75 TS:n sytytys
Valvoja: Moderators
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
75 TS:n sytytys
Kertokaas joku viisaampi kuinka 75TS:n sytkäjärjestelmä on oikein rakennettu. Koitin testata molemmat sytkät 164:sen kanssa opitulla tavalla, eli irroittamalla vuorotellen kummankin sytytyspuolan liittimen. Nokka-akselin päässä olevalla sytkällä auto toimii normaalisti, mutta lohkossa olevalla ei edes yritä.
Kuvittelin jo että jokin on rikki, mutta puolan, tulpat, jakajan ja johdot tarkistettuani en enään uskokaan että siinä olisi vikaa.
gtvaj:n kanssa juteltua selvisi että näin se taitaa toimia, mutta nyt kiinnostaa että miksi?
Samoin kiinnostaa että minkälaisia jakajia näissä on käytetty, omassani on nokka-akselin päässä pyörijä joka tulee akselin kanssa, kun taas lohkossa on akseli jakajassa johon pyörijä painetaan. gtvaj:lla taas oli molemmat tuota jälkimmäistä mallia, eli sitä perinteisempää. Varaosaliikkeessä kirja tarjosi TS:ään taas kahta kappaletta akselin kanssa olevaa pyörijää.
Kuvittelin jo että jokin on rikki, mutta puolan, tulpat, jakajan ja johdot tarkistettuani en enään uskokaan että siinä olisi vikaa.
gtvaj:n kanssa juteltua selvisi että näin se taitaa toimia, mutta nyt kiinnostaa että miksi?
Samoin kiinnostaa että minkälaisia jakajia näissä on käytetty, omassani on nokka-akselin päässä pyörijä joka tulee akselin kanssa, kun taas lohkossa on akseli jakajassa johon pyörijä painetaan. gtvaj:lla taas oli molemmat tuota jälkimmäistä mallia, eli sitä perinteisempää. Varaosaliikkeessä kirja tarjosi TS:ään taas kahta kappaletta akselin kanssa olevaa pyörijää.
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 75 TS:n sytytys
Sama juttu, kiinnostaisi itseänikin ja samat havainnot. Jakajalla joka on kannessa ja omaa sytkän säädön, auto käy yksikseen, mutta sillä apu jakajalla ei käy pelkästään.
Mun jakajiin ei käynyt kumpikaan varaosaluetteloiden tarjoamat pyörijät, ei se akselillinen eikä se perus versiokaan. Piti ottaa 9000 saabin pyörijä, jossa jakajan akselin koko oli oikea
no odotellaan taas viisaita ratkasuja !?
Mun jakajiin ei käynyt kumpikaan varaosaluetteloiden tarjoamat pyörijät, ei se akselillinen eikä se perus versiokaan. Piti ottaa 9000 saabin pyörijä, jossa jakajan akselin koko oli oikea
no odotellaan taas viisaita ratkasuja !?
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Re: 75 TS:n sytytys
No en ole viisaampi, mutta kai tätä täytyy vähän hämmentää omilla kokemuksilla vuosien takaa.
Omassa 75 TSssä oli siinä nokka-akselin päässä olevassa jakajassa pyörijä sulanut muodottomaksi möykyksi, olipa pikkunen projekti saada se irti akselia vahingoittamatta. Syynä oli ilmeisesti yhdessä tulpanjohdossa vähän reippaammin vastusta, en kyllä lukemaa enää muista, mutta ei tuo ilmiö ehjällä johdolla enää toistunut.
Auto kuitenkin toimi lohkossa olevalla jakajalla kokolailla normaalin oloisesti, ainoa mistä huomasi jotain olevan pielessä, oli aavistuksenomainen siis hyvin lievä nykiminen tasakaasulla ajettaessa.
Tais tosiaan olla silleen että alunperin siinä pyörijän mukana tuli oletuksena myös se akseli, mutta kun hyödynsi sen vanhan akselin niin siihen sopii tuo ysitonnisen Scanian pyörijä kuten gtvaj kertoikin.
