159 vaihdelaatikko paskana (?)

Alfoista

Valvoja: Moderators

pölhökustaa
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Car(s): 159 2.2 JTS
Paikkakunta: tampere

159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja pölhökustaa »

moro,

kävin autokeskuksessa remppaamassa autoa ja samalla kysyin että mikä mättää kun viitos- ja kuutosvaihteella kuuluu kohinaa / kahisee tietyillä nopeuksilla. Tuo ääni alkoi kuulua jonkun aikaa siten, varsinkin kun vauhtia on n 80 km/h ja auto lämmennyt.

vastauksena oli että laakerit ääntelee, vaihdelaatikon laakerointi uusiksi. ennusteena 12 tuntiä töitä ja maksaa n 1700 - 2000 €.
meinasin tipahtaa perseelleni kun kuulin tuomion. Varsinkin kun siihen autoon tehtiin just nokkaketjuremontti joka kustansi 1100€. :bad-words:

ideoita tai vinkkejä? kestääkö loota miten pitkään ennenkuin menee atomeiksi? voisiko öljyt vaihtamalla auttaa asiaa? vai olla käyttämättä 5 ja 6 vaihteita? :silly:

VITUTTAA varsinkin kun autolla on ajettu vain 75 tkm. takuita ei luonnollisesti enää ole.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

tjaa, eikös tuo olisi jo halvempi viedä rakkine nyrkkipajalle ja vaihdattaa "uusi" käytetty laatikko?

Minä kyllä melkein ajelisin kaikessa rauhassa ja kyttäilisin jostain sen laatikon ja etsiskelisin samalla edullisempaa korjaamoa...

Ensihätään tosin kannattaa vaihtaa varmaan ne öljyt jos siellä lootassa niitä enää paljoa on?!!?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ensimmäinen minun tietooni tullut 159 manuaaliaskin rikkoutuminen, huonoa tuuria sulla.

12 tuntia työtä tuntuu aika hurjalta suoritukselta. Aski irti, osiksi, laakerin vaihto, kasaan ja kiinni. Aika seppä saa olla joka ton tekee 12 tuntiin. Heittäisin arviolta että tohon menee ~20h

pölhökustaa
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Car(s): 159 2.2 JTS
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pölhökustaa »

hmm, paljonkohan tommonen vaihtoaski + työt maksaa? Noh, pitää koittaa ensin rauhoittua (=muutama olut) ja sitten alkaa miettiä asiaa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

http://www.hellsteno.se/Vaihdelaatikoita-Alfa-Romeo.php

Tuolta voisi kysellä. Irrotus ja asennus... öh... 8h?

Edit: Noi on tietysti korjattuja ja kusnnostettuja, joten vielä halvemmalla saa käytettyjä, suoraan autosta purettuja... jos sellaisia löytää
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ei mikään ensimmäinen rohiseva 159!!! Joka ainoa tähän mennessä ajettu yksilö rohisee. Jos tuomio on laakerien vaihto, niin DELTA maksaa (taas)

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No jollei öljyn seassa ole metallihohtoa, niin en olisi huolestunut.

pölhökustaa
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Car(s): 159 2.2 JTS
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pölhökustaa »

alfista kirjoitti:Ei mikään ensimmäinen rohiseva 159!!! Joka ainoa tähän mennessä ajettu yksilö rohisee. Jos tuomio on laakerien vaihto, niin DELTA maksaa (taas)
Onko vastaavaa tapausta sattunut kenellekkään / miten Deltaa saisi nohin (mahdollisiin) korjauksiin mukaan?
Takuita ei ole, koska a) auto vuodelta 2006 (sopivasti) b) käynyt liikkeellä yhdessä välissä.

BTW, kiitoksia kommenteista. Koitan laittaa päivitystä miten asia etenee.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Olikos tuossa askissa samalla tavalla tuo öljynlisäys/tarkistus kuin TS:n askissa? Jos oli, niin helppo kattoa öljytaso. Ekana itse varmaankin tsekkaisin, onko siellä öljyä (jos ei tarkistettua), sitten vasta ihmettelisin muuta...

Nimimerkillä: Ihmeteltiin rutinaa, ajettiin, käytiin tarkistamassa ja 2.2litran öljytilavuudesta oli jäljellä 1,5desiä mömmöä. Nyt k.o laatikko on entinen ja joutu hommaamaan vaihtoaskin - sanomattakin selvää, että ihan ilmaista lystiä ei ollut kun kytkinremppa siihen päälle :)

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Öljyt on joienkin mielestä vaikuttaneet, täytyy myös tutkia.

