Ajatuksia ja kysymyksiä 1750 TBi koneesta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Ajatuksia ja kysymyksiä 1750 TBi koneesta

Viesti Kirjoittaja Janne »

En löytänyt omaa keskustelua otsikossa mainitusta koneesta. Muistelen, että sellainen taisi kyllä olla? Jos joku löytää, niin modet varmaankin voi liittää tämän säikeen siihen?

Joka tapauksessa tarvetta olisi kuulla kokemuksia kyseisestä 200hv koneesta, jos täällä sellaisten omistajia jo liikkuu.
Olen viisysiin arponut eri koneiden välillä jo pitkään ja tämä masiina alkaa olla kiinnostavin. Se on modernein mylly, vääntää & kiertää, löytyy tehoa mukavasti, ei kuluta mahdottomia, päästöt ok tehoisekseen jne.
Lisäksi kun minulla ei tule nykyään vuodessa mahdottomia kilometrejä omaan autoon, niin diisseli alkaa olla luettu pois laskuista = tulee rutkasti kalliimmaksi. Siltikin tekee mieli ne vähät vapaa-ajan kilsat ajaa edelleen Alfalla.

Alfa on konevaihtoehdoissa tuntunut kuitenkin jäävän jalkoihin tuon 159:n myötä. Bensamalliston alkupäässä on auton painoon ja kokoon verrattuna epä-alfamaisia ja minulle tuntemattomia vähätehoisia koneita, sitten on 2.2 ketjulla ja sitten todella janoinen 3.2, jota saa puoli-ilmaiseksi.
Diisseleissä on taas jotenkin huvittavia pikkukoneita ja järkevähkö 1.9 150hv sekä mielenkiintoinen mutta dieseliksi varsin janoinen 2.4.

Joku suht järkevä ja KIVA mylly autoon pitäisi saada ja vaihtoehdoiksi jää lopulta vähillä kilometreillä bensat 2.2 ja 1750.

Sitten niitä kysymyksiä, joihin joku fiksumpi jos tietäisi vastauksia, olisin kiitollinen.
1750 on hihnalla, mutta mikä siinä on vaihtoväli, 3v/100tkm? Onko jo ilmennyt probleemia kuuluisan remmin suhteen, meillä/maailmalla?
Onko koneessa muita ns. heikkoja kohtia ilmennyt, tyyliin ILMI, EGR?

Varmaankaan kilometrejä ei näille ole vielä kovin paljon ehtinyt kertyä, mutta toivon mukaan jotain kokemuksia kuitenkin.

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
Minulle voi myös laittaa privaattiviestiä jos haluaa.

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Ei se TBi kyllä mihinkään kierrä, 5500 kierrosta ja tulee rajoitin vastaan. Dieseli kiertää 4500 joten eipä juuri eroa ole.
Alle 1500 kierroksen on täysin ponneton joten taannoinen koeajo oli kyllä täysi floppi tuon koneen osalta.

Esimerkiksi VW:n 2.0 TFSI vetää jo tyhjäkäynniltä kuin ravihevonen ja rajoitin tulee vastaan 7200 kierroksessa, sellainen nykyaikaisen turbokoneen kuuluu olla. Reippaassa seka-ajossa kulutus pyörii 8-8,5 l/100 km. 159 TBi on muuten saman painoinen kuin VW Golf Gti V tuolla koneella ja vie 9,5-10 l/100 km samalla ajotyylillä.

Jakohihnan vaihtoväli on 4 v/120 tkm kuten muissakin 159:n hihnallisissa versioissa. Tuskin on kovin kallis neloskoneeseen kun ei tuohon 5 pyttyiseen dieseliinkään juuri mitään maksa. Osat oli omaan jotain 250 € ja työ 400 € Deltassa kun jakopäänhihna, kiristinrullat, vesipumppu ja moniurahihnat vaihdettiin.
Ei sulla sitä autoa kuitenkaan enää ole kun hihnanvaihto tulee vastaan...

