Hihnanvaihdosta: koijausta jne.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Hihnanvaihdosta: koijausta jne.

Viesti Kirjoittaja roude »

Mielenkiintoinen juttu. itellä ois jakohihnan vaihto nyt edessä.


http://www.iltasanomat.fi/autot/nain-hu ... 62559.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

ajatuksia?

ja kysytäämpä samalla että mitä olette maksaneet hihnan vaihdosta niin ei mene aivan yleiseksi löpinäksi?

olen raahesta, missä kannattaisi teettää, kuulin et kokkolassa ois joku hyvä kohtuu edullinen liike joka on erikoistunut näihin italialaisiin.

EDIT. Muokkasin hieman otsikkoa. VJ

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: koijausta

Viesti Kirjoittaja Janne »

Oulussa Virho & Raitiolta kannattaa kysyä myös hinta. Vesipumpun vaihtamisesta sanon sen, että samalla se siinä vaihtuu kun jakopää on muutenkin auki. Ellei sitä ole vastikään vaihdettu? Veemäisempää on alkaa sitä heti kohta turaamaan huollon jälkeen jos pumppu sattuu alkaa vuotamaan. En tiedä onko V&R:llä enää halvin hinta mutta kysy toki sieltäkin.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: koijausta

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Hintaan vaikuttaa kai sekin, mihin koneeseen ollaan hihnaa ähräämässä? En huomannut mainintaa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: koijausta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Eiköhän ne heti myy sen vesipumpun vaihdon siihen, tällöin varmistetaan, että on osia kun niitä tarvitaan, auto ei seiso korjaamolla ja asiakas selviää yhdellä visiitillä.
Luulisi kuitenkin myös sen henkilön tietävän että pumppukin kannataa vaihtaa, jos on jo jakohihnan vaihtotarpeen selvitännyt?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: koijausta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

No tuo juttukaan ei aina pidä paikkaansa...

Esim. mulla tulee alle 10tkm vuodessa ajoa ja vaihtoväli hihnalla on 3 vuotta/60tkm.

Vaihdan vesipumpun ehkä joka toinen kerta.

Itse asiassa kilometrejä tulee niin vähän että tuskin seuraavalla kerralla vaihdan muuta kuin pelkän hihnan.

Eri asia sitten niissä rakkineissa joissa vaihtoväli on 10vuotta ja 100tkm....

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: koijausta

Viesti Kirjoittaja roude »

156 2.0 TS koneella 98-vm

joo sama kait se on sitte vesipumppukin vaihtaa, en kyllä ollu tietonen että se monesti vaihdetaan jakohihnan yhteydessä ennen ku luin tuon jutun mutta hyvä tietää ja nyt pittää sitte muistaa kysyä että sisältyykö pumpun vaihto tarjoushintaan :wink:

berliina
Viestit: 1051
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: koijausta

Viesti Kirjoittaja berliina »

Muukkonen Pedersööstä on erikoistunut Alffoihin, itse ostanut vain osia sieltä. Yhteistiedot löytyy varmasti tältäkin foorumilta.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: koijausta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Niin, toi iltsikan juttu on ehkä koijausta....? Eihän kait korjaamo koijaa jos asiakas kysyy hihnan vaihdon hintaa ja saa sen? Jos myy randomina siihen pumpun vaihdon päälle näkemättä kapistusta, tuntematta auton historiaa niin eikös se ole koijausta?
Yleistää ei voi noin kuten iltsikan jutussa koska erilaisia teknisiä ratkaisuja löytyy pilvin pimein, toisissa kuuluu vaihtaa pumppu hihnan vaihdon yhteydessä, jossain tapauksissa se voi olla suositus, joskus vain järkevää samassa yhteydessä ja on myös moottoreita joissa noilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Esim. mulla on samanlainen tilanne kun pjotrthegreatilla, reilusti vajaa kymppi vuoteen kilsoja... jos vaihdattaisin hihnan korjaamolla kolmen vuoden välein ja aina vaihtaisivat vesipumpun samalla niin se mun mielestä olis jo pikkasen asiakkaan koijaamista. Tosin jos sen asiakas hyväksyisi niin ei kait sekään kovin suuri rikos olisi koska silloinhan saa sitä mitä tilaa. (tolla varmuuden vuoksi periaatteella mun autoon menis jo neljäs vesipumppu vaikka kilsoja on 115 tuhatta :shock: )
Koijausta olisi kait vasta se että ottaisivat hinnan vaihdosta ja osasta mutta jättäisivät vaihtamatta...

