Ajatuksia ja kysymyksiä 1750 TBi koneesta
Valvoja: Moderators
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Ajatuksia ja kysymyksiä 1750 TBi koneesta
En löytänyt omaa keskustelua otsikossa mainitusta koneesta. Muistelen, että sellainen taisi kyllä olla? Jos joku löytää, niin modet varmaankin voi liittää tämän säikeen siihen?
Joka tapauksessa tarvetta olisi kuulla kokemuksia kyseisestä 200hv koneesta, jos täällä sellaisten omistajia jo liikkuu.
Olen viisysiin arponut eri koneiden välillä jo pitkään ja tämä masiina alkaa olla kiinnostavin. Se on modernein mylly, vääntää & kiertää, löytyy tehoa mukavasti, ei kuluta mahdottomia, päästöt ok tehoisekseen jne.
Lisäksi kun minulla ei tule nykyään vuodessa mahdottomia kilometrejä omaan autoon, niin diisseli alkaa olla luettu pois laskuista = tulee rutkasti kalliimmaksi. Siltikin tekee mieli ne vähät vapaa-ajan kilsat ajaa edelleen Alfalla.
Alfa on konevaihtoehdoissa tuntunut kuitenkin jäävän jalkoihin tuon 159:n myötä. Bensamalliston alkupäässä on auton painoon ja kokoon verrattuna epä-alfamaisia ja minulle tuntemattomia vähätehoisia koneita, sitten on 2.2 ketjulla ja sitten todella janoinen 3.2, jota saa puoli-ilmaiseksi.
Diisseleissä on taas jotenkin huvittavia pikkukoneita ja järkevähkö 1.9 150hv sekä mielenkiintoinen mutta dieseliksi varsin janoinen 2.4.
Joku suht järkevä ja KIVA mylly autoon pitäisi saada ja vaihtoehdoiksi jää lopulta vähillä kilometreillä bensat 2.2 ja 1750.
Sitten niitä kysymyksiä, joihin joku fiksumpi jos tietäisi vastauksia, olisin kiitollinen.
1750 on hihnalla, mutta mikä siinä on vaihtoväli, 3v/100tkm? Onko jo ilmennyt probleemia kuuluisan remmin suhteen, meillä/maailmalla?
Onko koneessa muita ns. heikkoja kohtia ilmennyt, tyyliin ILMI, EGR?
Varmaankaan kilometrejä ei näille ole vielä kovin paljon ehtinyt kertyä, mutta toivon mukaan jotain kokemuksia kuitenkin.
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
Minulle voi myös laittaa privaattiviestiä jos haluaa.
Joka tapauksessa tarvetta olisi kuulla kokemuksia kyseisestä 200hv koneesta, jos täällä sellaisten omistajia jo liikkuu.
Olen viisysiin arponut eri koneiden välillä jo pitkään ja tämä masiina alkaa olla kiinnostavin. Se on modernein mylly, vääntää & kiertää, löytyy tehoa mukavasti, ei kuluta mahdottomia, päästöt ok tehoisekseen jne.
Lisäksi kun minulla ei tule nykyään vuodessa mahdottomia kilometrejä omaan autoon, niin diisseli alkaa olla luettu pois laskuista = tulee rutkasti kalliimmaksi. Siltikin tekee mieli ne vähät vapaa-ajan kilsat ajaa edelleen Alfalla.
Alfa on konevaihtoehdoissa tuntunut kuitenkin jäävän jalkoihin tuon 159:n myötä. Bensamalliston alkupäässä on auton painoon ja kokoon verrattuna epä-alfamaisia ja minulle tuntemattomia vähätehoisia koneita, sitten on 2.2 ketjulla ja sitten todella janoinen 3.2, jota saa puoli-ilmaiseksi.
Diisseleissä on taas jotenkin huvittavia pikkukoneita ja järkevähkö 1.9 150hv sekä mielenkiintoinen mutta dieseliksi varsin janoinen 2.4.
Joku suht järkevä ja KIVA mylly autoon pitäisi saada ja vaihtoehdoiksi jää lopulta vähillä kilometreillä bensat 2.2 ja 1750.
Sitten niitä kysymyksiä, joihin joku fiksumpi jos tietäisi vastauksia, olisin kiitollinen.
1750 on hihnalla, mutta mikä siinä on vaihtoväli, 3v/100tkm? Onko jo ilmennyt probleemia kuuluisan remmin suhteen, meillä/maailmalla?
Onko koneessa muita ns. heikkoja kohtia ilmennyt, tyyliin ILMI, EGR?
Varmaankaan kilometrejä ei näille ole vielä kovin paljon ehtinyt kertyä, mutta toivon mukaan jotain kokemuksia kuitenkin.
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
Minulle voi myös laittaa privaattiviestiä jos haluaa.
Ei se TBi kyllä mihinkään kierrä, 5500 kierrosta ja tulee rajoitin vastaan. Dieseli kiertää 4500 joten eipä juuri eroa ole.
Alle 1500 kierroksen on täysin ponneton joten taannoinen koeajo oli kyllä täysi floppi tuon koneen osalta.
Esimerkiksi VW:n 2.0 TFSI vetää jo tyhjäkäynniltä kuin ravihevonen ja rajoitin tulee vastaan 7200 kierroksessa, sellainen nykyaikaisen turbokoneen kuuluu olla. Reippaassa seka-ajossa kulutus pyörii 8-8,5 l/100 km. 159 TBi on muuten saman painoinen kuin VW Golf Gti V tuolla koneella ja vie 9,5-10 l/100 km samalla ajotyylillä.
Jakohihnan vaihtoväli on 4 v/120 tkm kuten muissakin 159:n hihnallisissa versioissa. Tuskin on kovin kallis neloskoneeseen kun ei tuohon 5 pyttyiseen dieseliinkään juuri mitään maksa. Osat oli omaan jotain 250 € ja työ 400 € Deltassa kun jakopäänhihna, kiristinrullat, vesipumppu ja moniurahihnat vaihdettiin.
Ei sulla sitä autoa kuitenkaan enää ole kun hihnanvaihto tulee vastaan...
Rouva ajelee tuolla 2.4 jtdm:llä tällä hetkellä vaikkei kilsoja tule edes viittätoista tuhatta vuoteen, 2.2 bensa on vaan niin ponneton ja nuhainen verrattuna tuohon dieselin 400 nm alavääntöön. Ja kun kaikki ajo on matkaa niin jtdm menee huomattavasti hiljaisemmin kun kierrokset ovat alempana ja moottorin äänieristys parempi.
Alle 1500 kierroksen on täysin ponneton joten taannoinen koeajo oli kyllä täysi floppi tuon koneen osalta.
Esimerkiksi VW:n 2.0 TFSI vetää jo tyhjäkäynniltä kuin ravihevonen ja rajoitin tulee vastaan 7200 kierroksessa, sellainen nykyaikaisen turbokoneen kuuluu olla. Reippaassa seka-ajossa kulutus pyörii 8-8,5 l/100 km. 159 TBi on muuten saman painoinen kuin VW Golf Gti V tuolla koneella ja vie 9,5-10 l/100 km samalla ajotyylillä.
Jakohihnan vaihtoväli on 4 v/120 tkm kuten muissakin 159:n hihnallisissa versioissa. Tuskin on kovin kallis neloskoneeseen kun ei tuohon 5 pyttyiseen dieseliinkään juuri mitään maksa. Osat oli omaan jotain 250 € ja työ 400 € Deltassa kun jakopäänhihna, kiristinrullat, vesipumppu ja moniurahihnat vaihdettiin.
Ei sulla sitä autoa kuitenkaan enää ole kun hihnanvaihto tulee vastaan...
Rouva ajelee tuolla 2.4 jtdm:llä tällä hetkellä vaikkei kilsoja tule edes viittätoista tuhatta vuoteen, 2.2 bensa on vaan niin ponneton ja nuhainen verrattuna tuohon dieselin 400 nm alavääntöön. Ja kun kaikki ajo on matkaa niin jtdm menee huomattavasti hiljaisemmin kun kierrokset ovat alempana ja moottorin äänieristys parempi.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Tuohon yläpään kierrosalueeseen ei aikanaan tullut kiinnitettyä huomiota, mutta tyhjäkäynniltä piti pikkuinen antaa herätys, että jaksoi lähteä risteyksestä, ei tarvinnut kuitenkaan kierroksia. Vaikea kuvailla, pikkuinen kaasun painallus, kytkintä ylös ja sitten taas uudestaan kaasua. Tapahtui toisaalta melko luontvasti ja voisin kuvitella sen jopa tehdyn tahallaan sellaiseksi, koska ajossa jaksoi kyllä mennä n.60km/h viitospykälällä vaikka oli viisi henkeä autossa. Itse tykkäsin koneen luonteesta juuri siksi, ettei sillä tarvinnut revitellä eteenpäin päästäkseen.
E: perkules, nyt kun luin kirjoitukseni, huomasin kirjoittaneeni 164 12V V6:sta, joka tosin lähti vaikka kolmosella liikkeelle ilman kaasua. Näinkin pääsi joskus käymään. Ajossa kovin samanluonteinen muuten.
E: perkules, nyt kun luin kirjoitukseni, huomasin kirjoittaneeni 164 12V V6:sta, joka tosin lähti vaikka kolmosella liikkeelle ilman kaasua. Näinkin pääsi joskus käymään. Ajossa kovin samanluonteinen muuten.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Oliskohan tuossa ratkaisu
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :5222.html
Survoo vaan isompaa tupaan
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :5222.html
Survoo vaan isompaa tupaan
Viimeksi muokannut Kirkinen, 08 Maalis 2011, 15:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- buctu
- Viestit: 520
- Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
- Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
- Paikkakunta: Jyväskylä -rock city
Ja nauttii sen 90-sekunttia [ot]Kirkinen kirjoitti:Oliskohan tuossa ratkaisu
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :5222.html
Surjoo vaan isompaa tupaan
"Too much ain't enough"
Joo on se tbi melko tukkoinen uutena, etenkin kylmällä koneella. Nyt on 16000 km takana ja auto on piristynyt kummasti siitä mitä oli alussa, mutta ei se kylmänä kulje vieläkään. Alle 80° ahtopaineet ei nouse yli 0,8 bar ja kunnolla se alkaa vasta kulkemaan kun lämmöt 90°. Sitten kun on lämmöt yläällä niin kulkee ihan kiitettävästi tosin pientä terävyyttä toivoisi kaasuun reagointiin, uskaltaisin väittää että kulkee ainakin yhtä hyvin kun 156 2,5V6, jolla tuli ajeltua 5 vuotta. Ihan mielikseen tuolla nykyään ajelee
Kulutus on ollut talvella 8,2-10,5l/100km matka-ajossa riippuen siitä onko ollut kylmää vai helvetin kylmää. Enemmän kuitenkin keskimäärin mitä 156:n vei.
Ja se hihnanvaihtoväli on sitten 105000km
Kulutus on ollut talvella 8,2-10,5l/100km matka-ajossa riippuen siitä onko ollut kylmää vai helvetin kylmää. Enemmän kuitenkin keskimäärin mitä 156:n vei.
Ja se hihnanvaihtoväli on sitten 105000km
Menkääs ajamaan sitä tbi:tä kolmosella rajoittajaan jolloin vauhtia noin 130 ja kierroksia tasan 5500. Kaiken lisäksi menohalut koneessa vasta alkavat heräillä siinä 4500 kiepin jälkeen tuon survoo ihan tahattomasti rajoittajaan rampissa kiihdyttäessä ja samalla olan yli vilkuillessa. Normaalistihan bensakoneinen auto kuin auto kulkee mittariin kolmosella 140-150 km/h kun kierroksia riittää vähintään 6500 saakka.
Jotenkin tästä voinee päätellä etten pitänyt kyseistä moottoria yhtään minään...
Jotenkin tästä voinee päätellä etten pitänyt kyseistä moottoria yhtään minään...
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Ajatuksia ja kysymyksiä 1750 TBi koneesta
Janne kirjoitti:todella janoinen 3.2, jota saa puoli-ilmaiseksi.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Ihmiset pelkää noita isompia koneita " kuluttaa hirveesti", "varmaa tosi kallis huoltaa.." jne, eli tätä perus Suomi-meininkiä - olipa auto sitten mikä tahansa. Itse asiassa ihan hyvä vaan, tulee hyviä autoja fiksuun hintaa myyntiinwerba kirjoitti:Mikäs noissa 3,2 V6 koneissa on vikana? Nettiautossakin myydään 20k eurolla kahta viisysiä kyseisellä moottorilla. Kumman halpaa.
Kyllähän koneessa vähintään sen kuusi mukia pitää olla
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
no jaa - 11,3 l/100 km näyttää ottavan ja tossua saa aikalailla. Sekalaista ajoa 60-140 km/h:ssawerba kirjoitti:Mikäs noissa 3,2 V6 koneissa on vikana? Nettiautossakin myydään 20k eurolla kahta viisysiä kyseisellä moottorilla. Kumman halpaa.
Ero 156 v6 noin litran luokkaa Pitkällä matkalla menee 9 l pintaan, jos keskinopeus on 80-90 km/h:ssa
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Aika kova tuomio Myönnän auliisti että itsekin odotin enemmän kyseiseltä moottorilta. Mutta kyllä se tuntui aavistuksen omaa lastutettua 156 v6 nopeammalta(!?) vaikka sekä spider että brera molemmat painaa enemmän. Ajoin niitä vuoronperään Alfa Tomin kanssa joka voi halutessaan kertoa oman mielipiteensä. Ihan alhaalta tosiaan tuntuu että "hei mennäänkö kuin perheauto vai mennäänkö?" Mutta sitten alkaa ahto ja kumi kyllä laulaa. Keskinäistä eroa emme kiihdytyksissä tahtoneet saada vaikka jostain syystä spider tuntui rivakammalta kun oli ratin takana. Ja rajoittaja saisi olla ylempänä sen ~tonnin verran. Eipä se silti itsellä rajoittajalle karannut kuin pari kertaa, ja sekin oli enempi sitä vieraan auton kanssa puljaamista. Väittäisin silti että "Manukki" itse voisi kokeilla sekkarin kanssa tbi:tä uudemman kerran. On se petollisen/huomaamattoman nopea...Manukki kirjoitti:Ei se TBi kyllä mihinkään kierrä, 5500 kierrosta ja tulee rajoitin vastaan. Dieseli kiertää 4500 joten eipä juuri eroa ole.
Alle 1500 kierroksen on täysin ponneton joten taannoinen koeajo oli kyllä täysi floppi tuon koneen osalta.
Giulietta QV tuntuu huomattavasti vielä halukkaammalta mutta kuivalle en ole päässyt eikä talvikelillä viitsinyt mennä lähellekään rajoitinta joten ei jäänyt kierroslukukaan mieleen.
