Kun vaihteisto "kolahtaa"

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Kurvailija
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48

Kun vaihteisto "kolahtaa"

Viesti Kirjoittaja Kurvailija »

HELP!
Olenkohan suurenkin remontin edessä vai mistä enteilee se, että pykältäessä - jos on hivenenkin "varomaton" - eli ei r.a.u.h.a.l.l.i.s.e.s.t.i päästä kytkintä, niin kuuluu vaimea lonksahdus? Tämä on siis hyvin pieni ääni vielä ja useimmiten ei ilmene edes kunnon äänenä vaan pikku nytkähdyksenä kun vaihde vapautuu... (osasinkohan selittää riittävän kuvaavasti... :crazyeyes: )
Taannoin joku tällä palstala kyseli takapään jurinasta ja nyt olen alkanut kuulemaan itsekin moista jurinaa perästä, niin voisiko sillä olla joku perustavaa laatua oleva kytkös johonkin vaihteistovikaan? Ja mikähän se vika kuvauksen perusteella voisi olla? Mitä tämä (mahdollinen) vika mahtanee maksaa? Ja jos tälle yrittää ennustaa jotain kestoikää, niin mitä arvelette? Laukeeko nyt, heti vai vasta huomenna?
Niin ja se pirssihän oli 75 3.0

miksi, oi miksi...
:shocked!:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no lonksahtelu voisi johtua väljästä dionin puslasta taikka vaihteiston kumityynyistä jotka finaalissa....

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Joku varmaan tietää vian tarkalleen. Seuraavasta yksi kolinan syy.

Olen juuri vaihtamassa moottorin takatukea/-kumia. Tuki on aivan sairaan surkea kumirimpula suurin piirtein vaihdekepin alla. Se koostuu noin 50 mm putkesta, jonka sisällä roikkuu kahden sormenpaksuisen kumirenksun varassa 10 mm akseli (päistään litistetty peltiputki), joka on kiinni auton rungossa.

"Kumiremelit" ovat niin heppoisia, että uudessa tarvikeosassa akselin voi painaa kiinni rungon muodostavaan putkeen peukalolla. Siinä on sitten noin 188 hevosta kiinni. (Sen lisäksi kone on kiinni kahdella etutuella).

Vaimea tumpsahdus johtuu ehkä siitä, että sen runkoputken sisäreuna on vuorattu 5 mm kumilla. Näin ollen akseli, joka heiluu niiden kahden aikojen saatossa halkeillen ja haperoituneen kumin varassa, tumpsahtaa kiinni putken kumipintaan aina kun kone liikahtaa joko vedon alkaessa tai vedon loppuessa.

Jos tuo lonksahdus johtuu siitä, ovat kokeneet konkarit tehneet seuraavasti: he ovat täyttäneet sen "runkoputken" ja akselin välin Sikafleksillä. Kyllä sillä kesä menee ja pitempäänkin.

Olen kyllä sitä mieltä, että ellei ko. osa on ollut suunnittelijan pöydällä kun 3.0-konetta on suunniteltu, ja se on aluperin Fiat 127 -mallista, niin tuo kohta on todellakin suunniteltu noin liikkuvaksi eli ennen pitkää hajoavaksi.

Koska oletin että pieni liikkumavara on siihen suunniteltu, menin Etolaan ja ostin jotain puolipehmeitä solukumitankoja, joita tungen uuden tarvikeosan (66 egee) "kolahtavaan" väliin yhdessä Sikafleksin kanssa. Näin ajattelin saavani aika pehmeän, mutta ei ihan Sikaflex-jäykän parannuksen italialaisten aivoituksiin. Osa on sen verran v-mäisesti vaihdettava, etten halua tehdä sitä nyt enkä varsinkaan toiste.

Muuta: Kumiosan tulee olla epäsymmetrisesti akselilla ja koneen kierossa. Näin olen viime aikoina ymmärtänyt.

Siitä urinasta en tiedä mitään - olisikohan "Rättinivelen vaihto" -jutussa yksi mahdollinen johtolanka.

