75 nopeusmittari vika

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

75 nopeusmittari vika

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Vinkkiä, siis nopeusmittari (ja matka) ei pelaa, kaikki muut mittarit ja systeemit autossa pelaa mutta ei tuo kyseinen värkki.
Minkälaisia vikoja ootte löytäneet jotta sait pelaamaan, vinkit olis tarpeen taas, huomenna leima ja varmaan ton tars pelailla sillon !!
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei kai nopeusmittarin tarvi toimia? Kaverilla ei toimi kiekkamittari eikä nopeusmittari - matkamittari kyllä skulaa... Ei tullu mitään sanomista edes. Tiedä sitten, riippuuko konttorista? :D

Mut toi kuulostas siltä, että koko systeemi mittarin ja moottorin välillä ei kommunikois - tuossa on minkälainen tuo? Jos vaijeri niin vaijeri vaihtoon - näin siis ounastelisin. Sähkösestä en osaa sanoa mitään, muutakuin sama juttu - kommunikaatio kuntoon. Vaijereissa voi olla rispaantuneita, katkenneita vaijereita ja vaijereiden päät voi irrota yms yms, sähkösissä sitten voi olla esim. maadotus paukahtanut systeemiltä, riippuen miten se on rakennettu.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jos muistelen oikein, niin 75:n nopeusmittarissa on ollut kahta eri tyyppiä. Anturi on vaihdelaatikossa, mutta joissain malleissa tieto tulee suoraan anturilta mittarille ja joissain taas on joku älypurkki takapenkin alla. Mittari kuitenkin on sähköinen, eli vaijerivika se ei voi olla.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kahta mallia niitä tosiaan on. Sellasia missä on jaeger merkkinen pieni laatikko takapenkin alla ja sitten niitä missä sitä ei ole. Piuha kai siellä on poikki tai jokin liitin hiekossa hapessa. Ensiksi kannattaa kurkata sinne takapenkin alle. Siellä on ensimmäinen liitin. Seuraavan liitttimen sijainnista en valitettavasti osaa sanoa. :?

Muistaakseni nopeusmittari ei ole hylkäysperuste katsastuksessa. Silloin pitää kierroslukumittarin toimia ja jossain kuskin lähistöllä olla lappu mistä selviää paljonko on vauhtia milläkin kierroksilla ja vaihteella.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tiige kirjoitti: Muistaakseni nopeusmittari ei ole hylkäysperuste katsastuksessa. Silloin pitää kierroslukumittarin toimia ja jossain kuskin lähistöllä olla lappu mistä selviää paljonko on vauhtia milläkin kierroksilla ja vaihteella.
Aika jännä - kaverilla tosiaan ei toimi kumpikaan. Ei tullut sanomista; kiekkamittari tosin näyttää aika hyvin aina ~1500rpm, oli kierrokset mitä tahansa :D

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Niin, pikkuisen epätarkka oli taas tuo kyssärini, mutta on siis -90 mallin tessu, eli mittari on se purkilla oleva versio. Siis laatikossa anturi ja penkin alla se purkki.
Liittimen zekkasin eieln nopeasti mutta en sen kummempaa. Tarvii paneutua asiaan mutta jos leimalla ei sitä vaadita niin onhan täs koko talvi sitten aikaa löytää vika, kun jää kuitenkin seisomaan heti leiman jälkeen talveksi !
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^varmista tuo leimaus nyt kuitenkin etukäteen, ettei tule paniiikkiakiirettä :D tosiaan osaan vaan sanoa sen, miten kaverin auto meni läpi. Sen mittaristo siis "toimii" (kiekkamittari näyttää kiinteästi jotain randomlukua, yleensä n. 1500, joskus jopa toimii, joskus kuolee kokonaan) sen 406 pökössä. Tiedä sitten lasketaanko tuo riittäväksi toiminnaksi, että se "näyttää edes jotain" o_O Mutta kuten sanottua, ei ole inssiltä sanomista tullut joten kai se sit on kunnos. :D

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Muistin varassa mennään taas, mutta palautui mieleeni keskustelu jonka kuulin joskus taannoin katsastuskonttorilla. Mielestäni katsastaja kertoili, että nopeusmittari on pakollinen varuste vuodesta -83 (?) alkaen, ja toimimattomasta tulee korjauskehoitus. Ei siis yksistään ole hylkäysperuste.
Homma jäi jotenkuten mieleen, koska 33:ssa oli ajoittain oikutteleva mittari, joka aina vähän jänskätti leimalle mennessä.