Itselle tuo 1750 tbi olisi ehdottomasti se valinta. Siihen lastua+putkea+bmc cda jos ei meno vakiona riitä. Äänissä nämä down sizing koneet häviää rankasti vanoille kuusi mukisille, eli jos kilsoja ei tule paljoa niin 3,2 v6 on maukas nautiskelu väline. Jompi kumpi noista, ei 2,2jts.
EDIT:
Lastulla:
# 159 / Spider / Brera 1.8 TBi: 248 bhp / 378 Nm.
# Giulietta QV: 261 bhp / 385 Nm.
Tarvitseeko sitä enää edes miettiä
Ayrton Senna da Silva forever
Moi,
Itse koeajoin tuon Giulietta QV:n tammikuun nollakeleillä, ihan kunnon lenkillä (n. 330km). Odotin numeroiden perusteella aika paljon tolta autolta ja koneelta verrattuna nykyiseen ajokkiin ja jouduin kyllä pahasti pettymään. Olin sentään vakavasti harkitsemassa kaluston vaihtoa, mutta koeajon jälkeen olin iloinen, kun aamulla sain hypätä takaisin Miton rattiin! Giulietta tuntunut pätkän vertaa ripeämmältä vaikka numeroiden perusteella odotin melkoista tajunnan räjäyttävää ajoelämystä. Kyllähän se menee ihan mukavasti, vetää kunnolla sieltä 4000 girin jälkeen mutta kaikki hauska loppuu liian aikaisin kun rajoitin pistää pelit poikki jo 6000 girin kohdalla. Mito ottaa sentään reilusti yli 6500 ennenkuin asiaan puututaan. Lisäksi mua haittas suunnattomasti äänien puute. Jo Mitossakin on satakertaa enemmän ääntä (ja ehkä sitä kautta myös luonnetta) kun Giulietta QV:ssä. Toivon, että ne saa tosta 1750tbi:stä kaiken potentiaalin (koska sitä varmasti on) irti tohon 4C:hen mennessä, tai menee sekin vehje pilalle.
Itse koeajoin tuon Giulietta QV:n tammikuun nollakeleillä, ihan kunnon lenkillä (n. 330km). Odotin numeroiden perusteella aika paljon tolta autolta ja koneelta verrattuna nykyiseen ajokkiin ja jouduin kyllä pahasti pettymään. Olin sentään vakavasti harkitsemassa kaluston vaihtoa, mutta koeajon jälkeen olin iloinen, kun aamulla sain hypätä takaisin Miton rattiin! Giulietta tuntunut pätkän vertaa ripeämmältä vaikka numeroiden perusteella odotin melkoista tajunnan räjäyttävää ajoelämystä. Kyllähän se menee ihan mukavasti, vetää kunnolla sieltä 4000 girin jälkeen mutta kaikki hauska loppuu liian aikaisin kun rajoitin pistää pelit poikki jo 6000 girin kohdalla. Mito ottaa sentään reilusti yli 6500 ennenkuin asiaan puututaan. Lisäksi mua haittas suunnattomasti äänien puute. Jo Mitossakin on satakertaa enemmän ääntä (ja ehkä sitä kautta myös luonnetta) kun Giulietta QV:ssä. Toivon, että ne saa tosta 1750tbi:stä kaiken potentiaalin (koska sitä varmasti on) irti tohon 4C:hen mennessä, tai menee sekin vehje pilalle.
If it ain't Boeing, I'm not going
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
En kyllä uskoisi edelleenkään tuota 5500 väittämää, kun olen itse ajanut sillä yli tuon. Auto oli roadtourkampe 159 SW 1750Tbi TI.
Mutta eikös nuo uudet koneet ole juurikin tarkoitettu ajettavaksi matalemmilla kierroksilla? En minä omalla tessullakaan koko ajan heilu siellä kuudessa tonnissa vaikka se siellä soisikin kivasti ja vetäisi. Pärjään 1.8:n alaväännöillä normiliikenteessäkin, ihan säädyllisillä jengoilla.
Mutta on se silti hauskaa että ei tarvi nysvätä jossain 1000rpm haarukassa ja sohia vaihdekeppiä jatkuvasti. Tätä tarkoitin kierrätyksellä...
Voin toki olla väärässä ja varmaan olenkin, kun on kokemukset esimerkiksi diesel 2.4:sta on todella vähissä.
Oma viiskutonen tuntuu kuitenkin niin hyvin kätöseen sopivalta ja hyvältä ajettavalta, että uuteen pirssiin vaihtaminen mietityttää ihmeen paljon. Rima on siis korkealla.
Mutta eikös nuo uudet koneet ole juurikin tarkoitettu ajettavaksi matalemmilla kierroksilla? En minä omalla tessullakaan koko ajan heilu siellä kuudessa tonnissa vaikka se siellä soisikin kivasti ja vetäisi. Pärjään 1.8:n alaväännöillä normiliikenteessäkin, ihan säädyllisillä jengoilla.
