159 vaihdelaatikko paskana (?)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
- Car(s): 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: tampere
159 vaihdelaatikko paskana (?)
moro,
kävin autokeskuksessa remppaamassa autoa ja samalla kysyin että mikä mättää kun viitos- ja kuutosvaihteella kuuluu kohinaa / kahisee tietyillä nopeuksilla. Tuo ääni alkoi kuulua jonkun aikaa siten, varsinkin kun vauhtia on n 80 km/h ja auto lämmennyt.
vastauksena oli että laakerit ääntelee, vaihdelaatikon laakerointi uusiksi. ennusteena 12 tuntiä töitä ja maksaa n 1700 - 2000 €.
meinasin tipahtaa perseelleni kun kuulin tuomion. Varsinkin kun siihen autoon tehtiin just nokkaketjuremontti joka kustansi 1100€.
ideoita tai vinkkejä? kestääkö loota miten pitkään ennenkuin menee atomeiksi? voisiko öljyt vaihtamalla auttaa asiaa? vai olla käyttämättä 5 ja 6 vaihteita?
VITUTTAA varsinkin kun autolla on ajettu vain 75 tkm. takuita ei luonnollisesti enää ole.
kävin autokeskuksessa remppaamassa autoa ja samalla kysyin että mikä mättää kun viitos- ja kuutosvaihteella kuuluu kohinaa / kahisee tietyillä nopeuksilla. Tuo ääni alkoi kuulua jonkun aikaa siten, varsinkin kun vauhtia on n 80 km/h ja auto lämmennyt.
vastauksena oli että laakerit ääntelee, vaihdelaatikon laakerointi uusiksi. ennusteena 12 tuntiä töitä ja maksaa n 1700 - 2000 €.
meinasin tipahtaa perseelleni kun kuulin tuomion. Varsinkin kun siihen autoon tehtiin just nokkaketjuremontti joka kustansi 1100€.
ideoita tai vinkkejä? kestääkö loota miten pitkään ennenkuin menee atomeiksi? voisiko öljyt vaihtamalla auttaa asiaa? vai olla käyttämättä 5 ja 6 vaihteita?
VITUTTAA varsinkin kun autolla on ajettu vain 75 tkm. takuita ei luonnollisesti enää ole.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
tjaa, eikös tuo olisi jo halvempi viedä rakkine nyrkkipajalle ja vaihdattaa "uusi" käytetty laatikko?
Minä kyllä melkein ajelisin kaikessa rauhassa ja kyttäilisin jostain sen laatikon ja etsiskelisin samalla edullisempaa korjaamoa...
Ensihätään tosin kannattaa vaihtaa varmaan ne öljyt jos siellä lootassa niitä enää paljoa on?!!?
Minä kyllä melkein ajelisin kaikessa rauhassa ja kyttäilisin jostain sen laatikon ja etsiskelisin samalla edullisempaa korjaamoa...
Ensihätään tosin kannattaa vaihtaa varmaan ne öljyt jos siellä lootassa niitä enää paljoa on?!!?
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
- Car(s): 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: tampere
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
http://www.hellsteno.se/Vaihdelaatikoita-Alfa-Romeo.php
Tuolta voisi kysellä. Irrotus ja asennus... öh... 8h?
Edit: Noi on tietysti korjattuja ja kusnnostettuja, joten vielä halvemmalla saa käytettyjä, suoraan autosta purettuja... jos sellaisia löytää
Tuolta voisi kysellä. Irrotus ja asennus... öh... 8h?
Edit: Noi on tietysti korjattuja ja kusnnostettuja, joten vielä halvemmalla saa käytettyjä, suoraan autosta purettuja... jos sellaisia löytää
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
- Car(s): 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: tampere
Onko vastaavaa tapausta sattunut kenellekkään / miten Deltaa saisi nohin (mahdollisiin) korjauksiin mukaan?alfista kirjoitti:Ei mikään ensimmäinen rohiseva 159!!! Joka ainoa tähän mennessä ajettu yksilö rohisee. Jos tuomio on laakerien vaihto, niin DELTA maksaa (taas)
Takuita ei ole, koska a) auto vuodelta 2006 (sopivasti) b) käynyt liikkeellä yhdessä välissä.
BTW, kiitoksia kommenteista. Koitan laittaa päivitystä miten asia etenee.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Olikos tuossa askissa samalla tavalla tuo öljynlisäys/tarkistus kuin TS:n askissa? Jos oli, niin helppo kattoa öljytaso. Ekana itse varmaankin tsekkaisin, onko siellä öljyä (jos ei tarkistettua), sitten vasta ihmettelisin muuta...
Nimimerkillä: Ihmeteltiin rutinaa, ajettiin, käytiin tarkistamassa ja 2.2litran öljytilavuudesta oli jäljellä 1,5desiä mömmöä. Nyt k.o laatikko on entinen ja joutu hommaamaan vaihtoaskin - sanomattakin selvää, että ihan ilmaista lystiä ei ollut kun kytkinremppa siihen päälle
Nimimerkillä: Ihmeteltiin rutinaa, ajettiin, käytiin tarkistamassa ja 2.2litran öljytilavuudesta oli jäljellä 1,5desiä mömmöä. Nyt k.o laatikko on entinen ja joutu hommaamaan vaihtoaskin - sanomattakin selvää, että ihan ilmaista lystiä ei ollut kun kytkinremppa siihen päälle
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Kannattaa kokeilla näitä tuotteita auttavat ongelmassa (eivät korjaa tietenkään mekaanista vauriota, jos sellainen on päässyt jo syntymään):
http://www.rvs-tec.com/Finnish/product. ... _treatment
http://www.roadmachine.fi/gearoil.html
http://www.rvs-tec.com/Finnish/product. ... _treatment
http://www.roadmachine.fi/gearoil.html
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Kannattaa mainita maahantuojalle tuotevastuusta. Jos ohjelman mukaiset huollot on tehty noilla kilsoilla olisi kohtuullista maksattaa asiakkaalla enintään puolet kustannuksista. Kannattaa olla yhteydessä kuluttajaviranomaiseen, jos asia ei etene. Ja maahatuojan puolelta kannattaa olla yhteydessä huoltopäällikköön tai johonkin korkeampaan viskaaliin..
