Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
kamale
Viestit: 134
Liittynyt: 07 Elo 2010, 11:03
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...

Viesti Kirjoittaja kamale »

Kuinka pitkä pultti kuuluu olla Alfan alkuperäisten aluvanteiden kiinnityksessä!?
Ostin pultteja Delta-Autosta ja siellä sanottiin, että heidän alkuperäiset pultit, joissa pulttiosa, kartion alalaidasta eteenpäin, on 28mm, on oikea pultti!
Eipä vaan ollut, pyörä on kahdesti irronnut ja nyt en enää moisilla pulteilla ajele!
Kuka tietää ja mistä niitä saisi!?
:x :? :( :crazyeyes: :shocked!:
Liitteet
23062011261.jpg
(59.15 KiB) Tiedosto ladattu 3392 kertaa
Viimeksi muokannut kamale, 01 Loka 2011, 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aakkoset...
A niin kuin Alfa, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL ja Canon...

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

ettei olis kartio väärä ? kuinka kireelle vedät pultit ?

Avatar
kamale
Viestit: 134
Liittynyt: 07 Elo 2010, 11:03
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kamale »

siis voisko kartio olla väärä, kun on alfan pultit ja alfan vanteet!?
en nyt muista mihinkä arvoon poika ne laittoi, mutta arvo tarkistettiin ensin, eli oikea pitäisi olla!
Aakkoset...
A niin kuin Alfa, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL ja Canon...

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Kun vanne on irti lyö pultti vanteeseen kiinni ja katso montako milliä/kierrettä on näkyvillä. Neljä kierrettä on turvallinen minimimäärä. Myös pitää tarkistaa ettei vanteen ja navan väliin jää paljoa likaa, soviterengas voi jäädä huonosti, mitä sulla ei tietenkään ole. 120nm kannattaa laittaa kireydeksi, ja tarkistaa n.50km jälkeen. Sillä ei ole merkitystä mistä ostat pultit kunhan niissä on oikea kierre eli 1.25, 1.5 tai 1.75, pituus se oikea minkä katot, ja kartio joko pallo tai normaali. Niin, ja tarkasta että sulla on ehjät navan kierteet.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Alkuperäisissä 164 aluvanteiden pulteissa pituus kartion lopusta on muistaakseni 38 mm tai 35 mm. Deltan myymät ovat varmaan 156:n joissa aluvanne kiinnityskohdasta on hieman ohuempi ja näin lyhyempi pultti käy. Kierteen nousu on 1.25 ja hyvä olisi että pultti kiertyisi ainakin 6 kierrosta, ennenkuin ottaa kiinni. Kartio taitaa olla sama.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

se täysvahva kiristysmomentin vaatima/kestämä kierremäärä on 12x1,25 pultilla noin 8 (+/- 1 kierrettä) kierrosta ja niin ne alunperin on. Eli pultin pitää mennä noin jengattoman vahvuutensa verran kierrettä.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Kuva

Siinä on alkuperäinen pultti, siis noille kuvan vanteille.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Itse vaihdoin 155 pultit 156 pultteihin. Sitähän en tiedä saako noin tehdä, mutta pyörät on kestäneet kiinni.

Nuo kesävanteet mitkä mulla on, ei kiristy noilla alkuperäisillä 155 pulteilla, ja siksi laitoin toiset pultit.

Saattaa joutua jostain ostamaan talvi vanteisiin uudet alkuperäiset kunhan käy vaihtamaan niitä.
Life is too short to drive boring cars.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Ongelma pyörien kiinnityksessä

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Mulla on samanlainen vanne 164:sessa varapyöränä 5 pulttisena, sen pituus on kartion juuresta 37 mm.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

aluvanteet pysyy kiinni pyöränpultin kiristysmomentin aiheuttaman venymän kimmovoimalla. Peltivanteen pysyvyys tehostuu vanteesta itsestään johtuvasta jousivoimasta. Jos vastinpinnat ovat suorat ja puhtaat, vanne keskittyy oikein, kartiot ovat siistit ja oikeat ja pultit ovat oikean mittaiset eikä silti meinaa pysyä oikealla kiristysmomentilla niin sitten pari vaihtoehtoa tulee mieleen: pultit on vedetty josku liian piukalle murtorajan yli jolloin kimmovoima on surkea, tai sitten on käytetty tovi liian lyhkäisiä pultteja jolloin muutama takakierre siellä navalla on ruostunut ja sitten kun laitetaan oikean mittainen niin venymä jää liian pieneksi sekä pultti saa jo kiristettäessä siipeensä koska siihen kohdistuu väärä voima.
-meni paasaamiseksi-

Avatar
kamale
Viestit: 134
Liittynyt: 07 Elo 2010, 11:03
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kamale »

Suuret kiitokset kaikille, tietoa ja kokemusta on näillä sivuilla valtavasti!
Mistä tuollaisia 36-37mm pultteja saisi, tietääkö kukaan!?
Kiitos,
Kari
Aakkoset...
A niin kuin Alfa, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL ja Canon...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

rengasliikkeistä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Kartio- ja pallotyyppisiä pultteja ja vanteita ei muuten kannata sekoittaa, ei kuulemma pysy kovin hyvin... Ei ole onneksi itselle osunut, mutta olisi kyllä voinut tapahtua.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Nyt olisi tarvetta näille pulteille. Onkos kellään jäänyt nurkkiin pyörimään EHJIÄ tälläisiä? Omastani kahdesta pultista kierteet sökönä eikä saa talvi renkaita alle :roll:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
kamale
Viestit: 134
Liittynyt: 07 Elo 2010, 11:03
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...

Viesti Kirjoittaja kamale »

Jos tarvitset normaalimittaisia peltivannepultteja, niin niitä saa Motonetista, ja normaalimittaisia aluvannepultteja saan rengasliikkeistä esim. Vianorilta, mutta jos tarvitset pitkiä, niin niitä sitten seuraavasta linkistä 22-60mm!

http://kauppa.completos.fi/PublishedSer ... 7&pagenr=2" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Aakkoset...
A niin kuin Alfa, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL ja Canon...

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

^Eli siis tarvitsen 155 alkuperäisiin vanteisiin käyvät pultit. Tuolla completoksella näyttää olevan melko hyvä valokoima. Kiitos siitä :wink:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
kamale
Viestit: 134
Liittynyt: 07 Elo 2010, 11:03
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...

Viesti Kirjoittaja kamale »

:-D
Aakkoset...
A niin kuin Alfa, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL ja Canon...

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Re:

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

stoichiometric kirjoitti:aluvanteet pysyy kiinni pyöränpultin kiristysmomentin aiheuttaman venymän kimmovoimalla. Peltivanteen pysyvyys tehostuu vanteesta itsestään johtuvasta jousivoimasta.
En sinänsä epäile tätä, mutta koskaan ei mihinkään autoistani ole käytetty momenttiavainta renkaanvaihdossa.
Entiedä mihin rengasfirmojen pyssyt on säädetty, mutta samalla menee kaikki.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja katiska »

beetta julia kirjoitti:Entiedä mihin rengasfirmojen pyssyt on säädetty, mutta samalla menee kaikki.
Johonkin "järjetön" asentoon perinteisesti. Oikeassa momentissa olevan alu- ja peltivannepultin avaa normaalilla 1/2" räikkäavaimella ilman että tarvitsee liikaa reuhtoa, ja kas kummaa eivät ne pultit ole mihinkään löystyneet. Aluvanteiden jälkikististyskin on käytännössä tarpeetonta jos navan puhdistaa irtoruosteesta ja liasta, vaikka jälkitarkastuksen teenkin aina ~ viikon päästä.

