Jarrusatulat irti (164)
Valvoja: Moderators
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Jarrusatulat irti (164)
Nyt pitäs saada vähän opiskeltavaa auton jarrusatuloista.
Tarkoitus olisi irrottaa kaikki satulat ja luultavasti yks rikkinäinen vaihtaa sen jälkeen puhdistaa ja maalata.
Kertokaas mulle kaiken näkösiä asioita joita pitäs tietää, sillä en oo ikinä ees koskenut auton jarruihin.
Muutamia asioita joita tulee itsellä mieleen:
1. Kuinka saan jarrunesteet pysyyn sisällä ettei tuu lattialle?
2. Miten ne lähtee irti?
3. Takasin laitettaessa miten ne säädetään?
4. Ilmauksesta oon kuullut puhuttavan , mites se tapahtuu? miksi?
no niin, antakaa tulla kaikki tieto vaan... olen innokas opiskelija
Tarkoitus olisi irrottaa kaikki satulat ja luultavasti yks rikkinäinen vaihtaa sen jälkeen puhdistaa ja maalata.
Kertokaas mulle kaiken näkösiä asioita joita pitäs tietää, sillä en oo ikinä ees koskenut auton jarruihin.
Muutamia asioita joita tulee itsellä mieleen:
1. Kuinka saan jarrunesteet pysyyn sisällä ettei tuu lattialle?
2. Miten ne lähtee irti?
3. Takasin laitettaessa miten ne säädetään?
4. Ilmauksesta oon kuullut puhuttavan , mites se tapahtuu? miksi?
no niin, antakaa tulla kaikki tieto vaan... olen innokas opiskelija
1. Lukkopihdit hellästi jarruletkuun
2. 164:ssa muistaakseni jarrusatula on kahdella 17mm pultilla kiinni
3. Eipä nuo jarrut kummempaa säätöä tarvi, paitsi käsijarrun osalta, joka taas tapahtuu vaijerin säädöllä yläpäästä keskikonsolin takaa
4. Jarruputkissa ja sylintereissä oleva ilma pumpataan ilmausruuvien kautta mäjelle seuraavasti: pumpataan poljinta muutama kerta , pidetään poljin ala-asennossa ja avataan ilmattavan satulan ilmausruuvi.. Kun on tullut mitä on tullakseen niin väännetään ruuvi kiinni ja päästetään poljin ylös. Tämä pumppaus-painamisepisodi toistetaan niin kauan kunnes ei ilmaa tule enää ollenkaan
2. 164:ssa muistaakseni jarrusatula on kahdella 17mm pultilla kiinni
3. Eipä nuo jarrut kummempaa säätöä tarvi, paitsi käsijarrun osalta, joka taas tapahtuu vaijerin säädöllä yläpäästä keskikonsolin takaa
4. Jarruputkissa ja sylintereissä oleva ilma pumpataan ilmausruuvien kautta mäjelle seuraavasti: pumpataan poljinta muutama kerta , pidetään poljin ala-asennossa ja avataan ilmattavan satulan ilmausruuvi.. Kun on tullut mitä on tullakseen niin väännetään ruuvi kiinni ja päästetään poljin ylös. Tämä pumppaus-painamisepisodi toistetaan niin kauan kunnes ei ilmaa tule enää ollenkaan
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
no siinähän tuli jo hyvin vastauksia... toi lukkopihti kikka on varmaan ihan kätsy, nyt tarttis vaan olla neljät lukkopihdit , mites onnistuu semmonen että laittas jarrupolkimen alas jollain kapulalla ja avais ilmausruuvit, ja sitten irti? oon kuullut että tolla tavalla pitäs aika hyvin pysyä nesteet sisällä .
Missäs muuten noi ilmausruuvit on? onks ne erikseen joka satulassa vai siellä keskipalkissa olevassa mötikässä? siinä "mötikässä" muistaakseni oli neljä ruuvia, mahtaakohan olla juuri ne...
Missäs muuten noi ilmausruuvit on? onks ne erikseen joka satulassa vai siellä keskipalkissa olevassa mötikässä? siinä "mötikässä" muistaakseni oli neljä ruuvia, mahtaakohan olla juuri ne...
Joka satulassa oma ilmausruuvia ja ilmaus pitäisi suorittaa siinä järjestyksessä että missä on pisin putkisto niin siitä aloitetaan.Epezi kirjoitti:no siinähän tuli jo hyvin vastauksia... toi lukkopihti kikka on varmaan ihan kätsy, nyt tarttis vaan olla neljät lukkopihdit , mites onnistuu semmonen että laittas jarrupolkimen alas jollain kapulalla ja avais ilmausruuvit, ja sitten irti? oon kuullut että tolla tavalla pitäs aika hyvin pysyä nesteet sisällä .
Missäs muuten noi ilmausruuvit on? onks ne erikseen joka satulassa vai siellä keskipalkissa olevassa mötikässä? siinä "mötikässä" muistaakseni oli neljä ruuvia, mahtaakohan olla juuri ne...
ps. kaveri pumpaamaan sitä poljinta taikka äitee
Vakiokäytössä ihan vakionestettä vaan.Epezi kirjoitti:taidanpa sitten tehdä niin että valutan kaikki nesteet pihalle ja uusin. Mitäs nesteitä kannattaa laittaa? onko niillä eroja vai haenko suoraa biltemasta?
Ja samalla kun irrotan satulat niin tuleepa tarkistettua ne ruuvien kunto. Vaihdan jos tarpeen.