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja harde »

Korjataankohan tässä ainakin osittain satoa siitä, kun lootan öljyjä ei vaihdeta. Huolto-ohjelmassahan on vain tarkastuksia! Suomen oloissahan vettä muodostuu öljyn sekaan kondensoituminen myötä. Kaikkiin Alfoihin olen vaihdattanut öljyt 20-40 tkm kohdalla.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Kannattaa kokeilla näitä tuotteita auttavat ongelmassa (eivät korjaa tietenkään mekaanista vauriota, jos sellainen on päässyt jo syntymään):

http://www.rvs-tec.com/Finnish/product. ... _treatment

http://www.roadmachine.fi/gearoil.html
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Niin no, ei missään autossa voi laatikko pettää 75tkm kohdalla. Oli takuuta tai ei niin pitäisi maahantuojan olla korjauskustannuksissa mukana. Jos loota on huolto-ohjelman mukaan tarkastettu, että siis ei ilman öljyjä ole ajettu (mihin se muka sitä hukkkaisi?).

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja harde »

Kannattaa mainita maahantuojalle tuotevastuusta. Jos ohjelman mukaiset huollot on tehty noilla kilsoilla olisi kohtuullista maksattaa asiakkaalla enintään puolet kustannuksista. Kannattaa olla yhteydessä kuluttajaviranomaiseen, jos asia ei etene. Ja maahatuojan puolelta kannattaa olla yhteydessä huoltopäällikköön tai johonkin korkeampaan viskaaliin..

pölhökustaa
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Car(s): 159 2.2 JTS
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pölhökustaa »

jaa-a, mitenkähän tuo maahatuojan vaihtuminen vaikuttaa asiaan? (ei varmaan helpota). Kumpi tuossa on vastuussa Delta vai Aro? Veikkauksia? :-D

Avatar
Jarkki
Viestit: 264
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Jarkki »

Merkillistä, ettei vaihteistoöljyn vaihto näytä kuuluvan huoltoohjelmaan pelkkää tarkistus lukuunottamatta.
Itse pyrin vaihdattamaan öjyt ja nesteet kemikaalin valmistajan suositusten mukaisesti, joka manuaali askillakin on 60 000km.
Taksien olen kuullut vaihdattavan jopa joka moottoriöljyn vaihdon yhteydessä vaihteisto öljyt.
Öljyn vaihto on paljon edullisempi vaihtoehto, kuin korjauttaminen. Vaikka RVS -käsittelynkin väitetään korjaavan alkaneita kulumia. Minulla vasta moottorissa RVSää ja tuntuu tiukemmalta ja hiljaisemmalsta. :wink:
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa

pölhökustaa
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Car(s): 159 2.2 JTS
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pölhökustaa »

Tuotevastuusta Delta:
"Auto takuu, auton uutena myyneen Delta Auton ja myös auton maahantuonneen Delta Motor Groupin takuut ja vastuut ovat kaikilta osin päättyneet, koska auto ei ole enää ensiomistajalla.

Tuotevastuukysymyksissä pyydämme kääntymään nykyisen virallisen Alfa Romeo-maahantuojan puoleen = Autofennica Oy. Heillä on yhteydet valmistajatehtaalle ja voivat reklamoida ongelmasta sinne. "

ja Aro:
Ei ole heidän maahantuoma, ei heiltä ostettu, ota yhteyttä Deltaan. Kun sitten kerroin että Delta oli kehottanut ottaa yhteyttä heille, tiivistettynä palaute oli että: "meillä ei ole rahoja/intressejä maksella tollasia"

Deadlock? noo, pitää koittaa ottaa yhteyttä vielä kuluttajaviranomaisiin, mutta ei ne yleensä mitään järkevää tälläsissä auta. Tämä sama rumba käytiin sen nokkaketjun yhteydessä ja tulos oli nolla.
:( :(

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Auton ylipitkä takuu sitoi kuluttajaa kohtuuttomasti

lähde: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/050208/

Delta auto markkinoi viime vuonna uusia autojaan lupaamalla ennätyspitkän 5 vuoden takuun. Takuulupaukseen sisältyi kuitenkin ehto huollattaa auto määrätyissä huoltamoissa. Kuluttajavirasto puuttui takuun sopimusehtoihin, sillä kuluttajansuojalain periaate on, että takuun tulee olla kuluttajalle vastikkeeton lisäetu. Kohtuuttomuuden lisäksi tällainen käytäntö toimisi vastoin avoimen kilpailun periaatteita. Kuluttajan on pystyttävä tekemään valintoja ilman sitoutumista pitkäksi aikaa tiettyihin palveluihin.