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
- Car(s): 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: tampere
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Merkillistä, ettei vaihteistoöljyn vaihto näytä kuuluvan huoltoohjelmaan pelkkää tarkistus lukuunottamatta.
Itse pyrin vaihdattamaan öjyt ja nesteet kemikaalin valmistajan suositusten mukaisesti, joka manuaali askillakin on 60 000km.
Taksien olen kuullut vaihdattavan jopa joka moottoriöljyn vaihdon yhteydessä vaihteisto öljyt.
Öljyn vaihto on paljon edullisempi vaihtoehto, kuin korjauttaminen. Vaikka RVS -käsittelynkin väitetään korjaavan alkaneita kulumia. Minulla vasta moottorissa RVSää ja tuntuu tiukemmalta ja hiljaisemmalsta.
Itse pyrin vaihdattamaan öjyt ja nesteet kemikaalin valmistajan suositusten mukaisesti, joka manuaali askillakin on 60 000km.
Taksien olen kuullut vaihdattavan jopa joka moottoriöljyn vaihdon yhteydessä vaihteisto öljyt.
Öljyn vaihto on paljon edullisempi vaihtoehto, kuin korjauttaminen. Vaikka RVS -käsittelynkin väitetään korjaavan alkaneita kulumia. Minulla vasta moottorissa RVSää ja tuntuu tiukemmalta ja hiljaisemmalsta.
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
- Car(s): 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: tampere
Tuotevastuusta Delta:
"Auto takuu, auton uutena myyneen Delta Auton ja myös auton maahantuonneen Delta Motor Groupin takuut ja vastuut ovat kaikilta osin päättyneet, koska auto ei ole enää ensiomistajalla.
Tuotevastuukysymyksissä pyydämme kääntymään nykyisen virallisen Alfa Romeo-maahantuojan puoleen = Autofennica Oy. Heillä on yhteydet valmistajatehtaalle ja voivat reklamoida ongelmasta sinne. "
ja Aro:
Ei ole heidän maahantuoma, ei heiltä ostettu, ota yhteyttä Deltaan. Kun sitten kerroin että Delta oli kehottanut ottaa yhteyttä heille, tiivistettynä palaute oli että: "meillä ei ole rahoja/intressejä maksella tollasia"
Deadlock? noo, pitää koittaa ottaa yhteyttä vielä kuluttajaviranomaisiin, mutta ei ne yleensä mitään järkevää tälläsissä auta. Tämä sama rumba käytiin sen nokkaketjun yhteydessä ja tulos oli nolla.
"Auto takuu, auton uutena myyneen Delta Auton ja myös auton maahantuonneen Delta Motor Groupin takuut ja vastuut ovat kaikilta osin päättyneet, koska auto ei ole enää ensiomistajalla.
Tuotevastuukysymyksissä pyydämme kääntymään nykyisen virallisen Alfa Romeo-maahantuojan puoleen = Autofennica Oy. Heillä on yhteydet valmistajatehtaalle ja voivat reklamoida ongelmasta sinne. "
ja Aro:
Ei ole heidän maahantuoma, ei heiltä ostettu, ota yhteyttä Deltaan. Kun sitten kerroin että Delta oli kehottanut ottaa yhteyttä heille, tiivistettynä palaute oli että: "meillä ei ole rahoja/intressejä maksella tollasia"
Deadlock? noo, pitää koittaa ottaa yhteyttä vielä kuluttajaviranomaisiin, mutta ei ne yleensä mitään järkevää tälläsissä auta. Tämä sama rumba käytiin sen nokkaketjun yhteydessä ja tulos oli nolla.
Auton ylipitkä takuu sitoi kuluttajaa kohtuuttomasti
lähde: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/050208/
Delta auto markkinoi viime vuonna uusia autojaan lupaamalla ennätyspitkän 5 vuoden takuun. Takuulupaukseen sisältyi kuitenkin ehto huollattaa auto määrätyissä huoltamoissa. Kuluttajavirasto puuttui takuun sopimusehtoihin, sillä kuluttajansuojalain periaate on, että takuun tulee olla kuluttajalle vastikkeeton lisäetu. Kohtuuttomuuden lisäksi tällainen käytäntö toimisi vastoin avoimen kilpailun periaatteita. Kuluttajan on pystyttävä tekemään valintoja ilman sitoutumista pitkäksi aikaa tiettyihin palveluihin.
Kuluttajaviraston ja autoalan yhteistyössä laatimat mallitakuuehdot noudattavat EU:n linjauksia, joiden mukaan auton valmistaja ei voi rajoittaa myöntämäänsä takuuta määrittelemällä ennalta auton huoltopaikan sille tehtäviä määräaikaishuoltoja varten. Tämän nk. ryhmäpoikkeusasetuksen tavoitteena on ollut avata kilpailua niin, että entistä useampi korjaamo pääsee tekemään määräaikaishuoltoja ilman, että kuluttajalle myönnetty takuu tällaisen työn takia lakkaa.
Edellä mainittu asetus koskee nimenomaan autovalmistajia. Muita takuunmyöntäjiä, kuten autojen myyjäliikkeitä, arvioidaan kuluttajansuojalain perusteella. Yksi perusperiaatteista on se, että takuun tulee olla kuluttajalle vastikkeeton lisäetu.
Huoltosopimus reilumpi kuin sitova takuu
Vaatimus takuun vastikkeettomuudesta ei tarkoita täyttä maksuttomuutta, jos tuote on sellainen, jolle tällaiset aika ajoin toistuvat kustannukset ovat luonteenomaisia. Auton hankkivan kuluttajan tulee luonnollisesti varautua siihen, että riippumatta takuun voimassaolosta auton asianmukainen käyttö edellyttää asiantuntevaa huoltamista määräajoin. Merkittävää takuuehtojen kohtuullisuuden arvioinnissa kuitenkin on kuluttajan sitominen tietyn palveluntarjoajan palveluihin. Takuusta tehty sopimus ei voi rajoittaa kuluttajan oikeutta valita itselleen sopivaa ja kustannuksiltaan edullista huoltopaikkaa.
Markkinoilla on myös erilaisia huoltosopimuksia, joissa kuluttaja maksaa esimerkiksi tietyn kuukausierän, jota vastaan hän saa autolleen kaikki tarvittavat huollot. Nämä huoltosopimukset ovat selkeästi ja avoimesti kuluttajalle maksullisia, jonka takia niistä ei voi käyttää takuu-ilmaisua. Teoriassa samaan tulokseen kuitenkin päästäisiin myös takuuseen liitetyllä huoltopaikkavelvoitteella: kuluttaja maksaa tietylle toimijalle, joka huolehtii auton toimivuudesta. Markkinoinnin kannalta huoltosopimus on kuitenkin läpinäkyvämpi, sillä huoltosopimuksen tehnyt asiakas voi ennakoida hänelle tulevina vuosina kertyviä kustannuksia, kun taas takuun yhteydessä huoltopaikkavelvoitettu asiakas on sidottu tiettyyn toimijaan, muttei välttämättä tiedä mihin rahallisesti on sitoutunut.
Pitkä takuu markkinointikeinona
Delta-Auton myymissä uusissa autoissa oli voimassa normaali valmistajan (esim.) kahden vuoden takuu, jonka jälkeen pidennetty takuu jatkui, mikäli kuluttaja käytti autoaan Deltan osoittamissa huoltopaikoissa. Tätä pidennettyä takuuta käytettiin markkinointikeinona uusien autojen markkinoinnissa. Takuu on tunnetusti hyvä markkinointikeino. Kuitenkin tällaisessa tilanteessa, kuluttajan valinnan vapauden turvaamiseksi, kaikkien kaupan ehtojen tulisi olla helposti vertailtavia eli läpinäkyviä. Yrityksen lupaamassa takuussa kuluttajalla oli toki mahdollisuus aina ”irtisanoutua” sopimuksesta käyttämällä vapaasti valitsemaansa huoltamoa. Tämä mahdollisuus on kuitenkin aina jälkikäteinen, eikä korjaa sitä tosiasiaa, että kuluttajan ostopäätökseen tämä pitkä takuuaika aikanaan saattoi vaikuttaa merkittävästikin.
Maahantuojalla tai tietyn automerkin edustajalla on oikeus mainostaa ja suositella tiettyjä huoltopaikkoja asiantuntevina ja kuluttajan kannalta turvallisina määräaikaishuoltojen tekijöinä, mutta oikeutta tehdä näitä huoltoja ei takuuehdoilla voi rajoittaa vain näihin huoltamoihin. Delta-Auto muutti markkinointiaan siten, ettei käytä enää ”takuu”-termiä tilanteissa, joissa on kyse kuluttajalle tarjottavasta palvelusta. Nyt yritys markkinoi palvelua nimeltä huoltoturva. 2006/43/3974
lähde: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/050208/
Delta auto markkinoi viime vuonna uusia autojaan lupaamalla ennätyspitkän 5 vuoden takuun. Takuulupaukseen sisältyi kuitenkin ehto huollattaa auto määrätyissä huoltamoissa. Kuluttajavirasto puuttui takuun sopimusehtoihin, sillä kuluttajansuojalain periaate on, että takuun tulee olla kuluttajalle vastikkeeton lisäetu. Kohtuuttomuuden lisäksi tällainen käytäntö toimisi vastoin avoimen kilpailun periaatteita. Kuluttajan on pystyttävä tekemään valintoja ilman sitoutumista pitkäksi aikaa tiettyihin palveluihin.
Kuluttajaviraston ja autoalan yhteistyössä laatimat mallitakuuehdot noudattavat EU:n linjauksia, joiden mukaan auton valmistaja ei voi rajoittaa myöntämäänsä takuuta määrittelemällä ennalta auton huoltopaikan sille tehtäviä määräaikaishuoltoja varten. Tämän nk. ryhmäpoikkeusasetuksen tavoitteena on ollut avata kilpailua niin, että entistä useampi korjaamo pääsee tekemään määräaikaishuoltoja ilman, että kuluttajalle myönnetty takuu tällaisen työn takia lakkaa.
Edellä mainittu asetus koskee nimenomaan autovalmistajia. Muita takuunmyöntäjiä, kuten autojen myyjäliikkeitä, arvioidaan kuluttajansuojalain perusteella. Yksi perusperiaatteista on se, että takuun tulee olla kuluttajalle vastikkeeton lisäetu.
Huoltosopimus reilumpi kuin sitova takuu
Vaatimus takuun vastikkeettomuudesta ei tarkoita täyttä maksuttomuutta, jos tuote on sellainen, jolle tällaiset aika ajoin toistuvat kustannukset ovat luonteenomaisia. Auton hankkivan kuluttajan tulee luonnollisesti varautua siihen, että riippumatta takuun voimassaolosta auton asianmukainen käyttö edellyttää asiantuntevaa huoltamista määräajoin. Merkittävää takuuehtojen kohtuullisuuden arvioinnissa kuitenkin on kuluttajan sitominen tietyn palveluntarjoajan palveluihin. Takuusta tehty sopimus ei voi rajoittaa kuluttajan oikeutta valita itselleen sopivaa ja kustannuksiltaan edullista huoltopaikkaa.
