Jarrusatulat irti (164)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Jarrusatulat irti (164)

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt pitäs saada vähän opiskeltavaa auton jarrusatuloista.
Tarkoitus olisi irrottaa kaikki satulat ja luultavasti yks rikkinäinen vaihtaa sen jälkeen puhdistaa ja maalata.
Kertokaas mulle kaiken näkösiä asioita joita pitäs tietää, sillä en oo ikinä ees koskenut auton jarruihin.
Muutamia asioita joita tulee itsellä mieleen:
1. Kuinka saan jarrunesteet pysyyn sisällä ettei tuu lattialle?
2. Miten ne lähtee irti?
3. Takasin laitettaessa miten ne säädetään?
4. Ilmauksesta oon kuullut puhuttavan :roll: , mites se tapahtuu? miksi?

no niin, antakaa tulla kaikki tieto vaan... olen innokas opiskelija :lol:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

1. Lukkopihdit hellästi jarruletkuun
2. 164:ssa muistaakseni jarrusatula on kahdella 17mm pultilla kiinni
3. Eipä nuo jarrut kummempaa säätöä tarvi, paitsi käsijarrun osalta, joka taas tapahtuu vaijerin säädöllä yläpäästä keskikonsolin takaa
4. Jarruputkissa ja sylintereissä oleva ilma pumpataan ilmausruuvien kautta mäjelle seuraavasti: pumpataan poljinta muutama kerta , pidetään poljin ala-asennossa ja avataan ilmattavan satulan ilmausruuvi.. Kun on tullut mitä on tullakseen niin väännetään ruuvi kiinni ja päästetään poljin ylös. Tämä pumppaus-painamisepisodi toistetaan niin kauan kunnes ei ilmaa tule enää ollenkaan

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

no siinähän tuli jo hyvin vastauksia... toi lukkopihti kikka on varmaan ihan kätsy, nyt tarttis vaan olla neljät lukkopihdit :) , mites onnistuu semmonen että laittas jarrupolkimen alas jollain kapulalla ja avais ilmausruuvit, ja sitten irti? oon kuullut että tolla tavalla pitäs aika hyvin pysyä nesteet sisällä :roll: .
Missäs muuten noi ilmausruuvit on? onks ne erikseen joka satulassa vai siellä keskipalkissa olevassa mötikässä? siinä "mötikässä" muistaakseni oli neljä ruuvia, mahtaakohan olla juuri ne...

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Epezi kirjoitti:no siinähän tuli jo hyvin vastauksia... toi lukkopihti kikka on varmaan ihan kätsy, nyt tarttis vaan olla neljät lukkopihdit :) , mites onnistuu semmonen että laittas jarrupolkimen alas jollain kapulalla ja avais ilmausruuvit, ja sitten irti? oon kuullut että tolla tavalla pitäs aika hyvin pysyä nesteet sisällä :roll: .
Missäs muuten noi ilmausruuvit on? onks ne erikseen joka satulassa vai siellä keskipalkissa olevassa mötikässä? siinä "mötikässä" muistaakseni oli neljä ruuvia, mahtaakohan olla juuri ne...
Joka satulassa oma ilmausruuvia ja ilmaus pitäisi suorittaa siinä järjestyksessä että missä on pisin putkisto niin siitä aloitetaan.

ps. kaveri pumpaamaan sitä poljinta taikka äitee :)

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Epezi kirjoitti: mites onnistuu semmonen että laittas jarrupolkimen alas jollain kapulalla ja avais ilmausruuvit, ja sitten irti? oon kuullut että tolla tavalla pitäs aika hyvin pysyä nesteet sisällä :roll: .
Pysyy. Oli tässä hiljattain muutaman viikon satulat irti.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Koskas on vaihdettu jarrunesteet viimeksi? Kannattanee laskee pois ja vaihtaa uudet jos kerta kaikki satulatkin ottaa irti. Ei ole iso vaiva siihen päälle. Muutenkin olis hyvä suomen oloissa vaihtaa nesteet vuoden/parin välein.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Ne ilmausruuvit on usein aika jumissa ja avain muljahtaa helposti nylpäten kuusiokannan tai ruuvi voi jopa katketa. Kannattaa olla varovainen niiden kanssa ja eipä tee pahaa vaikka ostaisi valmiiksi uudet ilmausruuvit.

Jarrunestettä ei sitten missään nimessä saa päästää maalipinnalle.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

taidanpa sitten tehdä niin että valutan kaikki nesteet pihalle ja uusin. Mitäs nesteitä kannattaa laittaa? onko niillä eroja vai haenko suoraa biltemasta?
Ja samalla kun irrotan satulat niin tuleepa tarkistettua ne ruuvien kunto. Vaihdan jos tarpeen.
Kiitoksia jälleen kerran avusta :-D

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Epezi kirjoitti:taidanpa sitten tehdä niin että valutan kaikki nesteet pihalle ja uusin. Mitäs nesteitä kannattaa laittaa? onko niillä eroja vai haenko suoraa biltemasta?
Ja samalla kun irrotan satulat niin tuleepa tarkistettua ne ruuvien kunto. Vaihdan jos tarpeen.
Kiitoksia jälleen kerran avusta :-D
Vakiokäytössä ihan vakionestettä vaan.