Kuluttajaviraston ja autoalan yhteistyössä laatimat mallitakuuehdot noudattavat EU:n linjauksia, joiden mukaan auton valmistaja ei voi rajoittaa myöntämäänsä takuuta määrittelemällä ennalta auton huoltopaikan sille tehtäviä määräaikaishuoltoja varten. Tämän nk. ryhmäpoikkeusasetuksen tavoitteena on ollut avata kilpailua niin, että entistä useampi korjaamo pääsee tekemään määräaikaishuoltoja ilman, että kuluttajalle myönnetty takuu tällaisen työn takia lakkaa.

Edellä mainittu asetus koskee nimenomaan autovalmistajia. Muita takuunmyöntäjiä, kuten autojen myyjäliikkeitä, arvioidaan kuluttajansuojalain perusteella. Yksi perusperiaatteista on se, että takuun tulee olla kuluttajalle vastikkeeton lisäetu.
Huoltosopimus reilumpi kuin sitova takuu

Vaatimus takuun vastikkeettomuudesta ei tarkoita täyttä maksuttomuutta, jos tuote on sellainen, jolle tällaiset aika ajoin toistuvat kustannukset ovat luonteenomaisia. Auton hankkivan kuluttajan tulee luonnollisesti varautua siihen, että riippumatta takuun voimassaolosta auton asianmukainen käyttö edellyttää asiantuntevaa huoltamista määräajoin. Merkittävää takuuehtojen kohtuullisuuden arvioinnissa kuitenkin on kuluttajan sitominen tietyn palveluntarjoajan palveluihin. Takuusta tehty sopimus ei voi rajoittaa kuluttajan oikeutta valita itselleen sopivaa ja kustannuksiltaan edullista huoltopaikkaa.

Markkinoilla on myös erilaisia huoltosopimuksia, joissa kuluttaja maksaa esimerkiksi tietyn kuukausierän, jota vastaan hän saa autolleen kaikki tarvittavat huollot. Nämä huoltosopimukset ovat selkeästi ja avoimesti kuluttajalle maksullisia, jonka takia niistä ei voi käyttää takuu-ilmaisua. Teoriassa samaan tulokseen kuitenkin päästäisiin myös takuuseen liitetyllä huoltopaikkavelvoitteella: kuluttaja maksaa tietylle toimijalle, joka huolehtii auton toimivuudesta. Markkinoinnin kannalta huoltosopimus on kuitenkin läpinäkyvämpi, sillä huoltosopimuksen tehnyt asiakas voi ennakoida hänelle tulevina vuosina kertyviä kustannuksia, kun taas takuun yhteydessä huoltopaikkavelvoitettu asiakas on sidottu tiettyyn toimijaan, muttei välttämättä tiedä mihin rahallisesti on sitoutunut.
Pitkä takuu markkinointikeinona

Delta-Auton myymissä uusissa autoissa oli voimassa normaali valmistajan (esim.) kahden vuoden takuu, jonka jälkeen pidennetty takuu jatkui, mikäli kuluttaja käytti autoaan Deltan osoittamissa huoltopaikoissa. Tätä pidennettyä takuuta käytettiin markkinointikeinona uusien autojen markkinoinnissa. Takuu on tunnetusti hyvä markkinointikeino. Kuitenkin tällaisessa tilanteessa, kuluttajan valinnan vapauden turvaamiseksi, kaikkien kaupan ehtojen tulisi olla helposti vertailtavia eli läpinäkyviä. Yrityksen lupaamassa takuussa kuluttajalla oli toki mahdollisuus aina ”irtisanoutua” sopimuksesta käyttämällä vapaasti valitsemaansa huoltamoa. Tämä mahdollisuus on kuitenkin aina jälkikäteinen, eikä korjaa sitä tosiasiaa, että kuluttajan ostopäätökseen tämä pitkä takuuaika aikanaan saattoi vaikuttaa merkittävästikin.