Markkinoilla on myös erilaisia huoltosopimuksia, joissa kuluttaja maksaa esimerkiksi tietyn kuukausierän, jota vastaan hän saa autolleen kaikki tarvittavat huollot. Nämä huoltosopimukset ovat selkeästi ja avoimesti kuluttajalle maksullisia, jonka takia niistä ei voi käyttää takuu-ilmaisua. Teoriassa samaan tulokseen kuitenkin päästäisiin myös takuuseen liitetyllä huoltopaikkavelvoitteella: kuluttaja maksaa tietylle toimijalle, joka huolehtii auton toimivuudesta. Markkinoinnin kannalta huoltosopimus on kuitenkin läpinäkyvämpi, sillä huoltosopimuksen tehnyt asiakas voi ennakoida hänelle tulevina vuosina kertyviä kustannuksia, kun taas takuun yhteydessä huoltopaikkavelvoitettu asiakas on sidottu tiettyyn toimijaan, muttei välttämättä tiedä mihin rahallisesti on sitoutunut.
Pitkä takuu markkinointikeinona
Delta-Auton myymissä uusissa autoissa oli voimassa normaali valmistajan (esim.) kahden vuoden takuu, jonka jälkeen pidennetty takuu jatkui, mikäli kuluttaja käytti autoaan Deltan osoittamissa huoltopaikoissa. Tätä pidennettyä takuuta käytettiin markkinointikeinona uusien autojen markkinoinnissa. Takuu on tunnetusti hyvä markkinointikeino. Kuitenkin tällaisessa tilanteessa, kuluttajan valinnan vapauden turvaamiseksi, kaikkien kaupan ehtojen tulisi olla helposti vertailtavia eli läpinäkyviä. Yrityksen lupaamassa takuussa kuluttajalla oli toki mahdollisuus aina ”irtisanoutua” sopimuksesta käyttämällä vapaasti valitsemaansa huoltamoa. Tämä mahdollisuus on kuitenkin aina jälkikäteinen, eikä korjaa sitä tosiasiaa, että kuluttajan ostopäätökseen tämä pitkä takuuaika aikanaan saattoi vaikuttaa merkittävästikin.
Maahantuojalla tai tietyn automerkin edustajalla on oikeus mainostaa ja suositella tiettyjä huoltopaikkoja asiantuntevina ja kuluttajan kannalta turvallisina määräaikaishuoltojen tekijöinä, mutta oikeutta tehdä näitä huoltoja ei takuuehdoilla voi rajoittaa vain näihin huoltamoihin. Delta-Auto muutti markkinointiaan siten, ettei käytä enää ”takuu”-termiä tilanteissa, joissa on kyse kuluttajalle tarjottavasta palvelusta. Nyt yritys markkinoi palvelua nimeltä huoltoturva. 2006/43/3974
Tiivis takuuoppi
lähde: http://www.taloussanomat.fi/raha/2008/0 ... 822218/139
Kuluttajilla on usein hutera käsitys, siitä mitä he saavat takuun nimissä. Taloussanomat koosti Kuluttajaviraston ohjeesta tiivistelmän kuluttajan oikeuksista. Jutun lopussa on linkki, josta pääset katsomaan lisää ohjeita.
Myyjällä on näyttövelvollisuus
Takuuaikana laiteviat korjataan kyselemättä syytä. Jos myyjä epäilee, että vika johtuu kuluttajan virheestä, hänen velvollisuutena on näyttää se toteen. Muulloin näyttövelvollisuus virheestä on kuluttajalla.
Takuuaika ei päätä virhevastuuta
Jos takuun päättymisestä on lyhyehkö aika, myyjä ei voi kiertää virhevastuustaan vain "Kuule, takuu on nyt päättynyt" -perustelulla.
Omistajanvaihdos ei vie takuuta
Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei voi rajoittaa tavaran ensimmäiseen omistajaan.
Kestoikä
Kuluttajalla on oikeus odottaa laitteen kestävän normaalissa käytössä realistisen kestoikänsä ajan.
Kuljetuksesta ei laskuteta
Kuljetuskuluista takuuhuoltoon ei voida laskuttaa. Korjauksen pitää olla maksutonta.
Kohtuullinen korjausaika
Kohtuullinen takuukorjausaika on noin kaksi viikkoa. Jos korjausaika venyy kohtuuttomasti, kuluttajalla on viimeistään kahden viikon jälkeen oikeus vaatia sijaislaitetta käyttöönsä.
lähde: http://www.taloussanomat.fi/raha/2008/0 ... 822218/139
Kuluttajilla on usein hutera käsitys, siitä mitä he saavat takuun nimissä. Taloussanomat koosti Kuluttajaviraston ohjeesta tiivistelmän kuluttajan oikeuksista. Jutun lopussa on linkki, josta pääset katsomaan lisää ohjeita.
Myyjällä on näyttövelvollisuus
Takuuaikana laiteviat korjataan kyselemättä syytä. Jos myyjä epäilee, että vika johtuu kuluttajan virheestä, hänen velvollisuutena on näyttää se toteen. Muulloin näyttövelvollisuus virheestä on kuluttajalla.
Takuuaika ei päätä virhevastuuta
Jos takuun päättymisestä on lyhyehkö aika, myyjä ei voi kiertää virhevastuustaan vain "Kuule, takuu on nyt päättynyt" -perustelulla.
Omistajanvaihdos ei vie takuuta
Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei voi rajoittaa tavaran ensimmäiseen omistajaan.
