156 ja vaihdelaatikon ulina
Valvoja: Moderators
- astronautti
- Viestit: 198
- Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
- Car(s): Ex. 156 jts
- Paikkakunta: Lpr
156 ja vaihdelaatikon ulina
Terve, viime pulmista on aikaa, mutta 140tkm lähestyessä on alkanut alfa sairastella.
Auto on siis Alfa 156 2.0 Jts vuodelta 2004 ja ajettu n140 tkm.
Jäätynyt loskakökkäre osui alumiiniseen pohjapanssariin, jonka seurauksena vaihteilla 3 ja 4 alkoi kuulua melko voimakasta ulinaa. Vaihteet vaihtuvat edelleen sulavasti, ainoastaan tuo ääni on tullut.
Joten mitä kävi?
Auto on siis Alfa 156 2.0 Jts vuodelta 2004 ja ajettu n140 tkm.
Jäätynyt loskakökkäre osui alumiiniseen pohjapanssariin, jonka seurauksena vaihteilla 3 ja 4 alkoi kuulua melko voimakasta ulinaa. Vaihteet vaihtuvat edelleen sulavasti, ainoastaan tuo ääni on tullut.
Joten mitä kävi?
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
Vaihdelaatikossa vielä öljyt tallella?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
pohjapanssari vääntynyt vetariin kiinni ? Ei kyllä päde jos vain 3. ja 4. vaihteilla oireilee
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: 02 Loka 2011, 20:22
- Car(s): 75ts -89,ex156 1.8TS -00,ex156 V6 -99
- Paikkakunta: Nummela
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
Yksi vaihtoehto voisi olla että on vaurioittanut vetoakselin tukilaakeria..
Tai sit jos öljyt on tulleet ulos, niin kytkinakselin laakeri hajoaa ensimmäisenä laatikosta kun on ylimpänä.Näin minulla aikoinaan teki..mut arvailuja arvailuja....
Tai sit jos öljyt on tulleet ulos, niin kytkinakselin laakeri hajoaa ensimmäisenä laatikosta kun on ylimpänä.Näin minulla aikoinaan teki..mut arvailuja arvailuja....
- astronautti
- Viestit: 198
- Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
- Car(s): Ex. 156 jts
- Paikkakunta: Lpr
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
Joo eli laatikon yläosassa kahdensormen kokoinen reikä. Mikäs nyt olisi kaikkein fiksuin ratkaisu? Paikkaaminen, uus laatikko vai alfan työntäminen satama-altaaseen jne.
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: 02 Loka 2011, 20:22
- Car(s): 75ts -89,ex156 1.8TS -00,ex156 V6 -99
- Paikkakunta: Nummela
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
No tuon viimeisen voit unohtaa ,kyllä se vaikuttaisi siltä että laakeri/laakerit ovat saaneet siipeensä.Kannattaa alkaa metsästämään vaihtolaatikkoa,varmaan edullisin vaihtoehto.astronautti kirjoitti:Joo eli laatikon yläosassa kahdensormen kokoinen reikä. Mikäs nyt olisi kaikkein fiksuin ratkaisu? Paikkaaminen, uus laatikko vai alfan työntäminen satama-altaaseen jne.
- astronautti
- Viestit: 198
- Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
- Car(s): Ex. 156 jts
- Paikkakunta: Lpr
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
No se olikin vähän hetkessä kirjoitettu, eikä niin kustannustehokas ratkaisu(onneksi).tommih kirjoitti:
No tuon viimeisen voit unohtaa ,kyllä se vaikuttaisi siltä että laakeri/laakerit ovat saaneet siipeensä.Kannattaa alkaa metsästämään vaihtolaatikkoa,varmaan edullisin vaihtoehto.
Onko kaikki 156sen 5vaihteiset laatikot kiinni heitettävissä? Ja onko tuo korjaus aivan ulos ikkunasta, koska itse en ainakaan vaihteiston toiminnassa huomannut mitään muuta kuin ulinan ja auto oli katoksessa seisomassa tähän asti.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
Onhan käytetyn osan käyttöönotto aina pienehkö riski, mutta laatikon vaihto korvaava jo hankittunna on yhden päivän homma.