Maahantuojalla tai tietyn automerkin edustajalla on oikeus mainostaa ja suositella tiettyjä huoltopaikkoja asiantuntevina ja kuluttajan kannalta turvallisina määräaikaishuoltojen tekijöinä, mutta oikeutta tehdä näitä huoltoja ei takuuehdoilla voi rajoittaa vain näihin huoltamoihin. Delta-Auto muutti markkinointiaan siten, ettei käytä enää ”takuu”-termiä tilanteissa, joissa on kyse kuluttajalle tarjottavasta palvelusta. Nyt yritys markkinoi palvelua nimeltä huoltoturva. 2006/43/3974

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tiivis takuuoppi

lähde: http://www.taloussanomat.fi/raha/2008/0 ... 822218/139

Kuluttajilla on usein hutera käsitys, siitä mitä he saavat takuun nimissä. Taloussanomat koosti Kuluttajaviraston ohjeesta tiivistelmän kuluttajan oikeuksista. Jutun lopussa on linkki, josta pääset katsomaan lisää ohjeita.

Myyjällä on näyttövelvollisuus
Takuuaikana laiteviat korjataan kyselemättä syytä. Jos myyjä epäilee, että vika johtuu kuluttajan virheestä, hänen velvollisuutena on näyttää se toteen. Muulloin näyttövelvollisuus virheestä on kuluttajalla.

Takuuaika ei päätä virhevastuuta
Jos takuun päättymisestä on lyhyehkö aika, myyjä ei voi kiertää virhevastuustaan vain "Kuule, takuu on nyt päättynyt" -perustelulla.

Omistajanvaihdos ei vie takuuta
Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei voi rajoittaa tavaran ensimmäiseen omistajaan.

Kestoikä
Kuluttajalla on oikeus odottaa laitteen kestävän normaalissa käytössä realistisen kestoikänsä ajan.

Kuljetuksesta ei laskuteta
Kuljetuskuluista takuuhuoltoon ei voida laskuttaa. Korjauksen pitää olla maksutonta.

Kohtuullinen korjausaika
Kohtuullinen takuukorjausaika on noin kaksi viikkoa. Jos korjausaika venyy kohtuuttomasti, kuluttajalla on viimeistään kahden viikon jälkeen oikeus vaatia sijaislaitetta käyttöönsä.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Perään lisäisin vielä, että on tässä saat**a joutunut Deltan kanssa näitä harjoittelemaan.

pölhökustaa
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Car(s): 159 2.2 JTS
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pölhökustaa »

soittelin kuluttajaneuvojalle ja ne linjasi asian näin:

ostettu yksityishenkilöltä, joten jos haluaa jostain korvauksia niin niitä pitäisi perätä sieltä.

Miten h3lvetissä se että se menee moiden käsien kautta vaikuttaa siihen että valmistaja ei ole vastuussa? ei mitään järkeä. :crazyeyes:

Nyt jos jollain on jotain hyviä ideoita mitä tehdä ton asian suhteen niin otetaan vastaan. Saa vääntää rautalangasta.

+:
"Uudistettu vaihtovaihdelaatikko maksaa € 2.715 euro, edestakainen rahti € 250 euro. Uudistettu vaihtovaihdelaatikko on täyskorjattu vaihdelaatikko, jonka saat ostaa meiltä kun annat vaihdossa vanhan vaihdelaatikkosi. Takuu 12 kuukautta tai korkeintaan 40.000km."

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Heitä kuluttajaneuvontaan takaisin tuo heidän omasta ohjeistuksesta tehty tiivistelmä.

Eritoten nämä:

"
Takuuaika ei päätä virhevastuuta
Jos takuun päättymisestä on lyhyehkö aika, myyjä ei voi kiertää virhevastuustaan vain "Kuule, takuu on nyt päättynyt" -perustelulla.

Omistajanvaihdos ei vie takuuta
Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei voi rajoittaa tavaran ensimmäiseen omistajaan.

Kestoikä
Kuluttajalla on oikeus odottaa laitteen kestävän normaalissa käytössä realistisen kestoikänsä ajan.
"

Ei kai ne voi useampaa totuutta samalla suulla puhua. Ehkä se virkailija on ymmärtänyt väärin että olisit myyjältä takuuta vailla, tjsp.

Yhteystietojen vaihto alfistan kanssa saattaa myös olla hyödyllistä jos kerran hän on vääntänyt samoista asioista ja se on kuluttajan eduksi ratkennut. Tästä väännöstä varmaankin on merkinnät heidän systeemeissä.

AAW
Viestit: 975
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »


pölhökustaa
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Car(s): 159 2.2 JTS
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pölhökustaa »

dodii, tämmöset terveiset tuli kuluttajaoikeusneuvojalta:

"Lähtökohta on, että kun tavaralle myönnetään takuu, siirtyy takuu omistajanvaihdoksessa uudelle omistajalle. Takuun antaminen on vapaaehtoista ja takuun antaja määrittelee itse mitä takuun piiriin sisältyy. Autojen takuiden / takuuehdoissa mainitaan usein auton takuun raukeavan, mikäli auton omistus siirtyy ensiomistajalta autoliikkeelle. Jos taas auton omistus siirtyy ensiomistajalta toiselle yksityiselle henkilölle, ei takuu pääty omistajanvaihdokseen.

Maininta Taloussanomisen sivuilla siitä, että myyjän virhevastuu ei pääty takuun päättymiseen, pitää paikkansa. Kyseessä oleva artikkeli on kuitenkin kirjoitettu kuluttajansuojalain säännösten perusteella. Sinun tapauksessasi myyjän ja ostajan väliseen sopimukseen sovelletaan kauppalakia. Kuluttajansuojalain ja kauppalain virhesäännökset ovat melko samanlaisia mutta kauppalaissa ostajan suoja ei virhetilanteessa ole yhtä vahva kuin kuluttajansuojalaissa.

Alfa Romeon maahantuojan nettisivuilla mainitaan, että Alfa Romeoiden perustakuu on " Myyjä myöntää autolle valmistusvirheiden varalta takuun, joka on voimassa 24 kuukautta takuutodistukseen merkitystä luovutuspäivämäärästä ilman kilometrirajoitusta. Tämän lisäksi auton myyjä antaa autolle 36 kk:n tai 100 000 km:n lisätakuun (ensin saavutettu raja katkaisee takuun)" Jos maahantuojan / myyjän antama takuu on yhä voimassa voit vedota siihen ja vaatia takuun mukaista korjausta. Koska kuitenkin vaikuttaa siltä, että maahantuojan antama takuu on päättynyt, voit ainoastaan vedota myyjän kauppalain mukaiseen virhevastuuseen. Eli sinun pitäisi reklamoida myyjää ja vaatia häneltä hinnanalennusta joka vastaisi virhettä. Kuluttajaneuvonta ei kahden yksityisen väliseen kauppaan voi ottaa kantaa."

En ny taida kuitenkaan käydä edellistä omistajaa tästä rankasemaan. Ei tunnu reilulta sekään. ja lakimiesten kanssa puljaaminen hyödyttää vaan niitä. :x

pölhökustaa
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Car(s): 159 2.2 JTS
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pölhökustaa »

vaihdettiin öljyt lootaan; vanhat ihan ok, ja määräkin normaali, 2.5 L. ihan samat kohinat sieltä kuuluu vieläkin :(

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

nyt kun on tuoreet öljyt, voisi kokeilla tuota RVS:ää tai sivulta Xado.fi saatavaa vaihteiston elvyttäjää (löytyy oma möhnä käsivaihteistolle), mulla ei toi sivu aukea, mutta viimeeksi kun edelliseen tilasin moottorin käsittelyn, niin tuli reiluun hintaan ja nopeahkosti. Jos antaa edes puolet siitä, mitä lupaa, niin sehän on jo älytön suoritus
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tärkeä pointti on että paljonko tuli metallihilettä ulos laatikosta öljynvaihdossa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^Tai sitten ne hileet on tulleet jo edellisessä öljynvaihdossa laatikosta ulos, jonka jälkeen on todettu että parempi panna vahinko kiertämään :?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Voihan se kahina olla ominaisuus, eikä vika. Pitäähän sitä ääntä lähteä jos rattaat pyörii, muutenhan se on rikki.

pölhökustaa
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Car(s): 159 2.2 JTS
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pölhökustaa »

hehe,

yltiöpositiivista porukkaa täällä forumilla :D no, ajellaan ny vähän aikaa ihan normaalisti. ilmottelen sitten kun loota räjähtää 8)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kuinka vomakas kahina muuten? peittyykö radiolla? vai onko enemmänkin jyrsin?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Jaa-a, ainakin mulla kahisi vaihdelaatikko 147:ssa, kahdessa 159:ssä ja nyt tässä Giuliettassa. Tokkopa ne kaikki paskana olivat.

