesta pullea, kannattaa raapia ruosteet pois, kun ne alkaa sitten kanittamaan kun pultti lähtee liikkeelle. Kaikkea oppii kun näkee. Nyt ei pelota enää yhtäänhjpp kirjoitti:Kaasuvehkeilläkin sai antaa lämpöä oikein urakalla, ennen kuin pultti liikahti mihinkään.


Taide ei vanhene.
- Zimbo
- Viestit: 30
- Liittynyt: 09 Kesä 2011, 19:15
- Car(s): Alfa Romeo 156 Sedan 2.0TS BluCosmoMet 1999
- Paikkakunta: Ruovesi
Käännän vauhdissa oikealle, ja ääni lakkaa, tulee takaa vasemmalta... Uudet renkaat vaihdoin juuri, mikä siinä renkaassa oli - vai muuten vaan piti ääntä? Nimittäin, jotenkin se siltä kuulostaa nyt kun sanoit.Finest kirjoitti:^Laakeria epäilin itsekin ja ostinkin varalle, mutta äänilähde olikin rengas.
Talvirenkailla ja nykyisillä leveämillä kesärenkaillakaan sitä ei kuulu.
Ja siitähän selviää kun vaihdan renkaan päikseen etummaisen kanssa?
Taide ei vanhene.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Itse kuvittelin sen tulevan takavasemmalta, tasainen jumina.Zimbo kirjoitti:Käännän vauhdissa oikealle, ja ääni lakkaa, tulee takaa vasemmalta... Uudet renkaat vaihdoin juuri, mikä siinä renkaassa oli - vai muuten vaan piti ääntä? Nimittäin, jotenkin se siltä kuulostaa nyt kun sanoit.Finest kirjoitti:^Laakeria epäilin itsekin ja ostinkin varalle, mutta äänilähde olikin rengas.
Talvirenkailla ja nykyisillä leveämillä kesärenkaillakaan sitä ei kuulu.
Ja siitähän selviää kun vaihdan renkaan päikseen etummaisen kanssa?
Tienpinta vaikutti ääneen. Kyljessä luki muistaakseni North American All Season. Kuvittelisin vastaavan jotain saksan kitkoja tms.
Kaikki 4 samanlaisia, en muista vaihdoinko edes paikkaa. Takaa ääni kulkeutuu ehkä helpommin sisälle. Silmämääräisesti ei vikaa näkynyt.
Edit: Syksyllä massasin reilusti rengaskotelot. Piti laittaa Motonetissä myytävä Silencer tms. nimistä massaakin mutta jäi tekemättä.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Tuo teksti löytyy aika monenlaisesta kumista. Karkeista maasturin /SUVin renkaista, saksan kitkoista, Nokialaisten viimeisimmästä huippukitkasta jne. Sitä löytyykö nastarenkaista tuo merkintä en ole ihan varma. Niitä kuin ei taida saada myydä juurikaan pohjoismaiden ulkopuolella missään. Taitaapi tuo teksti olla vaatimus siihen että USA:ssa voi rengasta kaupitella kelpaaaan kokovuoden renkaaksi.Finest kirjoitti:Kyljessä luki muistaakseni North American All Season. Kuvittelisin vasta
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Saattaa olla tyhmä ajatus, mutta ootko tarkastanut, ettei ottais rengas sisälokariin kiinni?Zimbo kirjoitti:MUTTAluulin että takaa kuuluva kohina lähtee pois, vaan eipä lähtenytkään, tuo raivostuttava, laakerin jurnutusta muistuttava ääni, jonka lähdettä en löydä, vaikka laakeri on vaihdettu viikko sitten jne... prkl.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Zimbo
- Viestit: 30
- Liittynyt: 09 Kesä 2011, 19:15
- Car(s): Alfa Romeo 156 Sedan 2.0TS BluCosmoMet 1999
- Paikkakunta: Ruovesi
Ei ollut tyhmä ajatus, vasen sisälokasuoja sen verran keskiosastaan irti, että ilmavirta painoi 60km/h jälkeen renkaaseen kiinni, oli jo reikä lokarissa. Paikallaan tosiaan pari senttiä irti pyörästä. Nyt kuitenkin molemmat takalaakerit vaihdettu, lokarit kiinnitetty ja jessus että on hiljainen auto. KiitosJakke kirjoitti: Saattaa olla tyhmä ajatus, mutta ootko tarkastanut, ettei ottais rengas sisälokariin kiinni?

Taide ei vanhene.
Re: 156 ja poikittaistangon vaihto
Jostain luin, että vartin homma vaihtaa... Lähdin apparik puolelle vaihtamaan molempia kello 23 eilen siinä toivossa , että olen 00 kotona. Kotona olin aamukuudelta, oli etummaisen tangon pultti hieman kiinni. Eli rasvaa ruikkimaan ennen vaihtoa hyvissä ajoin!
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!