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Entäs vaihteiston sivukumityynyt?Omassani lonksahtelu johtui hajonneesta kumityynystä,oli irronnut vulkanoinnista.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Vaihteiston kumityyny lienee yleisin kolahduksen aiheuttaja..
heilahteleeko vaihdekeppi painaessasi kaasua kolmosvaihteella?
- Alfaholic -

Avatar
Fild
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Joulu 2003, 04:38
Car(s): 156 v6
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Fild »

Osaisiko joku selittää mistä johtuu sellainen, kun toisinaan 164:ssa kytkintä painaessa se ei mene aivan pohjaan, ja nostaessa se jää paikoilleen ja sen joutuu joskus jopa nostamaan ylös jalalla. Näin tapahtuu suht harvoin, mutta kuitenkin.
Kiitokset etukäteen mahdollisista neuvoista.

Kurvailija
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48

Ne vaihteet...

Viesti Kirjoittaja Kurvailija »

Jappe kirjoitti:Vaihteiston kumityyny lienee yleisin kolahduksen aiheuttaja..
heilahteleeko vaihdekeppi painaessasi kaasua kolmosvaihteella?
No pikkasen tuntuu heilahtavan joka vaihteella mutta minusta ne liikkeet ovat vielä pienia ja siedettävissä.
SENSIJAAN isolla vaihteella (nelonen ja vitonen) ihan pienikin kaasupolkimen polkemisliike aiheuttaa melko voimakkaan "tömähdyksen" ja heilahduksen. Voisiko tällä olla jotain merkitystä asian kanssa?
Tuo edellämainittujen kumityynyjuttu tuntuu aika mahdolliselta ratkaisulta mutta kun vielä tietäisi, että miten iisisti sellaisen korjailu onnistuu hieman "tumpelolta" autonrassaajalta vai onko syytä karauttaa suosiolla huoltamon pihaan...?
:roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Fild, tuo kytkinpolkimen palautumattomuus kuulostaisi siltä kuin systeemiin pääsisi ilmaa. Voipi siis olla kytkimen pääsylinterin jousi poikki tai tiivisteet huonona tai, suuremmalla todennäköisyydellä, vikaa työsylinterin tiivisteissä. Nuo voi vaihtaa vaikka varmuuden vuoksi, eivät maksa kuin pari hassua euroa.

Se siitä off-topicista, jos on tarvetta enemmälle keskustelulle aiheesta niin uutta ketjua pystyyn tai pm:ää.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

niin kuuluu vaimea lonksahdus? Tämä on siis hyvin pieni ääni vielä ja useimmiten ei ilmene edes kunnon äänenä vaan pikku nytkähdyksenä kun vaihde vapautuu... (osasinkohan selittää riittävän kuvaavasti
onkos vetonivelet ja kardaanivel ehjiä...entä vaihdelaatikon kannake kumit ja pusla...

dr85
Viestit: 175
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 19:05
Car(s): 155 2.0 ts 8v
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja dr85 »

ite oon just vaihtamassa noita vaihdelaatikon kannatinkumeja ja ei meinaa oikeen onnistua... :cry:

onko jollain vinkkejä/kokemuksia miten ootte vaihtanu ne?

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Torstaina vaihan voin sitten kertoa lisää...Ohjeet jotka olen kuullut niin 6 pulttia auki jonka jälkeen pultit joilla kumi härpättimet sieltä perästä on kiinni niin auki...Lisäksi ne on joillain kuuskolo systeemillä kiinni laatikossa...

Toivottavasti auttoi...

Avatar
nakkis
Viestit: 566
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Pyöreillä kuusiokolopulteilla, jotka takuuvarmasti ovat perkeleen tiukassa, jossei niitä ole koskaan avattu.
Itse suosittelen sen koko palkin ottamista irti, missä ne kumit ovat kiinni, helpottaa hommaa kummasti..
Itsellä se lähti ainakin suhtkoht kivuttomasti irti, ainut mitä tarvi "purkaa", oli päästää pakoputki irti siitä viimesestä liitoksesta.
Ja kokoamisessa kannattaa nostaa tunkilla sitä koko taka-akselia, jotta sen palkin vielä saa takas lähes yhtäkivuttomasti ;)

Näin siis itse tein, joka ei välttämättä se paras mahdollinen tapa ollut..
Hommassa meni n. 1 h (tosin oli kunnon nosturi ja työkalut tälläkertaa)

Joten, jotka noita on enemmän värkkäilly ja paremmin tietää, niin kertokaa ihmeessä parempia tapoja, jossitä vielä jossain vaiheessa tohon hommaan joutuu ja näyttää muutenkin olevan aika yleinen ongelma noissa enemmän ajetuissa 75sissa.. Itelle tuo vaihto oli ekakerta, kun en oo tota alfaa vastakun reilun puolivuotta omistanut.
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)

Avatar
nakkis
Viestit: 566
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=4590

Päätin tässä aikanikuluksi väsäillä tommosen..
Näin siis itse tein..