Aiemmin käytin kiristyksessä momenttiavainta, mutta muutaman vuoden kaikki pyöränpultit olen kiristänyt ihan 1/2" räikällä. Sen sopivan momentin on oppinut jo tuntemaan.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Samaa mieltä noista momentium avaimista.Normi ristikko avaimella kiinni(kaikki mikä miehestä irtoaa) niin alu kuin peltivanteet.Aluksi siis vanne risti kiristellen,ja lopuksi voimakiristys.Ei ole 15v aikana ainuttakaan pulttia/kierrettä mennyt.
Mikä muuten siinä on,että aluvanteissa pitäisi momentti avainta käyttää?Essonbaarissa puhutaan,että aluvanne voi mennä kieroksi :) Mitenköhän kireys siihen vaikuttaa :?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ei kieroksi, mutta voi murtua reiän ympäriltä.

Avatar
kamale
Viestit: 134
Liittynyt: 07 Elo 2010, 11:03
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...

Viesti Kirjoittaja kamale »

Ja kannattanee katsoa, kuinka paksu aluvanne on reikien kohdalta! Toiset on todella paksuja ja vaativat pitkät pultit ja toiset ovat melkein verrattavissa peltivanteisiin ja sellaiset ei varmaankaan kovia kiristyksiä kestä!
Aakkoset...
A niin kuin Alfa, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL ja Canon...

Avatar
kamale
Viestit: 134
Liittynyt: 07 Elo 2010, 11:03
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja kamale »

DaViega kirjoitti:rengasliikkeistä

Vianorista Niittykummusta ainakin sai vain 28mm!
Aakkoset...
A niin kuin Alfa, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL ja Canon...

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Jalamari kirjoitti:Ei kieroksi, mutta voi murtua reiän ympäriltä.
Ehkä pulttipyssyllä rynkyttäen,mutten jaksa uskoa,että onnistuu ristikko avaimella.
Toisaalta jotkut saa rikki ratakiskonkin

AUFA
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Loka 2008, 15:44
Paikkakunta: Espoo

Re:

Viesti Kirjoittaja AUFA »

stoichiometric kirjoitti:aluvanteet pysyy kiinni pyöränpultin kiristysmomentin aiheuttaman venymän kimmovoimalla. Peltivanteen pysyvyys tehostuu vanteesta itsestään johtuvasta jousivoimasta. Jos vastinpinnat ovat suorat ja puhtaat, vanne keskittyy oikein, kartiot ovat siistit ja oikeat ja pultit ovat oikean mittaiset eikä silti meinaa pysyä oikealla kiristysmomentilla niin sitten pari vaihtoehtoa tulee mieleen: pultit on vedetty josku liian piukalle murtorajan yli jolloin kimmovoima on surkea, tai sitten on käytetty tovi liian lyhkäisiä pultteja jolloin muutama takakierre siellä navalla on ruostunut ja sitten kun laitetaan oikean mittainen niin venymä jää liian pieneksi sekä pultti saa jo kiristettäessä siipeensä koska siihen kohdistuu väärä voima.
-meni paasaamiseksi-
Ylläoleva kannattaa lukea ajatuksella ja huolella. Siinä on asiaa.

Alumiinin ja sen seoksienkin kimmomoduuli on vain kolmannes teräksen vastaavasta. Myöskään aluvanteen muotoilu ei tehosta kiinnityspultin venymästä johtuvaa voimaa. Kun vielä huomioidaan alumiinin suuri lämpölaajeneminen, niin kyllä se kyseenalaistettu jälkikiristys on pienen asettumisajon jälkeen paikallaan.

En muutenkaan ymmärrä, että miksei tässäkin yhteydessä voisi toimia oikein ja ohjeiden mukaan.
Kaikki "mutumomentit", mitä miehestä-lähtee, nuppi tutisee- tai kun narahtaa-momentit voivat saada vaurioita aikaan. Oikeat osat oikein kiinnitettynä oikeaan momenttiin on varmasti paras ja turvallisin ratkaisu.

Vastaa Viestiin