Rouva ajelee tuolla 2.4 jtdm:llä tällä hetkellä vaikkei kilsoja tule edes viittätoista tuhatta vuoteen, 2.2 bensa on vaan niin ponneton ja nuhainen verrattuna tuohon dieselin 400 nm alavääntöön. Ja kun kaikki ajo on matkaa niin jtdm menee huomattavasti hiljaisemmin kun kierrokset ovat alempana ja moottorin äänieristys parempi.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Ei se TBi kyllä mihinkään kierrä, 5500 kierrosta ja tulee rajoitin vastaan.
:shock:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Eppäillä soppii, sillä ite ainakin koeajolla kierrätin yli tuon :mrgreen:

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^^^Tuohan nyt melkonen maamoottori on.

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja dilledong »

taitaa olla, googlella ei löytyny varsinaista tietoa mutta monissa jutuissa mainitaan juuri tuo 5500 ja huipputehot näyttäs olevan @5000rpm

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Koeajossa samanlainen mielikuva, kone ei kierrä. Yritin etsiä vääntökäyriä, josta olisi nähnyt paremmin kierrosalueen, mutta ei löydy.

Olisiko Fiatin venttiilien muuttuva-ajoituksessa vielä kestävyysongelmia vai säästelläänkö koneen potentiaalia...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuohon yläpään kierrosalueeseen ei aikanaan tullut kiinnitettyä huomiota, mutta tyhjäkäynniltä piti pikkuinen antaa herätys, että jaksoi lähteä risteyksestä, ei tarvinnut kuitenkaan kierroksia. Vaikea kuvailla, pikkuinen kaasun painallus, kytkintä ylös ja sitten taas uudestaan kaasua. Tapahtui toisaalta melko luontvasti ja voisin kuvitella sen jopa tehdyn tahallaan sellaiseksi, koska ajossa jaksoi kyllä mennä n.60km/h viitospykälällä vaikka oli viisi henkeä autossa. Itse tykkäsin koneen luonteesta juuri siksi, ettei sillä tarvinnut revitellä eteenpäin päästäkseen.

E: perkules, nyt kun luin kirjoitukseni, huomasin kirjoittaneeni 164 12V V6:sta, joka tosin lähti vaikka kolmosella liikkeelle ilman kaasua. Näinkin pääsi joskus käymään. Ajossa kovin samanluonteinen muuten.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Oliskohan tuossa ratkaisu

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :5222.html

Survoo vaan isompaa tupaan :mrgreen:
Viimeksi muokannut Kirkinen, 08 Maalis 2011, 15:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Viesti Kirjoittaja buctu »

Kirkinen kirjoitti:Oliskohan tuossa ratkaisu

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :5222.html

Surjoo vaan isompaa tupaan :mrgreen:
Ja nauttii sen 90-sekunttia :wink: [ot]
"Too much ain't enough"

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Näin juuri ja unohtaa ne työkonemoottorit by VAG :mrgreen: Talvella ne näyttää olevan hyviä pujottelukeppejä tienlaidassa ja työllistävät Laakson korjaamoita :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

kharju
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Loka 2010, 17:21
Paikkakunta: Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja kharju »

Joo on se tbi melko tukkoinen uutena, etenkin kylmällä koneella. Nyt on 16000 km takana ja auto on piristynyt kummasti siitä mitä oli alussa, mutta ei se kylmänä kulje vieläkään. Alle 80° ahtopaineet ei nouse yli 0,8 bar ja kunnolla se alkaa vasta kulkemaan kun lämmöt 90°. Sitten kun on lämmöt yläällä niin kulkee ihan kiitettävästi tosin pientä terävyyttä toivoisi kaasuun reagointiin, uskaltaisin väittää että kulkee ainakin yhtä hyvin kun 156 2,5V6, jolla tuli ajeltua 5 vuotta. Ihan mielikseen tuolla nykyään ajelee 8)
Kulutus on ollut talvella 8,2-10,5l/100km matka-ajossa riippuen siitä onko ollut kylmää vai helvetin kylmää. Enemmän kuitenkin keskimäärin mitä 156:n vei.
Ja se hihnanvaihtoväli on sitten 105000km

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Eikös neliapila Giuliettan kone ole muuten sama kuin 159:ssä, paitsi kaivettu tehoja enempi ulos.

Eli potentiaalia pitäisi olla?

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Menkääs ajamaan sitä tbi:tä :) kolmosella rajoittajaan jolloin vauhtia noin 130 ja kierroksia tasan 5500. Kaiken lisäksi menohalut koneessa vasta alkavat heräillä siinä 4500 kiepin jälkeen tuon survoo ihan tahattomasti rajoittajaan rampissa kiihdyttäessä ja samalla olan yli vilkuillessa. Normaalistihan bensakoneinen auto kuin auto kulkee mittariin kolmosella 140-150 km/h kun kierroksia riittää vähintään 6500 saakka.
Jotenkin tästä voinee päätellä etten pitänyt kyseistä moottoria yhtään minään...

Avatar
werba
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Kesä 2009, 21:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja werba »

Mikäs noissa 3,2 V6 koneissa on vikana? Nettiautossakin myydään 20k eurolla kahta viisysiä kyseisellä moottorilla. Kumman halpaa.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Ajatuksia ja kysymyksiä 1750 TBi koneesta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Janne kirjoitti:todella janoinen 3.2, jota saa puoli-ilmaiseksi.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ipi76 kirjoitti:Eikös neliapila Giuliettan kone ole muuten sama kuin 159:ssä, paitsi kaivettu tehoja enempi ulos.

Eli potentiaalia pitäisi olla?
Kiertääkö Giulietan 1750tbi korkeammalle kuin tuo 5500rpm?

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

werba kirjoitti:Mikäs noissa 3,2 V6 koneissa on vikana? Nettiautossakin myydään 20k eurolla kahta viisysiä kyseisellä moottorilla. Kumman halpaa.
Ihmiset pelkää noita isompia koneita " kuluttaa hirveesti", "varmaa tosi kallis huoltaa.." jne, eli tätä perus Suomi-meininkiä - olipa auto sitten mikä tahansa. Itse asiassa ihan hyvä vaan, tulee hyviä autoja fiksuun hintaa myyntiin 8)

Kyllähän koneessa vähintään sen kuusi mukia pitää olla :twisted:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

werba kirjoitti:Mikäs noissa 3,2 V6 koneissa on vikana? Nettiautossakin myydään 20k eurolla kahta viisysiä kyseisellä moottorilla. Kumman halpaa.
no jaa - 11,3 l/100 km näyttää ottavan ja tossua saa aikalailla. Sekalaista ajoa 60-140 km/h:ssa :mrgreen:

Ero 156 v6 noin litran luokkaa :shock: Pitkällä matkalla menee 9 l pintaan, jos keskinopeus on 80-90 km/h:ssa
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Manukki kirjoitti:Ei se TBi kyllä mihinkään kierrä, 5500 kierrosta ja tulee rajoitin vastaan. Dieseli kiertää 4500 joten eipä juuri eroa ole.
Alle 1500 kierroksen on täysin ponneton joten taannoinen koeajo oli kyllä täysi floppi tuon koneen osalta.
Aika kova tuomio :shock: Myönnän auliisti että itsekin odotin enemmän kyseiseltä moottorilta. Mutta kyllä se tuntui aavistuksen omaa lastutettua 156 v6 nopeammalta(!?) vaikka sekä spider että brera molemmat painaa enemmän. Ajoin niitä vuoronperään Alfa Tomin kanssa joka voi halutessaan kertoa oman mielipiteensä. Ihan alhaalta tosiaan tuntuu että "hei mennäänkö kuin perheauto vai mennäänkö?" Mutta sitten alkaa ahto ja kumi kyllä laulaa. Keskinäistä eroa emme kiihdytyksissä tahtoneet saada vaikka jostain syystä spider tuntui rivakammalta kun oli ratin takana. Ja rajoittaja saisi olla ylempänä sen ~tonnin verran. Eipä se silti itsellä rajoittajalle karannut kuin pari kertaa, ja sekin oli enempi sitä vieraan auton kanssa puljaamista. Väittäisin silti että "Manukki" itse voisi kokeilla sekkarin kanssa tbi:tä uudemman kerran. On se petollisen/huomaamattoman nopea...

