Onko ruoste 156:ssa ongelma?
Valvoja: Moderators
- cri
- Viestit: 91
- Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
- Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04
Onko ruoste 156:ssa ongelma?
On tullut ajateltua 156:n hankkimista ja sitä silmällä pitäen olen yrittänyt tutkailla tietoa ns. tyyppivioista. Yllättäen olen antanut itseni ymmärtää, että ruoste olisi edelleen Alfoissa ongelma. Onko näin? Tuo on aika ihmeellistä, koska kokemuksenikin mukaan ranskalaisetkin tuntuvat päässeen lähes kokonaan eroon ruosteongelmista jo kauan sitten, ja olin siinä uskossa, että myös Alfat olisi tähän mennessä jo opittu suojaamaan ja sinkitsemään. Nuo useissa topiceissa mainitut pohjan ja kynnysten vauriot 156:ssa kertovat toista, eli mikä on totuus? Joutuuko esim. 6-7 vuotta vanhan auton pohjasta tosissaan etsimään ruostereikiä?
enpä usko että ihan noin uudet on vielä mätiä eli 2004-05 mallit, alkupään eli jostain 97-02 varmaan voi olla jos ei ole suojattu. Mutta jos on ostamassa kannattaa se pohja varmaan katella kuitenkin. Suurin ongelma on pohja ei kynnykset, jos on vähänkin kateltu kivisuihkun kattamat alueet kuntoon ajoissa.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Ei ole. ainakaan sen enempää kuin muutkaan autot.
Ainoa "paha" ruostevaurio johon olen törmännyt oli ekassa omistamassani 156 vm 98, jossa vessapaperin paksuisesta pellistä tehdyt etupuskurin kannakkeet olivat käytännössä kadonneet kokonaan ... tämä siis vuonna 2006.
Ainoa "paha" ruostevaurio johon olen törmännyt oli ekassa omistamassani 156 vm 98, jossa vessapaperin paksuisesta pellistä tehdyt etupuskurin kannakkeet olivat käytännössä kadonneet kokonaan ... tämä siis vuonna 2006.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Kyllä täälläkin tuo '99 156 on vähän ruosteessa pohjan puolelta. Katsastuksessa ei tullut nyt sanomista, mutta 2010 piti oikean puolen koko helmakotelo uusia ruosteen takia. Muuten on vaan alkavaa kytevää "peruspaikoissa", tässä tapauksessa ihan siis helmojen etureuna, johon kiveniskemät renkaista iskee kovasti.
Pohjassa oli pari pienen pientä länttiä, mutta inssi ei niistä mitään virkkonut - yleisesti näyttää kyllä suht siistiltä. Mutta tarkka toki saa olla
Nuo kuvat on muuten aika pelottavia jo, huh :o
Pohjassa oli pari pienen pientä länttiä, mutta inssi ei niistä mitään virkkonut - yleisesti näyttää kyllä suht siistiltä. Mutta tarkka toki saa olla

Omani vm.99 suojasin liikkeessä v.2006 ja tarkastus 2008 ja ei ainakaan vielä ole mitään ruostetta, mitä nyt helmasaumoissa pientä alkua aina keväisin. Helmoihin ja pohjaan olen vuosittain koteloainetta vielä lisäksi sumuttanut että ei myöskään tulisi.
Paljon on omistajastakin kiinni, roiskeläpät eteen, suojaus liikkeessä ja omaa suojausta jatkossa.
Nuo puskurin kannakkeet tosin oli mullakin jo v.2006 puhkiruostuneet alaosasta.
Paljon on omistajastakin kiinni, roiskeläpät eteen, suojaus liikkeessä ja omaa suojausta jatkossa.
Nuo puskurin kannakkeet tosin oli mullakin jo v.2006 puhkiruostuneet alaosasta.
Kun pelkkä teho ei riitä!
- cri
- Viestit: 91
- Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
- Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04
Ohhoh! Tuntui aikoinaan, että -74 GTJ hävisi ihan silmissä ruosteena ilmaan, mutta nuo kuvat ja jutut on kyllä jotain melkein vielä pahempaa. Jostain kummasta olin kehittänyt mielikuvan, että Alfallakin olisi jo jotain opittu. Ainakin pari suvussa olevaa 2000-luvun Fiatia ovat minusta tuossa suhteessa aika lailla ok.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
...
...

Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Perustumatta mihinkään faktaan, niin pienen otannan perusteella lähipiiristä 166 on ilmeisen huono ruostumaan. Toki, taitavat kaikki yksilöt olla jälkituonteja, joten "suomiauton" ruostumisesta paha sanoa.
Tästä "ruostumattomuudesta" johtuen 166 on itsellä huomattavasti korkeammalla mahd. hankintalistalla vs. 156.
Tästä "ruostumattomuudesta" johtuen 166 on itsellä huomattavasti korkeammalla mahd. hankintalistalla vs. 156.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Joo, sen verran on tullut könyttyä tuolla auton alla että kori on tosiaan 1999vm 166:sessa jolla jo yli 240tkm ajettu suht hyvä, ei mitään läpi ruosteita ole. Mutta. Koriin liitetyt kiinnikkeet jne. sitten ruostuu ihan vapaasti. Muutamia paikkoja missä korissa ruostetta löytyi oli takapäässsä pakoputken seutuvilla saumoissa, mutta ei vielä puhkivaiheesssa - enemmän semmosta alkavaa rusotusta vaan. Pakoputken takapönttö oli originaali ja sen joutu vaihtamaan ruosteen takia - aika hyvin kuitenkin kun yli 10v kestäny - vaihdoin keskipöntönkin samalla, ihan turhaan...Alfissimo kirjoitti:Perustumatta mihinkään faktaan, niin pienen otannan perusteella lähipiiristä 166 on ilmeisen huono ruostumaan. Toki, taitavat kaikki yksilöt olla jälkituonteja, joten "suomiauton" ruostumisesta paha sanoa.
Tästä "ruostumattomuudesta" johtuen 166 on itsellä huomattavasti korkeammalla mahd. hankintalistalla vs. 156.
Takapuskurin sisäpuolella on jonkin sortin kiinnike rautoja tms. - ne on ihan ruosteessa ja keulassa pohjan alla peltejä jotka ihan ruosteessa. Nämä ei tosin katsastusmiestä haittaa eikä käy muutenkaan silmään.
Ja onhan 166 sentään paljo komiampi auto mitä 156 - sitä paitsi 156:sia on ihan liikaa

-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Kannattaako tarkistaa nuo pienen pienet läntit tarkemmin. Sellaiset ne meidänkin 156ssa oli kunnes poistin massan. Sen jälkeen sieltä löytyikin pari pienen pientä ehjää kohtaa.Aquatica kirjoitti:Kyllä täälläkin tuo '99 156 on vähän ruosteessa pohjan puolelta. Katsastuksessa ei tullut nyt sanomista, mutta 2010 piti oikean puolen koko helmakotelo uusia ruosteen takia. Muuten on vaan alkavaa kytevää "peruspaikoissa", tässä tapauksessa ihan siis helmojen etureuna, johon kiveniskemät renkaista iskee kovasti.
Pohjassa oli pari pienen pientä länttiä, mutta inssi ei niistä mitään virkkonut - yleisesti näyttää kyllä suht siistiltä. Mutta tarkka toki saa ollaNuo kuvat on muuten aika pelottavia jo, huh :o
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
- Xehpuk
- Viestit: 697
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Ihminenkin on ihan terve, ennenkuin menee lääkärintarkastukseenAlfred Romero kirjoitti:Kannattaako tarkistaa nuo pienen pienet läntit tarkemmin. Sellaiset ne meidänkin 156ssa oli kunnes poistin massan. Sen jälkeen sieltä löytyikin pari pienen pientä ehjää kohtaa.Aquatica kirjoitti:Kyllä täälläkin tuo '99 156 on vähän ruosteessa pohjan puolelta. Katsastuksessa ei tullut nyt sanomista, mutta 2010 piti oikean puolen koko helmakotelo uusia ruosteen takia. Muuten on vaan alkavaa kytevää "peruspaikoissa", tässä tapauksessa ihan siis helmojen etureuna, johon kiveniskemät renkaista iskee kovasti.
Pohjassa oli pari pienen pientä länttiä, mutta inssi ei niistä mitään virkkonut - yleisesti näyttää kyllä suht siistiltä. Mutta tarkka toki saa ollaNuo kuvat on muuten aika pelottavia jo, huh :o

- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Itsellä on vm-99 166 suomiauto eikä pohjaa ole tarvinnut hitsata, mutta toisen puolen tunkinpaikka on laitettu taakse uusiksi. Ne on sielä helmamuovien alla savessa ja moskassa muhimassa.
Suosittelenkin kaikille 166:n omistajille helmojen irroittamista ja putsaamista.
Takavaimennin oli mädäntynyt putken sisäänmenon juuresta sen verran, etten viitsinyt edes yrittää hitsata, eli paljon
Suosittelenkin kaikille 166:n omistajille helmojen irroittamista ja putsaamista.
Takavaimennin oli mädäntynyt putken sisäänmenon juuresta sen verran, etten viitsinyt edes yrittää hitsata, eli paljon

Hieman OT, mutta tuo tuntuisi kyllä pitävän paikkansa. Omassa 16-vuotiaassa 155:ssa ei ole hitsausta tarvittu vielä kertaakaan, pohjassa on jotain pientä ruostetta käytännössä vain jonkinlaisen tällin saaneissa kohdissa.VMTD kirjoitti:Kyllä ainakin alkupään 156:t taitaa olla pahempia ruostumaan kuin edeltäjänsä 155:n.
Ei ainakaan oma vm. -01 Saksasta vuonna 2009 tuotu farkku ollut sen kummempi kuin täkäläisetkään: http://sautio.kuvat.fi/kuvat/Alfa/cri kirjoitti:Onko käsitystä siitä, ovatko tuontiyksilöt keskimäärin suomalaisia paremmassa kunnossa? Entä onko suojausta parannettu jostain vuosimallista lähtien? Joku tuossa mainitsi, että -02 eteenpäin kestävyys olisi parempi, mutta onko tämä ihan dokumentoitua tietoa?
Ostettaessa pohja näytti neitseelliseltä ja massapinta oli ehjä, tosin pari pientä pintaruosteenalkua oli näkyvissä, ja niitä kun lähti puhdistamaan niin muutaman kuukauden viikonloput tuota sai toissatalvena rakennella

On aika kypsää hommaa tuon lattian hitsaus ja askartelu, kestävänmallisia teräspunoslaikkoja taisi kulua jotain 7kpl ja raspi-roopen nauhoja ja Dremelin hiomapäitä julma määrä, kun koetin poistaa kaiken mahdollisen ruosteen.
Valmiista lopputuloksesta ei tullutkaan otettua kuvia, noissa kuvissa on vielä hiukan roisin näköistä jälkeä kun saumoja ei ole hiottu, jne.
Ite laitoin useamman kerroksen sinkkimaalia, sitten korikittiä, sitten lisää sinkkimaalia, ja sisäpohjaan, ja kaikkialle muuallekin Dinitrolin ML:ää niin että paikat uivat siinä ihan kunnolla, ja siten sitä sitomaan Dinitrolin CAR:ia, ettei kaikki kotelosuoja imeytyisi lattiamattoihin.
Bitumia tuli laitettua enemmän ja leveämmälle kuin mitä tehtaalla olivat laittaneet
Tuo vedenpoistosysteemi on tehty aika toimimattomaksi, vedenpoistoaukoista lähinnä tuntuisi pääsevän vesi pohjalevyn päälle ja koteloihin, itse laitoin normaalit vedenpoistotulpat kaikkiin koteloihin ja noiden pohjalevyn urien takapäihin, nitä on tullut availtua, eikä sinne ole mitään vettä enää tullut, olen laittanut lisää kotelosuojaa pari kertaa vuodessa. Toistaiseksi ei ole mistään enää ruostunut, ja pohja tulikin ruostesuojattua niin hyvin kuin osasin, näyttäisi aika toimivalta tuo Dinitrolin ML + CAR -yhdistelmä.
Poikittaiskoteloiden(kin) aukot on sellaiset että kaikki rapa ja kosteus haluaa mennä niihin sisälle, eikä pääse niistä pois, hitsasin ne umpeen, ja niissä on tulpat myöskin, ja ne on kyllästetty moneen kertaan ML:llä.
Nuo etupään pitkittäis"palkit" ("sukset") meni myöskin uusiksi, ne kannattaa myöskin tsekata siinä samalla kun pohjaa korjailee, lähtevät nätisti irti pistehitsiporalla.
Tuli samalla hitsattua kaikki näkemäni alustan saumat ihan täyssaumalla tehtaan pistesaumojen sijaan, siis ihan huvin vuoksi (myös täysin ruosteettomatkin saumat), aivan kuin korirakenteesta olisi tullut jäykemmän oloinen tuon operaation myötä (tai sitten ero on psykologista laatua)

