159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiili -

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiili -

Viesti Kirjoittaja Laku »

2,2 nykiii kylmänä ja kierrosluku vaeltaa. Syy imupuolen solenoidi venttiili. Vikakoodi luettu.

Missähän tuo härpäke sijaitsee? Aattelin vaan, että jos vaikka kosketushäiriö tms.

Lämpöisenä käy kun ihmisen mieli.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Onko se kaasuläpän lähellä, rinnalla tavallaan jos on samankaltainen venttiili kuin 8-venttiili Twinsparkeissa.

Säätää tyhjäkäyntinopeutta kiinni/auki olollaan varsinkin kylmänä, lämpösenä käy muutenkin tasaisesti perusasetuksella.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Muistatko vikakoodia, voisi antaa vähän apuja...

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja Laku »

Jep, ajoittaisvikakoodit olivat seuraavat:P 0013, P0300, P0301 ja P0302
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Laku kirjoitti:P 0013, P0300, P0301 ja P0302
P0013 Nokka-akselin asennon säädin, imupuoli/vasen/edessä, rivi 1 - virtapiirin toimintahäiriö
P0300 Mikä tahansa sylinteri(t)/useampi sylinteri - sytytyskatko havaittu
P0301 Sylinteri 1 - sytytyskatko havaittu
P0302 Sylinteri 2 - sytytyskatko havaittu

Veikkaisin noita kahdeksi eri viaksi, eli sytytyskatkokset saattaisi johtua puolasta tai tulpista.
P0013 taas rikkinäisestä ajoituksenmuuntimen solenoidista, tai sitten siitä ikävemmästä eli nokkaketjun venymisestä. Paljonko autolla on ajettu?

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja Laku »

Oliskohan jotain 75 tkm.
Ketjuthan tohon on vaihdettu n. 65 tkm, siis jakoketju ja alapää plus kaikki ketjupyörät.

Nythän se kävi kun ihmisen mieli kylmänäkin, voiko toi pelkkä vikakoodien nollaus muka vaikuttaa?

Voiko hapettumat liittimissä aiheuttaa moista sytytysongelmaa? Tulpat näyttäs olevan vasta 120 tkm huollossa. Moottori on kyllä kerran pesty sen jakopää rempan jälkeen, mutta tää nyintä alkoi vasta justiinsa.

Pakopuolen solenoidi on vaihdettu kanssa ton jakopäärempan jälkeen.

Sulla ei näy tossa mitään imupuolen solenoidista, mistäs ne Deltassa sen keksi???
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllähän siinä lukee että "imupuoli".

Lähtisin ensinnä liikkeelle tulppien vaihdosta, sen jälkeen seuraa käyntiä ja mahdollisia vikakoodeja.
Voi olla ettei tulpissa ole vikaa, mutta niitten vaihto nyt on ihan perushuoltoa, joten ei siinä paljoa menetäkään.

noose
Viestit: 184
Liittynyt: 07 Syys 2010, 17:03
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja noose »

Selvisikö Lakun Alfan vika?

Itsellä löytyi koodit:
P0300: Ignition failures (generic)
P0304: Cylinder 4 ignition failures
P0010: Phase variator actuator on exhaust shaft
P0011: Positioning diagnosis of camsaft on exhaust

Nämä on ilmeisesti kahdesta eri kerrasta, kerran vikavalo syttyi hetki liikkellelähdön jälkeen, mutta hävisi minuutin päästä.
Myöhemmin autopesusta lähtiessä liikkellelähdön jälkeen valo syttyi ja jäi palamaan.

Nyt 3vko edellisesta nollauksesta jäi valo taas palamaan ja koodeja oli kaksi.
Tulpat on ollut menossa uusiksi jo jonkun aikaa, josko sitä aktivoituisi heti huomenna.
Nuo kaksi alinta kuitenkin kuulostavat vähän pahemmalta. Kenelläkään tarkempaa tietoa/veikkausta noista?
Auto 2,2 ja ajettu 105tkm.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Nuo noosen kaksi jälkimmäistä ongelmaa, saattaisivat kovastikin viitata tuohon ketjuongelmaan. Pakonokan ja ajoituksen virheitähän nuo vaikuttaisivat olevan. Minä mistään tiedä, mutta itsellä ainakin alkaa mennä vähätkin uskon rippeet tähän 2.2 "opel"-koneeseen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja Laku »

Se on käynyt lähes ok sen vikaluvun jälkeen. joskus kylmänä edelleen pientä nyintää ja on vilkauttanut hätäsesti valoakin.

Laiskana en oo tehnyt mitään. Huoltokuiteista kattelin , ettei oo tulppia vaihdettu. Se imusolenoidi arvuuttaa edelleenkin ja paikka on epäselvä, en siis tiedä, missä se sijaitsee. Eperistä kattelin vaan en löytänyt, siellä vähän eri nimityksiä kikkaleille.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

noose
Viestit: 184
Liittynyt: 07 Syys 2010, 17:03
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja noose »

Alotan tulppien vaihdosta ja sitten täytyy seurata vieläkö uusii valoa. Luulisi, että Autokeskus olisi vaihtanut tulpat 100tkm huollossa, mutta heidän huoltolistansa oli muutenkin huomattavasti huoltokirjassa näkyvää lyhyempi...

Onko jollakulla kokemusta noista iridiumeista? Saako 21,50€/kpl hinnalle vastinetta vai kannattaako ennemmin ottaa nuo Boschin tulpat 9,90€/kpl?
DENSO IK16 Iridium http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=11-1524" onclick="window.open(this.href);return false;
BOSCH FR8DPP33/FR8DPP33+ "+45" http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=11-1985" onclick="window.open(this.href);return false;

Tutun kautta saisin myös Beru Ultra tulppia. Jotka olisivat ilmeisesti hinnaltaan lähempänä tuota Boschin hintaa, ellei jopa alle.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täällä laitettiin tessuun NKG platinat. Maksoi yli 20euroa kappale, mutta luvattu ja vannottu vaihtoväli 100tkm ni annoin mennä. Eipä tarvi pariin vuoteen miettiä :) Muistelisin täällä foorumilla joidenkin karttaneen noita bossilaisia "ihan syystä", tosin on sitä murtuneista NKG:nkin tulpista kuultu...

noose
Viestit: 184
Liittynyt: 07 Syys 2010, 17:03
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja noose »

DENSO IK16 Iridiumit sinne tyrkkäsin. Vanhat tulpat olivat ihan ok näköiset ja epäilemättä vanhemmat kuin 5tkm, joten huollon yhteydessä niitä ei ole vaihdettu. Eli ainakaan 10kk/35tkm ajetut elleivät vanhemmatkin.
Persdyno sanoo, että potkua tuli lisää. Ainakin auto kulkee kepeämmin ja tuntuisi vastaavan kaasuun paremmin.
Sitten odotellaan vieläkö tulee vikakoodeja.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja Laku »

En oo tehnyt mitään. Taas nykii kylmänä ja vilkauttaa valoa silloin tällöin, lämpimänä käy kuin ihmisen mieli.

Tietääkö joku sen imupuolen solenoidin tarkan paikan?
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

joskus kylmänä edelleen pientä nyintää ja on vilkauttanut hätäsesti valoakin.
Saako ketjun kiristäjä kunnolla öljynpainetta kylmänä että ketju pysyisi riittävän kireellä...

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Laku kirjoitti:En oo tehnyt mitään. Taas nykii kylmänä ja vilkauttaa valoa silloin tällöin, lämpimänä käy kuin ihmisen mieli.

Tietääkö joku sen imupuolen solenoidin tarkan paikan?
Veisin Alfa osaajalle mahdollisimman pian ettei vaan tuu suurempaa vauriota. Mitä nopeammin korjaa sitä vähemmänhän se tulee maksamaan.
Kuva

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja Epezi »

jiiässä kirjoitti:Saako ketjun kiristäjä kunnolla öljynpainetta kylmänä että ketju pysyisi riittävän kireellä...
Luulisi tuossa tapauksessa sen pitävän jo jonkinlaista ääntäkin.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja Laku »

Jep, noi vikakoodit viittaa kaikki sähköihin, mutta perstuntumalla tuntuu enempi bensan saantiin liittyvältä. (Eli, jos olisi vanhan ajan ryyppy käytössä, sillä säätelisin)

Yhtenä päivänä kävi tyhjäkäynnillä kylmäkäynnistyksen jälkeen vähän pidempään, eikä mitään nykimistä ilmennyt sen jälkeen ajossakaan.

Tänään seisoi ajon jälkeen kolmisen tuntia 20 minuutin ajon jälkeen ja uudestaan liikkeelle lähtiessä ei mitään nyintää, niin kuin ei yleensäkään lämpimänä.

Kaiketi pitää panna se imusolenoidi tilaukseen ja varata huoltoaika.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

noose
Viestit: 184
Liittynyt: 07 Syys 2010, 17:03
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja noose »

Ompas taas tullut rullattua. Nyt 107tkm eikä vikavaloa ole näkynyt, varasin kuitenkin ajan pajalle niin toteavat onko siellä jotain vikaa vai ei.

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja karila »

noose kirjoitti:Ompas taas tullut rullattua. Nyt 107tkm eikä vikavaloa ole näkynyt, varasin kuitenkin ajan pajalle niin toteavat onko siellä jotain vikaa vai ei.
Löytyikö pajalla jotain, mikä liittyis tähän nylimisonkelmaan ?
- Kari

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja Laku »

No en oo tehnyt mitään, Alfa on taas kerran korjannut itse itsensä.

Pariin kolmeen viikkooon ei mitään nyintää. En oo vaan uskaltanut kommentoida, kun jos kommentoi, että on ok. niin seuraavana päivänä tietty taas rupee jumpitteleen.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Nyt saa kait kertoa, missä se solenoidi on... haun kautta eksyin tänne.
Kun otat sen punasen kopan irti, jakopään päädyssä on 2 noin filmirullan kokoista tappia, joiden päihin menee liittimet, etummainen on imupuolen solenoidi, takimmainen pakopuolen.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja karila »

no juu, mulla ilmeni kans imupuolen vikaa, vikaa, juu, vaihdettiin imupuolen asentotunnistin ja nykimiset hävis. mittarissa 224.000 km ja meno on tasaista, vahvaa ja nautittavaa...
- Kari

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Tunnistin ja solenoidi on eria asia
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja Laku »

No eipä ollut solenoidi. Vaihdettiin, ei mitään vaikutusta.

Jakopää auki ja ketjunkiristin oli antautunut ja jako hypännyt. Ketjurempassa 15000 km sitten uusittiin vaan kiristimen liukupinta - tämmöisissä osissa ei pitäis säästää, kun kaikki muut osat pantiin uutta. En nyt muista, eikö osaa ollut saatavilla silloin, itte olisin uusituttanut.

Kummasti lähtee erilailla - vingutin vahingossa renkaita liikennevaloista lähtiessä. Tarttee opetella uusiksi oikean jalan ojennusliike.

Vaihdettiin sitten myös kuskinpuolen alatukivarsi, etupään jarrulevyt ja palat.
Käytin sitten vielä katsastuksessakin.

Halpaa kun saippua, mutta jostain syystä silti hymyilyttää taas.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja puuha »

Mitäs nää solenoidit maksaa?

Oma 1.9 jts nykii kun nopeus on n.60-70kmh ja/tai varvit n.2000rpm
Tulapt uusittu. jakoketju 135tkm kohdalla, nyt aj. 172tkm. Dokumenteissa luki että pakonokan solenoidin vääntynyt, vaihdetaan kun saapuu. Onko vaihdettu, en tiedä.

Auton huoltohistorian mukaan tätä samaa nykimistä on valitettu jo ihan uudesta lähtien.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja DaViega »

http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... 85_570_607" onclick="window.open(this.href);return false;
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Re: 159 2,2 nykii kylmänä - syy imupuolen solenoidi venttiil

Viesti Kirjoittaja puuha »

No niinpä tietysti.

Miksi solenoidi on ollut/on vinossa? Liittyykö se ketjun löystymiseen jotenkin.
Makaroonia jo vuodesta -98

Vastaa Viestiin