stoichiometric kirjoitti:aluvanteet pysyy kiinni pyöränpultin kiristysmomentin aiheuttaman venymän kimmovoimalla. Peltivanteen pysyvyys tehostuu vanteesta itsestään johtuvasta jousivoimasta. Jos vastinpinnat ovat suorat ja puhtaat, vanne keskittyy oikein, kartiot ovat siistit ja oikeat ja pultit ovat oikean mittaiset eikä silti meinaa pysyä oikealla kiristysmomentilla niin sitten pari vaihtoehtoa tulee mieleen: pultit on vedetty josku liian piukalle murtorajan yli jolloin kimmovoima on surkea, tai sitten on käytetty tovi liian lyhkäisiä pultteja jolloin muutama takakierre siellä navalla on ruostunut ja sitten kun laitetaan oikean mittainen niin venymä jää liian pieneksi sekä pultti saa jo kiristettäessä siipeensä koska siihen kohdistuu väärä voima.
-meni paasaamiseksi-
Ylläoleva kannattaa lukea ajatuksella ja huolella. Siinä on asiaa.
Alumiinin ja sen seoksienkin kimmomoduuli on vain kolmannes teräksen vastaavasta. Myöskään aluvanteen muotoilu ei tehosta kiinnityspultin venymästä johtuvaa voimaa. Kun vielä huomioidaan alumiinin suuri lämpölaajeneminen, niin kyllä se kyseenalaistettu jälkikiristys on pienen asettumisajon jälkeen paikallaan.
En muutenkaan ymmärrä, että miksei tässäkin yhteydessä voisi toimia oikein ja ohjeiden mukaan.
Kaikki "mutumomentit", mitä miehestä-lähtee, nuppi tutisee- tai kun narahtaa-momentit voivat saada vaurioita aikaan. Oikeat osat oikein kiinnitettynä oikeaan momenttiin on varmasti paras ja turvallisin ratkaisu.