Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Valvoja: Moderators
Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Hei!
Koitin etsiä apua foorumilta mutta tuloksetta, ohjatkaa oikeaan aiheeseen jos vika on jollain jo tiedossa, mutta:
Ostin vähän aikaa sitten 156 ja nytten on sitten noin 2kk jälkeen ilmennyt hyvin v*ttumaisia vikoja. Olin tuossa yksipäivä ajelemassa ja sitten alkoi tyhjästä ja voimistui hiljalleen nakutus moottorista, noh nopeasti puhelin esille ja luin että se ei mitään pelottaavaa pitäisi olla, viileä keli aiheuttaa jonkinlaista nakutusta. Jatkoin ajamista normaalisti ja nakutus vai koko ajan voimistui ja voimistui, jossain vaiheessa huomasin että öljy merkkivalo rupesin vilkkumaan hyvin tieheästi ja välillä sammui ja välillä syttyi.. Kunnes se sitten lopullisesti syttyi, päätin sitten nousta rampille ja pysähtyä, ennenkuin kerkesin pysähtyä, auto sammui. koitin käynnistää, akku loppu.. Siinä oli kuitenkin jo keretty ajaa sen verran että akun EI olisi pitänyt olla tyhjä.. Päättelin sitten että laturi paskana. nooh, sain auton korjaamolle siten että latasin akun ja ajoin sen sinne, jolloin tuli taas sama reaktio vähän ennenkuin se sammui sitten huoltamon pihaan, eli öljy valo rupesin vilkkumaan aivan omalla tavalla, miten halusi ja sitten se syttyi kokonaan.. Huollossa vaihtoivat laturin ja sanoivat että kova nakutus kuuluu vielä. Jotenka: Mistä tuo kyseinen nakutus kuuluu? En ole nähnyt autoani vielä huollon jälkeen koska en tiedä pystyykö sillä edes ajamaan. Sanoivat myös huollossa että olivat lisänneet öljyä koska sitä ei ollut edes mitta tikussa ?
Koitin etsiä apua foorumilta mutta tuloksetta, ohjatkaa oikeaan aiheeseen jos vika on jollain jo tiedossa, mutta:
Ostin vähän aikaa sitten 156 ja nytten on sitten noin 2kk jälkeen ilmennyt hyvin v*ttumaisia vikoja. Olin tuossa yksipäivä ajelemassa ja sitten alkoi tyhjästä ja voimistui hiljalleen nakutus moottorista, noh nopeasti puhelin esille ja luin että se ei mitään pelottaavaa pitäisi olla, viileä keli aiheuttaa jonkinlaista nakutusta. Jatkoin ajamista normaalisti ja nakutus vai koko ajan voimistui ja voimistui, jossain vaiheessa huomasin että öljy merkkivalo rupesin vilkkumaan hyvin tieheästi ja välillä sammui ja välillä syttyi.. Kunnes se sitten lopullisesti syttyi, päätin sitten nousta rampille ja pysähtyä, ennenkuin kerkesin pysähtyä, auto sammui. koitin käynnistää, akku loppu.. Siinä oli kuitenkin jo keretty ajaa sen verran että akun EI olisi pitänyt olla tyhjä.. Päättelin sitten että laturi paskana. nooh, sain auton korjaamolle siten että latasin akun ja ajoin sen sinne, jolloin tuli taas sama reaktio vähän ennenkuin se sammui sitten huoltamon pihaan, eli öljy valo rupesin vilkkumaan aivan omalla tavalla, miten halusi ja sitten se syttyi kokonaan.. Huollossa vaihtoivat laturin ja sanoivat että kova nakutus kuuluu vielä. Jotenka: Mistä tuo kyseinen nakutus kuuluu? En ole nähnyt autoani vielä huollon jälkeen koska en tiedä pystyykö sillä edes ajamaan. Sanoivat myös huollossa että olivat lisänneet öljyä koska sitä ei ollut edes mitta tikussa ?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
[Jälkiviisaus]
Jälkiviisautta (ei pahalla): Ei tullut mieleen tsekata öljytikkua heti pysähdyttyä?