Mutta on se silti hauskaa että ei tarvi nysvätä jossain 1000rpm haarukassa ja sohia vaihdekeppiä jatkuvasti. Tätä tarkoitin kierrätyksellä...
Voin toki olla väärässä ja varmaan olenkin, kun on kokemukset esimerkiksi diesel 2.4:sta on todella vähissä.
Oma viiskutonen tuntuu kuitenkin niin hyvin kätöseen sopivalta ja hyvältä ajettavalta, että uuteen pirssiin vaihtaminen mietityttää ihmeen paljon. Rima on siis korkealla.
lastutettuna kyseinen moottori olisikin varmasti ihan asiallinen mutta nythän puhuttiinkin vakiokuntoisesta autosta.
olen ajanut varmasti satoja eri autoja ja jotain kertoo jo se että tbi koneinen 159 oli ensimmäinen ja ainut jonka olen kierrättänyt rajoittajaan. vieläpä täysin huomaamatta, kolmosvaihteella ja useammankin kerran myöhemmin koeajolla joka kesti jopa puoli tuntia kunnes mitta tuli täyteen tuota konetta.
eiköhän sitä menohalua riittäisi vielä 1500 kierrosta ylemmäskin tuossa koneessa jolloin se olisikin varmasti ihan suht ok tuotos.
ponneton, tolkuttoman janoinen kokoonsa ja tekniikkaansa nähden sekä täysin sieluton se kuitenkin on.
koeajosta hyppäsin takaisin omaan 159 2.4 dieseliini ja heti parkkipaikalta lähtiessä tuntui että tämähän kulkee taas, motarin rampissa vielä enemmän.
mainittakoon vielä että itse ajan mieluummin ponnekkaalla bensaturbolla kuin dieselillä kun tuohonkin kuitenkin joku takertuu.
olen ajanut varmasti satoja eri autoja ja jotain kertoo jo se että tbi koneinen 159 oli ensimmäinen ja ainut jonka olen kierrättänyt rajoittajaan. vieläpä täysin huomaamatta, kolmosvaihteella ja useammankin kerran myöhemmin koeajolla joka kesti jopa puoli tuntia kunnes mitta tuli täyteen tuota konetta.
eiköhän sitä menohalua riittäisi vielä 1500 kierrosta ylemmäskin tuossa koneessa jolloin se olisikin varmasti ihan suht ok tuotos.
ponneton, tolkuttoman janoinen kokoonsa ja tekniikkaansa nähden sekä täysin sieluton se kuitenkin on.
koeajosta hyppäsin takaisin omaan 159 2.4 dieseliini ja heti parkkipaikalta lähtiessä tuntui että tämähän kulkee taas, motarin rampissa vielä enemmän.
mainittakoon vielä että itse ajan mieluummin ponnekkaalla bensaturbolla kuin dieselillä kun tuohonkin kuitenkin joku takertuu.
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
www.squadra-tunining.com:sta napatut vakion ja parin lastutetun version specsit:
- Liitteet
-
- 159-1750-tbi.gif
- (36.76 KiB) Tiedosto ladattu 11278 kertaa
Eli vakion kierrosrajoitin voi hyvin leikata jo 5500-6000rpm. Lastulla saa n.600rpm lisää. Ei tuo silti mikään sporttikone ole vaan melkoinen kirnu.
2.4 dieselikin kiertää melkein tuon ja siinä on lisäpytty tuomassa tunnetta siitä, että jotain tapahtuu.
Ei silti, positiivista tässä on se, että 1750TBi:n virittäminen tulee olemaan ennätyksellisen helppoa! Ja siviiliversio kestää hyvin kun tumpeloiden kierroksen on rajoitettu ruohonleikkuutasolle. Että siinäkin mielessä tämä kone seuraa historiallista esikuvaansa.
2.4 dieselikin kiertää melkein tuon ja siinä on lisäpytty tuomassa tunnetta siitä, että jotain tapahtuu.
Ei silti, positiivista tässä on se, että 1750TBi:n virittäminen tulee olemaan ennätyksellisen helppoa! Ja siviiliversio kestää hyvin kun tumpeloiden kierroksen on rajoitettu ruohonleikkuutasolle. Että siinäkin mielessä tämä kone seuraa historiallista esikuvaansa.
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Itse olen tähän koneeseen erittäin tyytyväinen. Parasta mitä 159:n nokalle saa.
Matalilta kierroksilta hyvin vääntävä, erittäin tasainen ja jouheva ajettava. Motarilla kruisailee kuutosella mielellään pienillä kierroksilla - eikä kulutuskaan ole silloin hassumpi.
Ärhäkkäämmässä ajossa kertaakaan ei ole tuntunut etteikö kierroksia olisi tarpeeksi käytettävissä. Rajoitin iskee aika tarkkaan 6000:ssa, ja kuinka usein tuollasella alueella oikeasti tarvii käydä. Viripotentiaaliakin on tulevaisuuden varalle, jos asia häiritsee. Minua ei häiritse mitenkään.