SilBazze
Viestit: 288
Liittynyt: 03 Heinä 2011, 13:52
Car(s): 164 QV
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SilBazze »

Nopeus mittarin täytyy toimia leimalla mutta sen ei tervitse näyttää oikein. ;)
Mutta kierrosluku mittarilla ei ole mitään väliä onko se siinä vai ei taikka olisi toimimatta ollekaan..

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

75 nopeusmittari vika

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Vaihdelaatikon kyljessä vasemmalla puolella on pulssigeneraattori, johon tulee kaksi johtoa. Mulla oli liitin sieltä hapettunut irti. Korjasin sen juottamalla siihen uuden liittimen.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Painin mittarin kanssa joskus, auto oli 75 -91 (kaasariversio).
Telta-autossa vissiin vaihtoi palaneeet johdot, muttei vaikutusta.
Oli kuulemma takalasinlämppärin johdot sulattanut mittarin johdot.
Asentaja sanoi mulle, että laita sähkökynä anturin ja mittarin väliin ja pyöritä rengasta, vilkkuu jos anturi kunnossa(siihen asti).
Omassani oli oli mittarista palanut diodi (hinta ehkä 0.1€).
Muistaakseni sen näki ihan silmillä, mittaus tietysti varmistuksena.
Hommasta on kuitenkin yli 10v aikaa, joten muistikuvat ovat aika hatarat.
Mielestäni/muistaakseni ei ollut mitään boksia anturin ja mittarin välissä.

EDIT: nopeusmittari kai pitää toimia, eriasia on tarkistaako ne sen, omassani ne ei sitä huomannut.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

No, mittaria en ole ehtinyt/jaksanut kaivella, mutta leima on autossa ja ilman merkintöjä...
Nopeusmittarista ja ravistavista jarruista totesi vain että auto näyttää sille että ei nuokaan kauaa ole epäkunnossa !

Joten muutama pikku fixi ja valmis projekti, kesää odotellen
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Eero »

Onnittelut leimasta! Kova urakka on nyt sitten takanapäin. Olisiko mahdollisuutta saada kuvia nähtäväksi tästä entisöidystä pelistä?
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Onnittelut! Alfasi on kyllä äärimäisen siisti ja kaikki pienetkin epäkohdat on laitettu vimpan päälle kuntoon.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Caijo-Romeo kirjoitti:Onnittelut! Alfasi on kyllä äärimäisen siisti ja kaikki pienetkin epäkohdat on laitettu vimpan päälle kuntoon.

kohta, ei vielä. Onhan kokonaisuus lähelä loppua, kylkilistat mietitään vielä maalaus uudet ja etu lyhdyt.
Samoin muutama pikku juttu fixataan vielä kevääksi.

Kuvista... päivitän ton oman remontti ketjun ja kuvat on siirtymässä parempaan palvelimeen mistä ne voi julkaista kunnon koossa, tämä tapahtunee"piakkoin"

Mutta autosta vielä, siitä tuli odotettua parempi, ajo on hyvä, ei kolise/rämise, laatikko ei ainakaan pahemmin pode synkka ongelmaa, kone kaipaa kunnon säädöt, mutta lähellä ollaan !
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Mouho
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 19:48
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mouho »

Oletkos saanut mittaria kuntoon?
Itellä sama ongelma, ettei mittari toimi. Takapenkin alla on Jaeger-boxi ja sen liittimet näyttää olevan kunnossa.
Mites se mötikkä siellä laatikon kupeessa? Onko se purettavissa ja mitä se sisältää? valuuko öljyt pihalle laatikosta kun sen ottaa auki?

