Outo ilmiö 156 2,5 V6ssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Outo ilmiö 156 2,5 V6ssa

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

Moro, nyt otetaan vastaan asiantuntijoiden neuvoja eli

taas ihmetyttää juniorin 156 V6 1998 kinneri. Ajossa tuntuu kun kaasuläpässä olisi askelmoottori eli kelaa kierroksia nykäyksittäin. Läppä on puhdistettu, mutta siihen mustaan murtikkaan en ole tohtinut kajota. Olisiko siis mahdollista, että läppä kääntyy nykäyksittäin vai liekö sitten kaasupolkimessa vikaa ? Hyviä ehdotuksia kuunnellaan.

Sitten toinen kumma asia eli moottori lähtee nätisti käyntiin, mutta alkaa se jälkeen ravistamaan. Tämä tasoittuu 100 m ajon jälkeen. En tiedä onko yhteyttä, mutta nokeaa myös etu-V:n keskimmäistä eli 5. pyttyä. Ohivuodot on mitattu, ei eroa, 10 % tasainen ohivuoto kaikissa ja sekin alas eli öljytilaan. Siis venttiilit kaikki tiiviit, päästöt konttorilla tänään erinomaiset, ilmi vaihdettu, samoin puola, tulpat. lambda. Vikakoodeja ei ole. Ilmatötteröt eivät vuoda eikä pakosarjassa tai pakoputkessa ole vuotoja. Tämä omituisuus tuli talvella, silloin oli puolassa joku vika, kävi koko ajan viidellä, mutta se vika poistui tulppien ja 5.sylinterin puolan vaihdolla. Tuo ihme juttu jäi häiritsemään. Sitä ei ennen ollut joten tuskin lienee Alfan ominaisuus. Voisikohan ruiskusuutin jumittää tms ?.

kyseleepi taas Jussi

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Kokeile vaihtaa tuon ongelmallisen sylinterin ruiskusuutin päittäin jonkun toisen kanssa. Jos vika suuttimessa, ongelma siirtyy. Jos ei auta, seuraavaksi voisi kokeilla vaihtaa ko. sylinterin puolaa keskenään jonkun toisen kanssa.

peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Joo kokeiltu on

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

Terve ja kiitos neuvoista. Olen toki vaihtanut puolia keskenään löytääkseni viallisen ja nyt kaikkien ollessa ehjiä vika ei siis siirry. En ole vielä ehtinyt kokeilla ruiskusuuttimia ristiin josko vaikuttaisi.

Onkos tässä V6:ssa millaiset venttiilinvarren kumit ? Joissain Fordeissa ainakaan niiden falskaus toi samanlaisia ilmiöitä.

Kyseleepi edelleen Jussi

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Kyllä se nokeaminen vähän tulppaan/puolaan viittaisi, tai johtosarjaan??? Mulla on johtosarja ja ruiskusuuttimia purkuautosta jos haluat testailla? Nokka-akseli vikoja ei vissiin v6:ssa ole juuri ollut, voiskos semmoinen aiheuttaa tuon?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nuo pari ensimmäistä vikaa voisi olla rikkinäisen ilmamassamittarin aiheuttamia. Yhden sylinterin nokaminen ei.

peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Ilmamäärämittari on jo vaihdettu kahdesti

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

Moi, uskon, että ilmamäärämittari on ehjä. Keväällä vaihdoin ehjä käytetyn ja varmuudeksi kuukaisi sitten upo uuden, joten uskon, että se on kunnossa.

YT,

Jussi

peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Kokeiluja..

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

Moro,

juniorin 2,5 V6:n ihmettely jatkuu. Kiitos Tommille, sain kokeiluun uuden suuttimen 5. pyttyyn, mutta en ole ehtinyt laittaa paikalleen. Tommi armottomana Alfamiehenä epäili kokeillessaan, ettei kone ota kierroksia niin herkästi kuin kuuluisi. Juniori on valitellut samaa, mutta en paljoa ole korvaani kallistanut, ainahan ne nuoret...ja kyllä sitä kulkua minusta on ollut vanhaan Transportteriin verrattuna, mutta tarkasti ajatelleen auto saattoi olla ennen vikoja herkempi menemään.

No saattaapi se olla, että alakierroksilla on myös heikko vääntö.

Eilen nykäisin ILMin johdon irti ja lähdin käymään kaupassa. Mitään suurta eroa en ajossa havainnut. Olisiko pitänyt koneen muuttua ? Toki varoitusvalo syttyi, mutta se oli odotettua.

Pitäisikö tuosta Ilmin johdon vähäisestä vaikutuksesta päätellä jotain ? Kun Ilmi on laitteena ehjä, niin onko ECU risa tai johtosarjassa vikaa ? mitään vikakoodeja ei ole.

ECU ja kaasuläppä resetoitiin pari viikkoa sitten. Sen jälkeen minusta kone toimi oikein hyvin ja tasaisesti, mutta juniori sanoi rötäämisen jatkuneen taas seuraavana aamuna.

Ihmettely jatkuu ja ehdotuksia seuraaviksi toimenpiteiksi kuunnellaan herkällä korvalla. Seuraavaksi tarkistetaan hihna ja nokkien ajoitukset.