[/Jälkiviisaus]
Ääni tosiaan voi hyvinkin olla se, että kone päässyt vähän kuivahtamaan. Tuo ei siis pitäisi mitenkään vaikuttaa laturin toimintaan... Ettei olisi vaan useampi vika paukahtanut kerralla? Ja jos öljyt päässyt vähiin, voipi olla hyvinkin pahat vauriot konehuoneen puolella, lähtien venttiileistä aina mäntiin ymv... Joku täällä tietää paljon paremmin mitä kaikkea voipi hajota, mutta huonolla tuurilla voipi tulla useamman tontun lasku (tai vaihtokone, mikä ei myöskään halpaa ole), uskoisin. Toivotaan toki, ettei mitään hirveen vakavaa ole, mut jos öljy vähissä...
PS.
Normaali pieni nakutus on aika yleistä noissa TS-vehkeissä, syitä on yhtä paljon kuin on autojakin. Ajotuksenmuunnin, nokka-akselin asentotunnistin, heikot öljyt, öljypumppu (ymmärtääkseni) ja muut vastaavat voi sitä aiheuttaa. Myös liian vähäinen öljymäärä, tietysti. Korjatkaa paremmin tietävät jos jotain palturia nyt lappasin tähän :o
Jälkiviisautta (ei pahalla): Ei tullut mieleen tsekata öljytikkua heti pysähdyttyä?
[/Jälkiviisaus]
Ääni tosiaan voi hyvinkin olla se, että kone päässyt vähän kuivahtamaan. Tuo ei siis pitäisi mitenkään vaikuttaa laturin toimintaan... Ettei olisi vaan useampi vika paukahtanut kerralla? Ja jos öljyt päässyt vähiin, voipi olla hyvinkin pahat vauriot konehuoneen puolella, lähtien venttiileistä aina mäntiin ymv... Joku täällä tietää paljon paremmin mitä kaikkea voipi hajota, mutta huonolla tuurilla voipi tulla useamman tontun lasku (tai vaihtokone, mikä ei myöskään halpaa ole), uskoisin. Toivotaan toki, ettei mitään hirveen vakavaa ole, mut jos öljy vähissä...
PS.
Normaali pieni nakutus on aika yleistä noissa TS-vehkeissä, syitä on yhtä paljon kuin on autojakin. Ajotuksenmuunnin, nokka-akselin asentotunnistin, heikot öljyt, öljypumppu (ymmärtääkseni) ja muut vastaavat voi sitä aiheuttaa. Myös liian vähäinen öljymäärä, tietysti. Korjatkaa paremmin tietävät jos jotain palturia nyt lappasin tähän :o
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Kuullostais siltä, että oot ajellu huolettomia kilometrejä tarkastamatta öljyjä. Veikkaan, että kone on suomeksi sanottuna paskana. En ainakaan laittaisi edes käyntiin avaamatta konetta, saati sitten ajaisi sillä.
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Joo tosiaan, unohdin mainita että ennenkuin se sammui ensimmäisen kerran, lisäsin litran öljyä koneeseen. Jolloin mitta tikku tuli "huomaamattani" reilusti yli.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Mitä öljyä koneeseen on lykätty?
Alfa Romeo 155 V6 1992
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Epäilen samaa kuin Jarsan. Kone sammuu, eikä tämän jälkeen jaksa startata koska on leikannut kiinni, jäähdyttyään pyörii taas jotenkin.
Giulia Super -69
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Komppailen Jarsania ja Gasolinaa... pyydä huoltamon poikia mittaamaan puristukset, jos auto on huoltamolla. Jos on öljyittä ajettu, niin moottorinvaihto taitaa olla tiedossa. Tsemppiä!
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Autosi kun kuluttaa pirusti öljyä, niin se tulee pihalle joko lammikkona myllyn alle tai pakoputkesta sinertävänä savuna, jolloin koneremontti mäkättää olemassaoloaan.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Joo'o!
Tuomio tuli, kiertokangen laakeri mennyt. Laitoin mobilia sisään. Mitenkä halvalla saa näitä "vähän käytettyjä" Alfa Romeon 2.0TS koneita? Yhden löysin keltaisesta pörssistä, tuppas käymään niin että moottorissa oli samanlainen vika kuin minulla, laakeri mennyt.
Onko tämä vika tyyppivika ? Vai onko minulla p*ska tuuri vain? Osaako kukaan ehdottaa järkevää etenemistä tästä eteenpäin? Onko kysyntää varaosille vai pitäisikö jopa olla urhea ja korjata?