Vanhan laatikon kunnostus vaatisi uudelleenlaakeroinnin ja reijän tukkimisen, laatikon kuoret on ilmeisesti alumiinivalua tai jotain seosmetallia, jota on erittäin hankala jollei mahdoton hitsata. Vanhan kanssa tuhratessa aikaa kuluisi reilusti muutama päivä ja voisi olla että tihkuttaisi paikkauksesta..reviirin merkkaus on myös melko ärsyttävä ominaisuus
Vanhan laatikon kunnostus vaatisi uudelleenlaakeroinnin ja reijän tukkimisen, laatikon kuoret on ilmeisesti alumiinivalua tai jotain seosmetallia, jota on erittäin hankala jollei mahdoton hitsata. Vanhan kanssa tuhratessa aikaa kuluisi reilusti muutama päivä ja voisi olla että tihkuttaisi paikkauksesta..reviirin merkkaus on myös melko ärsyttävä ominaisuus
- astronautti
- Viestit: 198
- Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
- Car(s): Ex. 156 jts
- Paikkakunta: Lpr
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
^ Alkoi kyllä jostain syystä houkuttaa tuo vaihtolaatikko , kunhan ei tarvitsisi itseä kipeäksi maksaa hellstenillä nimittäin 2000e tehdaskunnostettu.
Saksasta näyttäisi saavan n.600 eurolla hyväkuntoisen laatikon.
Idea: Saako Q2 kiinni 5-vaihteiseen?
Saksasta näyttäisi saavan n.600 eurolla hyväkuntoisen laatikon.
Idea: Saako Q2 kiinni 5-vaihteiseen?
- astronautti
- Viestit: 198
- Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
- Car(s): Ex. 156 jts
- Paikkakunta: Lpr
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
Ens viikolla saavat alfan työn alle. Ensimmäiseksi laatikko irti ja tutkimaan vahinkoja. Toivottavasti hitsaus riittää, eikä tarvitse ostaa uutta laatikkoa/ laakeroida uudelleen.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
ulkomailta varmaan kannattaa vaihtolaatikkoa metsästää jos siihen mennään. Vanhasta voisi ehkä jopa saada vaihdossa jotain pientä?astronautti kirjoitti:Saksasta näyttäisi saavan n.600 eurolla hyväkuntoisen laatikon.
Idea: Saako Q2 kiinni 5-vaihteiseen?
Q2 ei tietääkseni saa 5-lovisiin ainakaan heittämällä. Joku lukko sinne varmaan käy, mutta mikä, siitä ei ole tietoa. On se kiva laite. Äsken vaimoa töihin heittäessä lapsetti sen verran että piti kaikissa valoissa ajaa viereiselle kaistalle ja katsoa kumpi lähtee paremmin liikkeelle. 4-0
Onnea laatikon korjaukseen, toivottavasti vahingot rajoittuu pariin laakeriin, vaikka toisaalta työ on niin kallista että kaikki mikä ei ole ok kannattaa vaihdattaa varmaan samalla.
EDIT: Jaa, kun lukisi ensimmäisen viestin niin ei kyselisi tyhmiä
Ayrton Senna da Silva forever
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
Miksi siihen laatikkoon on tullut reikä? Loskakökkäreestä tuskin kuitenkaan.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- astronautti
- Viestit: 198
- Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
- Car(s): Ex. 156 jts
- Paikkakunta: Lpr
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
^^Varmasti mukava myös kesäkeleillä ja tattista täytyy pitää sormet ristissä.
1. Laatikon yläosassa oleva palikka, joka on rungossa kiinni, on reiän kohdalla, mutta melko epätodennäköistä että se on reiän tehnyt, koska melkonen voimahan siinä pitäisi olla mukana ja jos isku tuli maasta niin eiköhän reikä pohjassa olisi enemmin.