Yt,

Jussi

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmamäärämittari on jo vaihdettu kahdesti

Viesti Kirjoittaja silverine »

peljoppi kirjoitti:Moi, uskon, että ilmamäärämittari on ehjä. Keväällä vaihdoin ehjä käytetyn ja varmuudeksi kuukaisi sitten upo uuden, joten uskon, että se on kunnossa.
Onko se uusi ILMI Bosch? Vaihdoitko pelkän anturin vai koko boxin?
Missä kunnossa on ilmansuodatinkotelon kansi, kiinnikkeet rikki?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Bosch on...

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

Jeps, Bosch on ja upo uusi.

Vaihdoin pelkän anturin, kuoret on entisestä. Suodatinkotelo ja kansi ovat ehjä, yhdestä kiinnitysmutterista tosin jengat sököt, joten on kolmella ruuvilla tiukassa. Suodatin on kuivapanos ja puoli vuotta vanha. Haitari on teipattu vulkanisoituvalla teipilä ja päälle 2 kerrosta tavallista sähköteippiä. En ole löytänyt siitäkään vuotoja.

Eihän tuo juniorin ajeluita paljoa hidasta, tankin on aina saanut tyhjennettyä, mutta meikäläistä nyppii aina nykivät tai rötäävät autot, vaikka hyvin havoin Alfaa lainailen.

Kuntoon siis on saatava tai siirryttävä helpommin diagnostisoitaviin kinnereihin. Olen kyllä viettänyt netissä kv-palstoilla paljon tunteja lueskellen mahdollisia vihjeitä, mutta diagnosttiikkakeinot ja vihjeet on aika harvassa sielläkin...

Tiettääkö kukaan pystyvätkö kaivamaan esim BoschCentereissä enemmän tietoa Ecun sisältä/antureista kuin itse löydän läppärillä ja FiaeEcuScanilla, josta minulla on ns full version.

Jussi

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

voisiko ongelma kuitenkin johtua kaasuläppäkotelosta, sillehän (läpälle) kai pystyy tekemään jonkun säädön/nollauksen virallisella examiner laitteella. Se on kyllä aika herkkä kapistus ja aiheuttaa helposti ns räkimistä. Ilmi ongelmat taitaa olla yleensä puutumista, ei kierroksia.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Läppäkotelo

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

Moi.

Otin pari viikkoa sitten läppäkoneiston irti ja puhdistin perusteellisesti. Avasin myös sen mustan laatikon, puhdistin sieltä läppäkoneiston liukuharjat ja kontaktiliukupinnat sekä voitelin ratasakselin sekä rattaat kuumankestävällä silikonirasvalla.

Ei sekään mitään muuttanut, mutta aika varma on ettei lika ole enää syynä. Voi toki siellä olla joku mekaaninen tai sähköinen vika.

YT,

Jussi

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Vaihdoin tulpat ja putsasin kaasuläpän. Seurauksena kierrokset jäivät tyhjäkäynnillä ylös, n. 1000-1200 rpm.
Resetoin ecu ja läpän. Auto hieman piristyi yläkierroksilla.
Tyhjäkäynti silti ylhäällä jos lähtee heti ajamaan.
Jos odottaa, että se tippuu siihen 600 rpm:ään, niin myös tuntuu pysyvän siinä ajon aikanakin.
Mistä moinen voisi johtua? läppäkoneiston pudistus, uusi resetointi vai jotain muuta?

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

se on juuri tuollainen .. sitä läppää ei kannata huvikseen ronkkia, kun uudestaan putsaat (liikuttelet läppää) voi käynti taas muuttua... tai sitten kattelet viikon tms jos se käynti asettuu.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

Niin, meillähän ei tuo läppäkoneiston puhdistaminen vaikuttanut mielestäni mitenkään, ei hyvässä eikä pahassa. ECU ja läppäohjaus on nyt resetoitu kahdesti. Tuntuisi aina olevan hetken parempi, mutta se ero on niin pieni nykiikö vai ei.

Läppärillä näkee kyllä läpän aukeamisasteet ja ihme kyllä eLearnissa on joitakin perusarvoja annettu. Täytyy tsekata nekin.

Tuli vielä mieleen sellainen mahdollisuus, että jos vaikka bensapumppu vetelee viimeisiään eikä jaksa pitää riittävää peruspainetta ? Onkos tällaisesta kukaan kuullut v6:ssa ?. Taidan käydä ostamassa läpivirtausmittarin, ei ne monta kymppiä maksa ja katsoa, että tuottaako pumppu sen about 55 psi.

Että silleen, ei niitä helpoimpia caseja tämäkään kinneri.

Jussi

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

V6 kirjoitti:se on juuri tuollainen .. sitä läppää ei kannata huvikseen ronkkia, kun uudestaan putsaat (liikuttelet läppää) voi käynti taas muuttua... tai sitten kattelet viikon tms jos se käynti asettuu.
Joo, katsellaan.
Oli röhnää reunoilla, niin putsasin. Sen jälkeen näkyikin päivänvalo läpi.
Periaatteessa odotettu tulos, resetoinnilla taas ei tyhjäkäynnin suhteen.

^Onneksi ei ole nykimisongelmia (kop kop)

Edit: kummallekohan V6 vastasi :?

Vastaa Viestiin