1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Valvoja: Moderators
1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
1.8 ts kampiakselin hihnapyörä.. onha niissä 4 torxis oikean kätiset kierteet? Siinä sit se keskimmäinen pultti niin tarviiko siihen puuttua laisinkaa?
Pitäisköhä laittaa hanskat kätee vai jatkaa rystysten ja sormien tuhoamista....
Otsikkoon jotain asiaa. VJ
Pitäisköhä laittaa hanskat kätee vai jatkaa rystysten ja sormien tuhoamista....
Otsikkoon jotain asiaa. VJ
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: ihan pika kysymys tällei remontin keskellä..
Oikeakätinen.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: ihan pika kysymys tällei remontin keskellä..
Keskipulttiin ei tarvitse puuttua, mikäli et alapyörää ole vaihtamassa. Neljän pultin kiristysmomentti on 24-26 Nm joten pitäisi normaalisti lähteä auki.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: ihan pika kysymys tällei remontin keskellä..
Ei muuten oo Torx kanta noissa pulteissa (ainakaan 2.0 TS koneessa) vaan RIBE. Torx avain sinne menee kyllä vasaran kanssa, mutta eihän tuo hyvää noille kannoille tee. Noin pienet pultit ei ihan hirveän lujassa tosiaa voi olla kun eivät kovin kummoista momenttia edes kestä. Onhan TORX avain sellainen lyhyt (ettei vaaan pääse joustamaan ja hukkaamaan momenttia) hylsyavaimeen asennettava?
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: ihan pika kysymys tällei remontin keskellä..
Pultit on tosiaan ribe-kannalla, mutta mikäli eivät ole tiukassa torx avainta voi käyttää ja oikean kokoisella avaimella on jämpti ote. Mikäli enemmän momenttia niin silloin olisi hyvä hommata ribe-satsi.
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Re: ihan pika kysymys tällei remontin keskellä..
Ribe aukeaa kun torxin kärkeen tällää alumiinifoliota sopivan kerroksen.
Eipä se ribe kuitenkaan maksa kuin alle kympin, joten suosittelen.
Kannenpultitkin aukesi torx/folio yhdistelmällä, mutta kiinnitykseen hain avaimen, joka kustansi 13 euroa.
Eipä se ribe kuitenkaan maksa kuin alle kympin, joten suosittelen.
Kannenpultitkin aukesi torx/folio yhdistelmällä, mutta kiinnitykseen hain avaimen, joka kustansi 13 euroa.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
Re: ihan pika kysymys tällei remontin keskellä..
Millä ootte lukinnu tuon hihnapyörän? :3 vai mopolla auki?
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Vitonen silmään ja kaveri seisomaan jarrun päälle.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Tuli tossa kokeiltuu tuotakin, mutta vaa ykkönen silmässäTiige kirjoitti:Vitonen silmään ja kaveri seisomaan jarrun päälle.

no pitää tilata kaveri seisomaa, olutpalkalla tietysti

Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Mitä tässä yritetään tehdä?
Ne Ribe kantaiset lähtee auki ilman mitään spesiaalilukitusta.
Ne Ribe kantaiset lähtee auki ilman mitään spesiaalilukitusta.
VMP
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Jakopää remppa menossa.. ja ei lähe ainakaa miulla nui ribe kantaiset ilman mitää lukitusta..mattijus kirjoitti:Mitä tässä yritetään tehdä?
Ne Ribe kantaiset lähtee auki ilman mitään spesiaalilukitusta.
kampiakseli pyörii mukana kun niitä yrittää aukaista

Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Mitenkähän tämän selittäisi. Jos olet räikällä vääntämässä niitä auki, käännä räikän varsi sellaiseen asentoon, ettei se avattaessa yritä pyörittää moottoria. Ne Ribet ei pitäisi olla mitenkään yltiötiukassa.
Jos ei tuolla onnistu niin Tiigen vinkkiä sitten avuksi.
Jos ei tuolla onnistu niin Tiigen vinkkiä sitten avuksi.
VMP
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Niinku tuossa jo joku kirjoitti, 5. vaihde päälle. Jos ei ole kaveria polkemassa jarrua, niin pari pyöränpulttia paikalleen ja niidenväliin joku keppi, joka ottaa maahan kiinni. Mulla tuohon sopii justiinsa hylsysarjan veivi, ja siihen iso lenkkiavain jatkoksi. Vähän kikkailua, mutta se pultti ennemmin katkeaa kun akseli alkaa pyöriä. Tietysti tarvii olla se toinen eturengas maassa tai sama sille puolelle.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Mutteripyssyllä ainakin lähtee vaivattomasti, itse olen avannut akkukäyttöisellä vääntimellä. Voihan olla, että on väännetty kierteet rikki ja laitettu pultit liimalla kiinni, jos niin tiukassa ovat.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
eBaysta muuten saa edullisesti kokonaisia Ribe avainsarjoja. Itse en suomesta tuollaista edullista sarjaa onnistunut löytämään. Kahden irtoavaimen hinnalla eBaysta tilasin koko sarjan. Olikohan 8 kokoa lyhyenä sekä pitkänä tuossa sarjassa.
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Tuli tänään kokeiltua tuota 5 vaihe silmään ja kaveri jarrun päälle.. Kampiakseli lähti silti pyörimään?
No pitää lähteä pultti pyssy kauppaan, tulee olemaan sillä muutakin käyttöä kuin kampiakselin hihnapyörän irroitus..
Kerrakin olis ollut aikaa laittaa ihan rauhassa, mutta ei väkisin

No pitää lähteä pultti pyssy kauppaan, tulee olemaan sillä muutakin käyttöä kuin kampiakselin hihnapyörän irroitus..
Kerrakin olis ollut aikaa laittaa ihan rauhassa, mutta ei väkisin

Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Ei nuo pikku pultit (eikä niiden kanta) taida edes kestää sellaista momenttia mikä tarvitaan moottorin pyörittämiseen viitosvaihteella jarrulla seisovaa miestä vasten. Joku nyt mättää ja pahasti. Nythän ei siis ollut kyse kampiakselin ison pultin aukaisemisesta vaan noiden pienten RIBE kantaisten pulttien (4 tai 6 vissiin)?
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
joo niitä 4 pulttia tarkoitan.. mikä voisi mättää?onefromnorth kirjoitti:Ei nuo pikku pultit (eikä niiden kanta) taida edes kestää sellaista momenttia mikä tarvitaan moottorin pyörittämiseen viitosvaihteella jarrulla seisovaa miestä vasten. Joku nyt mättää ja pahasti. Nythän ei siis ollut kyse kampiakselin ison pultin aukaisemisesta vaan noiden pienten RIBE kantaisten pulttien (4 tai 6 vissiin)?
Viimeksi muokannut LeKu, 15 Marras 2011, 18:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Eihän siinä käytetyssä avaimessa ole pitkä ja ohut "varsi" niin että pääsee tuo avain itse kiertymään ja näin ei kohdista itse pulttiin sitä momenttia? Itse sain nuo irti ilman että konetta pitää kiinni mikään. Niin kuin täällä joku ehdotti, räikkä sellaiseen asentoon että voima kondistuu 90 asteen kulmassa ampiakselin pyörimisen suhteen. Eli että pultin kääntäminen ei pyrkisi pyörittämään konetta, vaan kohdistaa voiman kampiakselia kohtl. Avain on sellainen hylsyyn istutettu lyhyt ja paksu avain jossa varsi on huomattavsti paksumpi kuin itse avaimen kärki.
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Sellane "paksu" n. 10cm jatko, että saan räikän loksun sisään.. ja pyörii vaikka laittais avaimen mihi asentoo tahansa..onefromnorth kirjoitti:Eihän siinä käytetyssä avaimessa ole pitkä ja ohut "varsi" niin että pääsee tuo avain itse kiertymään ja näin ei kohdista itse pulttiin sitä momenttia? Itse sain nuo irti ilman että konetta pitää kiinni mikään. Niin kuin täällä joku ehdotti, räikkä sellaiseen asentoon että voima kondistuu 90 asteen kulmassa ampiakselin pyörimisen suhteen. Eli että pultin kääntäminen ei pyrkisi pyörittämään konetta, vaan kohdistaa voiman kampiakselia kohtl. Avain on sellainen hylsyyn istutettu lyhyt ja paksu avain jossa varsi on huomattavsti paksumpi kuin itse avaimen kärki.

Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Pulttipyssyä sitten, onnea yritykselle.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Käske kaverin nostaa kytkin ylös.LeKu kirjoitti:joo niitä 4 pulttia tarkoitan.. mikä voisi mättää? kytkin luistaa tsjp?
Mutta ihan vakavissaan. Jossain muualla on iso vika jos vaihteella ja jarrulla ei saa konetta olemaan pyörimättä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
^Jarrulevyt irti navasta ei se muuta tarvi. Pari pyöränpulttia paikalleen niin avot.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Olethan yrittänyt kiertää pultteja varmasti vastapäivään, jotta aukeavat?
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Lähti, olivat oikeasti kiinni
Löysin jopa Ribe hylsysarjan hyllystä, olin joskus ostanut XZN hylsysarjan ja tuo Ribe satsi oli siinä samassa.. Milläs ootte tuon hihnapyörän sitten irrotellu? vai pittääkö rakentaa ulosvedin..? Kokeilin paukutella ja vääntää sitä, ei mitään elettä..
Tyyliin tälläinen http://www.totallyalfa.com/index.cfm?fu ... duct&id=45" onclick="window.open(this.href);return false;
Pistin yöks öljyt vaikuttamaan..

Tyyliin tälläinen http://www.totallyalfa.com/index.cfm?fu ... duct&id=45" onclick="window.open(this.href);return false;
Pistin yöks öljyt vaikuttamaan..
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Sen pitäisi lähteä melkein käsin vetämällä, vähän naputtelua sivuihin. Jollei muuten niin sitten ulosvetäjällä.
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
no kokeillaan aamulla jospa olis öljyt auttanu :3 oli aika ruosteisen näkönen..VMTD kirjoitti:Sen pitäisi lähteä melkein käsin vetämällä, vähän naputtelua sivuihin. Jollei muuten niin sitten ulosvetäjällä.
Onko tuota keskipulttia edes mahdollistaa asentaa siten että se on myös kiinni tuossa hihnapyörässä?
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Itsellä on ollut jakopää huolloissa melkein vaikein rasti juuri tämä hihnapyörä, kun ei ole kunnon ulosvetäjää, eikä sinne taaksekaan oikein mahdu millään vääntämään.
Nyt viimeksi käytin kuormaliinaa, jolla vedätin hihnapyörää nätisti perän suuntaan, liina kiinni jonnekin taka-akselin luokse. Muutama napaus vastakkaiselle laidalle, hihnan löysäys, koneen pyöräytys välissä. Tuota kun toistaa tarpeeksi niin varmasti lähtee liikkeelle.
Nyt viimeksi käytin kuormaliinaa, jolla vedätin hihnapyörää nätisti perän suuntaan, liina kiinni jonnekin taka-akselin luokse. Muutama napaus vastakkaiselle laidalle, hihnan löysäys, koneen pyöräytys välissä. Tuota kun toistaa tarpeeksi niin varmasti lähtee liikkeelle.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 1.8 ts kampiakselin hihnapyörä - kysymys kierteistä.
Itsellä oli ongelmia ton hihnapyörän kanssa.
Ruiskuttelin aineita ja nypin käsin,ei auttanut, seuraavanapäivänä kävin ostaas ulosvetäjän, hioin sen et mahtuu paikalleen, laitoin paikalleen niin pyörä tipahti(en siis ehtinyt käyttää ulosvetäjää).
Ruiskuttelin aineita ja nypin käsin,ei auttanut, seuraavanapäivänä kävin ostaas ulosvetäjän, hioin sen et mahtuu paikalleen, laitoin paikalleen niin pyörä tipahti(en siis ehtinyt käyttää ulosvetäjää).
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Re: ihan pika kysymys tällei remontin keskellä..
Tämä kiristysmomentti varmaan pätee 156 JTS:äänkin.VMTD kirjoitti:Keskipulttiin ei tarvitse puuttua, mikäli et alapyörää ole vaihtamassa. Neljän pultin kiristysmomentti on 24-26 Nm joten pitäisi normaalisti lähteä auki.