Ääni oli/on nimenomaan kahinaa, eikä sellaista metallin jyrsimisestä lähtevää ääntä. Kahinan kuulee kyllä kun radio sammutettuna ajaa hyväpintaista kestopäällystettä.

Avatar
Auristo
Viestit: 385
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Auristo »

Minullakin kuuluu hyväpintaisella tiellä pientä kahinaa jos ajaa 50-60km/h vitosella tai kutosella, oletan sen johtuvan liian alhaisista kierroksista jolloin laatikon voitelu ei toimi kunnolla. Ääni on niin hiljainen että helposti hukkuu radion tai puhaltimen äänen alle.
Vältän ajamasta alle 1500rpm että laatikko saisi voitelua..
Auto siis 156 v6
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Piti ihan omaakin käydä ajamassa ilman radiota, kuuluu sielläkin pieni rahina pintakaasulla ilman radiota. säännöllinen, ei nopeus tunnu vaikuttavan, eikä vaihde liiemmin (joka taas pistää epäilemään pyörän laakereita).
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

pölhökustaa
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Car(s): 159 2.2 JTS
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pölhökustaa »

- kohina/kahina on uutta, sitä ei vielä ollut keväällä. nopeuden kun nostaa 110km/h-> ni ei kuule enää. esmes nelosella ei tule samaa ääntä..
- ei ollu metallia nesteissä.

ajellaan ja katotaan ny miten asia etenee..

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Minullakin kuuluu hyväpintaisella tiellä pientä kahinaa jos ajaa 50-60km/h vitosella tai kutosella, oletan sen johtuvan liian alhaisista kierroksista jolloin laatikon voitelu ei toimi kunnolla. Ääni on niin hiljainen että helposti hukkuu radion tai puhaltimen äänen alle.
Vältän ajamasta alle 1500rpm että laatikko saisi voitelua..
Auto siis 156 v6
Voitko valaista lisää tätä? En ymmärrä miten miten moottorin pyörintänopeus voisi vaikuttaa vaihteiston voiteluun?
Liittyisikö tämä kuitenkin laatikon rattaiden pyörimisnopeuteen, eikö ne saa liian hitaasti pyöriessään riittävää voitelua? Voiko joidenkin rattaiden hampailta "veto päällä" esim öljykalvo katketa jos ne pyörivät liian hitaasti? Onko tämä vain Alfan 6 lovisen ongelma/ominaisuus vai kaikkien laatikoiden ominaisuus?
Mites kun on saatavissa erilaisia välityksiä tasauspyörästöön, nämähän sitten tietysti vaikuttavat laatikon rattiden pyörimisnopeuksiinkin. Onkos tiheä/harvat välitykset laatikon voitelulle parempia/huonompia?

Ja hei, ei herneitä tästä. Mua ihan oikeesti kiinostaa voiko tämän tyyppinen voitelu ongelma pitää paikkansa ja miten se teknisesti on selitettävissä?

Avatar
Auristo
Viestit: 385
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Auristo »

fahlsjy kirjoitti:
Minullakin kuuluu hyväpintaisella tiellä pientä kahinaa jos ajaa 50-60km/h vitosella tai kutosella, oletan sen johtuvan liian alhaisista kierroksista jolloin laatikon voitelu ei toimi kunnolla. Ääni on niin hiljainen että helposti hukkuu radion tai puhaltimen äänen alle.
Vältän ajamasta alle 1500rpm että laatikko saisi voitelua..
Auto siis 156 v6
Voitko valaista lisää tätä? En ymmärrä miten miten moottorin pyörintänopeus voisi vaikuttaa vaihteiston voiteluun?
Liittyisikö tämä kuitenkin laatikon rattaiden pyörimisnopeuteen, eikö ne saa liian hitaasti pyöriessään riittävää voitelua? Voiko joidenkin rattaiden hampailta "veto päällä" esim öljykalvo katketa jos ne pyörivät liian hitaasti? Onko tämä vain Alfan 6 lovisen ongelma/ominaisuus vai kaikkien laatikoiden ominaisuus?
Mites kun on saatavissa erilaisia välityksiä tasauspyörästöön, nämähän sitten tietysti vaikuttavat laatikon rattiden pyörimisnopeuksiinkin. Onkos tiheä/harvat välitykset laatikon voitelulle parempia/huonompia?

Ja hei, ei herneitä tästä. Mua ihan oikeesti kiinostaa voiko tämän tyyppinen voitelu ongelma pitää paikkansa ja miten se teknisesti on selitettävissä?
Vaihteiston pääakseli pyörii samalla nopeudella kuin moottori (jos kytkin kiinni) ja käsittääkseni vaikuttaa öljyn kiertoon. Siis liian alhaisilla rattaistojen kierrosnopeudella voitelu ei ole aina riittävää. Näin olen ymmärtänyt, joku viisaampi korjatkoon jos olen väärässä. Laatikoiden rakenteissakin on varmaan eroja.
Erityisesti Alfan laatikoista ja esim. eri perävälityksistä minulla ei ole tarkempaa tietoa. Olen varmuuden vuoksi välttänyt vedättämistä hyvin alhaisilla kierroksilla vaikka tuo kutonen mukisematta vetäisikin.

Esim. Toyota Hiacella varoitetaan ajamasta liian suurella vaihteella vaikka moottorin puolesta vetäisikin aivan mainiosti (<40km/h vitosella) ja Mitsun Pajeroissa taitaa olla joku vastaava ohjeistus. Tähän hätään en löytänyt tarkkoja tietoja em. ohjeista.
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös kytkinakseli pyöri aina samalla nopeudella kuin kampiakseli, sivuakseli tietyssä suhteessa kytkinakseliin ja pääakseli tietyssä suhteessa vetäviin pyöriin? Eli pääakselin pyörintänopeus riippuu sisällä olevasta vaihteesta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Auristo
Viestit: 385
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Auristo »

^Aivan juuri noin, näin flunssaisena ei ajatus ollut aivan kirkas :oops:
Suurella vaihteella alhaisella nopeudella pääakselin pyörintänopeus jää pieneksi jne. mutta ei suorassa suhteessa moottorin kierroksiin...
...josta saattaa tulla voiteluongelmia? :shock:
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

JMV
Viestit: 163
Liittynyt: 23 Touko 2010, 20:23
Car(s): 156 1.6
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja JMV »

Ei ole yksi eikä kaksi vaihdelaatikkoa jotka on rikottu vedettämällä suurella vaihteella alhaisissa nopeuksissa. Esim. vanhemmille Ducatoille tuo on ollut myrkkyä, tuon voin varmuudella sanoa lähipiirin kokemuksista, joskus auttaa kun ylitäyttää vaihdelaatikon...

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Meillä oli joskus Pajeron pätkä. Alle 80n vauhdissa ei kehotettu ajelemaan 5s vaihteella.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

JMV kirjoitti:Ei ole yksi eikä kaksi vaihdelaatikkoa jotka on rikottu vedettämällä suurella vaihteella alhaisissa nopeuksissa. Esim. vanhemmille Ducatoille tuo on ollut myrkkyä, tuon voin varmuudella sanoa lähipiirin kokemuksista, joskus auttaa kun ylitäyttää vaihdelaatikon...
TH 700:sia porukka rikkoi urakalla Chevy Vaneista ja Pick-upeista vetämällä trailereita ja kärryjä isolla-Deellä (ei Danny) alle 80 km/h.
Yksikin kaveri kirosi Detroitin tekeleet, kun ei laatikko kestä. Harrasti rallia ja veti ykköskoppasta Eskoa trailerilla. 55 tkm, 2 lodjua paskaksi.
Eteenpäin ajaessaan käytti vain loikkaria.

Manuaalissahan ohjeet oli, mutta ei niitä kukaan lukenut. Auton kun sai Metro-Autosta HKL:n kuukausikorttia vilauttamalla. ja monelle se oli ensikokemus automaateista.
Ride on!