Parasta tässä koneessa on sen keveys ja sen sopivuus 159:n keulalle. 2.4 on tuon nokalle liian painava eikä EGR jumppailut kiinnosta. 2.2 JTS on ihan kelpo peli, mutta jotenkin ponneton silti. Soundit on toki vaparissa piirun verran paremmat.
Kilpailijoilla on toki vähemmän kuluttavia jne, mutta mitä sitten? Tämähän oli Alfa-foorumi.
Janne: Centennary on mahtava TBi-koneella. Usko omaa persustaasi.
Matalilta kierroksilta hyvin vääntävä, erittäin tasainen ja jouheva ajettava. Motarilla kruisailee kuutosella mielellään pienillä kierroksilla - eikä kulutuskaan ole silloin hassumpi.
Ärhäkkäämmässä ajossa kertaakaan ei ole tuntunut etteikö kierroksia olisi tarpeeksi käytettävissä. Rajoitin iskee aika tarkkaan 6000:ssa, ja kuinka usein tuollasella alueella oikeasti tarvii käydä. Viripotentiaaliakin on tulevaisuuden varalle, jos asia häiritsee. Minua ei häiritse mitenkään.
Parasta tässä koneessa on sen keveys ja sen sopivuus 159:n keulalle. 2.4 on tuon nokalle liian painava eikä EGR jumppailut kiinnosta. 2.2 JTS on ihan kelpo peli, mutta jotenkin ponneton silti. Soundit on toki vaparissa piirun verran paremmat.
Kilpailijoilla on toki vähemmän kuluttavia jne, mutta mitä sitten? Tämähän oli Alfa-foorumi.
Janne: Centennary on mahtava TBi-koneella. Usko omaa persustaasi.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Monestiko olet ajanut 1.5min samalla vaihteella kaasu pohjassa? Eiköhän 200+ heppaisella tavallisella henkilöautolla tuollaiset tilanteet ole tarpeeksi harvassa että tuosta 90s aikarajasta tarvii olla huolissaan...buctu kirjoitti:Ja nauttii sen 90-sekunttia [ot]Kirkinen kirjoitti:Oliskohan tuossa ratkaisu
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :5222.html
Surjoo vaan isompaa tupaan
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Itse päädyin juurikin VAG:in 3.2 koneeseen vaikka 159:n olisin disainin puolesta halunnutkin. Toi 159 syö ihan käsittämättömästi bensaa. Mulla Volkkarissa ollu nyt keskikulutus (pääkaupseutu-kehätiet) 8,4-9,3 eli alle mitä valmistaja ilmottaa. Olen laskenut tankista, en luota ajotietokoneisiin. Tietty se kaksoiskytkin laatikko jotain vaikuttaa tähänkin mutta silti jo 159:n esittelystä asti ihmettelin noita kulutuslukemia suhteessa suorituskykyyn.werba kirjoitti:Mikäs noissa 3,2 V6 koneissa on vikana? Nettiautossakin myydään 20k eurolla kahta viisysiä kyseisellä moottorilla. Kumman halpaa.
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Tuolta palikkaa koneeseen =)
http://www.racechip.de/racechip-chiptun ... 703-r.html
Giulietta varmaan siirtyy mukavasti tuolla
http://www.racechip.de/racechip-chiptun ... 087-r.html
Kiisseleihin löytyy kanssa
Täytyykö tässä vaihtaa autoa? En ole löytänyt vielä vastaavaa tuohon 3.2 koneeseen
http://www.racechip.de/racechip-chiptun ... 703-r.html
Giulietta varmaan siirtyy mukavasti tuolla
http://www.racechip.de/racechip-chiptun ... 087-r.html
Kiisseleihin löytyy kanssa
Täytyykö tässä vaihtaa autoa? En ole löytänyt vielä vastaavaa tuohon 3.2 koneeseen
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Joo, äkkiä viriviriä! Johan noi TBI:t on niin vanhoja, että takuukin on ajettu ohi, että ei senkään menettämisestä tarvitse välittää *sarkasmia*
Pakoputket nyt tuskin vaikuttaa takuuseen, ellei tule turbovikaa, silloin vedotaan siihen, että putki on laitettu väärin ja se on tuottannut "stressiä" kuumalle ahtimelle, joka sitten on ruvennut pitämään ylimääräistä liikehdintää...
Pakoputket nyt tuskin vaikuttaa takuuseen, ellei tule turbovikaa, silloin vedotaan siihen, että putki on laitettu väärin ja se on tuottannut "stressiä" kuumalle ahtimelle, joka sitten on ruvennut pitämään ylimääräistä liikehdintää...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
En ole tuolla uutukaisella edes viitsinyt vielä kierrättää rajoittimella saakka, eikä ole kyllä ollut tarviskaan. Vääntö on niin tasaisesti käytössä että ajaminen on aivan käsittämättömän helppoa. Jotenkin tuo ei edes houkuta ajamaan "urheilullisesti" kuten 156:lla oli taipumus. Voimaa löytyy niin ettei jalkoihin jää vaikka ajelee ihan sivistyneesti
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Jos nyt nalkutetaan niin kyllähän tuo bensaa hörppää aikaslailla, ainakin omassa ajossa (70% nurkkaa, loput motarilla). Keskikulutus ajotietokoneen lukemien mukaan noin 11-12l /100km. Matka-ajossa menee noin 8l/100km.
