Talvivanteen valinta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Giacomo
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Tammi 2011, 19:29
Car(s): Giulietta MultiAir 2011
Paikkakunta: Helsinki

Talvivanteen valinta

Viesti Kirjoittaja Giacomo »

Mihin asioihin pitäisi kiinnittää huomiota talvivannetta valittaessa? Sopivatko kaikki kevytmetallivanteet talvivanteiksi? Onko esim. parempi valita monipuolainen vanne jonne lumi ei pääse sisään vaiko mielummin "avoimempi" josta lumen/jään saa putsattua helpommin pois?

Olen ajatellut tulevaan Giuliettaani (Nero musta) ostaa MAK Italia merkkiset vanteet ja pähkäilen 2-3 vannemallin välillä:

http://www.makwheels.it/EMP000000073a.asp

http://www.makwheels.it/EMP0000000027.asp

http://www.makwheels.it/EMP0000000129.asp

Onko tuosta merkistä kokemuksia? Saa myös haukkua vapaasti valintojani/makuani ;)

Kiitos jo etukäteen vastauksista,

-G

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Keskimmäiset ei ainakaan sovellu, kun on kiillotettu/lakattu. Mahtaa talvikäytössä hapettua alta aikayksikön. Muutenhan nuo on kaikki malliltaan Giuliettaan natsaavia.

jkf
Viestit: 93
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Viesti Kirjoittaja jkf »

Jalamari kirjoitti:Mahtaa talvikäytössä hapettua alta aikayksikön.
Tuo hapettuminen on talvikäytössä ongelma ja yleensä talvikäyttöön soveltuvat vanteet on merkitty lumihiutaleen tms. kuvalla, esimerkiksi Rautamon sivulta http://www.rautamo.fi/rims_fi.aspx?brand=brock tai http://www.rautamo.fi/rims_fi.aspx?brand=rial

Oma kokemukseni on, että saksalaisten merkkien, esim. juuri Rial ja Brock, vanteet kestävät hyvännäköisinä myös talvikäytössä, mutta italialaisten lakkaus rapisee turhan nopeasti (ainakin Stilauto). Siksi olen etsinyt talvirenkaiden vanteet noista lumihiutalemerkityistä.

MAK vanteista ei kokemusta muuta kuin, että Autokeskus tarjosi niitä talvikiekkojen kanssa kauppaa tehdessä, mutta olivat mielestäni turhan hintavat ja tehty Kiinassa. Tosin esim. Volvon alkuperäiset aluvanteet ovat ainakin emännän ajokissa kiinalaiset ja ovat säilyneet hyvän näköisinä talvikäytössä jo usemman vuoden.

Lunta kertyy aina leveään vanteeseen, myös peltivanteeseen, sille ei taida mahtaa mitään. Peltivanteesta ei vain näe kuinka paljon sitä lunta siellä sisällä on. Eli itse en usko vanteen umpinaisuuden /avonaisuuden vaikuttavan loppujen lopuksi suuriakaan. Avonainen on ehkä kuitenkin helpompi puhdistaa myös lumesta.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Iso aluvanne kerää oikeasti sitä lunta, väliin meinaa hermo mennä kun viikon välein putsaa / huuhtelee jäitä pois, että kädet pysyy ratissa.

Tosin onhan ne isot "komeammat" kuin jotkut pienet pellirinkulat...
ja toki ajo olosuhteilla myös merkitystä, huonosti auratut ja lumiset kelit vaikeuttaa vanteen puhtaana pitoa.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

tuo alin iguan on täysmaalattu ja on juuri sopiva myös talvikäyttöön. itselläni on kesäkäytössä nuo volaret, enkä voi suositella talvikäyttäöön. sama murhe on varmasti myös tuolla mirror iguanilla. omat 18" volaret ovat kyllä italialaiset. noihin saa muuten kivasti tilattua alfan lätkät alfisti.net kaupasta, eikä tietysti kannata liimata niitä makin merkkejä keskikuppeihin jos alfan lätkät laittaa.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Jos vähiten haluat ongelmia niin ihan tavallinen peltivanne+pölykapseli toimii parhaiten talvella.. :wink:

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

EN SUOSITTELE Alessio / Mille Miglia vanteita talveksi,hädin tuskin kesällä menee.

Lakat lähtee parissa kuukaudessa ja sitten vanteen sisäkehä oikeen imee lunta sisäänsä ja sitten vatkaa !

Paras on ruosteinen pieni peltivanne pölärillä,lumi ei haluu ees mennä sinne :D

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Mulla noi ruosteiset peltivanteet ilman kapseleita kerää lunta sisälle ihan samalla tavalla kuin alumiinisetkin. Avonaisista vanteista ne lumet vielä pystyy putsaamaan. Toisin kuin noista. :?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Minulla oli joskus viisipuolaiset Mille Migliat Punton talvivanteina ja ihan hyvänä ne pintojensa puolesta pysyivät. Pari kertaa talvessa sisäkehälle jäätyi lunta sen verran, että ei pystynyt tärinän takia etenemään. Mitä avoimemmat (ja isommat!), sitä iisimpi putsata! Nuo Volaret saattavat kyllä olla kinkkiset.

Vanhemmissa Alfoissa ihan passeli ratkaisu on päästellä ihan sillä perinteisellä peltipyörällä ilman mitään kapseleita.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Vittorio Jano kirjoitti:
Vanhemmissa Alfoissa ihan passeli ratkaisu on päästellä ihan sillä perinteisellä peltipyörällä ilman mitään kapseleita.
Mulla ei oo koskaan ollut ongelmia tuon lumen kanssa ja aina ollut nuo alkup.peltiset.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Mulla on peltivanteet kokoajan tukossa, pöläreitä kun ei ole. Jotkut mersun "kaivonkansi" pölärit, tahi aluvanteet, olisivat varmasti oiva valinta talvelle 8)

vto
Viestit: 128
Liittynyt: 10 Maalis 2011, 16:55
Car(s): Giulietta JTDm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vto »

Tällä hetkellä yhtenä vaihtoehtona listalla on talvivanteiksi AEZ Xylot 16'' http://www.aez-wheels.com/396_EN.0?webdid=34 , jotka saisi Saksasta kohtuulliseen hintaan. Lähetin sähköpostia niitä myyvään saksalaisfirmaan koskien pulttijakoa, joka näkyy olevan lähteestä riippuen 5x98 tai 5x100. Tästä Itävallan TÜV:n todistus, joka ilmoittaa pulttijaon oleva se 5x100 http://www.aez-wheels.com/certificates/ ... 691543.pdf

Firmasta vastattiin sähköpostitse: ''die Felgen sind 5/100, hier werden Schrauben mit beweglichem Kopf mitgelifert.
Somit sind diese auch bei 5/98 passend.'' -Vanteet ovat 5x100 -jaolla, mutta vanteiden mukana toimitetaan ruuvit siirrettävillä päillä (eli jonkinmoinen adapteri?) Näin ollen ne sopivat myös 5x98 -jaoille.

Kellään kokemuksia tälläisistä adaptereista(?), jos oikein ymmärsin tämän :roll:

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

noi on ihan vain ne normaalit "liukupultit" joissa se kartio-osa on irtonainen ja riittävän väljä siihen pulttiin. toimii hienosti 12 mm pultilla koska tyypillisesti aluvanteissa se pultinreikä on vähintään sen 14mm. Keskiösovitteen täytyy olla myöskin sitten hyvä ja mittatarkka kuten aina, ei se sovitteen vaatima vanne oikealla pulttijaollakaan keskity jos sovite puuttuu. tuo 14mm liukupultti on hankalampi koska väh. 16mm pultinreijät ovat harvassa (poralla suuremmksi tietysti suapi)

Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

Jos haluaa alumiinivanteet talvikäyttöön, niin kannattaa pitäytyä ihan perus 5-6 puolaisissa. Eivät kerää lunta juurikaan, eikä lumet "pysy" mukana. Mitä tiheämmässä puolat, niin sen paremmin kerää lunta ja sen hankalampi puhdistaa.

Peltivanne + lautasmainen pölykapseli = paras.
5 puolainen alu = hyvä.
Muut = Aaarghhhhhh...

Ismo Laitinen
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08
Paikkakunta: Kajaani

Re:

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

vto kirjoitti:Tällä hetkellä yhtenä vaihtoehtona listalla on talvivanteiksi AEZ Xylot 16'' http://www.aez-wheels.com/396_EN.0?webdid=34 , jotka saisi Saksasta kohtuulliseen hintaan. Lähetin sähköpostia niitä myyvään saksalaisfirmaan koskien pulttijakoa, joka näkyy olevan lähteestä riippuen 5x98 tai 5x100. Tästä Itävallan TÜV:n todistus, joka ilmoittaa pulttijaon oleva se 5x100 http://www.aez-wheels.com/certificates/ ... 691543.pdf

Firmasta vastattiin sähköpostitse: ''die Felgen sind 5/100, hier werden Schrauben mit beweglichem Kopf mitgelifert.
Somit sind diese auch bei 5/98 passend.'' -Vanteet ovat 5x100 -jaolla, mutta vanteiden mukana toimitetaan ruuvit siirrettävillä päillä (eli jonkinmoinen adapteri?) Näin ollen ne sopivat myös 5x98 -jaoille.

Kellään kokemuksia tälläisistä adaptereista(?), jos oikein ymmärsin tämän :roll:

Viime maaliskuulla hankin uudet Misukan kitkat ja samalla juuri tuollaiset AEZ:t ja juuri noilla pulteilla. Normihommaa. Sopivat myyjän ja maahantuojan mukaan talvivanteisiksi (entiset Alessiot eivät kun pinta rapisi). Ei oikein kunnon kokemusta kun vasta maaliskuun alussa ostin mutta suht tiuhapuolaisena ainakin hankalampi tarvittaessa, siis jos tarvii, puhdistaa kuin esimerkiksi juuri nuo viisipuolaiset ex-Alessiot.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Talvivanteen valinta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Itsellänihän on myös juurikin tuollaiset Xylot epäkeskoilla kiinni. Tosin kesäpyörillä varustettuna. Aivan normi käytäntö nuo liukupultit A.K.A. epäkeskopultit nykypäivänä. Eipä niissä mitään omituista ole. Tekevät sen mihin ovat tarkoitetutkin. Nykyään kuullut puhuttavan vanteen mukana myytävästä "asennussarjasta". :roll: Eli myydään vanteet väärällä jaolla ja mukaan "asennussarja", jossa on keskiösovitteet ja epäkeskopultit.

Xyloissa on sen verta ahtaat pulttien upotukset, ettei paksuseinäiset halpis rengasavaimet/hylsyt välttämättä sovi epäkeskojen kanssa koloonsa. Vähän laadukkaampi hylsy jo meneekin, joten ei aiheuta kovinkaan suurta ongelmaa. Kuten toiset jo ehottelikin niin talvivanteiksi ottaisin ehkä jotkut muut kuin tiheäpuolaiset.

Vanteista muuten sen verran, että tuntuvat olevan kestävää tekoa ja hyvin tasapainossa. Painoa noilla oli joko 8,7kg tai 8,9kg. Ei enää muista varmuudella kumpi oli vakio 5-reikä teledialin paino... :oops: Eli ei mitenkään erityisen kevyet tai painavat, keskikastia siis.

vto
Viestit: 128
Liittynyt: 10 Maalis 2011, 16:55
Car(s): Giulietta JTDm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvivanteen valinta

Viesti Kirjoittaja vto »

Kiitos kaikille selventävistä vastauksista, ei tosiaan ollut itsellä kauheasti tietoa aiheesta. Alkuviikosta päädyin tilaamaan AEZ Wave -vanteet, jotka tosiaan taitavat sopia hieman paremmin talvikäyttöön kuin Xylot.

Vastaa Viestiin