Avatar
Peeveli
Viestit: 276
Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

Itse en ajaisi edelleenkään liian suurella vaihteella nopeuteen ja kierroksiin nähden. Kulukoot hivenen enemmän bensaa, viis siitä. On luonnotonta jurnuttaa isolla vaihteella joku reilut tonni kierroksia, ajaessa pyrin pitämään kiekat minimissään reilussa parissatonnissa ja usein kierrätän koneen käyntilämpöisenä punarajalle. Edellisissä dsg-volkkareissa oikein hirvitti miten alhaalla loota pakotti pitämään kierrokset. Siihen kun yhdistää vielä long life-öljynvaihtovälit niin koneen karstakin tukkii öljyn imusiivilän. Loota ei varmasti tykkää alikierroksilla vedätyksestä varsinkaan nykyisissä vääntävissä turboautoissa. Isäukolla oli 80-luvulla Hiace kakkosautona ja siinä kiellettiin 5-vaihde alle 80:n nopeudessa ja näin toimittiin. Ei ollut vaihteistomurheita. Vaikka oli toki sitä "kasaria" eikä moni asia enää nykyisin päde, niin tuo asia iskostui myös itselleni mieleen vaihteiden käyttöalueesta. Öljyt kannattaisi maamme oloissa myös vaihdattaa lootaan vaikkapa 60 tkm:n kohdalla, ei ole iso kustannus.

Tässä nykyvehkeessäni kuuluu parilla alimmalla vaihteella sellainen vollotus mutta kun olen asiaa muistellut taaksepäin autohistoriassani, niin samantyyppinen ääni kuului aikoinaan mm. Corolloissa ja 205-Pösössä. Joten en asian suhteen vaivaa tässä vaiheessa enempää päätäni.
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."

Avatar
Jvalima
Viestit: 11
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2jts sw - 07
Ex: 156 - 05

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Jvalima »

Terve,

Olen nyt ollut alfa 159:n omistaja parisen viikkoa.

Auto: Alfa 159 2.2 JTS manuaali. (2007)

Alan olla huolestunut, että vaihdelaatikko on rikki.
Oireita:
Vaihdekeppi nykii kun pistää vedon päälle/pois (etenkin vaihteet 1 ja 5).
Kakkosvaihteella moottorijarrutuksessa kuuluu "ulinaa".
Hieman kovemmilla nopeuksilla/isommalla vaihteella selvästi kuultavissa olevaa sirinää (ääni kuuluu vaikka kytkin olisi pohjassa mutta voimistuu kun veto menee päälle).

Onko teillä ollut vastaavia ongelmia?
Mistä nämä voisi johtua ja mitä korjausehdotuksia on?
Lisäksi jos on arvioita korjauksen hinnasta, niin olisin kiitollinen tiedoista.

Eilen vaihdoin sekä moottori-, että vaihteisto-öljyt, mutta ei huomattavaa parannusta.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Jos liikkeestä ostit niin heti yhteyttä sinne. Kyllä se luultavasti on korjauksen tarpeessa. Sulla on tuossa se M32-vaihteisto ja se ei ole kovin hyvässä maineessa. Laita vaikka Googleen M32-gearbox (tai transmission) problems. Alkaa löytyä Opel-foorumeita myös.. Suomalaiselta Opel-foorumilta löytyy myös paljon juttua. On noita korjattukin mutta työtä on paljon enemmän kuin uudessa laatikon asentamisessa eli hinta teetettynä on varmaan sama.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Jvalima
Viestit: 11
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2jts sw - 07
Ex: 156 - 05

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja Jvalima »

Kokeillaan googletella hieman lisää.

Yksityiseltä ostin, niin ei oikein itku auta.

Katselin, että jollain vaihdettu laakerit ym. joten jos sillä pääsis niin ei tarvitsisi kokonaan uusia.
Pari tarjousta sain kunnostetuista vaihdelaatikoista ja näiden hinnat vaihtelivat välillä 2000-3000€ eivätkä sisällä vielä asennusta...

pölhökustaa
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Car(s): 159 2.2 JTS
Paikkakunta: tampere

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja pölhökustaa »

itte kävin virossa laakeroittamassa laatikon uusiksi (se onkin pitkä tarina se..). Toinen vaihtoehto on ostaa ebaystä käytetty loota ja lykätä se tilalle.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Liekö huono idea vaihtaa/vaihdattaa laakerit ja simmaukset tuohon käytettyyn laatikkoon ennen asennusta?
VMP

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Niinpä. Mitä itse jaksoin joskus lueskella opel-foorumia, niin kyseessä olisi shimmi-ongelma, joka sitten tuhoaa laakerit. Jos sinne laittaa kaiken uutta, niin ei välttämättä kestä montaa tuhatta kilometriä. Täytyy tietää mitä tekee ja miten tekee.. Täydellinen laakerisarja Suomessa taitaa olla 450€.
Abarth 500 Esseesse

Vastaa Viestiin