Erillissarjojen asennusta 156

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Void
Viestit: 31
Liittynyt: 18 Kesä 2008, 12:46
Paikkakunta: Hki

Erillissarjojen asennusta 156

Viesti Kirjoittaja Void »

Moro!

Tuli ostettua Raimbow saxit joka oveen, ja vahvistin kaveriksi. Eilen aloiteltiin asennusta, ja vähän lisäohjeita kaivattaisiin kun tänään tuota duunia jatketaan.


Kaiuttimien ohjekirjassa käskettiin vetämään vähintään 2,5m2 kaapeli koko matkalle vahvarilta midille, mutta tossahan on aivan saatanallinen homma saada johdot noiden ovien läpi siististi! Voinko käyttää vakiojohtoja jakosuotimilta eteenpäin midille?

Ja mistäpä vahvistimia asennelleet olette ottaneet virran? Suoraan akulta sen meinasin ottaa, mutta mistäs perkeleestä tuon virtajohdon pujottaisi konetilasta autoon sisälle purkamatta puolta keulaa?

Ja niin vahvistinhan puskee 4x100w ja kaiuttimet on tarkemmin mallia Raimbow sax 265.20.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Topiceja aiheesta löytyy aika paljon, esim tuossa läpiviennistä http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=8181

Tässä taas hifistä yleensä:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4001

Itse vedin erillisarjan johdot käyttämällä hyväksi auton omia johtosarjoja. Kaikkihan riippuu siitä kuinka hyvän haluat tehdä. Itse ajattelin asian niin että ennekuin alan perehtymään mihinkään johto asioihin pitäisi ensin saada räminät pois.

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

itse asensin juurikin nuo Rainbow 6,5" SAX:t ja asennuksen hankalin vaihe oli kyllä johtojen vetäminen vahvarilta suotimelle oven sisään. tätä voi nyt moni kauhistella mutta lopulta päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun: puhkaisin auton johtosarjoja suojaavaan läpivientikumiin pienen reiän ja pujotin piuhan siitä ulos eli oven ja korin väliseen tilaan. sitten vain vetäisin piuhan oven ja verhoilupaneelin välistä suotimelle. joidenkin silmään saattaa särähtää kun piuha näkyy oven ollessa auki, mutta minulle menettelee.

virtapiuha meni lupsakasti sisätilan pistokkeen johtoa myöten konehuoneen puolelle

Void
Viestit: 31
Liittynyt: 18 Kesä 2008, 12:46
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Void »

Kiitos vastauksista! yritin tuota hakua käyttääkin, mutta ko. läpivientitopic jäänyt huomaamatta...

Void
Viestit: 31
Liittynyt: 18 Kesä 2008, 12:46
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Void »

Edit:

jakosuotimet mahtui nätisti soittimen taakse ja vakiopiuhat saavat toistaiseksi riittää niistä eteenpäin..

Void
Viestit: 31
Liittynyt: 18 Kesä 2008, 12:46
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Void »

Jeps eli nyt on takakaiuttimet ja vahvistin asennettu. Erillissarja eteen pitäisi olla postissa valmiina noudettavaksi.

Läpivienti vahvistimen virtapiuhalle löytyi jarrupolkimen takaa. Kumitutille puukkoa ja rupesi konehuone näkymään.

takaoviin vedin kokonaan uudet piuhat, ja jakosuotimet pudotin oven sisään. Etuoviin noiden piuhojen vetäminen on sen verran ärsyttävämpi projekti, että tarkoitus olisi käyttää vakiopiuhoja suotimilta eteenpäin, ja itse jakosuodattimet pudottaa soittimen taakse.

Ja nälkähän todella kasvaa syödessä, nyt rupesi subiakin tekemään mieli :mrgreen: Vahvistimesta on tosin kaikki 4 kanavaa käytössä erkkasarjoille, joten subille tarvitsisi oman uuden päätteen hommata.

Vai jaksaako aktiivi pauhata kontista sisälle? Entäs onko kenelläkään kokemusta tuollaisista litteistä aktiivisubeista? Senhän voisi mahduttaa vaikka penkin alle...

Mites auton akku kestää noita paria vahvaria?

Void
Viestit: 31
Liittynyt: 18 Kesä 2008, 12:46
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Void »

Nyt on koko hoito kiinni ja hyvin rokkaa! :-D

SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Re: Erillissarjojen asennusta 156

Viesti Kirjoittaja SiK »

Jatketaas tähän topicciin, kun sattuu olemaan samat Rainbow Sax:it kyseessä.