Kiitoksia jälleen kerran avusta
Jos ne ruuvit jumii niin varovasti sitten aluksi nitkuttelet edes takas ja suihkit jotain irrotusmömmöä samalla.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Ei ole kokemusta Bilteman nesteistä, mutta ei kai se Tarjoustalostakin löytyvä Aspokemin (oranssi purkki) neste paljon kalliimpaa ole?
Dot4 menee kadulla ja Dot5 kadulla ja radalla aika hyvin. Erot ovat mm. kiehumispisteissä ja veden imeytyvyydessä. Eli kun jarrunesteeseen kondensoituu ajan myöden vettä, niin kiehumispiste alenee ja jarrut häipyvät nopeammin.
Dot4 menee kadulla ja Dot5 kadulla ja radalla aika hyvin. Erot ovat mm. kiehumispisteissä ja veden imeytyvyydessä. Eli kun jarrunesteeseen kondensoituu ajan myöden vettä, niin kiehumispiste alenee ja jarrut häipyvät nopeammin.
- HerraR
- Viestit: 248
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
- Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990 - Paikkakunta: Helsinki
Itselläni ei ole asiasta kokemusta, mutta suosittelevat dot3 -nestettä koska dot4 reagoi tiivisteiden kanssa synnyttäen kaasua Alfa 164FAQ:ssa:
>According to the ARDONA rep, alledgedly DOT 4 brake fluid reacts with
>the rubber seals in the master cylinder and creates a gas of sorts which
>expands when hot and presses the circuit for the RF/LR wheels.
<clip>
>They recommended flushing the DOT 4 and installing DOT 3 fluid to cure
>the problem.
<clip>
>I talked to the factory service rep today for Alfa Romeo. He confirmed
>that the fix for 164 brake issues is to change to DOT 3. It is now their
>recommendation to use DOT 3 in all 164s not being used in racing.
osoite http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/notes_22.htm#bleed
>According to the ARDONA rep, alledgedly DOT 4 brake fluid reacts with
>the rubber seals in the master cylinder and creates a gas of sorts which
>expands when hot and presses the circuit for the RF/LR wheels.
<clip>
>They recommended flushing the DOT 4 and installing DOT 3 fluid to cure
>the problem.
<clip>
>I talked to the factory service rep today for Alfa Romeo. He confirmed
>that the fix for 164 brake issues is to change to DOT 3. It is now their
>recommendation to use DOT 3 in all 164s not being used in racing.
osoite http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/notes_22.htm#bleed
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Nyt tarvis laittaa uudet jarrunesteet sisälle (vanhat on valutettu pois). Paikallisessa varaosa liikkeessä ei ollut saatavilla kuin DOT4 nestettä. Uskallankos laittaa niitä sisälle? Jossain oli puhetta että se tekee hallaa joillekkin tiivisteille tjsp.
Ostin ne nesteet, mutta sanoivat kyllä että voi palauttaa jos eivät kelpaa.
Edit. Nyt kun rupesin tarkkaileen oikeen asiaa, niin huomasin että puhetta siitä nesteestä olikin tässä topicissa .
Korkissa lukee että vain DOT3:sta
Ostin ne nesteet, mutta sanoivat kyllä että voi palauttaa jos eivät kelpaa.
Edit. Nyt kun rupesin tarkkaileen oikeen asiaa, niin huomasin että puhetta siitä nesteestä olikin tässä topicissa .
Korkissa lukee että vain DOT3:sta
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Nyt on satulat kiinni ja nesteet uusittu vaan eipä toimi jarrut.
Ilmaus on tehty kahteen kertaan jokaisesta satulasta.
Kun hiljasesta vauhdista lyö hiekkatiellä jarrun ihan lattiaan asti niin oikee etunurkka lukkiutuu muut ei. Onko jotain niksejä? Ilmaa siellä varmaan on, mutta onko muita paikkoja kuin satulat mistä sen sais pois?
Ilmaus on tehty kahteen kertaan jokaisesta satulasta.
Kun hiljasesta vauhdista lyö hiekkatiellä jarrun ihan lattiaan asti niin oikee etunurkka lukkiutuu muut ei. Onko jotain niksejä? Ilmaa siellä varmaan on, mutta onko muita paikkoja kuin satulat mistä sen sais pois?
Onko takajarruille paineen alennin joka säätää kuorman mukaan painetta? Saattaa vaikeuttaa takajarrujen ilmaamista toisinaan...
Korjatkaa jos olen väärässä : Venttiili antaa enemmän painetta taakse jos perä alhaalla (paljon kuormaa). Eli jos venttiiliä avaa (kuormaa konttiin tms.) niin ilmalla paremmat mahkut päästä pois takaputkistosta
Korjatkaa jos olen väärässä : Venttiili antaa enemmän painetta taakse jos perä alhaalla (paljon kuormaa). Eli jos venttiiliä avaa (kuormaa konttiin tms.) niin ilmalla paremmat mahkut päästä pois takaputkistosta
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Hieman selvennykseksi.....Miltä poljin tuntuu? Ymmärsin juttuketjusta että autossasi on ABS eli sehän ei lukitsekaan...paitsi ihan loppu peleissä.Suosittelisin että jos poljin tuntuu normaalilta (ei kumipallolta) niin jos epäilet vielä jarruja niin käytä dynolla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Mulla 75:ssa piti tuota vikinää jarrupaineensäädin, onko 164:ssa myös vastaavanlainen pömpeli tehostajan jatkona?Epezi kirjoitti:Ei ole ABS (kyselin siitä ihan muuten vaan tietoa keräten). Poljin on tasasen löysä alusta loppuun asti ja osuu lattiaan asti. Palautuu hiljalleen ylös ja alas painettaessa konetilasta kuuluu outo vikinä joka loppuu kun poljin on lattiassa.