Mitenkäs muilla TBi:n omistajilla on tuo kulutus? Kyllähän tuon kanssa elää (vielä hetken), mutta lähes samoilla lukemilla voisi myös elää 2.5 V6:n kanssa.
Mitenkäs muilla TBi:n omistajilla on tuo kulutus? Kyllähän tuon kanssa elää (vielä hetken), mutta lähes samoilla lukemilla voisi myös elää 2.5 V6:n kanssa.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Kyllä se selvästi enemmän vie mitä väitetään. Eka tankillinen ainakin mulla hupeni pirun nopeesti, vaikka en tietysti revitellytkään. Nyt tuntuu tasoittuneen ja maantiellä menee 5,8-7,2l, kaupungissa enemmän, mutta silti kohtuullisesti. Väittäisin että lähes samoissa lukemissa liikutaan kuin edellisellä 1.8 TS:llä.
Tuolla on hirvee homma opetella ajamaan kun vääntöä on, mutta samalla liian isolla vaihteella väännättäminen vie enemmän. Aika isot on kulutuserot vakkarilla n.80-90km/h 5 ja 6 vaihteilla. Itse kun en ole aiemmin 6v ja vakkarivehkeillä ajanut niin tottumista vaatii.
Tuolla on hirvee homma opetella ajamaan kun vääntöä on, mutta samalla liian isolla vaihteella väännättäminen vie enemmän. Aika isot on kulutuserot vakkarilla n.80-90km/h 5 ja 6 vaihteilla. Itse kun en ole aiemmin 6v ja vakkarivehkeillä ajanut niin tottumista vaatii.
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Tuo polttoaineen kulutus alussa taitaa olla ihan vain kiinni siitä moottorin "hioutumattomuudesta". Olihan aikoinaan saabin 99 aluksi todella hirveä bensasyöppö, etten sanoisi -juoppo. Muutaman tuhannen kilometrin päästä alkoi kulutus laskea inhimillisiin mittoihin, joten veikkaisin tässäkin kyseessä olevan samantyylisen ilmiön.Janne kirjoitti:Kyllä se selvästi enemmän vie mitä väitetään. Eka tankillinen ainakin mulla hupeni pirun nopeesti, vaikka en tietysti revitellytkään.
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Samoja huomioita tääläkin. Oikean vaihteen arpominen ajotilanteeseen vaatii kyllä opettelua. Pienin kulutusalue tuntuu olevan tuossa 2000 rpm paikkeilla, jolloin päästään juuri noihin 5,8-7,2l lukemiin sopivalla tienpätkällä. Pieni ylämäki tai polkimen hipaisu pompauttaa lukemat samantien yli 10l.
Ajotietokoneen näyttämä 2l/100km kulutus moottorijarrutuksen aikana on myös hämmentävä ominaisuus. Tätä kyllä jo ihmettelin edellisen 156 2.0 JTS:n kanssa.
Kyllähän se sama vanha kaava pätee. Jos kulkee niin kuluttaa. Kahtotaan mihin suuntaan asia kehittyy.
Ajotietokoneen näyttämä 2l/100km kulutus moottorijarrutuksen aikana on myös hämmentävä ominaisuus. Tätä kyllä jo ihmettelin edellisen 156 2.0 JTS:n kanssa.
Kyllähän se sama vanha kaava pätee. Jos kulkee niin kuluttaa. Kahtotaan mihin suuntaan asia kehittyy.
Viimeksi muokannut Jurin, 01 Huhti 2011, 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Pitää varmasti paikkansa, mutta omassa kelattu jo 36tkm eikä lukemat juuri tuosta poikkeavia ole.einari kirjoitti:..Muutaman tuhannen kilometrin päästä alkoi kulutus laskea inhimillisiin mittoihin, joten veikkaisin tässäkin kyseessä olevan samantyylisen ilmiön.
Ensimmäisen huollon yhteydessä oli kyllä koneeseen laitettu Shell:n vastaavaa öljyä, eikä Seleniaa. Olisiko tuolla jotain vaikutusta asiaan - tuskinpa.
Itselläni 2.2 jiitessussa kulutus maantiellä 7,2-8,5 riippuen miten kiirre on.
Itse olen huomannut erona 2,4 jtdm paikaltaan lähdössä kieltämättä vähän laiskempi, mutta nuilla luvuilla ihan perusteltua. Jätin nokirouskun hommaamatta, koska verotus on aika kova ja ajoja ei tule niin paljon. Dieselin hommaan heti jos huomaan, että ajot lisääntyy tarpeeksi. Koeajokokemukset oli sen verran positiivisia. 2,2 ois ollu 3,2, mutta sopivaa ei tullut vastaan.
