Huonoa tuuria vaiko...?
Valvoja: Moderators
Huonoa tuuria vaiko...?
Nyt täytyy ihan tosissaan kysyä muiden yksviiskutosten omistajilta ja ex-omistajilta, että minkälaista elämä heidän autojensa kanssa on. Oma 156 1.8 TS vuosimallia 2002 on pirun hyvä ajaa, helvetin hieno ulkoisesti ja kaikinpuolin muutenkin ihana. Mutta ne viat, ne viat... alan miettiä, että onko huono tuuri ollut vikojen kanssa, vai onko muillakin samoja ongelmia. Vai olenko itse vain vainoharhainen.
Ostin auton kaksi vuotta sitten ja mittarissa oli 67 000 km. Nyt autolla on ajettu liki 130 000 km, eli kohtuullisen kovassa käytössä on ollut, vaikka revitellyt en ole autolla ikinä. Sinä aikana normaalien huoltojen lisäksi (jarrulevyt, jarrupalat, jakopään hihnojen vaihto kertaalleen, vesipumppu, öljyjen- ja suodattimien vaihdot) auton kanssa on saanut säätää:
-termostaatti on mennyt vaihtoon
-ilmamassamittari on mennyt vaihtoon
-toinen sivupeili käytännössä rapistui paikoilleen ja meni vaihtoon
-toisen takaoven kahva hajosi ja meni vaihtoon
-kampiakselin tiiviste meni vaihtoon, tuli kohtuullinen lasku
-bensatankin luukku meni rikki pakkasella
Sen lisäksi ajoituksenmuunnin täytyy vaihtaa pian nakutuksesta päätellen ja käynnistettäessä auto pitää 20-25 sekuntia sirinää, jonka syytä ei ole saatu paikallistettua.
Ainoa positiviinen asia on se, että helmapellit on liki täysin ehjät vaikka olen ajanut kesät talvet ja ruostetta ei ole ilmennyt vielä missään.
Onhan autossa tyyppivikoja, eikä siinä mitään. Mutta jos tällaista on tiedossa jatkossakin ja kilometrit lisääntyy, alkaa joku Toyota Corollakin kuulostaa unelmalta.
Ostin auton kaksi vuotta sitten ja mittarissa oli 67 000 km. Nyt autolla on ajettu liki 130 000 km, eli kohtuullisen kovassa käytössä on ollut, vaikka revitellyt en ole autolla ikinä. Sinä aikana normaalien huoltojen lisäksi (jarrulevyt, jarrupalat, jakopään hihnojen vaihto kertaalleen, vesipumppu, öljyjen- ja suodattimien vaihdot) auton kanssa on saanut säätää:
-termostaatti on mennyt vaihtoon
-ilmamassamittari on mennyt vaihtoon
-toinen sivupeili käytännössä rapistui paikoilleen ja meni vaihtoon
-toisen takaoven kahva hajosi ja meni vaihtoon
-kampiakselin tiiviste meni vaihtoon, tuli kohtuullinen lasku
-bensatankin luukku meni rikki pakkasella
Sen lisäksi ajoituksenmuunnin täytyy vaihtaa pian nakutuksesta päätellen ja käynnistettäessä auto pitää 20-25 sekuntia sirinää, jonka syytä ei ole saatu paikallistettua.
Ainoa positiviinen asia on se, että helmapellit on liki täysin ehjät vaikka olen ajanut kesät talvet ja ruostetta ei ole ilmennyt vielä missään.
Onhan autossa tyyppivikoja, eikä siinä mitään. Mutta jos tällaista on tiedossa jatkossakin ja kilometrit lisääntyy, alkaa joku Toyota Corollakin kuulostaa unelmalta.
aika normaalia, kahva ja bensatankin luukku varmaan voidaan laskea omaan piikkiin, ne on harvemmin hajonneet ilman väkivaltaa? Ainoastaan tuo kampiakselin tiiviste taitaa olla tyyppivikojen ulkopuolelta. Onhan tuo jo 11 vuotta vanha autokin, jos haluat selvitä halvemmalla kannattaa varmaa vaihtaa tuoreempaan vaikka korollaan 

-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Samaa mieltä.V6 kirjoitti:aika normaalia, kahva ja bensatankin luukku varmaan voidaan laskea omaan piikkiin, ne on harvemmin hajonneet ilman väkivaltaa? Ainoastaan tuo kampiakselin tiiviste taitaa olla tyyppivikojen ulkopuolelta. Onhan tuo jo 11 vuotta vanha autokin, jos haluat selvitä halvemmalla kannattaa varmaa vaihtaa tuoreempaan vaikka korollaan
Re: Huonoa tuuria vaiko...?
jatkossa sun pitää varmaan vaihtaa akkua,pakoputkea,syyläriä jne eli iän myötä osia täytyy alkaa vaihtelemaan enemmän...sellaista se on auton ylläpito, uudella autolla voi 2-3 vuotta ajella suht rauhassa.werba kirjoitti: Mutta jos tällaista on tiedossa jatkossakin ja kilometrit lisääntyy, alkaa joku Toyota Corollakin kuulostaa unelmalta.
No huh! Tyyppivikojahan suurin osa tietenkin, mutta onkohan tiedossa samaa settiä seuraavan 60 000 kilsan sisällä. Ja vanhahan tuo tietenkin alkaa jo olla kieltämättä.
Mutta jos tosiaan mitään huonoa tuuria ei ole ollut ja muilla on ollut vastaavia kokemuksia, niin helvetin hyvä! En tosiaan ole vielä lähelläkään lusikan heittämisestä nurkkaan ja aion pysyä alfistina. Aikaisemmin itselläni on ollut pari Opelia, jotka olivat saamarin tylsiä ja mitäänsanomattomia, mutta toimivat kuin junan vessa. Siihen verrattuna tämä on ollut kyllä aika vuoristorataa, koska auto on ollut koko kahtena vuotena noin 5 kuukautta pisimpään ilman mitään vikaa.
Mutta jos olen tosiaan päässyt helpolla, niin eihän tässä voi olla kuin hymyssä suin!
Mutta jos tosiaan mitään huonoa tuuria ei ole ollut ja muilla on ollut vastaavia kokemuksia, niin helvetin hyvä! En tosiaan ole vielä lähelläkään lusikan heittämisestä nurkkaan ja aion pysyä alfistina. Aikaisemmin itselläni on ollut pari Opelia, jotka olivat saamarin tylsiä ja mitäänsanomattomia, mutta toimivat kuin junan vessa. Siihen verrattuna tämä on ollut kyllä aika vuoristorataa, koska auto on ollut koko kahtena vuotena noin 5 kuukautta pisimpään ilman mitään vikaa.
Mutta jos olen tosiaan päässyt helpolla, niin eihän tässä voi olla kuin hymyssä suin!
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Oma V6:n on ollut erittäin positiivinen yllätys! Onhan siinä välillä jotain pientä ollut, mutta ikinä ei ole kesken matkan tielle jättänyt. Ja kaikki pieni mitä on ollut niin olisi voinut olla kaikissa muissakin merkeissä. Ja onhan tuo niin mukava ajella että saa kaukaa etsiä yhtä luotettavaa autoa jolla on yhtä mukava ajaa... Tietenkin vielä samaan hintaluokkaan.
Ja bensatankin luukku meni omassakin vaihtoon heti kun omistajaksi itseni lunastin.
Noin tavalliseksi autoksi täydellisen erikoinen. Tykkään.
Ja bensatankin luukku meni omassakin vaihtoon heti kun omistajaksi itseni lunastin.
Noin tavalliseksi autoksi täydellisen erikoinen. Tykkään.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Kun tuota vika listaa katsoo, niin loppujen lopuksi iso osa sellaisia, joista on ollut täällä puhetta useastikkin ja on yleisessä tiedossa, että tuollaisia vikoja tulee lähes varmasti joskus, paitsi tietenkin kampiakselin tiiviste, niitä ei kovin usein ole tullut vastaan. Minunkin mielestä tuo on hyvin kohtuullinen lista, kun otetaan huomioon, että kyseessä on 11 vuotta vanha auto, ei auton iän takia voi olettaa, että pääsisi huollosta toiseen ilman mitään problemaa, mutta hyvinkin voi selvitä ilman ylimääräisiä korjaamo vierailuita
Ehkä tuo on se hinta, mikä erottaa Alfan tyylin ja ajonautinon juuri siitä tasaisen harmaasta corollasta.
30+ tkm/vuosi on hyvä ajosuoritus ja varmana tulee joka autoon jotain vikaa tuona aikana.
mun vastaava 2,5 vuotta, tästä saattaa puuttua jotain, en äkkiä muista itsekkään (huollot+ "vapaaehtoiset varusteet" + renkaat jätetty ulos)
Takajarru palat
Termari
kampiakselin laakerit
Kaasuläppä + poljin (väärä diagnoosi)
takaoven kahva
polttoaine luukun lukko, samalla korkki
Renkaiden tasapainoituksia pariin otteeseen.
kallistuksenvakaajan runkopuslat
Ei siinä mitään, mielelläni pidin autoa kunnossa, ja mikäs siinä jos muuten rokkaa, auto kaupassa saa aina turpaan, niin mielummin sitä pitää omaansa kunnossa.
Ehkä tuo on se hinta, mikä erottaa Alfan tyylin ja ajonautinon juuri siitä tasaisen harmaasta corollasta.
30+ tkm/vuosi on hyvä ajosuoritus ja varmana tulee joka autoon jotain vikaa tuona aikana.
mun vastaava 2,5 vuotta, tästä saattaa puuttua jotain, en äkkiä muista itsekkään (huollot+ "vapaaehtoiset varusteet" + renkaat jätetty ulos)
Takajarru palat
Termari
kampiakselin laakerit

Kaasuläppä + poljin (väärä diagnoosi)
takaoven kahva
polttoaine luukun lukko, samalla korkki
Renkaiden tasapainoituksia pariin otteeseen.
kallistuksenvakaajan runkopuslat
Ei siinä mitään, mielelläni pidin autoa kunnossa, ja mikäs siinä jos muuten rokkaa, auto kaupassa saa aina turpaan, niin mielummin sitä pitää omaansa kunnossa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Jos joku jaksaa kaivaa sen threadin, missä oli huoltokuluja koottuna useammalta henkilöltä, niin siitähän saa jo hyvää otantaa mitä tämä alfailu oikein maksaa.
Rahaa menee, mutta jos Alfassa näkee muutakin kuin auton, on valmis vähän maksamaankin sillä ajosta.
Tässä vähän perspektiiviä:
Vaikka Alfaan menee rahaa välillä aika kivasti, on kavereideni Audit kyllä polttanut rahaa jopa hurjemmin. Järkyttäviä huoltolaskuja mystisten vikojen metsästelyssä. Taannoinen jakopään vaurio V6-Audissa räjäytti sitten pankin lopullisesti.
Rahaa menee, mutta jos Alfassa näkee muutakin kuin auton, on valmis vähän maksamaankin sillä ajosta.

Tässä vähän perspektiiviä:
Vaikka Alfaan menee rahaa välillä aika kivasti, on kavereideni Audit kyllä polttanut rahaa jopa hurjemmin. Järkyttäviä huoltolaskuja mystisten vikojen metsästelyssä. Taannoinen jakopään vaurio V6-Audissa räjäytti sitten pankin lopullisesti.

- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7447 myös aika hyvä lista 156:n tyyppivioista. Eli sieltä voi katsella mikä seuraavaksi laukeaa
.
P.s. Oma 159 on parhaillaan tod.näk. EGR-vaihdossa... nykii 1500-2500 rpm välillä kun yrittää ajaa tasaisilla kierroksilla. Hertziltä sitten alle Nissan Note väliaikaisesti
.

P.s. Oma 159 on parhaillaan tod.näk. EGR-vaihdossa... nykii 1500-2500 rpm välillä kun yrittää ajaa tasaisilla kierroksilla. Hertziltä sitten alle Nissan Note väliaikaisesti

Alfa Romeo - immagine di bellezza
Kuinkas kalliiksi 159:n ylläpitäminen on tullut? Haaveissa olisi parin vuoden päästä 159 ja kun niiden hinnatkin näyttävät laskevan kuin lehmänhäntä niin miksipä ei. Onkos samaa odotettavissa kuin 156:lla?tmv kirjoitti:http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7447 myös aika hyvä lista 156:n tyyppivioista. Eli sieltä voi katsella mikä seuraavaksi laukeaa.
P.s. Oma 159 on parhaillaan tod.näk. EGR-vaihdossa... nykii 1500-2500 rpm välillä kun yrittää ajaa tasaisilla kierroksilla. Hertziltä sitten alle Nissan Note väliaikaisesti.
Ja unohtuipa mainita vioista vielä alakerran öljypropun vuotaminen. Kierteet on menneet ja nyt vuoto on tukittu silikonilla. No, se ei kyllä ollut kallis homma, mutta öljynvaihdon yhteydessä lisää turhaa odottelua.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Eli seuraavalla kerralla vanhat öljyt kannattaa ottaa yläkautta imemällä pois, jos proppu tällä hetkellä pitää. Menee pian öljypohja hankintalistalle 
Aikoinaan mitä itse katselin bensa 159:n vikoja ja huoltokuluja vrs. vanha 156:n, niin päättelin että tukivarsiongelmissa on menty askel parempaan suuntaan. Jakoremmien kanssa ei ole ollut niin suuria murheita - jos vaihtaa ajallaan jne. Ilmihommia ei tullut eteen myöskään.
Toisaalta 156:ssa nuo kaikki on suhteellisen iisisti korjattavissa ja moni korjaus jopa itse tehtävissä.
Kaiken kaikkiaan tuo sinun listasi on perin tuttu. 200tkm:n kohdalla alkoi ainakin itselläni mennä osaa vaihtoon. Mm. syyläri, iskarit ja jouset sekä jotain alkuperäisiä tukivarsia. Kytkin olisi varmaankin ollut seuraavaksi vaihtolistalla.

Aikoinaan mitä itse katselin bensa 159:n vikoja ja huoltokuluja vrs. vanha 156:n, niin päättelin että tukivarsiongelmissa on menty askel parempaan suuntaan. Jakoremmien kanssa ei ole ollut niin suuria murheita - jos vaihtaa ajallaan jne. Ilmihommia ei tullut eteen myöskään.
Toisaalta 156:ssa nuo kaikki on suhteellisen iisisti korjattavissa ja moni korjaus jopa itse tehtävissä.
Kaiken kaikkiaan tuo sinun listasi on perin tuttu. 200tkm:n kohdalla alkoi ainakin itselläni mennä osaa vaihtoon. Mm. syyläri, iskarit ja jouset sekä jotain alkuperäisiä tukivarsia. Kytkin olisi varmaankin ollut seuraavaksi vaihtolistalla.
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
En ole kulukirjaa pitänyt omasta kun siinä on vielä Deltan takuuta jäljellä. Mieleen tulevia huoltokeikkoja näin nopeasti ovat: etulevyt vaihdettu (tämä lienee yksittäistapaus kun toiseen levyyn tuli ura), 2-3 parkkianturia mennyt pimeäksi, etujarrua on putsattu välillä kun tuppaa joskus jumittamaan (pitäisi tehdä enemmän kunnon jarrutuksia isojen levyjarrujen kanssa), EGR-venttiilin ja/tai hiukkassuodattimen tukkeutumisen vuoksi useampi huoltokäynti. Omasta pussista ei ole mennyt kuin akun vaihto kun hyytyi viime talvena kovien pakkasten jälkeen - sekin tokeni latauksella mutta päätin varmuudeksi uusia. Ja sitten tuo 156:sta tuttu pohjalevy näyttää olevan rimpula tässäkin eli kiinnikkeet ovat rikki.werba kirjoitti:Kuinkas kalliiksi 159:n ylläpitäminen on tullut? Haaveissa olisi parin vuoden päästä 159 ja kun niiden hinnatkin näyttävät laskevan kuin lehmänhäntä niin miksipä ei. Onkos samaa odotettavissa kuin 156:lla?
Kilsoja 159:ssä about 70t.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Bensaa menee vähän enmmän kun 156, isoimmat murheet taitaa bensakoneissa olla ketju joka saataa venyä ja bensoija ja dieseleitä vaivaava hammastanko, dieseleissä juuri tuo EGR.
Ehkä tyyppivika lista on lyhyempi, mutta osat pers tuntumalla karvan verran kalliimpia.
Katsoo nyt mihin lähtee 156 menemään osien puolesta, minun mielestä tuo vikalista on ihan siedettävä, joku voisi jopa sanoa lyhyt. mistä tahansa autosta joutuu 11 vuoden ikäisenä uusimaan iskareita tai syyläreitä, turha noista on mitään paniikkia ottaa, joka autolla ihan sama.
Minä väitän että nuo öljypohjan ja propun ongelmat ovat aiheutuneet peukalon väärästä sijainnista keskellä kämmentä
Ehkä tyyppivika lista on lyhyempi, mutta osat pers tuntumalla karvan verran kalliimpia.
Katsoo nyt mihin lähtee 156 menemään osien puolesta, minun mielestä tuo vikalista on ihan siedettävä, joku voisi jopa sanoa lyhyt. mistä tahansa autosta joutuu 11 vuoden ikäisenä uusimaan iskareita tai syyläreitä, turha noista on mitään paniikkia ottaa, joka autolla ihan sama.
Minä väitän että nuo öljypohjan ja propun ongelmat ovat aiheutuneet peukalon väärästä sijainnista keskellä kämmentä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
werba kirjoitti:Oma 156 1.8 TS vuosimallia 2002
V6 kirjoitti:Onhan tuo jo 11 vuotta vanha autokin
DaViega kirjoitti:mistä tahansa autosta joutuu 11 vuoden ikäisenä


Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.