Jotain tuon alustarakenteen suunnittelussa on mennyt pieleen, rakenne on ihan tukeva ja järkevä, mutta vedenpoistoon ei ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota.
Nuo etuloksuojien pystytukitolpat tuli rakennettua alapäistään uusiksi, ja flektikotelo, ja miljuuna muuta osaa oli elektrolyysikäsittelyssä.
Viimeksi muokannut Sautio, 02 Elo 2011, 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
HUI!Sautio kirjoitti:Ei ainakaan oma -01 Saksasta tuotu farkku ollut sen kummempi kuin täkäläisetkään: http://sautio.kuvat.fi/kuvat/Alfa/
Ei pitäisi ollenkaan katsella tuommoisia kuvia, kun ihtellä on -01 teutonituonti eikä mitään käryä, mitä aiemmat omistajat ovat sille tehneet. Tai no, tekniikasta on vähän hajua + se mitä on ite teettänyt.
Itselläni oli alunperin tarkoitus hakea 156 Italiasta, muttei silloin sattunut löytymään sopivaa yksilöä, koska suurin osa dieselkoneisista oli niitä nelimukisia roplottimia.h_lauri kirjoitti: HUI!
Ei pitäisi ollenkaan katsella tuommoisia kuvia, kun ihtellä on -01 teutonituonti eikä mitään käryä, mitä aiemmat omistajat ovat sille tehneet. Tai no, tekniikasta on vähän hajua + se mitä on ite teettänyt.
Seuraavan auton haen kyllä sieltä, toistaiseksi en ole onnistunut löytämään Italiasta vielä yhtään mätävikaista autoa (no -75 911 porsaassa oli tarve laittaa yksi hitsauspaikka sisälokasuojaan, tunnin homma).
Saksassa kun kylvävät sitä suolaa ihan huolella kun keli on yhtään huonompi, niin on vissiin aika tuurista kiinni sattuuko löytämään ehjän vai mädän yksilön.
Oma a ei tekisi mieli myydä pois kun nyt tietää sen olevan kunnossa, ja käyttövoimaverokin kait tippuu ensi vuonna liki 20%. Disukan kulkupuolelle vaan tarttis keksiä jotain. Sori OT.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- cri
- Viestit: 91
- Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
- Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04
Tämän keskustelunkin perusteella lienee syytä jättää 156:n hankkiminen sikseen (paitsi jos ei todellista helmeä vastaan satu). Harmi juttu sinänsä ja minulle tuo edelleen kuvioissa mukana oleva ruostumisherkkyys on kyllä aikamoinen yllätys. Jos Alfan hankkimisen ajatuksesta ei kuitenkaan vielä kokonaan luovu, niin onko jo havaintoja siitä, onko 159:n kanssa otettu opiksi ja parannettu rakenteita ja suojausta? Onko tehdas tiedottanut kiinnittäneensä asiaan huomiota?