Giulietta QV tuntuu huomattavasti vielä halukkaammalta mutta kuivalle en ole päässyt eikä talvikelillä viitsinyt mennä lähellekään rajoitinta joten ei jäänyt kierroslukukaan mieleen.

Itselle tuo 1750 tbi olisi ehdottomasti se valinta. Siihen lastua+putkea+bmc cda jos ei meno vakiona riitä. Äänissä nämä down sizing koneet häviää rankasti vanoille kuusi mukisille, eli jos kilsoja ei tule paljoa niin 3,2 v6 on maukas nautiskelu väline. Jompi kumpi noista, ei 2,2jts.

EDIT:
Lastulla:
# 159 / Spider / Brera 1.8 TBi: 248 bhp / 378 Nm.
# Giulietta QV: 261 bhp / 385 Nm.

Tarvitseeko sitä enää edes miettiä :crazyeyes: 8)
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Crockett
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Maalis 2010, 03:09
Car(s): BMW 330iA M-Sport
Ex. MiTo 155TB

Viesti Kirjoittaja Crockett »

Moi,

Itse koeajoin tuon Giulietta QV:n tammikuun nollakeleillä, ihan kunnon lenkillä (n. 330km). Odotin numeroiden perusteella aika paljon tolta autolta ja koneelta verrattuna nykyiseen ajokkiin ja jouduin kyllä pahasti pettymään. Olin sentään vakavasti harkitsemassa kaluston vaihtoa, mutta koeajon jälkeen olin iloinen, kun aamulla sain hypätä takaisin Miton rattiin! Giulietta tuntunut pätkän vertaa ripeämmältä vaikka numeroiden perusteella odotin melkoista tajunnan räjäyttävää ajoelämystä. Kyllähän se menee ihan mukavasti, vetää kunnolla sieltä 4000 girin jälkeen mutta kaikki hauska loppuu liian aikaisin kun rajoitin pistää pelit poikki jo 6000 girin kohdalla. Mito ottaa sentään reilusti yli 6500 ennenkuin asiaan puututaan. Lisäksi mua haittas suunnattomasti äänien puute. Jo Mitossakin on satakertaa enemmän ääntä (ja ehkä sitä kautta myös luonnetta) kun Giulietta QV:ssä. Toivon, että ne saa tosta 1750tbi:stä kaiken potentiaalin (koska sitä varmasti on) irti tohon 4C:hen mennessä, tai menee sekin vehje pilalle.
If it ain't Boeing, I'm not going

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

En kyllä uskoisi edelleenkään tuota 5500 väittämää, kun olen itse ajanut sillä yli tuon. Auto oli roadtourkampe 159 SW 1750Tbi TI.

Mutta eikös nuo uudet koneet ole juurikin tarkoitettu ajettavaksi matalemmilla kierroksilla? En minä omalla tessullakaan koko ajan heilu siellä kuudessa tonnissa vaikka se siellä soisikin kivasti ja vetäisi. Pärjään 1.8:n alaväännöillä normiliikenteessäkin, ihan säädyllisillä jengoilla.
Mutta on se silti hauskaa että ei tarvi nysvätä jossain 1000rpm haarukassa ja sohia vaihdekeppiä jatkuvasti. Tätä tarkoitin kierrätyksellä...
Voin toki olla väärässä ja varmaan olenkin, kun on kokemukset esimerkiksi diesel 2.4:sta on todella vähissä.

Oma viiskutonen tuntuu kuitenkin niin hyvin kätöseen sopivalta ja hyvältä ajettavalta, että uuteen pirssiin vaihtaminen mietityttää ihmeen paljon. Rima on siis korkealla.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

3.2 ottaa mittariin sen 7000 rpm ja kolmosella se menee siinä vaiheessa jo tarpeeksi lujaa :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

lastutettuna kyseinen moottori olisikin varmasti ihan asiallinen mutta nythän puhuttiinkin vakiokuntoisesta autosta.

olen ajanut varmasti satoja eri autoja ja jotain kertoo jo se että tbi koneinen 159 oli ensimmäinen ja ainut jonka olen kierrättänyt rajoittajaan. vieläpä täysin huomaamatta, kolmosvaihteella ja useammankin kerran myöhemmin koeajolla joka kesti jopa puoli tuntia kunnes mitta tuli täyteen tuota konetta.
eiköhän sitä menohalua riittäisi vielä 1500 kierrosta ylemmäskin tuossa koneessa jolloin se olisikin varmasti ihan suht ok tuotos.
ponneton, tolkuttoman janoinen kokoonsa ja tekniikkaansa nähden sekä täysin sieluton se kuitenkin on.

koeajosta hyppäsin takaisin omaan 159 2.4 dieseliini ja heti parkkipaikalta lähtiessä tuntui että tämähän kulkee taas, motarin rampissa vielä enemmän.

mainittakoon vielä että itse ajan mieluummin ponnekkaalla bensaturbolla kuin dieselillä kun tuohonkin kuitenkin joku takertuu.

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

www.squadra-tunining.com:sta napatut vakion ja parin lastutetun version specsit:
Liitteet
159-1750-tbi.gif
(36.76 KiB) Tiedosto ladattu 11278 kertaa

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Eli vakion kierrosrajoitin voi hyvin leikata jo 5500-6000rpm. Lastulla saa n.600rpm lisää. Ei tuo silti mikään sporttikone ole vaan melkoinen kirnu.

2.4 dieselikin kiertää melkein tuon ja siinä on lisäpytty tuomassa tunnetta siitä, että jotain tapahtuu.

Ei silti, positiivista tässä on se, että 1750TBi:n virittäminen tulee olemaan ennätyksellisen helppoa! Ja siviiliversio kestää hyvin kun tumpeloiden kierroksen on rajoitettu ruohonleikkuutasolle. Että siinäkin mielessä tämä kone seuraa historiallista esikuvaansa.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Hurjalta tosiaan näyttää käppyrät.

Mutta come on, minä oon nyt tosissaan ostamassa tuollasta centennarya. Älkää nyt ihan maan rakoon haukkuko :wink:

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

lastulla kulkua tulee varmaan ihan riittävästi :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Jurin
Viestit: 357
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jurin »

Itse olen tähän koneeseen erittäin tyytyväinen. Parasta mitä 159:n nokalle saa.

Matalilta kierroksilta hyvin vääntävä, erittäin tasainen ja jouheva ajettava. Motarilla kruisailee kuutosella mielellään pienillä kierroksilla - eikä kulutuskaan ole silloin hassumpi.

Ärhäkkäämmässä ajossa kertaakaan ei ole tuntunut etteikö kierroksia olisi tarpeeksi käytettävissä. Rajoitin iskee aika tarkkaan 6000:ssa, ja kuinka usein tuollasella alueella oikeasti tarvii käydä. Viripotentiaaliakin on tulevaisuuden varalle, jos asia häiritsee. Minua ei häiritse mitenkään.

Parasta tässä koneessa on sen keveys ja sen sopivuus 159:n keulalle. 2.4 on tuon nokalle liian painava eikä EGR jumppailut kiinnosta. 2.2 JTS on ihan kelpo peli, mutta jotenkin ponneton silti. Soundit on toki vaparissa piirun verran paremmat.

Kilpailijoilla on toki vähemmän kuluttavia jne, mutta mitä sitten? Tämähän oli Alfa-foorumi.

Janne: Centennary on mahtava TBi-koneella. Usko omaa persustaasi. :mrgreen:

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

buctu kirjoitti:
Kirkinen kirjoitti:Oliskohan tuossa ratkaisu
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :5222.html
Surjoo vaan isompaa tupaan :mrgreen:
Ja nauttii sen 90-sekunttia :wink: [ot]
Monestiko olet ajanut 1.5min samalla vaihteella kaasu pohjassa? Eiköhän 200+ heppaisella tavallisella henkilöautolla tuollaiset tilanteet ole tarpeeksi harvassa että tuosta 90s aikarajasta tarvii olla huolissaan... :)
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

BB
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 06:50

Viesti Kirjoittaja BB »

werba kirjoitti:Mikäs noissa 3,2 V6 koneissa on vikana? Nettiautossakin myydään 20k eurolla kahta viisysiä kyseisellä moottorilla. Kumman halpaa.
Itse päädyin juurikin VAG:in 3.2 koneeseen vaikka 159:n olisin disainin puolesta halunnutkin. Toi 159 syö ihan käsittämättömästi bensaa. Mulla Volkkarissa ollu nyt keskikulutus (pääkaupseutu-kehätiet) 8,4-9,3 eli alle mitä valmistaja ilmottaa. Olen laskenut tankista, en luota ajotietokoneisiin. Tietty se kaksoiskytkin laatikko jotain vaikuttaa tähänkin mutta silti jo 159:n esittelystä asti ihmettelin noita kulutuslukemia suhteessa suorituskykyyn.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Oliko 4-veto kyseessä?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

BB
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 06:50

Viesti Kirjoittaja BB »

^ai mulla? on.
Ja just huomasin että tää oli Tbi ketju että mun vastaus täysin OT.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Aika hieno on se musta 159 SW 1750 Tbi TI, mikä on Oulun Wetterin pihalla odottamassa luovutusta. Ruskeat sporttinahat, titaaninharmaat TI kiekot jne. Kelpais minulle vaikka millä koneella.

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja spm »

Viime kesästä ajellut 1750 tbi:llä. Eipä ole moittimista, tykkäsin koneesta heti koeajosta lähtien ja tyytyväinen olen ollut. Muutenkin 159 on mun mielestä ollut mahtava valinta, aina kun sen jättää parkkipaikalle, niin pitää katsoa vielä kerran perään ja hymy nousee kasvoille.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Tuolta palikkaa koneeseen =)

http://www.racechip.de/racechip-chiptun ... 703-r.html

Giulietta varmaan siirtyy mukavasti tuolla :mrgreen:

http://www.racechip.de/racechip-chiptun ... 087-r.html

Kiisseleihin löytyy kanssa :lol:

Täytyykö tässä vaihtaa autoa? En ole löytänyt vielä vastaavaa tuohon 3.2 koneeseen :roll:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Joo, äkkiä viriviriä! Johan noi TBI:t on niin vanhoja, että takuukin on ajettu ohi, että ei senkään menettämisestä tarvitse välittää *sarkasmia*

Pakoputket nyt tuskin vaikuttaa takuuseen, ellei tule turbovikaa, silloin vedotaan siihen, että putki on laitettu väärin ja se on tuottannut "stressiä" kuumalle ahtimelle, joka sitten on ruvennut pitämään ylimääräistä liikehdintää...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja spm »

Siitä rajoittimesta oli aiemmin puhetta. Kokeilin, kyllä sellainen on, mulla se tuli vastaan siinä 6100-6100 rpm.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

En ole tuolla uutukaisella edes viitsinyt vielä kierrättää rajoittimella saakka, eikä ole kyllä ollut tarviskaan. Vääntö on niin tasaisesti käytössä että ajaminen on aivan käsittämättömän helppoa. Jotenkin tuo ei edes houkuta ajamaan "urheilullisesti" kuten 156:lla oli taipumus. Voimaa löytyy niin ettei jalkoihin jää vaikka ajelee ihan sivistyneesti :)

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja spm »

joo sinänsä tarvetta koneen huudattamiseen ei ole. liikkuu matalammilla kierroksilla oikein reippaasti ja olen samaa mieltä, voimaa löytyy niin, ettei sitä viimeistä ole tarvinnut kertaakaan vielä kaivaa esille.

