156 Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Herminaattori
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Touko 2011, 09:58
Paikkakunta: Helsinki

156 Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Herminaattori »

Katsastuksessa hieman tuli sanomista. Pitäisi vaihtaa ennenkuin hajoaa. Kannattaako ruveta itse sorkkimaan vai antaa liikkeen hoitaa? Minkä hintaista vaihto?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Riippuen millaiset tilat ja autonkorjaustaidot omaat,mutta väittäisin et jos rupee pihalla/katoksessa tekeen niin useampi tunti menee ja varmaan hermotkin. Melkein sanoisin et kannattaa viedä korjaamolle. Tossa on aika monta kohtaa mitkä voi mennä pieleen. (pultti poikki,kuusiokolo kannat muljattu,pallonivelet ei irtoa ym).
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Herminaattori
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Touko 2011, 09:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Herminaattori »

Ei ole tiloja eikä taitoa :\ pitänee kysellä liikkeistä hintoja. Toivottavasti sen vaihtaminen ei montaa kymppiä maksaisi.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Finest »

Aikaa meni kun rauhassa teki varmaan kolmisen tuntia. Nivel lähti onneksi nätisti irti akselista kun en sisäpäätä alkanut irroittamaan.
Raidetangon pää oli piukassa, vanha kun oli. Onneksi oli uusi ajat sitten hommattu.
Onnistuu ulkona kotikokiltakin :) ja ensimmäinen nivelpurkukin meni simppelisti.

kimi-
Viestit: 31
Liittynyt: 19 Loka 2011, 17:07

Re: 156 Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja kimi- »

Tuo on työ jonka voi tehdä itse vähillä taidoilla ja hyvillä työkaluilla. Raidetangon pää lienee osa minkä luultavimmin rikkoo tuossa, yleensä se vanhana on tiukasti pesässä ja sen voi uusiokäyttää.

Herminaattori
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Touko 2011, 09:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Herminaattori »

Pitää nyt miettiä mitä ton kanssa tekisi. ad-huollossa ja automilanossa homma kustantaisi 140-150€. Tuntuu suolaiselta hinnalta 8€ kumin vaihdosta. Jos joku foorumilainen haluaa tienata pari kymppiä ja vaihtaa osan niin laittakaa viestiä :)

kimi-
Viestit: 31
Liittynyt: 19 Loka 2011, 17:07

Re: 156 Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja kimi- »

Herminaattori kirjoitti:Pitää nyt miettiä mitä ton kanssa tekisi. ad-huollossa ja automilanossa homma kustantaisi 140-150€. Tuntuu suolaiselta hinnalta 8€ kumin vaihdosta. Jos joku foorumilainen haluaa tienata pari kymppiä ja vaihtaa osan niin laittakaa viestiä :)
Kumman puolen kumi on huono?
Voin katsoa tuon rakenteen huomenna kun asennan alatukivarret paikoilleen omastani.
Tuo on työnä sellainen, että sen pystyy itse tekemään. Ongelmana kuitenkin, että samalla on irrotettava (muistikuvani mukaan) ainakin raidetangon pää, koiranluu ja tukivarret toisistaan.

Joku nivel voi osoittautua väljäksi, myös itse vetonivel ja silloin se/ne olisi syytä vaihtaa samalla ja työ pitäisi tehdä sellaiseen aikaan, että uuden saa tilalle.

Espoon Motonetin naapurissa Muuralan Nesteellä on hyvät TI hallit, toisessa nelipistenosturi ja toisessa ajorampeilla varustettu, vuokra luokkaa 10.-/h. Jos varaudut pelkällä kumilla tuo on oiva paikka koska mahdollisuus lisäosien saamiseen tarpeen mukaan löytyy kävelymatkan päässä naapurissa. Aikaa kannattaa varata reilusti, yleensä sitä kuluu arvioitua enemmän.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Epezi »

kimi- kirjoitti:Tuo on työ jonka voi tehdä itse vähillä taidoilla ja hyvillä työkaluilla. Raidetangon pää lienee osa minkä luultavimmin rikkoo tuossa, yleensä se vanhana on tiukasti pesässä ja sen voi uusiokäyttää.
En olisi kyllä yhtään huolissani raidetangonpäästä, pahimmat irroitettavat on vetarinmutteri ja alapallo.

Komppaan Caijoa, vie korjaamolle. Saamasi korjaushinnat on ihan ok.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Finest »

Karalaikkakoneella lovet vetarin mutteriin ja paineilmavääntimellä pois. Itse irrotin ylätukivarren ja raidentangon. Näiden jälkeen napa liikkuu tarpeeksi ja saa nivelen pois ja tehtyä homma.
Vaatii tietysti työkaluja, aikaa ja vähän hermojakin.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja DaViega »

On tehty useisiin autoihin, rupeaisinko pihalla tai edes tallissa tekemään? en

Sottaista ja hankalaa, paljon kohtia jotka voi mennä pieleen. Finest jo huuteli paineilma työkalujen perään, ilman noita ja muutenkin hyviä työkaluja on aikamoista vääntämistä. Onnistuu koti oloissa, mutta kyllä tuon jälkeen tulee oikeasti ajatelleeksi oliko sen arvoista
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin