Sähkövian paikallistaminen 155
Valvoja: Moderators
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Sähkövian paikallistaminen 155
Tänään alkoi tuo 155:n kiukuttelemaan sähköjen osalta. Aamulla töihin mennessä ovet ei lukkiutuneet vaan pomppasivat auki, muutaman kerran jälkeen toimi normaalisti, samoin tullessa kotiin. Illalla kun piti lähteä liikenteeseen alkoi häiriöt sielä sun täälä.
Virrat kun käänsi päälle takaluukku napsahti auki ja samalla keskuslukitus päälle. Lämmönsäätöyksikkö pimeänä, mutta kun käänsi valot parkeille alkoi toimimaan, ajovalot pimeänä, mutta parkit paloivat. Pyyhkijät mykkänä. Välillä takalasin lämmitin kytkeytyi päälle.
Viittaako maadoitusvikaan? Yksikään sulake ei ollut palanut ja ajoin saattajan kanssa tallille sumuvaloilla. Matkalla muutaman kerran takaluukun sähköinen avaus napsahteli. Pesin auton ja kun ajoin sisälle kaikki toimi normaalisti.
Moottorin puolesta kaikki toimi moitteetta. Ilmeisesti sulaketaulun maadoituksia pitäisi tutkia.
Onkohan kenelläkään samansuuntaisia oireita esiintynyt?
Virrat kun käänsi päälle takaluukku napsahti auki ja samalla keskuslukitus päälle. Lämmönsäätöyksikkö pimeänä, mutta kun käänsi valot parkeille alkoi toimimaan, ajovalot pimeänä, mutta parkit paloivat. Pyyhkijät mykkänä. Välillä takalasin lämmitin kytkeytyi päälle.
Viittaako maadoitusvikaan? Yksikään sulake ei ollut palanut ja ajoin saattajan kanssa tallille sumuvaloilla. Matkalla muutaman kerran takaluukun sähköinen avaus napsahteli. Pesin auton ja kun ajoin sisälle kaikki toimi normaalisti.
Moottorin puolesta kaikki toimi moitteetta. Ilmeisesti sulaketaulun maadoituksia pitäisi tutkia.
Onkohan kenelläkään samansuuntaisia oireita esiintynyt?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Sähkövian paikallistaminen 155
Ex-vaimon 2001 Mini Cooperissa meni aikoinaan reissussa ollessamme keskuslukitus epäkuntoon. Lukot menivät lukkoon mutta aukesivat heti uudestaan. Lopulta kuskin ovi jäi lukkoon mutta vänkärin ovesta piti lukko laittaa käsin päälle.
Myöhemmin vilkun merkkivalo jäi naksuttamaan kääntymisen jälkeen, vaikka viiksi palautui. Pysäytin tien reunaan ja kokeeksi sammutin auton jonka jälkeen ajovalot eivät enää syttyneetkään. Onneksi käänsin vilkkuviiksen vasemmalle kokeillakseni niitä jolloin ajovalot syttyivät. Samalla tosin ikkunat aukesivat. Kotosalla sammutettuani auton sisäpuhallin ja mittarivalot jäivät päälle.
Syyksi paljastui takakontissa maton alla oleva käyttämättömän cd-vaihtajan ohjausjohto joka oli hapettunut kontiin päässeestä vedestä.
Summasummarum: vian syy voi olla aivan mikä ja missä vaan mutta sähköä siihen liittyy.
Myöhemmin vilkun merkkivalo jäi naksuttamaan kääntymisen jälkeen, vaikka viiksi palautui. Pysäytin tien reunaan ja kokeeksi sammutin auton jonka jälkeen ajovalot eivät enää syttyneetkään. Onneksi käänsin vilkkuviiksen vasemmalle kokeillakseni niitä jolloin ajovalot syttyivät. Samalla tosin ikkunat aukesivat. Kotosalla sammutettuani auton sisäpuhallin ja mittarivalot jäivät päälle.
Syyksi paljastui takakontissa maton alla oleva käyttämättömän cd-vaihtajan ohjausjohto joka oli hapettunut kontiin päässeestä vedestä.
Summasummarum: vian syy voi olla aivan mikä ja missä vaan mutta sähköä siihen liittyy.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Sähkövian paikallistaminen 155
Näinhän se voi olla, ensiksi katsoin takaluukun piuhoja, mutta äkkivilkaisulla näytti ihan hyvältä, eihän tuosta kauaa ole kun niitä korjasin. Täytyy huomena vielä tutkia lisää, yleensä tuo vikakohde poltaa sulaketta, näin ainakin aikaisemmin.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Sähkövian paikallistaminen 155
Kyllä minä tutkisin myös nuo ovien johdot, sieltä kun alkaa vetää oikkariin niin johan on ongelmia...
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Sähkövian paikallistaminen 155
Ja jos tuossa kerran sekoaa lähes kaikki sähkölaitteet kerralla, mä lähtisin tarkistamaan ensimmäisenä konehuoneen maadoitukset. Jos hakee kunnolliset kaapelit moottorin & rungon väliin, sekä rungon & akun väliin, niin investointi ei ole kauhea, ei vanhassa autossa mee koskaan hukkaan ja hyvässä lykyssä vikakin korjaantuu.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Sähkövian paikallistaminen 155
Olisin veikannut takaluukun piuhoja, viittaa niihin kun takaluukun lukko avautuu. Tarkistit ne päällisin puolin mutta kannattanee tarkemmin tutkia uudestaan.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Sähkövian paikallistaminen 155
Voihan tietysti konehuoneen ja akunkin maadoitus olla, mutta diesel kyllä ottaa virtaa hehkutuksessa ja käynnistäessä reippaasti, eikä se tuottanut vaikeuksia.
Takaluukun johtosarjan vika on aiemmin polttanut sulakkeen poikkeuksetta, näin ainakin V6:ssa ja nythän sulakkeet olivat ehjät ja vika poistui täysin pesun jälkeen käynnistettäessä.
Voisiko virtalukon pohja tehdä tuollaista vai oireileeko vain käynnistäessä?
Tutkin vielä peräkontin, sekä ovien läpiviennit.
Moottoritilassa voi mikä tahansa johto olla hankautunut, sielä kun järjestelmällisyyttä ei kokoamisvaiheessa ole ollut.
Takaluukun johtosarjan vika on aiemmin polttanut sulakkeen poikkeuksetta, näin ainakin V6:ssa ja nythän sulakkeet olivat ehjät ja vika poistui täysin pesun jälkeen käynnistettäessä.
Voisiko virtalukon pohja tehdä tuollaista vai oireileeko vain käynnistäessä?
Tutkin vielä peräkontin, sekä ovien läpiviennit.
Moottoritilassa voi mikä tahansa johto olla hankautunut, sielä kun järjestelmällisyyttä ei kokoamisvaiheessa ole ollut.
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Sähkövian paikallistaminen 155
Kyllä nuo virtalukon pohjat tuppaavat aiheuttamaan myöskin ihan auton ollessa käynnissä.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Sähkövian paikallistaminen 155
Tuskin vika auton maadoituksessa on (moottori, akku),
kun käynnistyy. Akku ja runko maadoitus vois olla. (kokeile käynnistykaapeli tai muu akun ja rungonväliin.
Virtalukkokaan ei ole kovin todennäköinen.
Jos niissä takaluukun johdoissa on ollut vikaa ja olet niitä vaihdellut, tarkista ne.
Keskuslukko ei lukitu, jos ei saa tietoa että kaikki ovet on kiinni (lukitsee ja aukaisee).
Viat kuulostaa kyllä siltä että akun ja rungon välinen miinus olisi poikki.
EDIT:Akun ja moottorinvälinen miinus hyvä, käynnistys ei ongelma.
Akun ja rungon välinen ongelma, ongelmia missä sattuu.
kun käynnistyy. Akku ja runko maadoitus vois olla. (kokeile käynnistykaapeli tai muu akun ja rungonväliin.
Virtalukkokaan ei ole kovin todennäköinen.
Jos niissä takaluukun johdoissa on ollut vikaa ja olet niitä vaihdellut, tarkista ne.
Keskuslukko ei lukitu, jos ei saa tietoa että kaikki ovet on kiinni (lukitsee ja aukaisee).
Viat kuulostaa kyllä siltä että akun ja rungon välinen miinus olisi poikki.
EDIT:Akun ja moottorinvälinen miinus hyvä, käynnistys ei ongelma.
Akun ja rungon välinen ongelma, ongelmia missä sattuu.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Sähkövian paikallistaminen 155
Missäspäin tuossa on body computer? Lähtisin sen liitoksista etenemään ja ihan hituvirtajohtojen hapettumia tarkkailemaan.
Nimittäin tuossa Minissä se hapettuma ei kovin pahan näköinen ollut mutta sekoitti silti body computerin täysin.
Onhan se tietysti katsottava selkeimmät paikat, eli ovien ja takaluukun läpiviennit ensin.
Nimittäin tuossa Minissä se hapettuma ei kovin pahan näköinen ollut mutta sekoitti silti body computerin täysin.
Onhan se tietysti katsottava selkeimmät paikat, eli ovien ja takaluukun läpiviennit ensin.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Sähkövian paikallistaminen 155
Taisi vika olla itseaiheutettu. Halpamallinen miinusnapa, josta kiertämällä saa virrat poikki. Poistin käytöstä ja oireet hävisivät ainakin toistaiseksi.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Sähkövian paikallistaminen 155
Eihän nuo viat siitä akunkengästä johtuneet. Pari päivää toimi ja vika uusi. Akunkengän maadoitusliittimen irroitin ja niittasin uudestaan, katsoin myös takaoven johdot, jotka ovat kunnossa. Irroitin takaluukun johtosarjan liittimestä hattuhyllyn alta, samoin lukon sähköliittimen, näillä ei ole mitään vaikutusta tuohon oireeseen. Seuraavaksi kait on katsottava sulakerasian taakse.
Re: Sähkövian paikallistaminen 155
Mun 156:ssa samoja oireita, viat alkoivat keskuslukituksen sulakkeen palamisella, vaihdon jälkeen toimi hetken kunnes lukot menivät kiinni itsestään.
Ovia avatessa lukot napsahtivat heti lukkoon kunnes lakkasivat kokonaan toimimasta ja samalla tuli uusi vika, ovivalon varotusvalot syttyi ilmoitti kuskin oven olevan avoinna ja jarruvalon sulake paloi.
Nyt välillä kun auton sammuttaa jäävät mittariston varotusvalot palamaan ja kun kuskin oven avaa merkkivalot sammuvat ja ovi kiinni vaslot syttyvät.
Moottoritilasta maadoitus akulta katsottu, kuskin oven johtosarja tarkastettu mutta vika jatkuu.
Onko koetaulun alla jossain maadotuspisteitä? Jos on niin kertokaa niin säästyy aikaa ja hermoja.
Ovia avatessa lukot napsahtivat heti lukkoon kunnes lakkasivat kokonaan toimimasta ja samalla tuli uusi vika, ovivalon varotusvalot syttyi ilmoitti kuskin oven olevan avoinna ja jarruvalon sulake paloi.
Nyt välillä kun auton sammuttaa jäävät mittariston varotusvalot palamaan ja kun kuskin oven avaa merkkivalot sammuvat ja ovi kiinni vaslot syttyvät.
Moottoritilasta maadoitus akulta katsottu, kuskin oven johtosarja tarkastettu mutta vika jatkuu.
Onko koetaulun alla jossain maadotuspisteitä? Jos on niin kertokaa niin säästyy aikaa ja hermoja.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Sähkövian paikallistaminen 155
No jos sulaketta polttaa, niin silloin voisi olla puihoja poikki tai kuoriutunut, se perinteinen takaluukun johtosarja.
Re: Sähkövian paikallistaminen 155
Vaikea uskoa että vika olisi takaluukun johdoissa mutta tarkistetaan.
Onko noihin sulakerasioita vaihdettu?
ps. nuo sumuvalotkin syttyvät ja sammuvat omia aikojaan, niitä ei saa tarkoituksella päälle ei pois päältä ja airbag vika "järjestelmän sisäinen vika".
Onko noihin sulakerasioita vaihdettu?
ps. nuo sumuvalotkin syttyvät ja sammuvat omia aikojaan, niitä ei saa tarkoituksella päälle ei pois päältä ja airbag vika "järjestelmän sisäinen vika".
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Sähkövian paikallistaminen 155
Tarkastakaa nyt vielä se moottorin maadoitus, vaihdelaatikon päässä.
Parhaiten sen saa näkyville kun ottaa kuskin puolen renkaan irti ja sieltä kuikkii.
Oli meinaan jo 99 mallin 166:sessakin niin hapettunut että kiinnitys pultti napsahti poikki ihan
mitättömällä voimalla kun yritti avata...
Parhaiten sen saa näkyville kun ottaa kuskin puolen renkaan irti ja sieltä kuikkii.
Oli meinaan jo 99 mallin 166:sessakin niin hapettunut että kiinnitys pultti napsahti poikki ihan
mitättömällä voimalla kun yritti avata...
Re: Sähkövian paikallistaminen 155
No nyt on tarkastettu takaluukunjohdot ja apparin oven johtosarja ja konehuoneen maadoitukset uudelleen.
Kaikki muu tuntuis toimivan mutta tuo ovien varotusvalo syttyy edelleen näyttämään että kuskin ovi on auki niin ja keskulukitus ei toimi edelleenkään.
Niin ja muuten tuo varotus valo sammuu kun molemmat etuovien lukot on auki, jos jompikumpi on lukossa niin valo syttyy sammu omia-aikojaan.
Lisää ideoita? Onko noita monitoimiohjainyksiköitä kellään mennyt rikki?
Kaikki muu tuntuis toimivan mutta tuo ovien varotusvalo syttyy edelleen näyttämään että kuskin ovi on auki niin ja keskulukitus ei toimi edelleenkään.
Niin ja muuten tuo varotus valo sammuu kun molemmat etuovien lukot on auki, jos jompikumpi on lukossa niin valo syttyy sammu omia-aikojaan.
Lisää ideoita? Onko noita monitoimiohjainyksiköitä kellään mennyt rikki?
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Sähkövian paikallistaminen 155
Eilen meinasi alkaa jo ottamaan vakionopeussäädintä pois autosta ja autoa halvalla myyntiin, mutta ajattelin kokeilla purkuauton virtalukon pohjaa, kun on helppo vaihtaa. Kas kummaa vika poistui ja kaikki toimi kuten kuuluukin.
Olisikohan tämä kuitenkin vaan Alfan kiukuttelua vai voisiko nuo johtua tosiaan virtalukon pohjasta.
Olisikohan tämä kuitenkin vaan Alfan kiukuttelua vai voisiko nuo johtua tosiaan virtalukon pohjasta.
Re: Sähkövian paikallistaminen 155
Myös vanhan Alfan vika löytyi, oli hitsari sitten hitsannut johtosarjan apparin penkin vierestä yhteen nippuun.
Johdot korjattu, keskuslukot toimii ja varotusvalot ei pala mien sattuu kuin myös sumuvalot.
Ainoa isompi vahinko on tuo airbagin boksin rikkoutuminen, on ottanut itseensä noista oikosuluista.
Mutta nyt kovaa ajoa ja seuraavaa vikaa odotellessa.
Johdot korjattu, keskuslukot toimii ja varotusvalot ei pala mien sattuu kuin myös sumuvalot.
Ainoa isompi vahinko on tuo airbagin boksin rikkoutuminen, on ottanut itseensä noista oikosuluista.
Mutta nyt kovaa ajoa ja seuraavaa vikaa odotellessa.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Sähkövian paikallistaminen 155
Tänään innostuin purkamaan konehuonetta sen verran, että sai vaihdettua 40 tkm kestäneen öljynpainemittarin anturin edelliseen 63 tkm. ajettuun anturiin, joka oli toimiva pois otettaessa. Mikäli tämä pettää laitan autossa tulleen alkuperäisen anturin paikoilleen. Näköjään mitään ei kannata vaihtaa varmuuden vuoksi, uuden kestävyys voi olla lyhyempi kuin vanhalla.