Jos haluaisin ehdotonta ja estotonta menoa, tuskin tyytyisin vakiopeliin, kuten ei varmaan muutkaan. Kopromissejä pitää tehdä.
Itse olen huomannut erona 2,4 jtdm paikaltaan lähdössä kieltämättä vähän laiskempi, mutta nuilla luvuilla ihan perusteltua. Jätin nokirouskun hommaamatta, koska verotus on aika kova ja ajoja ei tule niin paljon. Dieselin hommaan heti jos huomaan, että ajot lisääntyy tarpeeksi. Koeajokokemukset oli sen verran positiivisia. 2,2 ois ollu 3,2, mutta sopivaa ei tullut vastaan.
Jos haluaisin ehdotonta ja estotonta menoa, tuskin tyytyisin vakiopeliin, kuten ei varmaan muutkaan. Kopromissejä pitää tehdä.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Se kahden litran kulutus taitaa olla yleisitalialainen käytäntö. Mulla oli ennen stilo ja se näytti myös sitä 2l/100 km. Ei auttanut vaikka oli alamäki, myötätuuli ja aurinkokin paistoi takaapäin.Jurin kirjoitti: Ajotietokoneen näyttämä 2l/100km kulutus moottorijarrutuksen aikana on myös hämmentävä ominaisuus. Tätä kyllä jo ihmettelin edellisen 156 2.0 JTS:n kanssa.
Ei tätä nyt ekomoottoriksi voi sanoa, tosin sitä ei varmaan kukaan ole hakenutkaan. Matkassa 8 l pintaan, jännä miten kesä taas vaikuttaa, kun lähtee nastat alta (nopeudetkin tosin nousee). Olen ollut huomaavinani, että kulutuksessa on aika iso ero 80 km/h ja 100 km/h välillä.
16 tkm mittarissa, pääosin kaupunkia ja jotain pitempiä reissuja. Kun sahaa muutamaa kilometriä kerrallaan kylmällä koneella, niin nouseehan se kulutus, tosin ei paljon kympin yli kuitenkaan.
Hauskuudella on hintansa, onneksi voi tällä sentään lohduttautua
16 tkm mittarissa, pääosin kaupunkia ja jotain pitempiä reissuja. Kun sahaa muutamaa kilometriä kerrallaan kylmällä koneella, niin nouseehan se kulutus, tosin ei paljon kympin yli kuitenkaan.
Hauskuudella on hintansa, onneksi voi tällä sentään lohduttautua
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
TBi:n Scavenging ominaisuus selitettynä niin että insinöörikin ymmärtää. Tämä saattaa selittää koneen janoista taipumusta ja muitakin ominaisuuksia. Aika nokkela pannu - toki muilla valmistajilla voi olla samoja kikkoja käytössä eri kauppanimellä.
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... 0_tbi.html.. So what's the secret?
It involves having a lot of valve-timing overlap – inlet and exhaust valves open together – between 1000 and 1800 rpm. This gives a direct path through the cylinder for the intake air, already compressed by the turbocharger, to add further airflow energy via the exhaust valve to the turbocharger's exhaust-driven turbine. The amount of escaping high-pressure air is quite small (it increases the total air draw by about 30 per cent) but it's enough dramatically to reduce turbo lag.
That's the scavenging bit – using the momentum of airflow to get the most air through the engine – but there's more. This being a direct-injection engine, fuel is injected only when and where it needs to burn which means, during this low-speed scavenging process, not on the inlet stroke. But just after the power stroke is completed and the hot exhaust gases are being expelled, another little squirt of fuel combines with the remaining oxygen and causes the gases to expand further in the exhaust manifold. This, of course, drives the turbo with yet more energy.
The key to all this is very close, and greatly variable, control of valve timing (on both camshafts), injection timing and ignition timing. The overlap progressively reduces up to 2000rpm, by which time the engine is behaving more like a regular, albeit still very torquey, turbo having suffered minimal lag up to that point.
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Koeajamani 1.8TBI Sportwagon oli laiha lohtu oman 2.0JTS jälkeen. Risteyksissä järkyttävä turbo viive, kuten pienemmälle vaihtamisen yhteydessä. Kyseessä manuaalivaihteistlla varustettu yksilö.
Tietysti, jos pitää generaattorimaisesta ajettavasta, kuten sähköautossa, jossa akut jo tyhjinä moottori pärähtää käyntiin ja yrittää ahtaa sulfitoituneihin akkuihin lisää virtaa sitä kuitenkaan tapahtumatta. Niin kyllä Alfan bensamoottori turbolla varmasti kivempi on.
Tietysti, jos pitää generaattorimaisesta ajettavasta, kuten sähköautossa, jossa akut jo tyhjinä moottori pärähtää käyntiin ja yrittää ahtaa sulfitoituneihin akkuihin lisää virtaa sitä kuitenkaan tapahtumatta. Niin kyllä Alfan bensamoottori turbolla varmasti kivempi on.
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa