Irto-osia jostain 156 ohjausakselista

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Irto-osia jostain 156 ohjausakselista

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

Tervehdys,

taas nyppii, juniorin Alfa 156:n katsastus lähenee ja eikö 2 viikkoa sitten alkanut tuo aibag valo loistamaan. Kerran aiemmin AIRBAG-valo sammui avaamalla pelkääjän penkin alta liitin, mutta nyt on vikakoodi P237 eli jotakin kuljettajan airbagin liitoksiin liittyvää maavikaa tms. FiatEcuScanin ohje kehoittaa tarkastamaan liitokset, airbagin ja bagin ECUn.

No ensin irroittamaan ohjausakselin alasuojusta. Siellä pyöriskeli irrallaan sellainen 2 cm pitkä metallilevyn pala, jossa oli keskellä pitkittäissuunnassa 1 cm pitkä jousi ja levyn päissä alapäin taivutetut kiinnikkeet. Mistähän pirusta se lienee irronnut sinne alasuojuksen sisään ? En tunne ns. kellojousen sielunelämää, mutta voisiko olla sieltä tai mistä ?

Tarkistan neuvojen palstan mukaan toki ECUn ja keskipilareiden sekä ohjausakselin liitokset jahka keksin miten ECUun pääsee käsiksi. Onko neuvoja tarjolla ?

Toinen kysymys eli miten irroitan Airbagin kellojouselle menevän liittimen ? en kovin voimalla uskaltanut vetää el väännetäänkö sitä mustaa johdon alla olevaa muoviklipsua ylös vai alaspäin. Minusta tuntui koko kellojousi heiluvan, kun sitä heiluttelin.

Niin ja siis miten jotkut osaavat ovat mitanneet kellojousen toimintakuntoisuuden, jos vaikka katkos olisi siinä ?

kyseleepi taasen Jussi

peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

Hups,

No niin, vastaan ihan itse itselle...jotta joku muukin voisi tiedosta hyötyä. Auto on siis -98 156 2,5 V6. Vikana oli koodi P237 ja Airbag-valo loisti yössä. Ei sammunut läppärillä kuin sekunniksi, vaikka kuinka yritti.

Ensinnäkin Airbag on kiinni 5 mm:n kuusiokoloilla. Sinne on aika vaikea nähdä. Airbagin johdot ovat kaikki keltaisia. Airbagin ECU on keskitunnelin päällä noin suunnilleen kaasupolkimen kohdalla. Liittimiin pääsee parhaiten pelkääjän jalkatilasta ottamalla pois alasivulevyn. Avasin ne ja puhdistin Contact cleanerilla.

Sitten Airbag itse. Kun sen on irroittanut, niin seuraavaksi ratti irti, jotta pääsee tutkimaan kellojousen. Ainakin minulla ratissa on päällekkäin kaksi 24 mm:n tosi ohutta mutteria. Se lukituslevy on melkein aina rikottava ja mutterit lähtee hylsyllä, jos hioo hylsyn pään tasaiseksi. Ratti irtoaa helposti brake clenarilla, joka tunkeutuu hyvin booreihin. Laitoin mutterit ruuvilukitteella kiinni.

Kellojousen mittasin seuraavasti: airbagin keltaisen johdon pinnit menee kellojousen "läpi" liittimen pinneihin eli jos on vastusmittarilla nolla, niin toimii, Sen toisen (valkoisen) liittimen kaksi pinniä menevät kellojousen "läpi" toisen puolen liittimen reunimmaisiin pinneihin, ainakin minulla maadoitusliuskan näköisiin.

Kellojouset eivät ole muuten samanlaisia eikä ilman lisätöitä suoraan vaihtokelpoisia. Minulla oli omassa noin 40 cm keltainen johto, jonka liitin oli virtalukon takana, mutta sen sai sieltä vetämällä esille. Minulla varaosalainassa olleen noin -99 mallin kellojousessa liitin oli aivan erilainen ja suoraan rungossa eikä tuollaista johtoa ollut.

Kun olin vielä lopuksi puhdistanut keskipilareissa olevat esikiristimien liittimet, niin sitten kokeiluun ja vikakoodin poistaminen läppärillä. Avot, nyt pelittää ainakin vielä tämän illan.............

No, vielä on muutakin hommaa ennenkuin mennään katsastukseen.

Kyselin myös sitä ihmeellisen näköistä jousta, joka löytyi ratin alasuojuksen sisältä. Ei se ainakaan kellojousesta tai monitoimiviiksestä ole, siellä ei sellaiselle paikkaa näkynyt. Mikä lie irto-osa..

YT,

Jussi

Vastaa Viestiin