Alfa 166 2.4 JTD 10v lämmöt?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Guttou
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Touko 2011, 14:12
Car(s): 166 2.0 T.S & 2.4 JTD 10v
Paikkakunta: Inari

Alfa 166 2.4 JTD 10v lämmöt?

Viesti Kirjoittaja Guttou »

Mikä pitäisi olla kyseisen moottorin niin sanottu normaali käyntilämpötila esim. matka-ajossa talvella ja kesällä?

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 166 2.4 JTD 10v lämmöt?

Viesti Kirjoittaja JTD »

Guttou kirjoitti:Mikä pitäisi olla kyseisen moottorin niin sanottu normaali käyntilämpötila esim. matka-ajossa talvella ja kesällä?
90 C
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 166 2.4 JTD 10v lämmöt?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Guttou kirjoitti:Mikä pitäisi olla kyseisen moottorin niin sanottu normaali käyntilämpötila esim. matka-ajossa talvella ja kesällä?
Kesät talvet 90 astetta ilman mitään pahvivirityksiä oli omassa 166:ssa lämmöt. Jopa yli 40 asteen pakkasella.

Tyhjäkäynnillä taasen ei lämmöt tahtoneet nousta juuri ollenkaan kovilla pakkasilla, eli jos auton laittoi etukäteen "käymään itseään lämpimäksi" ennen lähtöä ja ajatuksena oli lähteä lämpöisellä autolla niin pieleen meni...

Kaikenkaikkiaan kuitenkin lämmin talviauto.

Guttou
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Touko 2011, 14:12
Car(s): 166 2.0 T.S & 2.4 JTD 10v
Paikkakunta: Inari

Re: Alfa 166 2.4 JTD 10v lämmöt?

Viesti Kirjoittaja Guttou »

Ahaa. Omassakin lämmöt alkoivat pysymään 90 asteessa kun siihen laittoivat jonkun lisäosan ennen termostaattia. Joku ranskalainen osa joka tuli siihen letkuun. En osaa oikein tarkemmin toistaiseksi selostaa. Tätä ennen matka-ajossa lämmöt 75 asteessa.
Mutta sitten alkoi tapahtua seuraavaa. Kun kone lämpenee se sammuu ajosta, eikä enää käynnisty. Aivan niin kuin polttoaineen syöttö katkeaisi. Kun kone jäähtyy niin se taas käynnistyy aivan kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut. Onko näillä asioilla yhteyttä?
Onko kenelläkään tarjota tähän viisautta?

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Alfa 166 2.4 JTD 10v lämmöt?

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Vastaavan tyylinen ongelma oli... Hyvin käyntiin > ajoon > 10km > moottori sammui. Jonkin ajan jälkeen ei ollenkaan käyntiin, joten vaihdoin polttoainepumpun tankista. Ei ongelmaa sen jälkeen.

Edit: Sain sammumisen jälkeen auton aina käyntiin kun odotti muutaman tunnin.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Alfa 166 2.4 JTD 10v lämmöt?

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Guttou kirjoitti:Mutta sitten alkoi tapahtua seuraavaa. Kun kone lämpenee se sammuu ajosta, eikä enää käynnisty. Aivan niin kuin polttoaineen syöttö katkeaisi. Kun kone jäähtyy niin se taas käynnistyy aivan kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut. Onko näillä asioilla yhteyttä?
Onko kenelläkään tarjota tähän viisautta?
TwinSparkeissa vastaava ongelma liittyi vialliseen kampiakselin anturiin.
Kuva

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Alfa 166 2.4 JTD 10v lämmöt?

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Tyhjäkäynnillä taasen ei lämmöt tahtoneet nousta juuri ollenkaan kovilla pakkasilla, eli jos auton laittoi etukäteen "käymään itseään lämpimäksi" ennen lähtöä ja ajatuksena oli lähteä lämpöisellä autolla niin pieleen meni...
Väärin.
Auton käytyä kelillä kuin kelillä 15-50 min tyhjää, oli ikkunat sulat. =)
..ammattina autoslalom..

Guttou
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Touko 2011, 14:12
Car(s): 166 2.0 T.S & 2.4 JTD 10v
Paikkakunta: Inari

Re: Alfa 166 2.4 JTD 10v lämmöt?

Viesti Kirjoittaja Guttou »

Tuo polttoaineen siirtopumppu kuulostaa loogiselta vikavaihtoehdolta. Kyseisessä autossa on jo 250 000 km mittarissa. Onkohan ne boschin pumppuja?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa 166 2.4 JTD 10v lämmöt?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

kumimuumi kirjoitti:
Tyhjäkäynnillä taasen ei lämmöt tahtoneet nousta juuri ollenkaan kovilla pakkasilla, eli jos auton laittoi etukäteen "käymään itseään lämpimäksi" ennen lähtöä ja ajatuksena oli lähteä lämpöisellä autolla niin pieleen meni...
Väärin.
Auton käytyä kelillä kuin kelillä 15-50 min tyhjää, oli ikkunat sulat. =)
et ollut tulpannut egr:ää ilmeisesti :)

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Alfa 166 2.4 JTD 10v lämmöt?

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Guttou kirjoitti:Tuo polttoaineen siirtopumppu kuulostaa loogiselta vikavaihtoehdolta. Kyseisessä autossa on jo 250 000 km mittarissa. Onkohan ne boschin pumppuja?
En muista enään merkkiä, mutta pitäisi löytyä jokaisesta varaosapuljusta. Jossakin Citikassa sattuu olemaan sama pumppu.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Guttou
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Touko 2011, 14:12
Car(s): 166 2.0 T.S & 2.4 JTD 10v
Paikkakunta: Inari

Re: Alfa 166 2.4 JTD 10v lämmöt?

Viesti Kirjoittaja Guttou »

Eräs delta-auton entinen korjaaja ehdotti, että tässä tapauksessa voisi olla kyseessä myös viallinen inertiakytkin, joka aiheuttaa polttoaineen syötön loppumisen -> auton sammumisen. Sanoi, että "näissä on joskus ollut sellaista vaivaa"

Onko kenelläkään tullut vastaan?

Guttou
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Touko 2011, 14:12
Car(s): 166 2.0 T.S & 2.4 JTD 10v
Paikkakunta: Inari

Re: Alfa 166 2.4 JTD 10v lämmöt?

Viesti Kirjoittaja Guttou »

Syyllinen selvisi. Kyseessä oli kampiakselin asentotunnistin. Se vaihdettiin uuteen ja nyt taas pelaa. Ainakin toistaiseksi..

Vastaa Viestiin