Pakkivalokin on pimeenä. Edellinen omistaja on ottanut molemmat pakkipolttimot pois paikoiltaankin, eli jotain hämminkiä siinä on. Anturi menee ainakin vaihtoon, kun liittimet murtui poikki kun vähän heilutteli. Ei silti valo kyllä toiminut vaikka yhdisti johdot. Mistähän tätä vikaa lähtisi purkamaan, sulakkeet vaikuttaa ehjiltä.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

En ole ehtinyt pöyhimään, reiiu hommia pukannut. Tarvii keksiä aikaa ja tutkasta, kait se anturi vika on....
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Mouho
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 19:48
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mouho »

Itselle vastaten:

"Secondly yes we tested the sensor - no return signal.

I opened it. Easiest way was to work around the edge of the red sealant with a small knife, then once there was some room to work with I used a tiny screwdriver to lever the rest off.

Then the entire end came off, and I could remove the pcb.

After getting the multimeter and starting to test the circuit we found that there was no continuity. After checking each piece of the circuit we found that a diode had failed."

Teksti lainattu AlfaBB:stä. Eli saa sen sensorin purettua laatikon kupeesta ja siellä mahdollisesti sijaitsee se diodi johonka beetta julia viittasi..tai ainakin joku diodi.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Mouho kirjoitti:Itselle vastaten:

"Secondly yes we tested the sensor - no return signal.

I opened it. Easiest way was to work around the edge of the red sealant with a small knife, then once there was some room to work with I used a tiny screwdriver to lever the rest off.

Then the entire end came off, and I could remove the pcb.

After getting the multimeter and starting to test the circuit we found that there was no continuity. After checking each piece of the circuit we found that a diode had failed."

Teksti lainattu AlfaBB:stä. Eli saa sen sensorin purettua laatikon kupeesta ja siellä mahdollisesti sijaitsee se diodi johonka beetta julia viittasi..tai ainakin joku diodi.
Saman tekstin luettuani puukotin omasta tuon anturin auki. Varovasti mattopuukolla ihan sen pehmeän aineen ulkoreunaa pitkin, lopussa kokeilin varovasti kuumailmapuhaltimella pehmittää ja leikkely muuttu paljon helpommaksi. Sisältä oli muutama liitos hapettunut, tinasin ne uusiksi. Vika ei sitten kuitenkaan ollut anturissa. kokeile ja erehdy-menetelmällä päättelin että vika on pienessa piirilevyssä joka on mittarin akselin vieressä. Kaikki muut osat vaihdoin toimivasta mittarista, eikä vika korjaantunut. viimeistä piirilevyä en saanut purettua irti. itse pähkäilin että tolla levyllä on anturi joka ilmoittaa kuinka lujaa mittaria pyörittävä sähkömoottori pyörii, ja se anturi on rikki eikä elektroniikka ymmärrä mitä pitäis näyttää. Mun mittaristossa oli siis se vika että viisari kiertyi rajoitintappiinsa heti kun edes nytkäytti autoa vaihteella, eikä palannut sieltä nollaan kuin sammuttamalla moottori. Samalla kilometrit rullas mittarin osoittaa etenemisnopeutta 8)

Avatar
Mouho
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 19:48
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mouho »

Nii tulikos sieltä öljyt pihalle siinä samalla, kun irrotit sen? Osaa vaan varautua öljyjen kanssa, kun joutuu johonkin montulle mennä sitä ropaamaan. Ton sensorin toimivuuden voi kait testata jotenkin kun se on irrallaan, varmaan autosähköliikkeessä onnistuis.