Ensinnä tuosta n. 1 nuolen osoittamasta kohdasta pultit auki, jotka pitää tuon kumin laatikon kyljessä kiinni.

Sen jälkeen 2 ympyröinnin osoittamasta palkista kaikki kiinnityspultit irti. Tässä vaiheessa myös se putki kannattaa päästää irti..

Muistaakseni nyt pitäisi tuo palkki irrota kokonaan pienellä "riuhtomisella", jolloin siis ne vaihdettavat kumit on vielä tuossa palkissa (2ympyröinti) kiinni..

Sen jälkeen ne kuusiokoloruuvit (itse lämmitin suosiolla, ennenkuin ees yritin avata) vaan irti, ja uudet kumit tilalle..

Sitten vaan (esim.) nuolen 3 osoittamasta kohdasta (tuosta paksusta poikittaisesta palkista jollain tunkilla vaan nostaa, jotta nuo 4 nuolen osoittamat ohuemmat "putket" laskevat senverran että saa taas uljutettua tuon palkin sinne kumeineen takas..

Seuraavaksi, pulttien ja putken kiinnitys, ja avot... ei kolise enään yhtään ja taas ajo maistuu! :mrgreen:

"Käsitteet" saattaa olla hieman päin peetä ja jotain olellista puuttua, koska tässä lomaa vietellään asianmukaisessa kunnossa.. mutta edelleen, kertokoot tietäväisemmät jos joku pahasti särähtää silmille :wink:

E: no ei natsaa tuo kuva nyt, mutta se on albumissa.. (miksei?)

Suorat linkit albumiin eivät toistaiseksi toimi. -Rasvis

EE: oolrait, hyvä tietää :)
Viimeksi muokannut nakkis, 28 Helmi 2006, 20:11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)

dr85
Viestit: 175
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 19:05
Car(s): 155 2.0 ts 8v
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja dr85 »

nakkisilma kirjoitti:Pyöreillä kuusiokolopulteilla, jotka takuuvarmasti ovat perkeleen tiukassa, jossei niitä ole koskaan avattu.
Itse suosittelen sen koko palkin ottamista irti, missä ne kumit ovat kiinni, helpottaa hommaa kummasti..
Itsellä se lähti ainakin suhtkoht kivuttomasti irti, ainut mitä tarvi "purkaa", oli päästää pakoputki irti siitä viimesestä liitoksesta.
Ja kokoamisessa kannattaa nostaa tunkilla sitä koko taka-akselia, jotta sen palkin vielä saa takas lähes yhtäkivuttomasti ;)

Näin siis itse tein, joka ei välttämättä se paras mahdollinen tapa ollut..
Hommassa meni n. 1 h (tosin oli kunnon nosturi ja työkalut tälläkertaa)

Joten, jotka noita on enemmän värkkäilly ja paremmin tietää, niin kertokaa ihmeessä parempia tapoja, jossitä vielä jossain vaiheessa tohon hommaan joutuu ja näyttää muutenkin olevan aika yleinen ongelma noissa enemmän ajetuissa 75sissa.. Itelle tuo vaihto oli ekakerta, kun en oo tota alfaa vastakun reilun puolivuotta omistanut.
juu kyllä ne pultit on aika v#¤#n lujaa kii mut pitää kai kokeilla tuon palkin irrottamista ennen kuin ottaa ne neljä kuuskolo-pulttia pois...
toi vaihtaminen ei kyllä oo mitää herkkua maasta käsin mutta kai ne sieltä pystyy kanssa vaihtaan...tai pakko se on kun on sellai ettei pääse mihkään kunnon nosturille...

Avatar
nakkis
Viestit: 566
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

juu kyllä ne pultit on aika v#¤#n lujaa kii mut pitää kai kokeilla tuon palkin irrottamista ennen kuin ottaa ne neljä kuuskolo-pulttia pois...
toi vaihtaminen ei kyllä oo mitää herkkua maasta käsin mutta kai ne sieltä pystyy kanssa vaihtaan...tai pakko se on kun on sellai ettei pääse mihkään kunnon nosturille...
Kyllä, itsekkin siis lähinnä tottunu parkkipaikalla, tai sedän, perkeleen ahtaassa tallissa n. 15km päässä rassaileen (jossa myös hallitunkki paras nostoväline)... mutta kyllä se noinkin onnistuu, kunhan varautuu siihen, että puolet niistä "kalpion" työkalusarjan vehkeistä hajoo, kun niihin suurinpiirtein koskee.. ja todella paljon kärsivällisyyttä/päättäväisyttä, ja jotain millä kammeta ;)

Niin kaikilla ei ole varaa kaikenmaailman hienouksiin, mutta pohjaltahan sitä on alotettava... kyllä mullakin vielä "joskus ehkämäihällä" on siihen 3,2 q4 brera/spideriin varaa ;DD


E: ja jos "parkkipaikka remonttina" tota hommaa joku aikoo, niin omasta mielestä tuo palkin irrotus on kaikkein helpoin tapa..

EE: Nimenomaan omasta mielestä.. Aika moni ehdotteli kardaanin irrottelemista ym.. , mutta ainakin itellä tuo hoitui parhaiten noin..
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Omassani oli lisäksi revennyt palkki keskeltä pultin kohdalta. Helpointa tosiaan ottaa se palkki irti ja laittaa siihen ne kumit kiinni ja sitten palkki takasin dedioniin ja sitten kytkinkopan pultit kannakkeisiin kiinni

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Ei ollu paha rasti vaihtaa ne kannakkeet sinne taakse...Kiitos nakkisilman hyville neuvoille. Ei siinä menny kun noin tunnin verran ja ne kuuskolot lähti ihan lahjaks irti. Kyl se palkin irrottaminen on todennäköisesti helpoin tapa vaihtaa puslat. Nosturi helpotti kyllä hommaa aika huomattavasti.

Muuten vaan löyty pikku yllätys takarontista vetolenkki jätettiin pois kun edellinen omistaja oli sanonut hitsanneensa sen mutta olikin laittanut betonia sinne. Tosi jees homma...Kyl se betonikin kestää autossa kun siitä on kolme vuotta kun oon ostanut tuon.

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Joskus pienenä kun piti parkkiksella "korjata" noi laatikon kumit niin porasin molempiin muutaman reiän ja vedin pultit läpi. Taitavat olla kilpurissa vieläkin eli hyvin kestäneet toistakymmentä vuotta. Ehkä vähän meluavat mutta eivät kuulu muun räminän yli.

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Minkälaisilla avaimilla pääsette käsiksi vaihteistossa kiinnioleviin ruuveihin. Palkin etupuolelta (mistä sieltä) vai takakautta "kulmantakaa"?

Ikinä en oo turhaan irrottanut kardaania... :oops:

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Räikällä ja räikän nivelkahva systeemillä. Kardaania ei tarvitse irroittaa ollenkaan perä saa hyvän tuen dion palkista et siitä ei kannata kantaa huolta. Palkin etupuolelta sai ujutettua nivel systeemin ja toiselta puolelta räikällä. Vaihteen siirto 10mm kannattaa muistaa irroittaa ennen kuin rupeaa repimään palkkia pois. Luonnollisesti palkin keskeltä pultti irti. Ni helpottaa kummasti työskentelyä...

Jos oli mitään apua ni hyvä...

Edit: Oikealle puolelle tarvitaan avolenkki...ilmausruuvin takia.

dr85
Viestit: 175
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 19:05
Car(s): 155 2.0 ts 8v
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja dr85 »

Kyllä noista nakkisilmän ohjeista oli vaan aika paljon apua...

ite otin ne pultit siitä vaihteiston kyljestä ihan vaan lenkeillä ja kiintoavaimilla, sormi kopelolla sieltä kumien yläpuolelta...mutta kannattaa taittaa sitä poikittaistukipalkkia aika paljon alaspäin et pääsee ees kokeileen laittaa avaimii sinne...

mutta onnistu se homma ihan hyvin :-D

Vastaa Viestiin