Avatar
Jurin
Viestit: 357
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jurin »

Jos nyt nalkutetaan niin kyllähän tuo bensaa hörppää aikaslailla, ainakin omassa ajossa (70% nurkkaa, loput motarilla). Keskikulutus ajotietokoneen lukemien mukaan noin 11-12l /100km. Matka-ajossa menee noin 8l/100km.

Mitenkäs muilla TBi:n omistajilla on tuo kulutus? Kyllähän tuon kanssa elää (vielä hetken), mutta lähes samoilla lukemilla voisi myös elää 2.5 V6:n kanssa.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kyllä se selvästi enemmän vie mitä väitetään. Eka tankillinen ainakin mulla hupeni pirun nopeesti, vaikka en tietysti revitellytkään. Nyt tuntuu tasoittuneen ja maantiellä menee 5,8-7,2l, kaupungissa enemmän, mutta silti kohtuullisesti. Väittäisin että lähes samoissa lukemissa liikutaan kuin edellisellä 1.8 TS:llä.
Tuolla on hirvee homma opetella ajamaan kun vääntöä on, mutta samalla liian isolla vaihteella väännättäminen vie enemmän. Aika isot on kulutuserot vakkarilla n.80-90km/h 5 ja 6 vaihteilla. Itse kun en ole aiemmin 6v ja vakkarivehkeillä ajanut niin tottumista vaatii.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Janne kirjoitti:Kyllä se selvästi enemmän vie mitä väitetään. Eka tankillinen ainakin mulla hupeni pirun nopeesti, vaikka en tietysti revitellytkään.
Tuo polttoaineen kulutus alussa taitaa olla ihan vain kiinni siitä moottorin "hioutumattomuudesta". Olihan aikoinaan saabin 99 aluksi todella hirveä bensasyöppö, etten sanoisi -juoppo. Muutaman tuhannen kilometrin päästä alkoi kulutus laskea inhimillisiin mittoihin, joten veikkaisin tässäkin kyseessä olevan samantyylisen ilmiön.

Avatar
Jurin
Viestit: 357
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jurin »

Samoja huomioita tääläkin. Oikean vaihteen arpominen ajotilanteeseen vaatii kyllä opettelua. Pienin kulutusalue tuntuu olevan tuossa 2000 rpm paikkeilla, jolloin päästään juuri noihin 5,8-7,2l lukemiin sopivalla tienpätkällä. Pieni ylämäki tai polkimen hipaisu pompauttaa lukemat samantien yli 10l.

Ajotietokoneen näyttämä 2l/100km kulutus moottorijarrutuksen aikana on myös hämmentävä ominaisuus. Tätä kyllä jo ihmettelin edellisen 156 2.0 JTS:n kanssa.

Kyllähän se sama vanha kaava pätee. Jos kulkee niin kuluttaa. :) Kahtotaan mihin suuntaan asia kehittyy.
Viimeksi muokannut Jurin, 01 Huhti 2011, 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jurin
Viestit: 357
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jurin »

einari kirjoitti:..Muutaman tuhannen kilometrin päästä alkoi kulutus laskea inhimillisiin mittoihin, joten veikkaisin tässäkin kyseessä olevan samantyylisen ilmiön.
Pitää varmasti paikkansa, mutta omassa kelattu jo 36tkm eikä lukemat juuri tuosta poikkeavia ole.

Ensimmäisen huollon yhteydessä oli kyllä koneeseen laitettu Shell:n vastaavaa öljyä, eikä Seleniaa. Olisiko tuolla jotain vaikutusta asiaan - tuskinpa.

Avatar
Woland
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Maalis 2011, 10:57
Car(s): ex 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Woland »

Itselläni 2.2 jiitessussa kulutus maantiellä 7,2-8,5 riippuen miten kiirre on.

Itse olen huomannut erona 2,4 jtdm paikaltaan lähdössä kieltämättä vähän laiskempi, mutta nuilla luvuilla ihan perusteltua. Jätin nokirouskun hommaamatta, koska verotus on aika kova ja ajoja ei tule niin paljon. Dieselin hommaan heti jos huomaan, että ajot lisääntyy tarpeeksi. Koeajokokemukset oli sen verran positiivisia. 2,2 ois ollu 3,2, mutta sopivaa ei tullut vastaan.