Itellä vika oli semmonen, että toimi pätkittäin ja ihan oikeaa nopeuttakin välillä, kun sille päälle sattui. Yleensä toimi hetken paremmin, kun anto runtua autolle enemmän. Nyt tosin ei toimi enää ollenkaan ja olis se katsastuskin kohta :-D

Fiiu
Viestit: 153
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 03:27
Paikkakunta: Pilkanmaa, Kouvola

Re: 75 nopeusmittari vika

Viesti Kirjoittaja Fiiu »

Itsellä tuo mittari toimii, mutta heiluu ainakin sataseen asti pirusti. Missä voisi olla vika, ei viitsisi ylimääräistä tuolla kylmässä alkaa purkamaan. Auto on siis myös 75 TS -90.
-Jere-
Alfa Romeo 156 Sportwagon JTS -04
Mitsubishi Colt Gti -92

AR_155_wb
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Huhti 2003, 14:31
Car(s): Giulia Super 1.3 -73
Vespa GL 150 -64
Ducati ST4s -06
EX. 75 TS LE -91
EX. 156 Super -01
EX. 155 Super -96
Paikkakunta: Liperi

Re: 75 nopeusmittari vika

Viesti Kirjoittaja AR_155_wb »

Hei,
minulla lopetti myös nopeusmittari toimimasta (75 TS -91). Paikallistin vian mittaristossa olevaan pieneen piirilevyyn josta menee piuhat nopeusmittarille. Piirilevyllä oli muutama kärähtänyt komponentti. En saanut piirilevyä toimimaan vaan vaihdoin toisen mittariston. Tässä mittaristossa taas kierroslukumittarin viisari heiluu hervottomasti pienillä kierroksilla mutta näyttää oikein kovemmilla kierroksilla. Hienointa on että heilumista voi "säätää" muuttamalla mittaristovalojen kirkkautta: potikan ollessa keskiasennossa viisari vatkaa enitin, valot sammutettuna tai kirkkaimmillaan taas vähiten. Hienoja pelejä nämä Alfat... :)
Raudassa ei ole raha hukassa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re:

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Mouho kirjoitti:Nii tulikos sieltä öljyt pihalle siinä samalla, kun irrotit sen? Osaa vaan varautua öljyjen kanssa, kun joutuu johonkin montulle mennä sitä ropaamaan. Ton sensorin toimivuuden voi kait testata jotenkin kun se on irrallaan, varmaan autosähköliikkeessä onnistuis.
Muistaakseni oli niin alhaalla, että kyllä sieltä suunnilleen kaikki öljyt taitaa tulla. Joten kannattaanee vaihtaa samalla öljyt lootaan. Hyväksi havaittu öljy lukollisiin lootiin on RedLinen 75W90 ja 75W90NS 50/50 suhteella. Lukottomiin sitten taas pelkästään 75W90NS.
Fiiu kirjoitti:Itsellä tuo mittari toimii, mutta heiluu ainakin sataseen asti pirusti. Missä voisi olla vika, ei viitsisi ylimääräistä tuolla kylmässä alkaa purkamaan. Auto on siis myös 75 TS -90.
Itsellä oli samanlaista ongelmaa. Alla lainaus omasta projektiketjusta. Lopulta syyllinen oli yksi katkennut tulpanjohto. Tämän takia toinen puola löi maahan ja aiheutti tuollaisen häiriön.
joku urpo toisessa ketjussa kirjoitti:Lyhyt video nopeusmittarin sekoilusta. Tuossa on tasainen ~95km/h nopeus (tai mitä TS nyt menee 5. ja 3000rpm). Mittari näyttää reilusti yläkanttiin ja heilahtelee. Kaikki muut mittarit toimivat hienosti joten en oikein usko maadoituksessakaan olevan vikaa. Heinakuussa se yllättäin muuttui tuollaiseksi ja siitä lähtien useammat tuhat kilometriä johonmukaisesti samanlainen. Anturi ja takapenkin alla oleva jaeger-laatikko vaihdettu ilman vaikutusta. Eilinen mittarin täydellinen purkaminen ja putsaaminen ei myöskään vaikuttanut mitään. Koska matkamittari kelaa myös ylimääräisiä kilometrejä on vian oltava sähkömoottorissa joka pyörittää magneettilimppua joka vääntää vieterikuormitteista levyä jossa viisarin akseli on kiinni. Tai todennäköisemmin moottorin ohjauksessa. Matkamittari pyörii moottorin akselin välityksellä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Vastaa Viestiin