Jos ne ruuvit jumii niin varovasti sitten aluksi nitkuttelet edes takas ja suihkit jotain irrotusmömmöä samalla.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Ei ole kokemusta Bilteman nesteistä, mutta ei kai se Tarjoustalostakin löytyvä Aspokemin (oranssi purkki) neste paljon kalliimpaa ole? :)
Dot4 menee kadulla ja Dot5 kadulla ja radalla aika hyvin. Erot ovat mm. kiehumispisteissä ja veden imeytyvyydessä. Eli kun jarrunesteeseen kondensoituu ajan myöden vettä, niin kiehumispiste alenee ja jarrut häipyvät nopeammin.

Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Itselläni ei ole asiasta kokemusta, mutta suosittelevat dot3 -nestettä koska dot4 reagoi tiivisteiden kanssa synnyttäen kaasua Alfa 164FAQ:ssa:

>According to the ARDONA rep, alledgedly DOT 4 brake fluid reacts with
>the rubber seals in the master cylinder and creates a gas of sorts which
>expands when hot and presses the circuit for the RF/LR wheels.
<clip>
>They recommended flushing the DOT 4 and installing DOT 3 fluid to cure
>the problem.
<clip>
>I talked to the factory service rep today for Alfa Romeo. He confirmed
>that the fix for 164 brake issues is to change to DOT 3. It is now their
>recommendation to use DOT 3 in all 164s not being used in racing.

osoite http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/notes_22.htm#bleed

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

hyvä tietää, kiitos..
Nyt saa sitten vielä hyvät nesteet sisään :)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

vielä tarttis tietää, että tapahtuuko ABS jarrujen ilmaus samalla tavalla kuin tuolla jo aikasemmin "GAMMA500":sen kertomalla tavalla? Onko jotain muuta huomioitavaa ABS:n kanssa?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Juu, samalla tavalla ne ilmataan. Jos valutat koko systeemin tyhjäksi (niin kuin tietysti kuuluukin) niin ota huomioon, että ABS:n painepurkki pitää sisällään hiukan nestettä. Litkua kuluu siis vaihdossa vähän enemmän kuin ABSittomissa häristimissä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt tarvis laittaa uudet jarrunesteet sisälle (vanhat on valutettu pois). Paikallisessa varaosa liikkeessä ei ollut saatavilla kuin DOT4 nestettä. Uskallankos laittaa niitä sisälle? Jossain oli puhetta että se tekee hallaa joillekkin tiivisteille tjsp.
Ostin ne nesteet, mutta sanoivat kyllä että voi palauttaa jos eivät kelpaa.

Edit. Nyt kun rupesin tarkkaileen oikeen asiaa, niin huomasin että puhetta siitä nesteestä olikin tässä topicissa :lol: .
Korkissa lukee että vain DOT3:sta :roll:

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

DOT4 on sitä tavallista perusnestettä, eikun sisään vain!
- Alfaholic -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt on satulat kiinni ja nesteet uusittu vaan eipä toimi jarrut.
Ilmaus on tehty kahteen kertaan jokaisesta satulasta.
Kun hiljasesta vauhdista lyö hiekkatiellä jarrun ihan lattiaan asti niin oikee etunurkka lukkiutuu muut ei. Onko jotain niksejä? Ilmaa siellä varmaan on, mutta onko muita paikkoja kuin satulat mistä sen sais pois?

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Onko takajarruille paineen alennin joka säätää kuorman mukaan painetta? Saattaa vaikeuttaa takajarrujen ilmaamista toisinaan...

Korjatkaa jos olen väärässä : Venttiili antaa enemmän painetta taakse jos perä alhaalla (paljon kuormaa). Eli jos venttiiliä avaa (kuormaa konttiin tms.) niin ilmalla paremmat mahkut päästä pois takaputkistosta :shock:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

On siellä paineenalennusventtiili, ja vielä jumiutuvaa sorttia. Kannattaa tarkistaa onko se vielä hengissä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:On siellä paineenalennusventtiili
Mistäs päin autoo tuon löytää?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Se on se vajaan nyrkin kokoinen möntti siinä taka-akseliston poikittaispalkissa. Tunnistaa helposti siihen menevistä jarruputkista.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Täytyypäs tarkistaa tuon kunto.
Onkos homma nyt silleen, että ilmaus tapahtuu pelkästään satuloista? Ettei ole mitään erillistä sylinteriä joka tarvitsisi ilmata?

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Epezi kirjoitti:Täytyypäs tarkistaa tuon kunto.
Onkos homma nyt silleen, että ilmaus tapahtuu pelkästään satuloista? Ettei ole mitään erillistä sylinteriä joka tarvitsisi ilmata?
Näin se on !

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Hieman selvennykseksi.....Miltä poljin tuntuu? Ymmärsin juttuketjusta että autossasi on ABS eli sehän ei lukitsekaan...paitsi ihan loppu peleissä.Suosittelisin että jos poljin tuntuu normaalilta (ei kumipallolta) niin jos epäilet vielä jarruja niin käytä dynolla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei ole ABS (kyselin siitä ihan muuten vaan tietoa keräten). Poljin on tasasen löysä alusta loppuun asti ja osuu lattiaan asti. Palautuu hiljalleen ylös ja alas painettaessa konetilasta kuuluu outo vikinä joka loppuu kun poljin on lattiassa.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Epezi kirjoitti:Ei ole ABS (kyselin siitä ihan muuten vaan tietoa keräten). Poljin on tasasen löysä alusta loppuun asti ja osuu lattiaan asti. Palautuu hiljalleen ylös ja alas painettaessa konetilasta kuuluu outo vikinä joka loppuu kun poljin on lattiassa.
Mulla 75:ssa piti tuota vikinää jarrupaineensäädin, onko 164:ssa myös vastaavanlainen pömpeli tehostajan jatkona?

Vastaa Viestiin