Kestoikä
Kuluttajalla on oikeus odottaa laitteen kestävän normaalissa käytössä realistisen kestoikänsä ajan.
Kuljetuksesta ei laskuteta
Kuljetuskuluista takuuhuoltoon ei voida laskuttaa. Korjauksen pitää olla maksutonta.
Kohtuullinen korjausaika
Kohtuullinen takuukorjausaika on noin kaksi viikkoa. Jos korjausaika venyy kohtuuttomasti, kuluttajalla on viimeistään kahden viikon jälkeen oikeus vaatia sijaislaitetta käyttöönsä.
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
- Car(s): 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: tampere
soittelin kuluttajaneuvojalle ja ne linjasi asian näin:
ostettu yksityishenkilöltä, joten jos haluaa jostain korvauksia niin niitä pitäisi perätä sieltä.
Miten h3lvetissä se että se menee moiden käsien kautta vaikuttaa siihen että valmistaja ei ole vastuussa? ei mitään järkeä.
Nyt jos jollain on jotain hyviä ideoita mitä tehdä ton asian suhteen niin otetaan vastaan. Saa vääntää rautalangasta.
+:
"Uudistettu vaihtovaihdelaatikko maksaa € 2.715 euro, edestakainen rahti € 250 euro. Uudistettu vaihtovaihdelaatikko on täyskorjattu vaihdelaatikko, jonka saat ostaa meiltä kun annat vaihdossa vanhan vaihdelaatikkosi. Takuu 12 kuukautta tai korkeintaan 40.000km."
ostettu yksityishenkilöltä, joten jos haluaa jostain korvauksia niin niitä pitäisi perätä sieltä.
Miten h3lvetissä se että se menee moiden käsien kautta vaikuttaa siihen että valmistaja ei ole vastuussa? ei mitään järkeä.
Nyt jos jollain on jotain hyviä ideoita mitä tehdä ton asian suhteen niin otetaan vastaan. Saa vääntää rautalangasta.
+:
"Uudistettu vaihtovaihdelaatikko maksaa € 2.715 euro, edestakainen rahti € 250 euro. Uudistettu vaihtovaihdelaatikko on täyskorjattu vaihdelaatikko, jonka saat ostaa meiltä kun annat vaihdossa vanhan vaihdelaatikkosi. Takuu 12 kuukautta tai korkeintaan 40.000km."
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Heitä kuluttajaneuvontaan takaisin tuo heidän omasta ohjeistuksesta tehty tiivistelmä.
Eritoten nämä:
"
Takuuaika ei päätä virhevastuuta
Jos takuun päättymisestä on lyhyehkö aika, myyjä ei voi kiertää virhevastuustaan vain "Kuule, takuu on nyt päättynyt" -perustelulla.
Omistajanvaihdos ei vie takuuta
Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei voi rajoittaa tavaran ensimmäiseen omistajaan.
Kestoikä
Kuluttajalla on oikeus odottaa laitteen kestävän normaalissa käytössä realistisen kestoikänsä ajan.
"
Ei kai ne voi useampaa totuutta samalla suulla puhua. Ehkä se virkailija on ymmärtänyt väärin että olisit myyjältä takuuta vailla, tjsp.
Yhteystietojen vaihto alfistan kanssa saattaa myös olla hyödyllistä jos kerran hän on vääntänyt samoista asioista ja se on kuluttajan eduksi ratkennut. Tästä väännöstä varmaankin on merkinnät heidän systeemeissä.
Eritoten nämä:
"
Takuuaika ei päätä virhevastuuta
Jos takuun päättymisestä on lyhyehkö aika, myyjä ei voi kiertää virhevastuustaan vain "Kuule, takuu on nyt päättynyt" -perustelulla.
Omistajanvaihdos ei vie takuuta
Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei voi rajoittaa tavaran ensimmäiseen omistajaan.
Kestoikä
Kuluttajalla on oikeus odottaa laitteen kestävän normaalissa käytössä realistisen kestoikänsä ajan.
"
Ei kai ne voi useampaa totuutta samalla suulla puhua. Ehkä se virkailija on ymmärtänyt väärin että olisit myyjältä takuuta vailla, tjsp.
Yhteystietojen vaihto alfistan kanssa saattaa myös olla hyödyllistä jos kerran hän on vääntänyt samoista asioista ja se on kuluttajan eduksi ratkennut. Tästä väännöstä varmaankin on merkinnät heidän systeemeissä.
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
- Car(s): 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: tampere
dodii, tämmöset terveiset tuli kuluttajaoikeusneuvojalta:
"Lähtökohta on, että kun tavaralle myönnetään takuu, siirtyy takuu omistajanvaihdoksessa uudelle omistajalle. Takuun antaminen on vapaaehtoista ja takuun antaja määrittelee itse mitä takuun piiriin sisältyy. Autojen takuiden / takuuehdoissa mainitaan usein auton takuun raukeavan, mikäli auton omistus siirtyy ensiomistajalta autoliikkeelle. Jos taas auton omistus siirtyy ensiomistajalta toiselle yksityiselle henkilölle, ei takuu pääty omistajanvaihdokseen.
Maininta Taloussanomisen sivuilla siitä, että myyjän virhevastuu ei pääty takuun päättymiseen, pitää paikkansa. Kyseessä oleva artikkeli on kuitenkin kirjoitettu kuluttajansuojalain säännösten perusteella. Sinun tapauksessasi myyjän ja ostajan väliseen sopimukseen sovelletaan kauppalakia. Kuluttajansuojalain ja kauppalain virhesäännökset ovat melko samanlaisia mutta kauppalaissa ostajan suoja ei virhetilanteessa ole yhtä vahva kuin kuluttajansuojalaissa.
