Alfan nelivedot ja tekniikat
Valvoja: Moderators
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Alfan nelivedot ja tekniikat
Mistä malleista Alfalla on nelikkoversioita ja miten ne on teknisesti toteutettu? 159 Q4 on tietääkseni 3-generaation torsen, mutta Mobile tarjoaa haulle Alfa ja neliveto myös 156:sta ja 147:aa. Ainakaan vielä en noista muista ole löytänyt sen kummempaa teknistä informaatiota sen enempää Googlella kuin foorumin haullakaan, joten on aika postata kysymys.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Alfan nelivedot ja tekniikat
Nelivetoista 147:aa ei ole olemassakaan. 156 nelikko on viimeis(t)en tuotantovuoden juttu. Valtaosa oli Crosswagoneita, mutta myös joitakin normifarkkuja lähti tehtaalta. Niiden tarkoitus oli käsittääkseni enempivähempi pilotoida neliveto 159:iä/Breraa/Spideriä.
90-luvulta löytyy Q4 malleja 155 ja 164.
90-luvulta löytyy Q4 malleja 155 ja 164.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfan nelivedot ja tekniikat
Oukei. Postaaminen auttaa aina, koska just löysin itekin tuosta 156 Q4:sta juttua ja että sitä tosiaan on vain farkkuna. Entäs nuo 155 ja 164, millaisia teknisiä toteutuksia nelikon osalta? Niissäkin torspoa vai jotain muuta jännää?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Alfan nelivedot ja tekniikat
164Q4:
http://web.archive.org/web/200709281108 ... matic.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://web.archive.org/web/200709281108 ... matic.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Alfan nelivedot ja tekniikat
33 P4:ssä on viskokytkin.
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Re: Alfan nelivedot ja tekniikat
Kuten mml mainitsee, 156:sta oli tosiaan parin vuoden ajan tuotannossa nelivetomalli. Tarjolla pelkästään farmarina, 150-heppaisella 1.9 JTDm-koneella ja kahtena eri muunnoksena: Crosswagon Q4 (korotetulla maavaralla ja muutenkin haettu maasturimaisempaa fiilistä) sekä Sportwagon Q4. Neliveto oli toteutettu periaatteessa samalla tavalla kuin myöhemmin 159:ssä, eli Torsen T-3. Osoittautunut ainakin omassa käytössä ihan toimivaksi ja hauskaksi ratkaisuksi. Varsin takavetomainen ajettava.
Re: Alfan nelivedot ja tekniikat
niin ja 155Q4 on sitten tosta Delta Integralesta
A short History of Alfa Romeo 4x4:
http://www.italiaspeed.com/new_models/n ... story.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattaa kai pidetään yleisesti ensimmäisenä Alfa nelivetona
Sitten on ollut myös tommosia wanhempia maastovehkeitä
A short History of Alfa Romeo 4x4:
http://www.italiaspeed.com/new_models/n ... story.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattaa kai pidetään yleisesti ensimmäisenä Alfa nelivetona
Sitten on ollut myös tommosia wanhempia maastovehkeitä
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Re: Alfan nelivedot ja tekniikat
^ Tuollainen Matta olisi kyllä räyhäkkä peli. Eihän kaikkien tarvitse Lantikoilla ja Jeepeillä ajaa.
Muistanko vallan väärin, vai onkos Suomeenkin kulkeutunut ainakin yksi Matta?
Muistanko vallan väärin, vai onkos Suomeenkin kulkeutunut ainakin yksi Matta?
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Alfan nelivedot ja tekniikat
Ainakin kaksi oli maassa '90-luvulla, oliko se niin että toinen myytin ulos?EBITDA kirjoitti:^ Tuollainen Matta olisi kyllä räyhäkkä peli. Eihän kaikkien tarvitse Lantikoilla ja Jeepeillä ajaa.
Muistanko vallan väärin, vai onkos Suomeenkin kulkeutunut ainakin yksi Matta?
Lisätuonneista en ole kuullut.
-Tazio
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfan nelivedot ja tekniikat
Yksi taitaa olla suomessa. Nyt olisi yksi myynnissä. Hakekaa pois.
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Re: Alfan nelivedot ja tekniikat
^ jep, tuosta joku saisi hienon harrastepelin itselleen. Ei ainakaan kuvissa näytä pahalta.