Tuomio tuli, kiertokangen laakeri mennyt. Laitoin mobilia sisään. Mitenkä halvalla saa näitä "vähän käytettyjä" Alfa Romeon 2.0TS koneita? Yhden löysin keltaisesta pörssistä, tuppas käymään niin että moottorissa oli samanlainen vika kuin minulla, laakeri mennyt.
Onko tämä vika tyyppivika ? Vai onko minulla p*ska tuuri vain? Osaako kukaan ehdottaa järkevää etenemistä tästä eteenpäin? Onko kysyntää varaosille vai pitäisikö jopa olla urhea ja korjata?
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Ei ole tyyppivika, mutta eihän mikään moottori tykkää siitä jos öljyistä ei pidetä huolta. Eli p*skaa tuuria, kenties hieman heikosti hoidetussa autossa. Ole urhea ja korjaa auto liikenteeseen!Simppaman kirjoitti:Joo'o!
Tuomio tuli, kiertokangen laakeri mennyt. Laitoin mobilia sisään. Mitenkä halvalla saa näitä "vähän käytettyjä" Alfa Romeon 2.0TS koneita? Yhden löysin keltaisesta pörssistä, tuppas käymään niin että moottorissa oli samanlainen vika kuin minulla, laakeri mennyt.
Onko tämä vika tyyppivika ? Vai onko minulla p*ska tuuri vain? Osaako kukaan ehdottaa järkevää etenemistä tästä eteenpäin? Onko kysyntää varaosille vai pitäisikö jopa olla urhea ja korjata?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
TS koneita on ihan kohtuullisesti myynnissä, hinnoista en tosin osaa sanoa.
Moottorin vaihto maksaa jotain 1000€ luokkaa ja moottori voi olla toisen tonnin. 156:sten arvo on aivan naurettava, joten kannattaa tietysti laskee että kannattaako enään korjata.
Moottorin vaihto maksaa jotain 1000€ luokkaa ja moottori voi olla toisen tonnin. 156:sten arvo on aivan naurettava, joten kannattaa tietysti laskee että kannattaako enään korjata.
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Tosiaan!
Tuli kyseltyä että paljonko sellanen moottori maksaisi, se oli siinä 700e..
Vaihto varmaan menee ihan omankäden kautta, mutta onko siinä enää kyllä mitään järkeä sitten, 700e uusi moottori, suuri vaiva ja auto joka on jo 11vuotta vanha ja 206tkm(kori) saako siitä sitten takaisin enemmän kuin möisi osina? (tosiaan autonhan hinta ostettaessa oli 2500e eli kyseessä tosiaan _halpa_ alfa)
Tuli kyseltyä että paljonko sellanen moottori maksaisi, se oli siinä 700e..
Vaihto varmaan menee ihan omankäden kautta, mutta onko siinä enää kyllä mitään järkeä sitten, 700e uusi moottori, suuri vaiva ja auto joka on jo 11vuotta vanha ja 206tkm(kori) saako siitä sitten takaisin enemmän kuin möisi osina? (tosiaan autonhan hinta ostettaessa oli 2500e eli kyseessä tosiaan _halpa_ alfa)
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Kyllähän noista koneista on alakertoja hajonnut, eikä kaikki ole varmaan öljyn syytä.
Moottorin vaihto kannattaa tehdä jos auto muuten hyvässä kunnossa, mikäli on muitakin kunnostuskohteita silloin pitää miettiä onko mieltä.
Moottorin vaihtaminen ei nyt niin kovin suuri työnä ole, helpompi kuin kansiremontin teko.
Moottorin vaihto kannattaa tehdä jos auto muuten hyvässä kunnossa, mikäli on muitakin kunnostuskohteita silloin pitää miettiä onko mieltä.
Moottorin vaihtaminen ei nyt niin kovin suuri työnä ole, helpompi kuin kansiremontin teko.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
voisiko olla että autoosi on joskus tehty kansi uusiksi ja sen jälkeen korkkaa alapäästä. Melko yleistä tämä menettely
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
^ Itse kyllä suhtaudun epäilevästi luokkaa 200tkm ajettujen TS-koneiden laakereihin, oli niihin sitten tehty kansiremonttia tai ei. Jos auto lisäksi sattuu syömään öljyä, niin todennäköisesti huonossa hapessa ovat laakerit joka tapauksessa.
Kimmo / alfatune.fi
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Onko kellään tietoa pystyykö tessuun vaihtamaan kyseisiä laakereita alakautta, ilman että irrottaa konetta?Simppaman kirjoitti:Joo'o!