Jos haluaisin ehdotonta ja estotonta menoa, tuskin tyytyisin vakiopeliin, kuten ei varmaan muutkaan. Kopromissejä pitää tehdä.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Jurin kirjoitti: Ajotietokoneen näyttämä 2l/100km kulutus moottorijarrutuksen aikana on myös hämmentävä ominaisuus. Tätä kyllä jo ihmettelin edellisen 156 2.0 JTS:n kanssa.
Se kahden litran kulutus taitaa olla yleisitalialainen käytäntö. Mulla oli ennen stilo ja se näytti myös sitä 2l/100 km. Ei auttanut vaikka oli alamäki, myötätuuli ja aurinkokin paistoi takaapäin.

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja spm »

Ei tätä nyt ekomoottoriksi voi sanoa, tosin sitä ei varmaan kukaan ole hakenutkaan. Matkassa 8 l pintaan, jännä miten kesä taas vaikuttaa, kun lähtee nastat alta (nopeudetkin tosin nousee). Olen ollut huomaavinani, että kulutuksessa on aika iso ero 80 km/h ja 100 km/h välillä.
16 tkm mittarissa, pääosin kaupunkia ja jotain pitempiä reissuja. Kun sahaa muutamaa kilometriä kerrallaan kylmällä koneella, niin nouseehan se kulutus, tosin ei paljon kympin yli kuitenkaan.
Hauskuudella on hintansa, onneksi voi tällä sentään lohduttautua ;)

Avatar
Jurin
Viestit: 357
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jurin »

TBi:n Scavenging ominaisuus selitettynä niin että insinöörikin ymmärtää. Tämä saattaa selittää koneen janoista taipumusta ja muitakin ominaisuuksia. Aika nokkela pannu - toki muilla valmistajilla voi olla samoja kikkoja käytössä eri kauppanimellä.
.. So what's the secret?

It involves having a lot of valve-timing overlap – inlet and exhaust valves open together – between 1000 and 1800 rpm. This gives a direct path through the cylinder for the intake air, already compressed by the turbocharger, to add further airflow energy via the exhaust valve to the turbocharger's exhaust-driven turbine. The amount of escaping high-pressure air is quite small (it increases the total air draw by about 30 per cent) but it's enough dramatically to reduce turbo lag.

That's the scavenging bit – using the momentum of airflow to get the most air through the engine – but there's more. This being a direct-injection engine, fuel is injected only when and where it needs to burn which means, during this low-speed scavenging process, not on the inlet stroke. But just after the power stroke is completed and the hot exhaust gases are being expelled, another little squirt of fuel combines with the remaining oxygen and causes the gases to expand further in the exhaust manifold. This, of course, drives the turbo with yet more energy.

The key to all this is very close, and greatly variable, control of valve timing (on both camshafts), injection timing and ignition timing. The overlap progressively reduces up to 2000rpm, by which time the engine is behaving more like a regular, albeit still very torquey, turbo having suffered minimal lag up to that point.
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... 0_tbi.html

Avatar
Jarkki
Viestit: 264
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Jarkki »

Koeajamani 1.8TBI Sportwagon oli laiha lohtu oman 2.0JTS jälkeen. Risteyksissä järkyttävä turbo viive, kuten pienemmälle vaihtamisen yhteydessä. Kyseessä manuaalivaihteistlla varustettu yksilö.

Tietysti, jos pitää generaattorimaisesta ajettavasta, kuten sähköautossa, jossa akut jo tyhjinä moottori pärähtää käyntiin ja yrittää ahtaa sulfitoituneihin akkuihin lisää virtaa sitä kuitenkaan tapahtumatta. Niin kyllä Alfan bensamoottori turbolla varmasti kivempi on. :shock: :scatter: :happy:
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa

Vastaa Viestiin