156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Valvoja: Moderators
156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Näitä topiceja on varmasti jo useampia, mutta ajattelin tehdä ihan oman aiheen kysymykselleni selvyyden vuoksi.
Eli, kyseessä siis Boselift 156 V6 vuodelta 2003, jonka olen omistanut nyt reilun vuoden. Jäähdytysnestettä on hävinnyt vuoden aikana "tasaisesti" eli n. kuukauden välein on saanut sen vähän vajaan litran sinne lurauttaa. Edellinen -99 vuodelta ollut V6 teki ihan samaa, eikä mitään vuotoja löytynyt, joten en ole pahemmin asialla päätäni vaivannut.
Nyt sitä prkln glykolia on kuitenkin ruvennut häviämään vähän turhan tiuhaan; meni niin että paisuntasäiliö oli tyhjä jo vähän alle 1000 km reissun jälkeen. Ennen lähtöä olin siis täyttänyt säiliön.
Jakohihna, vesipumppu ym kilkkeet vaihdettu aivan hiljattain, mitään vuotoja ei missään vaiheessa ole näkynyt auton alla (vaikka seisoo välillä tallissakin), lämmöt normaalit ajossa, öljy kirkasta ja siistiä, ja kättä pitämällä paisarin suulla ei tunnu minkään näköistä painetta. Ei myöskään höyrytä pakoputken kautta.
Olisiko arvon kanssa-alfisteilla tarjota jotain miltä suunnalta vikaa kannattaisi alkaa etsimään?
Eli, kyseessä siis Boselift 156 V6 vuodelta 2003, jonka olen omistanut nyt reilun vuoden. Jäähdytysnestettä on hävinnyt vuoden aikana "tasaisesti" eli n. kuukauden välein on saanut sen vähän vajaan litran sinne lurauttaa. Edellinen -99 vuodelta ollut V6 teki ihan samaa, eikä mitään vuotoja löytynyt, joten en ole pahemmin asialla päätäni vaivannut.
Nyt sitä prkln glykolia on kuitenkin ruvennut häviämään vähän turhan tiuhaan; meni niin että paisuntasäiliö oli tyhjä jo vähän alle 1000 km reissun jälkeen. Ennen lähtöä olin siis täyttänyt säiliön.
Jakohihna, vesipumppu ym kilkkeet vaihdettu aivan hiljattain, mitään vuotoja ei missään vaiheessa ole näkynyt auton alla (vaikka seisoo välillä tallissakin), lämmöt normaalit ajossa, öljy kirkasta ja siistiä, ja kättä pitämällä paisarin suulla ei tunnu minkään näköistä painetta. Ei myöskään höyrytä pakoputken kautta.
Olisiko arvon kanssa-alfisteilla tarjota jotain miltä suunnalta vikaa kannattaisi alkaa etsimään?
"Kaikenlaista harmia."
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Onko etulattiamatot märät ? Jos kenno vuotaa ?
Onko öljykorkissa vaahtoa ?
Kannattaa tehdä painetesti jäähdytysjärjestelmään ja tutkia varmasti vuotaako jostain.
Onko öljykorkissa vaahtoa ?
Kannattaa tehdä painetesti jäähdytysjärjestelmään ja tutkia varmasti vuotaako jostain.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Litkun värilläkin väliä huomaamisen suhteen. En tiedä miten kutosessa, mutta tuossa '99 Tessussa letkulämppäri aiheuttaa paljonkin hävikkiä. Eli alavesiletku vuotaa, vanhoilla nesteillä kukaan ei nähnyt mitään vuotokohtaa missään. Sitten vaihdettiin siniseksi se lähes väritön tavara ja välittömästi selkes vuotokohtia.
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Öljykorkissa ei vaahtoa, ja matotkin kuivat. Suunnittelin maanantaina meneväni Orikedolle Nissens jäähdytinhuoltoon viemään tuon trykättäväksi.willez kirjoitti: Onko etulattiamatot märät ? Jos kenno vuotaa ?
Onko öljykorkissa vaahtoa ?
Kannattaa tehdä painetesti jäähdytysjärjestelmään ja tutkia varmasti vuotaako jostain.
"Kaikenlaista harmia."
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=11923" onclick="window.open(this.href);return false; Tuossa linkkiä jos vika paikallistuu jäähdyttimeen. Itse löysin ihan vahingossa vian jäähdyttimestä kun auto oli tyhjäkäynnillä konepelti auki. Flekti lähti pyörimään ja höyrypilvi paljasti vuodon.
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Kiitti linkistä! Sehän se itellä niin kummaa onkin, kun kaikki vaikuttaa täysin normaalilta, paitsi että lientä häviäääölkjhgf kirjoitti:http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=11923" onclick="window.open(this.href);return false; Tuossa linkkiä jos vika paikallistuu jäähdyttimeen. Itse löysin ihan vahingossa vian jäähdyttimestä kun auto oli tyhjäkäynnillä konepelti auki. Flekti lähti pyörimään ja höyrypilvi paljasti vuodon.
"Kaikenlaista harmia."
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Mulla vuotaa ainakin 156:ssa syylärin alavesiletkun liitin pakkasella. Vuodon huomaa ilmanputsarin kotelon alle jääneestä nesteestä.
Useamman vuoden tuo on jo vuotanut yleensä webastoa käytettäessä yli 20 asteen pakkasella. Eipä tuo ole paljon haitannut kun on lisäänyt nestettä pari kertaa talvessa.
Useamman vuoden tuo on jo vuotanut yleensä webastoa käytettäessä yli 20 asteen pakkasella. Eipä tuo ole paljon haitannut kun on lisäänyt nestettä pari kertaa talvessa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Minulla oli kysyjän kanssa ihan samanlainen tilanne. Mistään ei tuntunut vuotavan, mutta kyllä se syyläri oli lopulta syyllinen. Täytyy vain käyttää kone lämpimäksi ja seurata höyryjä. Pakkaskelillä erittäin helppo paikantaa. Ja kun vuotokohta selvisi, niin en alkanut paikkausmömmöjen kanssa pelaamaan. Uusi jäähdytin ei maksa paljoa ja vaihtoon löytyy DIY-ohjeet.
Alfa Romeo 155 V6 1992
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Paljonkohan nuo korjaamot ottaisivat syylärin vaihdosta.. itselläkin olisi melkein vaihtokunnossa ja näyttää melko ahtaalta tuo vaihtotila
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
^heittäisin noin 3,5 tuntia, keskiverto tuntiveloituksella maksaisi noin 240€ +syyläri ja nesteet.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Viime keväänä minunkin v6 kadotti jonkun desin jäähdytysnestettä silloin tällöin. Jotain jäämiä vuodosta auton alla näkyi, mutta vuotokohta ei selvinnyt. Kerran se kusi oikein lammikon vasemmalle puolelle piha-asfaltille. Ajoin oitis nosturille, mutta vuotoa ei löytynyt! Pelotti jo vähän pitempiä matkoja ajellakin ja silmät olivat kipeät kieroon katsomisesta kun toisella silmällä tarkkailin tietä ja toisella moottorin lämpömittaria. Kerran sitten päätin, että pakko se vuoto on jostain löytyä. Ja löytyihän se.
Paisuntasäiliön pohjassa oli halkeama.
Säiliön vaihdon jälkeen ei ole nestettä kadonnut.
Paisuntasäiliön pohjassa oli halkeama.
Säiliön vaihdon jälkeen ei ole nestettä kadonnut.
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Äsken tein sen että kone kuumaksi, konepelti auki ja nenä konehuoneeseen. Vaikka pakkasta täällä länsirannikkolakin on reilut 10 astetta, niin ei minkään näköistä höyryä mistään suunnasta, eikä myöskään mistään leijaillut glykolille ominaista makeaa tuoksua. Myös lämmöt edelleen normaalit, ja flektit pyörii ok.
Tekeekö muuten muilla sitä, että kun kone on lämmin on neste paisarissa painunut ihan minimitasolle, ja vasta kun avaa/raottaa korkkia nousee se maximiin?
Tekeekö muuten muilla sitä, että kun kone on lämmin on neste paisarissa painunut ihan minimitasolle, ja vasta kun avaa/raottaa korkkia nousee se maximiin?
"Kaikenlaista harmia."
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Onko autossa letkulämmitin, mulla edellisessä se vuoti. kesäsin vähän rungon sisältä, talvella vähän enemmin kun sillä oli käyttöä, kuukaudessa paisuntasäiliön pohjalla oli liru jäljellä, kesäsin laski sentin tai kaksi kun laittoi maksimiin. Eihän se ikinään lätäkköä tehnyt, mutta kun tarpeeksi kauan fuskasi, oli lämmittimen ympärillä kuivunutta jäähdytinnestettä.
Paine järjestelmästä häviää ---> pinta nousee, ihan normaalia
Paine järjestelmästä häviää ---> pinta nousee, ihan normaalia
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Se nestepinta on kylmänä siis selvästi korkeammalla kuin kuumana? Jos näin niin tutkaile sitä jäähdyttäjänkennoa tarkemmin, voipi olla ratkeamispisteessä ja vuotaa nyt sittenkin.altair kirjoitti:Tekeekö muuten muilla sitä, että kun kone on lämmin on neste paisarissa painunut ihan minimitasolle, ja vasta kun avaa/raottaa korkkia nousee se maximiin?
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
^^On joo Defan letkulämppäri. Sitä oon itsekin alkanut nyt epäilemään, kun tekee oikeastaan justiinsa samaa mulla, eli nyt kun on lohkarille ollut enemmän käyttöä on alkanut nestettä enempi häviämään.
^Ei ole,onneksi. Vaan niin päin että kuumana pinta nousee "todelliselle tasolle" vasta kun avaa korkin.
^Ei ole,onneksi. Vaan niin päin että kuumana pinta nousee "todelliselle tasolle" vasta kun avaa korkin.
"Kaikenlaista harmia."
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Minulla tihuttaa koneen ja tulipellin välistä alaspäin menevän letkun liitoksesta. Meneekö tuo nyt sitten lämppärin kennolle vai mihinkä? Muuten tuota ei huomaa, mutta kuivunut neste paljastaa ja ajon jälkeen näyttää hieman kostealta. Ajattelin, että pojat saavat pajalla vaihtaa uuden (kiristettävän) klemmarin samalla kun laitatan letkulämppärin.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Noniin, etsintöjen jälkeen vuoto löytyi. Eli alla olevan kuvan osottamasta paikasta, pienessä kolossa aivan toisen lohkon imusarjan alla. Sieltä löytyi pieni lammikko, ja makealta glykolitahan se maistui. Itsellä ei ole tallia, joten omat konstit tuon korjaamisen hyvin vähissä. Siksipä nyt kysäisenkin, että onko kellään hajua, että mitä tuolla lohkojen välissä kulkee, missä jäähdytysvesi virtaa? Että olisi jotain vähän kerrottavana, kun autoa pajalle vie...
- Liitteet
-
- 14012012289.jpg
- (176.9 KiB) Tiedosto ladattu 1046 kertaa
"Kaikenlaista harmia."
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Lohkojen välissä menee putki, en kyllä nyt enää muista mikä siihen jakohihnan päädyssä tulee. Joka tapauksessa epäilisin, ettei putkea saa irroitettua moottoria (tai sylinterinkantta) nostamatta. Putken päissä on O-renkaat (taisi olla parikin per pääty) joilla se tiivistyy.
VMP
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Eli vähän isompaa hommaa tiedossa...
Öljy edelleen täysin kirkasta, eikä vaahtoa öljykorkissa, joten tuskin sitä öljyn joukkoon päätyy? Eli ilmeisesti nestettä lisäilemällä uskaltaa vielä ajella, vai onko todennäköistä että noiden O-renkaiden pettäminen johtaisi jäähdytysnesteen koneeseen?
Öljy edelleen täysin kirkasta, eikä vaahtoa öljykorkissa, joten tuskin sitä öljyn joukkoon päätyy? Eli ilmeisesti nestettä lisäilemällä uskaltaa vielä ajella, vai onko todennäköistä että noiden O-renkaiden pettäminen johtaisi jäähdytysnesteen koneeseen?
"Kaikenlaista harmia."
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Se putki on lohkojen ulkopuolella, joten ei jäähdytysneste siitä moottorin sisäpuolelle pääse. Jakohihnalle ehkä teoriassa.altair kirjoitti:Eli vähän isompaa hommaa tiedossa...
Öljy edelleen täysin kirkasta, eikä vaahtoa öljykorkissa, joten tuskin sitä öljyn joukkoon päätyy? Eli ilmeisesti nestettä lisäilemällä uskaltaa vielä ajella, vai onko todennäköistä että noiden O-renkaiden pettäminen johtaisi jäähdytysnesteen koneeseen?
http://dl.dropbox.com/u/25296845/putki.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
VMP
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 27 Joulu 2011, 22:12
- Car(s): alfa 156 v6 -98, volvo amazon -67, nissan king cab 4x4 -87
- Paikkakunta: Porvoo/Sipoo
Re: 156 V6 - Jäähdytysnestettä katoaa
Jos se vesipumppu on hiljattain vaihdettu ja vettä näkyy vesiputken alla sinulla melko varmasti vuotaa ne o-renkaat, itselle tuli sama ongelma kun tein jakopääremppaa omaan alfaan ja ei ymmärtänyt silloin vaihtaa niitä .
Nopein (halvin) tapa vaihtaa ne on ottaa akun ja imuputken pois, sitten termostaattipesä irti ja nyt pääsee sitten nykimään tuon putken vesipumpusta pois.Vähän ongelmaa tulee tässä vaiheessa kun tuota putkea ei saa vedettyä kokonaan pois vaan nämä o-renkaat pitää vaihtaa siitä raosta mihin olet piirtänyt tuon nuolen.Vähän enemmän tilaa saa kun purkaa alemman bensakiskon pois tieltä mutta mitään käsiähän tuonne ei saa joten tässä joutuu vähän kikkailee, eli vanhathan saa helposti katkaisemalla pois mutta uudet kun laittaa paikalleen niin itse ainakin leikkasin millin pellistä noin 10mm leveän liuskan jota sitten pyöritin tuota vesiputkea vähän isommaksi, sitten ei muuta kun o-rengas tämän päälle ja sitten magneettikynällä pudotin tämän sinne vesiputkea vasten, tämän jälkeen rullataan o-rengas tuosta pellistä putken päälle.Ja o-renkaitahan oli 2kpl kummassakin päässä + kansilähtöihin 6kpl, suosittelen vaihtaa ne kaikki samalla nämä kun lämmöstä ja glykolista kovettuu.Tiivistekeskuksesta näitä saa kun muistaa vaan sanoa että pitää olla ne lämpöä kestävät.Kaikkia kokoja en nyt muista mutta tuon putken o-renkaat tais olla 2,5x35.
Ja jos joku miettii onnistuisko tämä homma ottamalla jakopääpuolelta tuota vesipumpun kantta pois ja sitä kautta sais nämä vaihdettua niin voin sanoa että ei onnistu, 2 pulttia jää pahasti noitten suojapeltien alle, yritin ensiksi tätä nimittäin.
Eli tässä operaatiossa ei todellakaan tarvii purkaa jakopäätä/vesipumppua pois että nämä saa vaihdettua, minulla meni aikaa tähän hommaan kaiken kaikkiaan noin 1,5tuntia.
Nopein (halvin) tapa vaihtaa ne on ottaa akun ja imuputken pois, sitten termostaattipesä irti ja nyt pääsee sitten nykimään tuon putken vesipumpusta pois.Vähän ongelmaa tulee tässä vaiheessa kun tuota putkea ei saa vedettyä kokonaan pois vaan nämä o-renkaat pitää vaihtaa siitä raosta mihin olet piirtänyt tuon nuolen.Vähän enemmän tilaa saa kun purkaa alemman bensakiskon pois tieltä mutta mitään käsiähän tuonne ei saa joten tässä joutuu vähän kikkailee, eli vanhathan saa helposti katkaisemalla pois mutta uudet kun laittaa paikalleen niin itse ainakin leikkasin millin pellistä noin 10mm leveän liuskan jota sitten pyöritin tuota vesiputkea vähän isommaksi, sitten ei muuta kun o-rengas tämän päälle ja sitten magneettikynällä pudotin tämän sinne vesiputkea vasten, tämän jälkeen rullataan o-rengas tuosta pellistä putken päälle.Ja o-renkaitahan oli 2kpl kummassakin päässä + kansilähtöihin 6kpl, suosittelen vaihtaa ne kaikki samalla nämä kun lämmöstä ja glykolista kovettuu.Tiivistekeskuksesta näitä saa kun muistaa vaan sanoa että pitää olla ne lämpöä kestävät.Kaikkia kokoja en nyt muista mutta tuon putken o-renkaat tais olla 2,5x35.
Ja jos joku miettii onnistuisko tämä homma ottamalla jakopääpuolelta tuota vesipumpun kantta pois ja sitä kautta sais nämä vaihdettua niin voin sanoa että ei onnistu, 2 pulttia jää pahasti noitten suojapeltien alle, yritin ensiksi tätä nimittäin.
Eli tässä operaatiossa ei todellakaan tarvii purkaa jakopäätä/vesipumppua pois että nämä saa vaihdettua, minulla meni aikaa tähän hommaan kaiken kaikkiaan noin 1,5tuntia.