Tuomio tuli, kiertokangen laakeri mennyt. Laitoin mobilia sisään. Mitenkä halvalla saa näitä "vähän käytettyjä" Alfa Romeon 2.0TS koneita? Yhden löysin keltaisesta pörssistä, tuppas käymään niin että moottorissa oli samanlainen vika kuin minulla, laakeri mennyt.
Onko tämä vika tyyppivika ? Vai onko minulla p*ska tuuri vain? Osaako kukaan ehdottaa järkevää etenemistä tästä eteenpäin? Onko kysyntää varaosille vai pitäisikö jopa olla urhea ja korjata?
(ps. omalla koneella ajettu kohta 250tkm ja vielä täysin ehjä, kop kop).
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Kyllä pystyy vaihtamaan kiertokangenlaakerit alakautta.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Tuli tultua hinauskeikalta äskettäin, kauankos italialainen turbodiesel kestää ajamista ilman öljyjä? Kait pari kilometriä menee vautioitta, vaikka ei ole RVS:ä koneessa. Onneksi ei ollut omasta vehkeestä kyse ja toivotaan ettei vaurioita ehtinyt tulemaan.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Entäs lähteekö kampiakseli ja männät jne. alakautta?
Jos kampiakselin saa alakautta syliinsä niin samalla voisi alakautta tarkastaa onko kone leikannut kiinni jne.
Paljon nopeampi, halvempi ja nopeampi remontti kuin vaihtaa koko kone...
Jos kampiakselin saa alakautta syliinsä niin samalla voisi alakautta tarkastaa onko kone leikannut kiinni jne.
Paljon nopeampi, halvempi ja nopeampi remontti kuin vaihtaa koko kone...
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Ei onnistu, eikä edes kampiakselikaan tule alakautta, vaan ne laakerit vaihdetaan kampea irroittamatta.
Kimmo / alfatune.fi
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Harvoin kyllä selviää pelkällä laakerin vaihdolla. Hyvin suurella todennäköisyydellä myös kampiakseli/kiertokanki/molemmat saanut kipeää. Jos ei ole paljoa tullut tuhoa niin selviää koneistuksella ja ylikoon laakereilla.
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Öljypohjaa saa irti abt 20mm koneen ollessa paikallaan. Sitten imuputken jalasta sormenpäillä tai kärkipihdeillä kiinni ja 10mm kiintsarilla imuputken pultit (2 kpl) auki. Sen jälkeen pystyy öljypohjan liu'uttamaan pois. Etukelkan kulma ottaa muuten vastaan. Tiivisteliimaisen öljypohjan asennus takaisin onkin sitten sottaisempi juttu =). Ja siellä vauhtipyörän päässä on ne kaksi pohjan pulttia hiukan piilossa, kuten Epezi mulle opetti. Pitkällä kuusiokololla aukeaa. Selviäiskö ylikoon laakereilla jos helvetinmoinen munkki käy? Ei koneen irroitus paha oo. Pultteja ja muttereita on vaan koneen takana mukavissa paikoissa. Onnistui multa, joten onnistuu kaikilta. Jos nyt tekisin, niin etukelkkaa aukaisisin hieman just tuon öljypohjan takia. Ja samalla hoituu koneen irti ollessa nuo remmit ja pyörät ja ja ja ja.....
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Kampura kuitenki vedetty ensimmäiseen "alikokoon" jo tehtaalla.
Niinkuin mullakin oli, ja tämä aiheuttaa mielenkiintoista etsinnän tapaista toimintaa kun etsii laakereita.
Jos joutuu koneistamaan, niin eikös tuo tarvi nitrata?
Niinkuin mullakin oli, ja tämä aiheuttaa mielenkiintoista etsinnän tapaista toimintaa kun etsii laakereita.
Jos joutuu koneistamaan, niin eikös tuo tarvi nitrata?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Kyllähän ne pitäisi. tuo menee jo niin kalliiksi ja työlääksi, että suosiolla kannataisi ruveta etsimään uutta käytettyä konetta.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Alfa 156 2.0TS -00 Nakuttaa, öljyvalo vilkkuu ja palaa
Miksi pidätte nitraamista tarpellisena. Koneistamot ei monesti sitä suosittele ja itse jätin nitraamatta. kun yksi kaula koneistettiin 1 aikokoon