Kun 75 ei käy...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Kurvailija
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48

Kun 75 ei käy...

Viesti Kirjoittaja Kurvailija »

Pitää heti aamusta alkaa itkemään 75 negatiivista käyttäytymistä minua kohtaan. Sitähän sanotaan, että urheilija ei tervettä päivää näe ja tämä "sportivo" meinaa kutakuinkin samaa mutta onko sen nyt tarkoitettava sitä kirjaimellisesti... :( Mutta itse tarinaan:

Torstaina katsastin rakkaan seiskavitoseni (MENI LÄPI) :-D
Ajelin leimalta hirvittävässä vesisateessa ja rapakelissä noin 170km. yhtäsoittoa ja kaikki toimi normaalisti. Parkkeerasin kultani pihaan ja jätin sen koivun alle juhannuksen viettoon ja painuin itse muilla kyydeillä mökkireissulle. Alfan lomaa kesti kolme päivää ja kun tänä aamuna olisin lähtenyt työmaalle, kiesi päätti, että se ei käy :shock:

Kuvailisin ongelma seuraavasti: Auto kyllä starttaa ja lähteekin käyntiin mutta ei pysy käynnissä kuin jollain 2000-3000 huudattelulla (eikä aina tälläkään, ainakaan tasaisesti). Normaalilla tyhjäkäynnillä tukehtuu ja sammuu. MIKSI??? Bensaa kyllä pitäisi olla mutta voisiko sinne olla kertynyt kosteutta jotenkin..? Auton edellistä viimeisimmästä käytöstä on näet jo vuosi aikaa. Voiko bensahommat olla niin herkkiä, että kun auto on pienenpienessä etukenossa, niin kone ei vaan saa jotenkin polttoainetta? Mitenkäs kaikki lambdat ja muut? Voiko noille tulla jotain ihan itsestään? Millä testaan?
Olisiko sadekelit aiheuttaneet jotain sähkövikaa? Alfathan taitaa tunnetusti olla melkoisen sähkövikaisia? Mikä sähkövika se voisi lähinnä olla?

Olen yhtä kysymystä sillä haluaisin liikenteeseen nyt kun se "virallisestikin" on mahdollista... Auttakaa vasta-alkajaa.

:shock:

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Mikähän malli kyseessä ?
Jos ruiskulla ja tankissa vähän bensaa ja vanha pa-suodatin niin syy voi löytyä siitä + kondesiovedestä.
Jäänestoa tankkiin jotta vesi sekoittuu bensaa ja testimään.

Tämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen 8)

Kurvailija
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48

Viesti Kirjoittaja Kurvailija »

HOTAKAINEN kirjoitti:Mikähän malli kyseessä ?
Jos ruiskulla ja tankissa vähän bensaa ja vanha pa-suodatin niin syy voi löytyä siitä + kondesiovedestä.
Jäänestoa tankkiin jotta vesi sekoittuu bensaa ja testimään.

Tämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen 8)
Värkki on 75 3.0 V6 ja vuosimalli 87. Onko ne muuten ruiskuja? (pakko tunnustaa vielä tietämättömyytensä... :oops: )

Itsekin ajattelin juuri kondenssivettä. Tänään mömmöjä tankkiin ja lisää polttoainetta. Luotan sen voimaan... Onko muuten sellasella mitään tekemistä tämän asian kanssa, että eilen ekan kerran kiesin historiassa se pamautti ikäänkuin olisi polttanut bensaa putkessa? Mistäs moinen? Heräsikö joku pytty hieman jälkijunassa?

Tulpat siihen on vaihdettu ja suodattimenkin pitäsi olla melko uudenkarhea... Kuten sanottu, tähän päivään saakka ei mitään käyntiongelmia. Surullista... :(

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Putkessa paukkuminen voi johtua siitä että kerää putkeen bensaa ja kerta on käyntipropleema päällä niin poltelee hiukan myöhään.

JanneL
Viestit: 15
Liittynyt: 14 Touko 2004, 17:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JanneL »

Itselläni 1.6, ja hieman samanlaista ongelmaa, ei näet ollenkaan tyhjäkäyntiä
kylmällä koneella. Käynnistän auton, lähtee käyntiin ja käy vähän aikaa, mutta sitten yksinkertaisesti tukehtuu. Pysyy käynnissä antamalla kierroksia koneelle. Vasta moottorin lämmittyä käyntilämpöönsä se pysyykin käynnissä.
:?

Kurvailija
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48

Viesti Kirjoittaja Kurvailija »

JanneL kirjoitti:Itselläni 1.6, ja hieman samanlaista ongelmaa, ei näet ollenkaan tyhjäkäyntiä
kylmällä koneella. Käynnistän auton, lähtee käyntiin ja käy vähän aikaa, mutta sitten yksinkertaisesti tukehtuu. Pysyy käynnissä antamalla kierroksia koneelle. Vasta moottorin lämmittyä käyntilämpöönsä se pysyykin käynnissä.
:?

Mulle tämä vika on ihan uusi, koska pirssi on kuitenkin käynytmainiosti ja tasaisesti tähän saakka. Kylmänäkin käynnistynyt ilman ongelmia. Sitäpaitsi tässä tapauksessa edes käyntilämpöön vinguttelu ei auttanut pitämään käynnissä tyhjäkäynnillä :shock:
Alan kuvitella, että tuo kondenssivesiongelma vois olla mahdollinen sillä auto on seisonut tyhjänpanttina jo vuoden, ennenkuin pikkusen remppasin sitä ja vein leimalle. Senkin jälkeen ajo onnistui mainiosti mutta kun loman jälkeen yrittelin käynnistellä, ilmeni tämä ongelma. Ärsyttävää...

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Autossasi on käsittääkseni noin 99 % varmasti Boshin L-jetronic ruisku. Sen ja monen muun ruiskun ohjelmoinnista 80 % koskee tyhjäkäynnin säätelyä, joten vikoja voi olla aika monessa paikassa.

Suurin syy vikoihin (taas 80 %) on Boshin mukaan siihen liittyvien palikoiden maadoituksissa ja muutenkin auton sähköhommeleissa.

Olen mallikkona ymmärtänyt sen niin, että koska monet anturit antavat voltti-tasoista signaalia, ei oikosulkujen ja mattohäiriöiden riivaman auton anturit toimi kunnolla. Voin olla väärässäkin. Kyseistä pataa irrotellessani olen huomannut aika monta anturia - lämpöantureita jne. Niitä kannattaa varmaan vähän liikutella, jos vaikka virta lähtisi kulkemaan. Esim. lämpöanturin paskaantuminen voi kuulemma vaikuttaa ihan tehoonkin, kun ruiskun säädöt ovat jatkuvasti väärän lämpötilasignaalin mukaan tällingissä.

Seuraavaksi tulevat alipainevuodot - putkeahan siellä riittää. Itselläni tyhjäkäynti katkaisee jossain 2100 kierroksessa, koska ilmeisesti siinä vänkärin puoleisen kannen päällä oleva pyöreähkö mokkula ei toimi (johon menee ilmaputkia). En tosin ole päässyt vielä siihen ongelmaan asti omassa projektissani.

Yksi ilmaputki menee suoraan siihen koneen keskellä olevaan alumiiniseen ilmapönttöön, jossa lukee 6C - sen vänkärin puolella olevaan liitoskohtaan. "Pöntön" sivussa olevaa keltasävyistä liitososaa ruuvaamalla säädetään tyhjäkäyntiä. Huomasin, että jos se putki hörppää ilmaa, sammuu kone heti. Eli jos se putki vuotaa, ei kone luultavasti käy hyvin. Joku väitti testaavans vuotoja saippuavedellä, mutta jos putkessa on imu, niin tuskinpa siinä paljon saippua kuplii.

Puolan kaapelia irrottaessani huomasin, että sen päästä lähtevästä sytytyskaapelista oli enään pari säiettä jäljellä. Tuo teikäläisen vika kyllä jotenkin vaikuttaa sytysvialta ennemmin kuin liian vähän/liikaa bensaa -vialta. Onkohan tuossa -87 mallissa vielä normaali sytytys, ei siis kärjetön sytytys. Siinä tapauksessa se voisi olla vanha kunnon "kosteutta virranjakajassa -vika". Eikös ennen vanhaan aina irroteltu virranjakajan kantta ja rassattu ja suihkailtu sinne "aineita"?


Siinä vähän vikoja ja arveluja ilman ratkaisua.

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Jos tuossa ruiskusysteemissä on lisäilmaluisti, niin se kannattaisi ehkä tarkistaa. Oletko koettanut käyttää moottorin lämpimäksi? Jos se toimii normaalisti lämmettyään, niin sitten vika voisi olla edellämainitussa komponentissa.

Kurvailija
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48

Viesti Kirjoittaja Kurvailija »

pee kirjoitti:Jos tuossa ruiskusysteemissä on lisäilmaluisti, niin se kannattaisi ehkä tarkistaa. Oletko koettanut käyttää moottorin lämpimäksi? Jos se toimii normaalisti lämmettyään, niin sitten vika voisi olla edellämainitussa komponentissa.
Kun ei käynyt lämpimänäkään. Ehdin niin monet kerrat starttailla ja huudattaa about 3000 kiekalla, että kone lämpeni sopivasti. Mutta tyhjäkäynnille päästäminen oli tuskaista yskintää, kunnes lopulta taas sammahti. Tarkemmin en ole ehtinyt tutkia mutta ilm. joutuu suihkuttelemaan mömmöjä virranjakajaan tms. sitten se kondenssiveden poisto tankista/polttoainejärjstelmästä jollain toisella myrkyllä... En usko, että mitään fyysistä olis seistessä rikkoutunut. Olen vain huolissani kun tielle tekee mieli...

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

A

Viesti Kirjoittaja alfista »

Veikkaan, että sytty pielessä. Joko siirtynyt myöhäiselle tai virranjakajalle menevä alipainesäätöletku irti/vuotaa. Koska vika tuli äkkinäisesti, niin arvaanpa, että tuo letku on irti.

Jos letku on irti, niin virranjakajassa on avoin putkenpää (n.3-4mm yleensä kiiltävä) ja letku (n.3mm sisältä, n.6mm ulkomitta, musta) roikkuu jossain koneen alla, imusarjan alla tai muuten hankalassa paikassa koska et ole sitä vielä löytänyt.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Veikkaan bensan puutetta jos tankki on melko tyhjä ja auto vinossa. Kyllä mun alfa ainakin käynnistyy oli alipaineletku kiinni tai ei :?

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

A

Viesti Kirjoittaja alfista »

No, asiaaan vaikuttaa ainakin sytyn perussäätö ja se, onko koneessa kärjet vai kärjetön. Käynnistyyhän tämäkin kone, mutta ei käy alakierroksilla.

Vesi on kyllä mahdollinen varsinkin kun auto parkattiin vesisateeseen suoraan ajosta. Mutta ymmärsin, että jäänestoakin on jo kokeiltu ja tankkiin lisätty bensaa.

Onko muuten tulppien juureen jo kurkistettu? Eikö sinne päässyt vesi ole aiheuttanut myös vastaavia ongelmia.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Kärjetön on ja oma samanlainen käy kyllä vaikka letku olisi missä, myös jakajan ollessa 95-asennossa tai 98-asennossa. Voihan se toki tuosta johtua mutta ihmettelen kovasti jos näin on :shock:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Katso ilmamäärämittarin liittimet, motronic-malleissa varmaan yleisin syy tyhjäkäynnin puutteeseen :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Laitanpa minäkin oman veikkaukseni: Tutki ja rassaa kaikki moottorinohjauksen releet ja niiden kannat. Ovat kovia hapettumaan ja sille päälle sattuessaan tappavat käynnin kertalaakista.

Jos ei tuo auta niin sitten perustutkimusta eli tuleeko kipinää, tuleeko bensaa. Nuo kun selvität niin jatko on jo paljon helpompaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Meikäläisen veikkaus :

Virranjakajan keskipakoissäätö jumissa(jousi(a) poikki tai tahmaa välissä) ja jäänyt liian aikaiselle käydäkseen alakierroksilla. Juuri itse puhdistin tuon vara-autoni jakajan kun toisinaan kovemman kiihdytyksen jälkeen lakkasi käymästä alle kolmen tonnin. Joskus sammuttaminen auttoi, toisinaan ei. Purin ja putsasin virranjakajan pohjia myöten ja johan helpotti. Tietääkö joku josko ko. autossa on keskipakoisvoima säätö jakajan sisällä, minä en tiedä?

Alipaine letkun kautta tapahtuva säätö vaikuttaa enimmäkseen vaan kun kaasua painetaan eli pitäisi käydä suhtkoht hyvin tyhjää vaikka alipaineletku olisikin irti. Tosin saa imusarjaan ylimääräistä ilmaa irronneen letkun kautta mutta silti.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Vastaa Viestiin