2. Vanha vamma tai vika valussa, joka on sitten heikentynyt.
3. Sisältä joku poksahtanut, mutta tuskin koska toimivuus oli kuitenkin hyvä, vaikka osa öljystä olikin päässyt karkuun.
Ensi viikolla saan kuvamateriaalia ja lisätietoa kun alkavat hommiin.
Kävin tänään hakemassa tavaroita autosta ja utelin samalla, että vaihtoehtoja on pari, mutta kaikki lähes yhtä outoja.Tiige kirjoitti:Miksi siihen laatikkoon on tullut reikä? Loskakökkäreestä tuskin kuitenkaan.
1. Laatikon yläosassa oleva palikka, joka on rungossa kiinni, on reiän kohdalla, mutta melko epätodennäköistä että se on reiän tehnyt, koska melkonen voimahan siinä pitäisi olla mukana ja jos isku tuli maasta niin eiköhän reikä pohjassa olisi enemmin.
2. Vanha vamma tai vika valussa, joka on sitten heikentynyt.
3. Sisältä joku poksahtanut, mutta tuskin koska toimivuus oli kuitenkin hyvä, vaikka osa öljystä olikin päässyt karkuun.
Ensi viikolla saan kuvamateriaalia ja lisätietoa kun alkavat hommiin.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
Eikös tuossa ollut joku osa, mikä sopivasti heilahteli juuri vaihelaatikon kylkeen sopivassa kulmassa jne jne joka ajan mittaan sitten tappo laatikon?
Joka tapauksessa katso "Myydään"-osasto. Tai laita viestiä kumimuumi-nimimerkkiseen foorumilaiseen, sieltä itsekin halvalla sain vaihdelaatikon. Hyvin on toiminut
Joka tapauksessa katso "Myydään"-osasto. Tai laita viestiä kumimuumi-nimimerkkiseen foorumilaiseen, sieltä itsekin halvalla sain vaihdelaatikon. Hyvin on toiminut
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
Aquatica kirjoitti:Eikös tuossa ollut joku osa, mikä sopivasti heilahteli juuri vaihelaatikon kylkeen sopivassa kulmassa jne jne joka ajan mittaan sitten tappo laatikon?
Joka tapauksessa katso "Myydään"-osasto. Tai laita viestiä kumimuumi-nimimerkkiseen foorumilaiseen, sieltä itsekin halvalla sain vaihdelaatikon. Hyvin on toiminut
Joo ainakin alkupään 156 malleissa oli se ongelma, että se vaihdelaatikon joku kulma hiero sitä rengaskaarta vasten jos siihen ei ole tehty reikää tai laitettu jotain pehmeämpää väliin joka ei hyväksy hiekkaa itseensä ja näin ollen toimi hiomapaperin tavoin ja hio laatikkoa pois. Tosin jos näin on päässyt käymään pitäisi reijän ympärillä olla runsaasti kirkasta metallia hiomisesta johtuen. Tällästä ainakin itse luin joltain foorumilta kun oman alfani hommasin.
Se on kato sitä motorsporttia.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
Olen ollut siinä luulossa että hankautumisongelma koski vain alkupään V6 malleja. Itse asensin omaan liimamassalla kiinni suojan estämään hankautumisen.
Ayrton Senna da Silva forever
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
Puhe ilmeisesti kääntyi tähän asiaan, joka löytyy tuolta FAQ-osastolta. Kuutoskoneeseen rajoittuva asia siis, mutta varmasti hyvä nostaa muistutuksena esille myös tähän ketjuun.
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
^ei liity ainoastaan Kuutoskoneiseen.
Ainakin 2.4 kiisseli kärsii samasta laatikonpäädyn hankautumisesta.
Ainakin 2.4 kiisseli kärsii samasta laatikonpäädyn hankautumisesta.
Re: 156 ja vaihdelaatikon ulina
Mielestäni koski kaikkia malleja ainakin omasta 1.8 TS mallissa on tehty reikä sinne kaareen ja laitettu jotain huopaa tilalle.
Se on kato sitä motorsporttia.