Omassa 75 TSssä oli siinä nokka-akselin päässä olevassa jakajassa pyörijä sulanut muodottomaksi möykyksi, olipa pikkunen projekti saada se irti akselia vahingoittamatta. Syynä oli ilmeisesti yhdessä tulpanjohdossa vähän reippaammin vastusta, en kyllä lukemaa enää muista, mutta ei tuo ilmiö ehjällä johdolla enää toistunut.
Auto kuitenkin toimi lohkossa olevalla jakajalla kokolailla normaalin oloisesti, ainoa mistä huomasi jotain olevan pielessä, oli aavistuksenomainen siis hyvin lievä nykiminen tasakaasulla ajettaessa.
Tais tosiaan olla silleen että alunperin siinä pyörijän mukana tuli oletuksena myös se akseli, mutta kun hyödynsi sen vanhan akselin niin siihen sopii tuo ysitonnisen Scanian pyörijä kuten gtvaj kertoikin.
Carpe diem, aja vanhalla Alfalla!
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 75 TS:n sytytys
Mulla oli sama homma, ei käynyt pelkällä lohkon jakajalla ollenkaan.
En käsittänytkään että se voisi olla ominaisuus vaan säädin sätkimään samaan tahtiin nokka-jakajan kanssa. Lakkasi paukuttamasta putkeen moottorijarrutuksella ja jotenkin vetikin paremmin. Oletin kädettömän asentajan livauttaneen jossain vaiheessa piuhat väärin muttei välttämättä sitten ollutkaan siitä kyse??
En käsittänytkään että se voisi olla ominaisuus vaan säädin sätkimään samaan tahtiin nokka-jakajan kanssa. Lakkasi paukuttamasta putkeen moottorijarrutuksella ja jotenkin vetikin paremmin. Oletin kädettömän asentajan livauttaneen jossain vaiheessa piuhat väärin muttei välttämättä sitten ollutkaan siitä kyse??
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 75 TS:n sytytys
eikös tuossa iske nuo toiset tulpat pakotahdin päätteeksi, voin kyllä nähdä untakin
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 75 TS:n sytytys
Vahvasti olen ollut siinä uskossa että 8 venttiilinen TS kuuluisi sytyttää samaan aikaan. Tätä tukee myös tulppien sijoitus palotilojen reunoille. Itsellä kyllä käy ja kulkee kummalla tahansa jakajalla. Meno on vaan varsin munatonta yhdellä jakajalla. Sama homma oli aikoinaan 164TS:n kanssa (sama kone).
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 75 TS:n sytytys
joo, tuo 164 todettiin Epezinkin kanssa käyvän yhdellä, itsellä olikin juuri siitä esimerkki. Siinähän on jakajat molemmat kannessa...muutoinhan kansi on sama, lohko eri ja ö-pohja ym kilkeet.
Mutta siihen 75 käyntiin vielä. Mulla ei lähde käyntiin lohkon jakajalla ja taisin tossa jo aiemminkin höpötellä että Korjaamo käsikirjoista löytyi mielenkiintoinen juttu !!!
Eli kirjojen kuvissa oli kaksi versiota jakajien tulppa järjestyksessä, ylä jakaja oli merkattu normisti 1342 kun taas alajakaja kuten se pyörisi väärin päin eli 1243, tai siis 1342 mutta vastapäivään. No kumminkin, myötäseenhän ne molemmat pyörii. Mielenkiintoista vaan laitella noi karvat väärään järjestykseen kuten manuaali sanoo....toinen toiseen ja toinen toiseen
edit. niin ja samaan aikaan ne munkin mielestäni sytyttelee, tosin mielipiteellä ei ole mitään virkaa jos ei ole faktaa tarjolla. Taidanpa lueskella korjaamokirjan illalla....
Mutta siihen 75 käyntiin vielä. Mulla ei lähde käyntiin lohkon jakajalla ja taisin tossa jo aiemminkin höpötellä että Korjaamo käsikirjoista löytyi mielenkiintoinen juttu !!!
