147 ja lämpöongelma
Valvoja: Moderators
147 ja lämpöongelma
Tervehdys!
147 ts:n lämpöjen kanssa on ongelmia.
Vika alkoi viime viikolla lämpöjen nousuna pohjalukemiin ja lämpöjen merkkivalo alkoi palamaan.
Lämmöt palasivat normaalille tasolle minuutin kuluttua. Tänään teki saman, mutta lämmöt lähtivätkin uudestaan nousemaan palautumisen jälkeen. Tarkistin jäähdytysnesteen puolen tunnin tauon jälkeen, ja lisäsinkin sitä n. 2 dl:aa.
Sit testilenkille ja lämpömittarin viisari ei noussut yhtään. Ja sit motor control system failure -merkkivalo alkoi palamaan.
Mitäköhän rikkoontui. Lisäsinkö liikaa nestettä? Autolla on ajettu n. 120 tkm. Luulisin, että termari ja vesipumppu ovat alkuperäiset.
Kiitoksin etukäteen.
147 ts:n lämpöjen kanssa on ongelmia.
Vika alkoi viime viikolla lämpöjen nousuna pohjalukemiin ja lämpöjen merkkivalo alkoi palamaan.
Lämmöt palasivat normaalille tasolle minuutin kuluttua. Tänään teki saman, mutta lämmöt lähtivätkin uudestaan nousemaan palautumisen jälkeen. Tarkistin jäähdytysnesteen puolen tunnin tauon jälkeen, ja lisäsinkin sitä n. 2 dl:aa.
Sit testilenkille ja lämpömittarin viisari ei noussut yhtään. Ja sit motor control system failure -merkkivalo alkoi palamaan.
Mitäköhän rikkoontui. Lisäsinkö liikaa nestettä? Autolla on ajettu n. 120 tkm. Luulisin, että termari ja vesipumppu ovat alkuperäiset.
Kiitoksin etukäteen.
Re: 147 ja lämpöongelma
Twin Sparkeillahan oli tosi huono termostaatti joka yleensä jumittuu auki asennossa. Sun kuulostaa siltä että se jumitteelee. Suosittelisin että vaihdat kyseisen osan mahdollisimman pian. Hintaa tuolla kappaleella ei ole kovin paljon vaikka ulkomailta tilattuna.
Jos se toimii oikeinhan niin jäähdytysnesteen lämmön pitäisi istua 90C asteessa olipa talvi tai kesä.
Jos se toimii oikeinhan niin jäähdytysnesteen lämmön pitäisi istua 90C asteessa olipa talvi tai kesä.
Re: 147 ja lämpöongelma
Täytyypäs varata heti huomenna aika termarin vaihtoon. Kuinkahan sillä uskaltaa ajella ennen kuin saa uuden termarin? 100km/pv olisi tarve ajaa ennen termarin vaihtoa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 147 ja lämpöongelma
Minusta tuo kuulostaa ennemminkin vialliselta lämpöanturilta. Jumittava termari tuskin aiheuttaisi Motor Control System Failure -herjaa.
- Epäkelpokeräilijä -
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 147 ja lämpöongelma
^ Juuri näin.
Et sattunnut kokeilemaan, onko jäähdytinneste oikeasti kuumaa (tai onko ylävesiletku kuuma) kun lämmöt menee tappiin. Tuossa kohtaa ei kyllä pitäisi enään olla alkuperäistä vesipumppua
Et sattunnut kokeilemaan, onko jäähdytinneste oikeasti kuumaa (tai onko ylävesiletku kuuma) kun lämmöt menee tappiin. Tuossa kohtaa ei kyllä pitäisi enään olla alkuperäistä vesipumppua

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 147 ja lämpöongelma
En kokeillut nesteiden lämpöä. Lämmöt nousivat tosi nopeasti ja laskivatkin lähes yhtä nopeasti. Nyt lämmöt ei nouse ajossa ollenkaan, mutta tyhjäkäynnillä alkavat nousemaan.
Voi olla, että aiempi omistaja on pumpun vaihtanutkin. Auto on vm -02 ja kilsat 120tkm.
Voi olla, että aiempi omistaja on pumpun vaihtanutkin. Auto on vm -02 ja kilsat 120tkm.
Re: 147 ja lämpöongelma
Lämpöanturi on itseasiassa termossa kiinni ja on melko edullinen ja helppo vaihtaa joten on hyvä aloittaa sieltä!
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 147 ja lämpöongelma
Kuitenkin lukisin ne vikakoodit, sellainen on jäännyt kuitenkin, kun valo on palannut. Mutta joo, kyllähän se vahvasti tunnistimelta vaikuttaa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean