Melukartoitus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Kurvailija
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48

Melukartoitus

Viesti Kirjoittaja Kurvailija »

Olen näköjään päättänyt vaivata teitä loputtomila kysymyksilläni mutta aloitelevana Alfistina kaikki ei oel läheskään vielä selvillä... :(

Eli olen edelleen kartoittamassa sitä pyrstöpuolen meteliä. Tähän mennessä tutkimuksen alle tulee menemään laakerit mutta voisiko olla muuta? Mitenkäs renkaiden kulmat tai tasapainotukset? Pyörät eivät ole kyllä kuluneet mitenkään poikkeavasti mutta voiko joku renkaiden asento aiheuttaa voimakkaan jurinan?

Melualueet nopeuksina ilmaistuna:
0-60km/h - Ei juurikaan kovaa melua
60-75 - Suhteellisen voimakas melu
75-95 - Melu vaimenee taas suht siedettäväksi
95-110 - Kolossaalinen meteli
111 - 120 Edelleen huikea meteli
120 - En juuri ole testaillut mutta veikkaan raivostuttavan melun lisääntyvän.

Erikoispiirteenä myös se, että kaarrettaessa oikealle, meteli tuntuu voimakkaammalta kuin vasemmalle kaarrettaessa. Tukisiko tämä jotenkin laakeriteoriaani?

Vaihteistoviaksi en uskalla tätä kuvitella ( :crazyeyes: ), koska myös vapaalla liu´uttaessa huuto on aika hurjaa. Pienillä vaihteilla vedättäessä ei kuulu epäilyttävää melua.

Saatte keksiä lisää mahdollisia syitä ja kauhukuvia. Kiitos.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Etupään laakeri(t) sopivat kuvaan. Vaihdoin itse aikanaan toisen. Hinta 110e motonetistä ja sepän kulut päälle. Koeajoin kerran liikkeen vaihtoautoa, jossa tuo laakerivika (ja sitä kautta meteli) oli päästetty kolossaaliseen mittakaavaan.

Toinen vaihtoehto on pakoputken resonanssit. Saattaa olla jokin kannattimista poikki ja / tai putki ottaa alustaan kiinni. Sopisi siksikin, että putkelle on tyypillistä resonoida tietyillä kierrosalueilla.

Näistä vaihtoehdoista pääsee selvyyteen jos painat kytkimen pohjaan a päästät koneen tyhjäkäynnille. Jos melu ei muutu = laakerit, jos melu vaimenee = putki.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps...oireet kuullostavat tutuilta eli viittaisi noihin pyörän laakereihin edessä kuten alfista tuossa edellä jo mainitsi...suosittelisin tarkistamaan ne ensimmäiseksi..

Kurvailija
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48

Viesti Kirjoittaja Kurvailija »

alfista kirjoitti:Etupään laakeri(t) sopivat kuvaan. Vaihdoin itse aikanaan toisen. Hinta 110e motonetistä ja sepän kulut päälle. Koeajoin kerran liikkeen vaihtoautoa, jossa tuo laakerivika (ja sitä kautta meteli) oli päästetty kolossaaliseen mittakaavaan.

Toinen vaihtoehto on pakoputken resonanssit. Saattaa olla jokin kannattimista poikki ja / tai putki ottaa alustaan kiinni. Sopisi siksikin, että putkelle on tyypillistä resonoida tietyillä kierrosalueilla.

Näistä vaihtoehdoista pääsee selvyyteen jos painat kytkimen pohjaan a päästät koneen tyhjäkäynnille. Jos melu ei muutu = laakerit, jos melu vaimenee = putki.

Mielenkiintoista. Itse olen kuvitellut kuulevani melun takaa mutta voihan olla, että rungossa äänet siirtyy siten, että korva ei hahmota ja muutenkin melua on muuta ylimääräistä ajon aikana, niin ei siksikään ihan tarkasti osaa paikallistaa äänen syntyä. Mutta hyvä näin jos etupää, sillä se vaikutti Motonetin hintojen mukaan halvemmalta.
Kyllä tämä laakerirempalta taitaa kuulostaa... :roll:

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Pruu... polle polle...

Jos kuulet äänen suunnan, niin siihen päähän autoa sitten vain. Takapää erottuukin selvemmin koska kori on takaa avonaisempi (vain pyörän kotelot edessä).

Tyypillistä on, että korjattuasi yhden laakerin, auto hiljenee vähän ja kuulet uusia jurinoita.

Koska allasi on 75, ei kardaanin välyksetkään ole mahdottomia. Niistä täällä on monta pätevää kertojaa.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no omalla kohdalla ääni kuullosti tulevan takaa mutta tarkempi tutkiskelu osoitti että etulaakerit olivat väljät...
tosin voipi olla parempi että tarkistat joka nurkan niin tulee varmuus asiaan..
takapää kustantaa tosiaankin hieman etupäätä enemmän ja työtäkin on vastaavasti enemmän edessä..

tuo kardaanikin on sitten oma lukunsa...allekirjoittaneen 90:ssä rupesi tärisemään melkoisesti, syy -> keskimmäinen nivel lähti kolmena palasena irti.... :) ihme ettei jättänyt välille

Vastaa Viestiin