Eli kirjojen kuvissa oli kaksi versiota jakajien tulppa järjestyksessä, ylä jakaja oli merkattu normisti 1342 kun taas alajakaja kuten se pyörisi väärin päin eli 1243, tai siis 1342 mutta vastapäivään. No kumminkin, myötäseenhän ne molemmat pyörii. Mielenkiintoista vaan laitella noi karvat väärään järjestykseen kuten manuaali sanoo....toinen toiseen ja toinen toiseen
edit. niin ja samaan aikaan ne munkin mielestäni sytyttelee, tosin mielipiteellä ei ole mitään virkaa jos ei ole faktaa tarjolla. Taidanpa lueskella korjaamokirjan illalla....
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 75 TS:n sytytys
Olisko siinä manuaalissa mennyt 164 ja 75 sekaisin. 164:ssähän täytyy toisessa jakajassa olla piuhat eri järjestyksessä. Se kun pyörii vastapäivään jakajan kannesta katsottuna.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: 75 TS:n sytytys
Dabei ist die zündreihenfolge 1-3-4-2 zu berücksichtigen.
Noin sanoo mun korjausopas. En siitä paljoa ymmärrä, mutta ainakin sen ettei kirjassa muista järjestyksistä puhuta, paitsi V6sen.
Noin sanoo mun korjausopas. En siitä paljoa ymmärrä, mutta ainakin sen ettei kirjassa muista järjestyksistä puhuta, paitsi V6sen.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 75 TS:n sytytys
ne oli kahdessa eri kohtaa siellä, kaivelen "todisteet" kun löydä ja toisaalta ei mulla sen kanssa ongelmaa ollu, sen verran kumminkin viisari kellosta vielä tajuun että pyörivät samaan suuntaan
se oli kuva muodossa jossakin kaaviossa...
se oli kuva muodossa jossakin kaaviossa...
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Re: 75 TS:n sytytys
Oma TS käy kummallakin jakajalla erikseen, eli tuolla perusteella voisin olettaa jossain olevan vikaa, jos ei käy kuin toisella yksinään. Tai sitten tuohon omaan on tehty jotain muutoksia. Itse kokeilin tuon laittamalla irtotulpan suoraan puolan jatkoksi. Vähän ehkä veti huonommin kun oli vain neljä kynttilää käytössä.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 75 TS:n sytytys
Vai niin, täytyypä nyt tutustua tarkemmin siihen lohkon jakajaan. Kait siellä sitten jotain on pielessä. Pyörijäksi sinne oli laitettu 5k ohmin vastuksella oleva, kun taas toinen pyörijä oli yhden. Voihan se olla että kokonaisvastus kasvaa niin isoksi ettei jaksa sytyttää. Täytyy kokoilla 1k ohmin pyörijällä.
Re: 75 TS:n sytytys
Omassani oli toinen puola heikossa hapessa ja kävi siksi huonosti tyhjäkäyntiä toisella jakajalla. Nyt kun molemmat puolat ja tulpanjohdot on uudet ei käynnissä ole suurta havaittavaa eroa käytti sitten molempia jakajia tai kumpaa vaan yksikseen.
TPP
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 75 TS:n sytytys
PP kirjoitti:Omassani oli toinen puola heikossa hapessa ja kävi siksi huonosti tyhjäkäyntiä toisella jakajalla. Nyt kun molemmat puolat ja tulpanjohdot on uudet ei käynnissä ole suurta havaittavaa eroa käytti sitten molempia jakajia tai kumpaa vaan yksikseen.
Tämähän johtaa lisätutkimuksiin omassakin tallissa....
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 75 TS:n sytytys
Vaihdoin pyörijäksi 1kohmin pyörijän, kyllä se jotain vaikutti, nyt sentään vähän yritti startatessa, ei kuitenkaan käyntiin lähtenyt. Koitin myös käydessä irroittaa nokka-akselin päässä olevan jakajan puolanjohdot, mutta siihenhän se sammu.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: 75 TS:n sytytys
Molemmat sytkät sytyttävät samaan aikaan ja boksi ohjaa niitä samalla karvalla. Auton pitää käydä samalla lailla molemmilla jakajilla, tai jotain on pielessä. Ensitöikseen kannattaa varmistaa, että onhan tulppien järjestys molemmissa sama, eli että molemmissa samaan aikaan menossa kipinä ykköseen jne.. Jos toinen on 180 astetta pielessä, niin ei ole paljoa iloa siitä sytkästä.