Alfa Romeon maahantuojan nettisivuilla mainitaan, että Alfa Romeoiden perustakuu on " Myyjä myöntää autolle valmistusvirheiden varalta takuun, joka on voimassa 24 kuukautta takuutodistukseen merkitystä luovutuspäivämäärästä ilman kilometrirajoitusta. Tämän lisäksi auton myyjä antaa autolle 36 kk:n tai 100 000 km:n lisätakuun (ensin saavutettu raja katkaisee takuun)" Jos maahantuojan / myyjän antama takuu on yhä voimassa voit vedota siihen ja vaatia takuun mukaista korjausta. Koska kuitenkin vaikuttaa siltä, että maahantuojan antama takuu on päättynyt, voit ainoastaan vedota myyjän kauppalain mukaiseen virhevastuuseen. Eli sinun pitäisi reklamoida myyjää ja vaatia häneltä hinnanalennusta joka vastaisi virhettä. Kuluttajaneuvonta ei kahden yksityisen väliseen kauppaan voi ottaa kantaa."
En ny taida kuitenkaan käydä edellistä omistajaa tästä rankasemaan. Ei tunnu reilulta sekään. ja lakimiesten kanssa puljaaminen hyödyttää vaan niitä.
"Lähtökohta on, että kun tavaralle myönnetään takuu, siirtyy takuu omistajanvaihdoksessa uudelle omistajalle. Takuun antaminen on vapaaehtoista ja takuun antaja määrittelee itse mitä takuun piiriin sisältyy. Autojen takuiden / takuuehdoissa mainitaan usein auton takuun raukeavan, mikäli auton omistus siirtyy ensiomistajalta autoliikkeelle. Jos taas auton omistus siirtyy ensiomistajalta toiselle yksityiselle henkilölle, ei takuu pääty omistajanvaihdokseen.
Maininta Taloussanomisen sivuilla siitä, että myyjän virhevastuu ei pääty takuun päättymiseen, pitää paikkansa. Kyseessä oleva artikkeli on kuitenkin kirjoitettu kuluttajansuojalain säännösten perusteella. Sinun tapauksessasi myyjän ja ostajan väliseen sopimukseen sovelletaan kauppalakia. Kuluttajansuojalain ja kauppalain virhesäännökset ovat melko samanlaisia mutta kauppalaissa ostajan suoja ei virhetilanteessa ole yhtä vahva kuin kuluttajansuojalaissa.
Alfa Romeon maahantuojan nettisivuilla mainitaan, että Alfa Romeoiden perustakuu on " Myyjä myöntää autolle valmistusvirheiden varalta takuun, joka on voimassa 24 kuukautta takuutodistukseen merkitystä luovutuspäivämäärästä ilman kilometrirajoitusta. Tämän lisäksi auton myyjä antaa autolle 36 kk:n tai 100 000 km:n lisätakuun (ensin saavutettu raja katkaisee takuun)" Jos maahantuojan / myyjän antama takuu on yhä voimassa voit vedota siihen ja vaatia takuun mukaista korjausta. Koska kuitenkin vaikuttaa siltä, että maahantuojan antama takuu on päättynyt, voit ainoastaan vedota myyjän kauppalain mukaiseen virhevastuuseen. Eli sinun pitäisi reklamoida myyjää ja vaatia häneltä hinnanalennusta joka vastaisi virhettä. Kuluttajaneuvonta ei kahden yksityisen väliseen kauppaan voi ottaa kantaa."
En ny taida kuitenkaan käydä edellistä omistajaa tästä rankasemaan. Ei tunnu reilulta sekään. ja lakimiesten kanssa puljaaminen hyödyttää vaan niitä.
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
- Car(s): 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: tampere
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
nyt kun on tuoreet öljyt, voisi kokeilla tuota RVS:ää tai sivulta Xado.fi saatavaa vaihteiston elvyttäjää (löytyy oma möhnä käsivaihteistolle), mulla ei toi sivu aukea, mutta viimeeksi kun edelliseen tilasin moottorin käsittelyn, niin tuli reiluun hintaan ja nopeahkosti. Jos antaa edes puolet siitä, mitä lupaa, niin sehän on jo älytön suoritus
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
- Car(s): 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: tampere
- Auristo
- Viestit: 385
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Minullakin kuuluu hyväpintaisella tiellä pientä kahinaa jos ajaa 50-60km/h vitosella tai kutosella, oletan sen johtuvan liian alhaisista kierroksista jolloin laatikon voitelu ei toimi kunnolla. Ääni on niin hiljainen että helposti hukkuu radion tai puhaltimen äänen alle.
Vältän ajamasta alle 1500rpm että laatikko saisi voitelua..
Auto siis 156 v6
Vältän ajamasta alle 1500rpm että laatikko saisi voitelua..
Auto siis 156 v6
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Piti ihan omaakin käydä ajamassa ilman radiota, kuuluu sielläkin pieni rahina pintakaasulla ilman radiota. säännöllinen, ei nopeus tunnu vaikuttavan, eikä vaihde liiemmin (joka taas pistää epäilemään pyörän laakereita).
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
- Car(s): 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: tampere
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Voitko valaista lisää tätä? En ymmärrä miten miten moottorin pyörintänopeus voisi vaikuttaa vaihteiston voiteluun?Minullakin kuuluu hyväpintaisella tiellä pientä kahinaa jos ajaa 50-60km/h vitosella tai kutosella, oletan sen johtuvan liian alhaisista kierroksista jolloin laatikon voitelu ei toimi kunnolla. Ääni on niin hiljainen että helposti hukkuu radion tai puhaltimen äänen alle.
Vältän ajamasta alle 1500rpm että laatikko saisi voitelua..