Eli asensin eilen etuoviin nuo Rainbow:t. Pistin jakosuotimet ovien sisään, niin että sisäänmenevä signaali suotimelle tulee alkuperäiseltä midin johdolta. Suotimelta sitten suoraan johdot elementeille.

Nyt kun (jälkeenpäin tietenkin..) lueskelin tätä ketjua, niin tuli mieleen että olisiko ollut fiksumpaa tehdä toisin. Mistä asti noi diskantin ja midin johdot lähtee erillisinä, jos kerran suotimen voi laittaa soittimen taakse alkuperäisiä johtoja käyttäen? Ei kait alkuperäiselle midille ole mitään suodatusta, mikä olisi mulla nyt käytössä koko setille?

Alkoi mietityttämään, kun tuntui jotenkin yllättävän voimattomalta sointi. Koitin suoraan soittimen perään kytkettynä, ja vahvistimen (2x60W RMS) perässä. Vai tarviiko noi kaiuttimet väkisinkin subbarin kaveriksi? Tarkoitus ei olisi kuitenkaan mitään bassohirmua saada aikaiseksi.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Erillissarjojen asennusta 156

Viesti Kirjoittaja Jakke »

En usko, että kaapeleista on kiinni. Mulla on samalla tavalla alkuperäistä kaapelointia hyödyntäen Infinityn erillissarja 2*150W vahvistimen perässä ja ihan hyvin pelittää. Subbaria nekin kyllä kaipasivat, joten peräkontissa on koteloitu Infinityn kymppituumainen 200W vahvistimen kera. Sopivasti säätämällä sulautuu ihan hyvin etukajarien ääneen. Takana mulla ei tällä hetkellä ole kaiuttimia ollenkaan, mutta voisi olettaa, että jos haluaa hyvän ja tasapainoisen äänen sekä taakse, että eteen, niin sitten onkin säätämisen kanssa enemmän puuhaa. "Voimaton sointi", jonka mainitsit, johtunee siitä, että oviverhoilut "vuotavat" vakiona sen verran, ettei ne oikein ihanteellisena kaiutinkotelona toimi.

Mielestäni alkuperäisten midien ja diskanttien johdot jakautuvat vasta ovessa, mutta tästä en ole 100% varma.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Erillissarjojen asennusta 156

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

SiK kirjoitti:Ei kait alkuperäiselle midille ole mitään suodatusta, mikä olisi mulla nyt käytössä koko setille?
Jos alkuperäiselle midille olisi suodatus suodattaisi se korkeat äänet pois. Jos sulla siis kuuluu korkeat äänet normaalisti niin mitään ylimääräistä suodatusta siellä sitten ei ole välissä.
SiK kirjoitti:Alkoi mietityttämään, kun tuntui jotenkin yllättävän voimattomalta sointi. Koitin suoraan soittimen perään kytkettynä, ja vahvistimen (2x60W RMS) perässä. Vai tarviiko noi kaiuttimet väkisinkin subbarin kaveriksi? Tarkoitus ei olisi kuitenkaan mitään bassohirmua saada aikaiseksi.
Kuinka voimattomalta se kuulostaa? Jos bassot selkeesti puuttuu niin olisko käynyt käpy asentaessa ja jomman kumman elementin johto lipsahtanut väärin päin. Kokeile kääntää jomman kumman puolen midin johto jakosuotimelta toisinpäin. Jos bassot tulee takaisin niin löysit vian.

Voi siellä toki olla myös akustinen oikosulku, eli ääni pääsee vuotamaan elemetin takaa eteen joka kumoaa bassot.

SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Re: Erillissarjojen asennusta 156

Viesti Kirjoittaja SiK »

Tuomas K kirjoitti:Jos bassot selkeesti puuttuu niin olisko käynyt käpy asentaessa ja jomman kumman elementin johto lipsahtanut väärin päin.
Osui ja upposi. En ehtinyt viestiä edes vielä lukea, kun aloin noita johtojen värejä miettimään ja googlettamaan. Jotenkin omaan makuun menee epäloogisesti, kun mustaraitainen johto on toisella puolella - ja toisella +. Itse kytkin suotimille molemmin puolin mustaraitaisen miinukseen, ja vahvistimelta tuli johdot "oikein päin" ISO liittimelle. ISO liittimeen tein valmiin adapterin, enkä sen tarkemmin johdon värejä katsellut.

Nyt soi niinkuin kuuluukin. Varmasti vielä paljon paremmaksi saisi jos ovea eristäisi ja kaiuttimen kiinnitystä tukevoittaisi, mutta omaan käyttöön riittää tuollaisenaan.

Kiitos paljon nopeista vinkeistä!

Vastaa Viestiin