Kimmo / alfatune.fi
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 75 TS:n sytytys
jep, unessa olin ja syvässä, 16v ts tyhjäänlyötikipinäpainajisia näin. Jos kerran jakajien johtojärjestys on oikein ja puola sun muut on ehjiä niin voihan se motronic olla paskana vaikkakin aika harvinaista taitaa olla.Tiige kirjoitti:Vahvasti olen ollut siinä uskossa että 8 venttiilinen TS kuuluisi sytyttää samaan aikaan. Tätä tukee myös tulppien sijoitus palotilojen reunoille
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: 75 TS:n sytytys
Tuolla samalla karvalla tarkoitin että tosiaan boksi ohjaa molempia puolia samalla liittimen pinnillä. Jos toiselle puolalle menevä johto on poikki, niin se on ainut mahdollisuus ohjauksen puuttumiselle vain toiselta puolalta. Ne liittimethän on niin lähellä toisiaan että onnistunee vaihtaa päikseen puolien välillä asian varmistamiseksi. Jos vaihtaa puolanjohdot puolalta toiselle, niin sitten tulee testattua kipinävahvistin ja puola siinä samalla.
Kimmo / alfatune.fi
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 75 TS:n sytytys
Puolan johdot on vaihdettu päikseen, jolloin todettu ehjäksi. Täytyy varmaan enshätään vielä tarkistaa jakajan kansi, ja sytkäjärjestys.
Re: 75 TS:n sytytys
Onko mahdollista, että jakaja olisi vain käännetty "pieleen"?? Edelliset säätäjät ei välttämättä ole hoksanneet, että ennakko ei muutu jakajaa kääntämällä..
Giulia Super -69
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 75 TS:n sytytys
^tuota piti ehdottaa.
eikös noissa tulpissa per pytty ole kuitenkin ihan pieni aikaero, onko se hoidettu pyörijöiden vastuserolla?
-selittelyä- niin niin samalta karvalta -selittelyä-kterkkilä kirjoitti:Tuolla samalla karvalla tarkoitin että tosiaan boksi ohjaa molempia puolia samalla liittimen pinnillä. Jos toiselle puolalle menevä johto on poikki, niin se on ainut mahdollisuus ohjauksen puuttumiselle vain toiselta puolalta
eikös noissa tulpissa per pytty ole kuitenkin ihan pieni aikaero, onko se hoidettu pyörijöiden vastuserolla?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 75 TS:n sytytys
eli tämä on jauhantaa skeidan?
The two sparks on the 8V Alfa Twin Spark engines do not fire at exactly the same time (true at least of the 75 which uses traditional ignition coils with king leads and distributors).
The two sparks on the 8V Alfa Twin Spark engines do not fire at exactly the same time (true at least of the 75 which uses traditional ignition coils with king leads and distributors).
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 75 TS:n sytytys
Saako tuota lohkon jakajaa käännettyä? Kiinnityspultit näyttäisi ainakin ihan kiinteiltä. Kannen pystyy tietenkin laittamaan 180 astetta väärin.Gasolina kirjoitti:Onko mahdollista, että jakaja olisi vain käännetty "pieleen"
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: 75 TS:n sytytys
Itsellä hakkasi lähetyssaarnaaja akseliinsa. Eli kipinä katosi siinä vaiheesssa. Jaksoi kuitenkin heittää kipinää tuolla tulppa ulkona testillä. Huomasin että puolan johto jaksoi heittää kunnon kipinää mutta tulpan päässä se olikin jo tosi heikko. Ja pytyssä ei sitten jaksanut seosta sytyttää.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: 75 TS:n sytytys
Kyllä siellä täytyy hiukan säätövaraa olla, veto tulee kuitenkin öljypumpun akselilta, joka puolestaan vetää hammasvälityksellä kampiakselilta eli ei alkuunkaan tarkka välitys. Niin ja se lohkon jakajakin voi olla 180 astetta pielessä.Epezi kirjoitti:Saako tuota lohkon jakajaa käännettyä? Kiinnityspultit näyttäisi ainakin ihan kiinteiltä. Kannen pystyy tietenkin laittamaan 180 astetta väärin.Gasolina kirjoitti:Onko mahdollista, että jakaja olisi vain käännetty "pieleen"
Giulia Super -69
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 75 TS:n sytytys
No nyt on faktaa siitä väärästä kuvasta tarjolla !!
Elikkä 75 ts manuaalista löytyy tälläinen sivu
ja sitten se taktinen kohta suurennettuna ja kyllä mun silmillä tuo toinen on myötäpäivään ja toinen on vastapäivään, vaikkakin toki 1,3,4,2 on oikea järjestys. Oliskohan tuo sivu eksynyt 164 manuskasta suoraan tuohon 75 manuaaliin.
Aina ei siis kannata luottaa valmistajan faktoihinkaan jos oma järki alkaa kovin haraamaan vastaan
Elikkä 75 ts manuaalista löytyy tälläinen sivu
ja sitten se taktinen kohta suurennettuna ja kyllä mun silmillä tuo toinen on myötäpäivään ja toinen on vastapäivään, vaikkakin toki 1,3,4,2 on oikea järjestys. Oliskohan tuo sivu eksynyt 164 manuskasta suoraan tuohon 75 manuaaliin.
Aina ei siis kannata luottaa valmistajan faktoihinkaan jos oma järki alkaa kovin haraamaan vastaan
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan) - Paikkakunta: Helsinki
Re: 75 TS:n sytytys
Motronic ML4.1 Twin Spark -sähkökuvan mukaan ei ohjata samalla pinnillä - toisen puolan ohjaus on pinnissä 1 (kuten myös L-Jetronic V6:n puolan) ja toisen ojaus on pinnissä 19 (esim. V6:ssa pinni on käyttämättä eli N.C. eli Not Connected).kterkkila kirjoitti:Tuolla samalla karvalla tarkoitin että tosiaan boksi ohjaa molempia puolia samalla liittimen pinnillä.
Sama näkyy myös ylläolevassa sähkökuvassa.
HUOM!! Minulla olevassa kuvassa ohjaussignaalit tulee puolan päässä pinniin 4, mutta ylläolevassa kuvassa ilmeisesti pinniin 2.
Puolien välillä on johdin (ehkä pinni 1 - kuitenkin sama pinni molemmissa liittimissä), joka jatkaa matkaa toiselta puolalta johonkin maadoituspisteeseen.
Ja kolmannesta pinnistä menee johtimet jollekin releelle.
ECU voi siis ohjata kumpaakin puolaa/sytytystä itsenäisesti - riippuu tietysti mitä "kartaan" on määritelty.
Sähkökuvien perusteella ainakin 75 tessun pitäisi siis käydä yhdellä jakajalla ja kummalla vaan.kterkkila kirjoitti:Auton pitää käydä samalla lailla molemmilla jakajilla
Muista 8 venttiili tessuista (jakajat kannen molemmissa päissä) ei mitään kokemusta.
CARF948
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: 75 TS:n sytytys
Minulla on sellainen muistikuva, että vaikka boksista tullaan ulos kahden pinnin kautta, niin molemmat ovat kiinni boksin sisällä samassa transistorissa ja että piuhat menevät johtosarjassa yhteen, haarautuen taas puolille. Siitä nyt kuitenkin alkaa olla 10 vuotta kun näiden boksien kanssa enemmän temuttiin, joten onhan se mahdollista että muistan väärinkin.
Kimmo / alfatune.fi
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan) - Paikkakunta: Helsinki
Re: 75 TS:n sytytys
Ajankohdan (suunniteltu 80-luvun puolenvälin kieppeillä) huomioon ottaen uskottavaa ja todennäköistä.kterkkila kirjoitti:Minulla on sellainen muistikuva, että vaikka boksista tullaan ulos kahden pinnin kautta, niin molemmat ovat kiinni boksin sisällä samassa transistorissa...