Auto siis 156 v6
Liittyisikö tämä kuitenkin laatikon rattaiden pyörimisnopeuteen, eikö ne saa liian hitaasti pyöriessään riittävää voitelua? Voiko joidenkin rattaiden hampailta "veto päällä" esim öljykalvo katketa jos ne pyörivät liian hitaasti? Onko tämä vain Alfan 6 lovisen ongelma/ominaisuus vai kaikkien laatikoiden ominaisuus?
Mites kun on saatavissa erilaisia välityksiä tasauspyörästöön, nämähän sitten tietysti vaikuttavat laatikon rattiden pyörimisnopeuksiinkin. Onkos tiheä/harvat välitykset laatikon voitelulle parempia/huonompia?
Ja hei, ei herneitä tästä. Mua ihan oikeesti kiinostaa voiko tämän tyyppinen voitelu ongelma pitää paikkansa ja miten se teknisesti on selitettävissä?
- Auristo
- Viestit: 385
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Vaihteiston pääakseli pyörii samalla nopeudella kuin moottori (jos kytkin kiinni) ja käsittääkseni vaikuttaa öljyn kiertoon. Siis liian alhaisilla rattaistojen kierrosnopeudella voitelu ei ole aina riittävää. Näin olen ymmärtänyt, joku viisaampi korjatkoon jos olen väärässä. Laatikoiden rakenteissakin on varmaan eroja.fahlsjy kirjoitti:Voitko valaista lisää tätä? En ymmärrä miten miten moottorin pyörintänopeus voisi vaikuttaa vaihteiston voiteluun?Minullakin kuuluu hyväpintaisella tiellä pientä kahinaa jos ajaa 50-60km/h vitosella tai kutosella, oletan sen johtuvan liian alhaisista kierroksista jolloin laatikon voitelu ei toimi kunnolla. Ääni on niin hiljainen että helposti hukkuu radion tai puhaltimen äänen alle.
Vältän ajamasta alle 1500rpm että laatikko saisi voitelua..
Auto siis 156 v6
Liittyisikö tämä kuitenkin laatikon rattaiden pyörimisnopeuteen, eikö ne saa liian hitaasti pyöriessään riittävää voitelua? Voiko joidenkin rattaiden hampailta "veto päällä" esim öljykalvo katketa jos ne pyörivät liian hitaasti? Onko tämä vain Alfan 6 lovisen ongelma/ominaisuus vai kaikkien laatikoiden ominaisuus?
Mites kun on saatavissa erilaisia välityksiä tasauspyörästöön, nämähän sitten tietysti vaikuttavat laatikon rattiden pyörimisnopeuksiinkin. Onkos tiheä/harvat välitykset laatikon voitelulle parempia/huonompia?
Ja hei, ei herneitä tästä. Mua ihan oikeesti kiinostaa voiko tämän tyyppinen voitelu ongelma pitää paikkansa ja miten se teknisesti on selitettävissä?
Erityisesti Alfan laatikoista ja esim. eri perävälityksistä minulla ei ole tarkempaa tietoa. Olen varmuuden vuoksi välttänyt vedättämistä hyvin alhaisilla kierroksilla vaikka tuo kutonen mukisematta vetäisikin.
Esim. Toyota Hiacella varoitetaan ajamasta liian suurella vaihteella vaikka moottorin puolesta vetäisikin aivan mainiosti (<40km/h vitosella) ja Mitsun Pajeroissa taitaa olla joku vastaava ohjeistus. Tähän hätään en löytänyt tarkkoja tietoja em. ohjeista.
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
- Auristo
- Viestit: 385
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
^Aivan juuri noin, näin flunssaisena ei ajatus ollut aivan kirkas
Suurella vaihteella alhaisella nopeudella pääakselin pyörintänopeus jää pieneksi jne. mutta ei suorassa suhteessa moottorin kierroksiin...
...josta saattaa tulla voiteluongelmia?
Suurella vaihteella alhaisella nopeudella pääakselin pyörintänopeus jää pieneksi jne. mutta ei suorassa suhteessa moottorin kierroksiin...
...josta saattaa tulla voiteluongelmia?
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
TH 700:sia porukka rikkoi urakalla Chevy Vaneista ja Pick-upeista vetämällä trailereita ja kärryjä isolla-Deellä (ei Danny) alle 80 km/h.JMV kirjoitti:Ei ole yksi eikä kaksi vaihdelaatikkoa jotka on rikottu vedettämällä suurella vaihteella alhaisissa nopeuksissa. Esim. vanhemmille Ducatoille tuo on ollut myrkkyä, tuon voin varmuudella sanoa lähipiirin kokemuksista, joskus auttaa kun ylitäyttää vaihdelaatikon...
Yksikin kaveri kirosi Detroitin tekeleet, kun ei laatikko kestä. Harrasti rallia ja veti ykköskoppasta Eskoa trailerilla. 55 tkm, 2 lodjua paskaksi.
Eteenpäin ajaessaan käytti vain loikkaria.
Manuaalissahan ohjeet oli, mutta ei niitä kukaan lukenut. Auton kun sai Metro-Autosta HKL:n kuukausikorttia vilauttamalla. ja monelle se oli ensikokemus automaateista.
Ride on!
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Itse en ajaisi edelleenkään liian suurella vaihteella nopeuteen ja kierroksiin nähden. Kulukoot hivenen enemmän bensaa, viis siitä. On luonnotonta jurnuttaa isolla vaihteella joku reilut tonni kierroksia, ajaessa pyrin pitämään kiekat minimissään reilussa parissatonnissa ja usein kierrätän koneen käyntilämpöisenä punarajalle. Edellisissä dsg-volkkareissa oikein hirvitti miten alhaalla loota pakotti pitämään kierrokset. Siihen kun yhdistää vielä long life-öljynvaihtovälit niin koneen karstakin tukkii öljyn imusiivilän. Loota ei varmasti tykkää alikierroksilla vedätyksestä varsinkaan nykyisissä vääntävissä turboautoissa. Isäukolla oli 80-luvulla Hiace kakkosautona ja siinä kiellettiin 5-vaihde alle 80:n nopeudessa ja näin toimittiin. Ei ollut vaihteistomurheita. Vaikka oli toki sitä "kasaria" eikä moni asia enää nykyisin päde, niin tuo asia iskostui myös itselleni mieleen vaihteiden käyttöalueesta. Öljyt kannattaisi maamme oloissa myös vaihdattaa lootaan vaikkapa 60 tkm:n kohdalla, ei ole iso kustannus.
