156: Peltivanteinen varapyörä ja alujen pultit

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
akik1
Viestit: 32
Liittynyt: 14 Elo 2003, 19:36

156: Peltivanteinen varapyörä ja alujen pultit

Viesti Kirjoittaja akik1 »

Huomasin, että autostani ei löydy erillisiä pultteja varapyörälle, jossa on peltivanne, kun taas sekä kesä- että talvirenkaat ovat alumiinivanteilla. Onko tietoa, että pysyykö peltivanne kiinni alujen pulteilla? Muuten pitänee yksi viiden sarja peltipultteja hommata ihan varapyörää varten. Onpa kaksien aluvannesarjojen ostajille rakennettu melkoinen käytännön pila, jos ja kun pultit ei vararenkaaseen käy. 8) Kerrankin tuli jotain ajoissa mieleen ennen pidempiä kesälomareissuja.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Yleensä aluvanteiden pultit ovat pidemmät, joten peltivannetta ei niillä kiinni saa.

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Ainakin tuo kevyt, max. 80 km/h varapyörä pysyi kiinni alupulteilla.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Kyllä se peltivanne pysyy kiinni alujen pulteilla.. Joutui viime kesänä kokeilemaan. :roll:

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 156: Peltivanteinen varapyörä ja alujen pultit

Viesti Kirjoittaja rim »

akik1 kirjoitti:Huomasin, että autostani ei löydy erillisiä pultteja varapyörälle, jossa on peltivanne, kun taas sekä kesä- että talvirenkaat ovat alumiinivanteilla. Onko tietoa, että pysyykö peltivanne kiinni alujen pulteilla? Muuten pitänee yksi viiden sarja peltipultteja hommata ihan varapyörää varten. Onpa kaksien aluvannesarjojen ostajille rakennettu melkoinen käytännön pila, jos ja kun pultit ei vararenkaaseen käy. 8) Kerrankin tuli jotain ajoissa mieleen ennen pidempiä kesälomareissuja.
Mulla oli vanhassa 156:ssa kesäalut ja talvipellit mutta vain yhdet pultit. Hyvin pysyi, en osannut asiaa edes ihmetellä.

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Samaa kamaahan nuo pultit taitavat olla. Riippuu sitten peltivanteen pultinreikien pokkauksista, käyvätkö kartiopultit niihin. Ainakin meikäläisen vararenkaan mukana on pulttisarja, jossa on ihan identtiset kartiot, joten luulisi aluvannepulttien käyvän yhtä lailla. Ongelmia tulee kai silloin, kun peltivanteessa ei ole pokkauksia kartiolle, pultti kun on kovempaa matskua, niin saattaa syödä itsensä reiästä läpi jos on kartiomallia. Pituus sinänsä ei haittaa, mikäli pultinreikien takana ei ole mitään, mihin pultit ottaisivat kiinni. Itsellä on reilun sentin pidemmät pultit eivätkä ota mihinkään kiinni.

Kertokaas muuten fiksummat, miksi pyörännavassa on niin helkkarin vähän jengoja pultinrei'issä? Huomasin takajarruja tsekkaillessani kun pyörä oli irti, että siellä on sen jälkeen kun pultti menee jarrulevyn läpi vain n. 6 kiekkaa kierteitä ja sen jälkeen pelkkää reikää. Kun monesta lähteestä olen lukenut, että M12 1.25 kierteiselle pultille turvallinen pito saadaan vasta 8 kierteellä? :crazyeyes:

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Sassicaia kirjoitti:Samaa kamaahan nuo pultit taitavat olla. Riippuu sitten peltivanteen pultinreikien pokkauksista, käyvätkö kartiopultit niihin.
164:ssani aluvanteiden pultit jäi peräti yhden sentin verran löysiksi. Eivät kiertyneet syvempään. Onneksi löytyi vielä TS:n lyhyempiä peltivannepultteja, joilla saipi vanteet kiinni.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

164:ssä muuten liian syvälle uppoavat pultit ottavat jarrusatuloihon kiinni. Olipas siinä ihmettä ja kummaa kun laitoin vanteisiin uudet, nimenomaan 164:ään ja kyseisiin ATS:n vanteisiin tarkoitetut lukkopultit kiinni jonka jälkeen auto liikkui puoli metriä ja stoppasi.
- Epäkelpokeräilijä -

akik1
Viestit: 32
Liittynyt: 14 Elo 2003, 19:36

Viesti Kirjoittaja akik1 »

Jouduin käväisemään DA:ssa ja virallinen vastaus pulttikysymykseen oli, että jos on Alfan originaalialut, niin niiden pultit ovat 156:ssa sopivat myös vararenkaan turvalliseen kiinnitykseen.

Vastaa Viestiin