Itselläni ei ole boxin lohkokaaviota tai sähkökuvia eikä ole varaosa-boxia jonka voisi avata - ainokainen kun on kiinni autossa.
Mutta eikös tuohon jää teoriassa kuitenkin "pelivaraa" mekaanisella puolella, sillä korjaamokirjan mukaan pyörijän/jakajarungon säätöalue on 12 astetta.
Siis jos ekan jakajan pyörijän säätää "0 astetta" (puolessa välissä 12 asteen aluetta) ja toisen jakajan suhteessa ekaan "-6 astetetta" (12 asteen alueen alkuun), niin "sytytys-gäppiä" tulisi vajaat kuusi astetta?
Vai laahaako pöyrijä kannen kontaktia koko tuon 12 asteen alueen (jolloin em. teoria "menee metsään")?
CARF948
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: 75 TS:n sytytys
Jakaja ei osallistu kipinän ajoittamiseen. Jakajissa on säätövara sen vuoksi, että pyörijä saadaan kohdistettua oikein virranjakajan kannen nastaan nähden sytyshetkellä. Jos säätöohjeesta poiketaan, pyörijä ei kohtaa nastaa optimaalisella tavalla kipinän välittämiseksi sytystulpalle. Ajoitusta sinänsä ei voi muuttaa jakajaa kääntämällä.
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: 75 TS:n sytytys
Jakaja ei osallistu kipinän ajoittamiseen. Jakajissa on säätövara sen vuoksi, että pyörijä saadaan kohdistettua oikein virranjakajan kannen nastaan nähden sytyshetkellä. Jos säätöohjeesta poiketaan, pyörijä ei kohtaa nastaa optimaalisella tavalla kipinän välittämiseksi sytystulpalle. Ajoitusta sinänsä ei voi muuttaa jakajaa kääntämällä.
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan) - Paikkakunta: Helsinki
Re: 75 TS:n sytytys
Juurikin näin - jotenkin taas lähdin ajattelemaan asiaa "nurin kurisesti".ristojärvelä kirjoitti:Jakajissa on säätövara sen vuoksi, että pyörijä saadaan kohdistettua oikein virranjakajan kannen nastaan nähden sytyshetkellä.
Jos sytytykseen haluttaisiin eroa, niin puolat pitäisi liipaista eri hetkinä.
Ja olen antanut itselleni ymmärtää, että TS:n idea on juurikin sytyttää seos samalla hetkellä kahdesta eri kohdasta eli kipinä tulee molempiin tulppiin samalla hetkellä.
CARF948
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: 75 TS:n sytytys
Juuri näin. Palotilassa etenee kaksi liekkirintamaa, jotka ehtivät joka paikkaan lyhyemmässä ajassa kuin yhdellä tulpalla.JTN kirjoitti:Ja olen antanut itselleni ymmärtää, että TS:n idea on juurikin sytyttää seos samalla hetkellä kahdesta eri kohdasta eli kipinä tulee molempiin tulppiin samalla hetkellä.
Yhden tulpan kanssa jos venttiilit halutaan keskelle, tulppa on pakko laittaa sivuun, eli toiselle puolelle on pitkähkö matka. Jos laitetaan tulppa keskelle, niin sitten venttiilit ovat sivummalla, eikä tule välttämättä ihan hyvä siitäkään.
Kimmo / alfatune.fi
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: 75 TS:n sytytys
Kumpikin tulppa osallistuu sytytykseen. Kuten muissakin TS:ssä. Toki jakajattomissa on ns.hukkakipinä mutta ei se mitään sytytä. On vain järjestelmän yksinkertaistamiseksi. Eli palotapahtuman jälkeen palokaasuissa ei ole mitään mitä voisi kipinällä sytyttää tai vähentää. Ollaan todella kaukana syttymisrajoista. Onneksi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)