Tässä nykyvehkeessäni kuuluu parilla alimmalla vaihteella sellainen vollotus mutta kun olen asiaa muistellut taaksepäin autohistoriassani, niin samantyyppinen ääni kuului aikoinaan mm. Corolloissa ja 205-Pösössä. Joten en asian suhteen vaivaa tässä vaiheessa enempää päätäni.
Tässä nykyvehkeessäni kuuluu parilla alimmalla vaihteella sellainen vollotus mutta kun olen asiaa muistellut taaksepäin autohistoriassani, niin samantyyppinen ääni kuului aikoinaan mm. Corolloissa ja 205-Pösössä. Joten en asian suhteen vaivaa tässä vaiheessa enempää päätäni.
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."
- Jvalima
- Viestit: 11
- Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:41
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2jts sw - 07
Ex: 156 - 05
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Terve,
Olen nyt ollut alfa 159:n omistaja parisen viikkoa.
Auto: Alfa 159 2.2 JTS manuaali. (2007)
Alan olla huolestunut, että vaihdelaatikko on rikki.
Oireita:
Vaihdekeppi nykii kun pistää vedon päälle/pois (etenkin vaihteet 1 ja 5).
Kakkosvaihteella moottorijarrutuksessa kuuluu "ulinaa".
Hieman kovemmilla nopeuksilla/isommalla vaihteella selvästi kuultavissa olevaa sirinää (ääni kuuluu vaikka kytkin olisi pohjassa mutta voimistuu kun veto menee päälle).
Onko teillä ollut vastaavia ongelmia?
Mistä nämä voisi johtua ja mitä korjausehdotuksia on?
Lisäksi jos on arvioita korjauksen hinnasta, niin olisin kiitollinen tiedoista.
Eilen vaihdoin sekä moottori-, että vaihteisto-öljyt, mutta ei huomattavaa parannusta.
Olen nyt ollut alfa 159:n omistaja parisen viikkoa.
Auto: Alfa 159 2.2 JTS manuaali. (2007)
Alan olla huolestunut, että vaihdelaatikko on rikki.
Oireita:
Vaihdekeppi nykii kun pistää vedon päälle/pois (etenkin vaihteet 1 ja 5).
Kakkosvaihteella moottorijarrutuksessa kuuluu "ulinaa".
Hieman kovemmilla nopeuksilla/isommalla vaihteella selvästi kuultavissa olevaa sirinää (ääni kuuluu vaikka kytkin olisi pohjassa mutta voimistuu kun veto menee päälle).
Onko teillä ollut vastaavia ongelmia?
Mistä nämä voisi johtua ja mitä korjausehdotuksia on?
Lisäksi jos on arvioita korjauksen hinnasta, niin olisin kiitollinen tiedoista.
Eilen vaihdoin sekä moottori-, että vaihteisto-öljyt, mutta ei huomattavaa parannusta.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Jos liikkeestä ostit niin heti yhteyttä sinne. Kyllä se luultavasti on korjauksen tarpeessa. Sulla on tuossa se M32-vaihteisto ja se ei ole kovin hyvässä maineessa. Laita vaikka Googleen M32-gearbox (tai transmission) problems. Alkaa löytyä Opel-foorumeita myös.. Suomalaiselta Opel-foorumilta löytyy myös paljon juttua. On noita korjattukin mutta työtä on paljon enemmän kuin uudessa laatikon asentamisessa eli hinta teetettynä on varmaan sama.
Abarth 500 Esseesse
- Jvalima
- Viestit: 11
- Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:41
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2jts sw - 07
Ex: 156 - 05
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Kokeillaan googletella hieman lisää.
Yksityiseltä ostin, niin ei oikein itku auta.
Katselin, että jollain vaihdettu laakerit ym. joten jos sillä pääsis niin ei tarvitsisi kokonaan uusia.
Pari tarjousta sain kunnostetuista vaihdelaatikoista ja näiden hinnat vaihtelivat välillä 2000-3000€ eivätkä sisällä vielä asennusta...
Yksityiseltä ostin, niin ei oikein itku auta.
Katselin, että jollain vaihdettu laakerit ym. joten jos sillä pääsis niin ei tarvitsisi kokonaan uusia.
Pari tarjousta sain kunnostetuista vaihdelaatikoista ja näiden hinnat vaihtelivat välillä 2000-3000€ eivätkä sisällä vielä asennusta...
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
- Car(s): 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: tampere
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
itte kävin virossa laakeroittamassa laatikon uusiksi (se onkin pitkä tarina se..). Toinen vaihtoehto on ostaa ebaystä käytetty loota ja lykätä se tilalle.
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Liekö huono idea vaihtaa/vaihdattaa laakerit ja simmaukset tuohon käytettyyn laatikkoon ennen asennusta?
VMP
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Niinpä. Mitä itse jaksoin joskus lueskella opel-foorumia, niin kyseessä olisi shimmi-ongelma, joka sitten tuhoaa laakerit. Jos sinne laittaa kaiken uutta, niin ei välttämättä kestä montaa tuhatta kilometriä. Täytyy tietää mitä tekee ja miten tekee.. Täydellinen laakerisarja Suomessa taitaa olla 450€.
Abarth 500 Esseesse