156 pissapoika ja käyntiongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
eicas
Viestit: 145
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

156 pissapoika ja käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja eicas »

Ongelmaa siis pissapojan kanssa, eli kun pissapoikaa käyttää ja pyyhkijät pyyhkäisevät, niin pyyhkiminen ei jää siihen muutamaan kertaan vaan pyyhkijät viuhuavat kunnes sammuttaa virran, ei reagoi mitenkään viiksen asentoonkaan, muut asennot toimivat kyllä normaalisti kunhan ei käytä pissapoikaa.

Toinen ongelma on ollut pidempään päällä, muttei häiritsevästi eli kylmänä kun starttaa auton ja liikkeelle lähtiessä jos ei kunnolla luistata kytkintä/anna kaasua niin auto ikäänkuin hyytyy, kierrokset putoavat hetkeksi alle tyhjäkäynnin, johonkin 400 paikkeille ja kuulostaa että ei käy kaikilla pytyillä. Lämpimänä ei mitään ongelmaa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jälkimmäiseen: jos pistät käsijarrun päälle, 1 silmään ja alat nostaa kytkintä, kierrokset tippuvat about 500 ja kun sitten nostat kytkimen, meneekö kierrokset yli 1000 vai jääkö normi joutokäyntiin?

tuosta pyyhkijästä ei osaa muuta heittää kuin viiksi, mutta onhan noita pyyhkijänmoottoreitakin avattu ja sillä korjattu erillaisiakin vikoja
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

eicas
Viestit: 145
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eicas »

DaViega kirjoitti:Jälkimmäiseen: jos pistät käsijarrun päälle, 1 silmään ja alat nostaa kytkintä, kierrokset tippuvat about 500 ja kun sitten nostat kytkimen, meneekö kierrokset yli 1000 vai jääkö normi joutokäyntiin?

tuosta pyyhkijästä ei osaa muuta heittää kuin viiksi, mutta onhan noita pyyhkijänmoottoreitakin avattu ja sillä korjattu erillaisiakin vikoja
Käy yli tonnissa ja palaa sitte normi tyhjäkäyntikierroksille.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Lähtisin tuon pyyhkijäjutun kanssa liikkeelle siitä moottorin avaamisesta, putsaamisesta ja uudelleen rasvaamisesta.

Ajanmyötä asennontunnistinpinnoista irtoaa metallihilettä rasvan sekaan, joka aiheuttaa oikosulkuja. Näin ainakin minulla edellisessä 156:ssa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 pissapoika ja käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja toolman »

eicas kirjoitti:Ongelmaa siis pissapojan kanssa, eli kun pissapoikaa käyttää ja pyyhkijät pyyhkäisevät, niin pyyhkiminen ei jää siihen muutamaan kertaan vaan pyyhkijät viuhuavat kunnes sammuttaa virran, ei reagoi mitenkään viiksen asentoonkaan, muut asennot toimivat kyllä normaalisti kunhan ei käytä pissapoikaa.
...
Siellähän täytyy olla joku päästöhidastettu rele joka pitää pyyhkijät jonkin aikaa päällä. Ja se kun jumittaa, niin noin siinä käy. Mistähän tuo rele sitten löytyy?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

eicas kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Jälkimmäiseen: jos pistät käsijarrun päälle, 1 silmään ja alat nostaa kytkintä, kierrokset tippuvat about 500 ja kun sitten nostat kytkimen, meneekö kierrokset yli 1000 vai jääkö normi joutokäyntiin?

tuosta pyyhkijästä ei osaa muuta heittää kuin viiksi, mutta onhan noita pyyhkijänmoottoreitakin avattu ja sillä korjattu erillaisiakin vikoja
Käy yli tonnissa ja palaa sitte normi tyhjäkäyntikierroksille.
Joutokäynti moottori siis toimii...

Rikkinäinen ilmamassa mittari? tai sitten joku lämpötila anturi ei anna oikeaa tietoa. kokeile myös kaasuläpän resetointia:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... resetointi
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

eicas
Viestit: 145
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eicas »

Pasi kirjoitti:Lähtisin tuon pyyhkijäjutun kanssa liikkeelle siitä moottorin avaamisesta, putsaamisesta ja uudelleen rasvaamisesta.

Ajanmyötä asennontunnistinpinnoista irtoaa metallihilettä rasvan sekaan, joka aiheuttaa oikosulkuja. Näin ainakin minulla edellisessä 156:ssa.
Onko asentotunnistin siinä heti muovikannen alla vai täytyykö enemmän purkaa? Päivemmällä otin auki ja putsasin sieltä muovikannen alta sen metallivaseliinitahnan ja rasvasin uudestaan, mutta ei auttanu. Puran huomenna enemmän kunhan pääsen hallille ja saan riittävät laitteet kun oli sen moottorin suojan toinen ruuvi sen verran ruosteessa, ettei omilla työkaluilla irtoa.
toolman kirjoitti:Siellähän täytyy olla joku päästöhidastettu rele joka pitää pyyhkijät jonkin aikaa päällä. Ja se kun jumittaa, niin noin siinä käy. Mistähän tuo rele sitten löytyy?
Jonkinlaista relettä itsekin epäilin, mutta en nopean tutkiskelun jälkeen löytänyt. Missähän mahtaisi olla. :?
DaViega kirjoitti:Joutokäynti moottori siis toimii...

Rikkinäinen ilmamassa mittari? tai sitten joku lämpötila anturi ei anna oikeaa tietoa. kokeile myös kaasuläpän resetointia:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... resetointi
Kokeilen tuota resetointia aamulla. Ilmamassamittarinkin voisin viikonloppuna kokeilla kun hyllyllä on lähes käyttämätön kun aikoinaan ostin uuden vikaa hakiessani, mutta syy oli aivan muualla lopulta.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tuohon käyntiongelmaan.
Ootko kattonut sen ison kumiputken ilmamäärämittarin ja kaasuläpän välista.
Lahoaa vanhemmiten ja siihen tulee reikä (aina alapuolelle ensin)

eicas
Viestit: 145
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eicas »

A Bart kirjoitti:Tuohon käyntiongelmaan.
Ootko kattonut sen ison kumiputken ilmamäärämittarin ja kaasuläpän välista.
Lahoaa vanhemmiten ja siihen tulee reikä (aina alapuolelle ensin)
On ehjä, kesällä juuri korjasin tuon kun edellisen omistajan rakennelma alkoi rakoilla. Joskus nähtävästi katkennut tuo kumiputki kokonaan.

eicas
Viestit: 145
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eicas »

Pissapoika lähti toimimaan. En tiedä vaikuttiko asiaan, mutta tässä aamupäivästä otin taas ajankuluksi moottorin auki ja pistin sprayvaseliinia akselien laakereihin ja muihin liikkuviin osiin.

Kylmäkäyntiongelma vielä on, kaasuläpän resetointi tuntui lievittävän asiaa, mutta ei poistanut, uutta ilmiä en päässyt kokeilemaan kun unohdin kapistuksen hyllyllä enkä pääse käsiksi ennen iltaa.

Vastaa Viestiin