Roudenkin tapauksessa kait oleellista on se paljonko vanhalla pumpulla on metrejä takana ja näkyykö vuotoja... siellähän voi majailla alkuperäinen tai edellisen hihnan vaihdon yhteydessä vaihdettu pumppu. Tai jotain siltä väliltä? Jos noita ei pysty selvittämään auton historiasta mitenkään niin sitten on vain luotettava asentajaan että tekee oikeat ratkaisut kun näkee vermeet tai jos haluaa hyvät yö unet niin vaihdattaa joka tapauksessa.
Ja vaikuttaahan tohon vähän ne tulevatkin kilometrit. Jos meinaa paukuttaa uuden hihnan kilometrit äkkiä täyteen niin ehkä pumpun vaihto samalla on järkevää..

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: koijausta

Viesti Kirjoittaja roude »

fahlsjy kirjoitti:Niin, toi iltsikan juttu on ehkä koijausta....? Eihän kait korjaamo koijaa jos asiakas kysyy hihnan vaihdon hintaa ja saa sen? Jos myy randomina siihen pumpun vaihdon päälle näkemättä kapistusta, tuntematta auton historiaa niin eikös se ole koijausta?
Yleistää ei voi noin kuten iltsikan jutussa koska erilaisia teknisiä ratkaisuja löytyy pilvin pimein, toisissa kuuluu vaihtaa pumppu hihnan vaihdon yhteydessä, jossain tapauksissa se voi olla suositus, joskus vain järkevää samassa yhteydessä ja on myös moottoreita joissa noilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Esim. mulla on samanlainen tilanne kun pjotrthegreatilla, reilusti vajaa kymppi vuoteen kilsoja... jos vaihdattaisin hihnan korjaamolla kolmen vuoden välein ja aina vaihtaisivat vesipumpun samalla niin se mun mielestä olis jo pikkasen asiakkaan koijaamista. Tosin jos sen asiakas hyväksyisi niin ei kait sekään kovin suuri rikos olisi koska silloinhan saa sitä mitä tilaa. (tolla varmuuden vuoksi periaatteella mun autoon menis jo neljäs vesipumppu vaikka kilsoja on 115 tuhatta :shock: )
Koijausta olisi kait vasta se että ottaisivat hinnan vaihdosta ja osasta mutta jättäisivät vaihtamatta...

Roudenkin tapauksessa kait oleellista on se paljonko vanhalla pumpulla on metrejä takana ja näkyykö vuotoja... siellähän voi majailla alkuperäinen tai edellisen hihnan vaihdon yhteydessä vaihdettu pumppu. Tai jotain siltä väliltä? Jos noita ei pysty selvittämään auton historiasta mitenkään niin sitten on vain luotettava asentajaan että tekee oikeat ratkaisut kun näkee vermeet tai jos haluaa hyvät yö unet niin vaihdattaa joka tapauksessa.
Ja vaikuttaahan tohon vähän ne tulevatkin kilometrit. Jos meinaa paukuttaa uuden hihnan kilometrit äkkiä täyteen niin ehkä pumpun vaihto samalla on järkevää..
sitä tässä olen miettinytkin että sais selville millon pumppu viimeksi vaihdettu, turha edes yrittää kysyä entiseltä omistajalta ku oli semmonen kusettaja se että huh huh. oli hyvä sillon ku olin autoa katsomassa ja kyselin siinä vioista niin oisko kaveri muistanu mainita yhden kymmenestä, unohin tarkastaa just töötin joka oli paskana, samoten oli kuskin penkinlämmitin, valot palanu tuulettimen säätimistä. sitte semmosia juttuja mitä ei voinu siinä saada edes selville oli lonksutus vasemmassa etupäässä, pohja mätä, käsijarru paskana ym. seuraavana päivänä auto ei lähteny edes kotipihalta käyntiin, meinas itku tulla ja ku soitin tälle entiselle omistajalle ei puhelimeenkaan vastattu. no nyt reilu vuosi myöhemmin niin kaikki viat korjattu ja vielä itse, autoista juuri mitään tietämättä :)
entisen omistajan puheiden perusteella hihnalla ajais vielä vuoden tai reilu 15tuhatta mutta siksipä sen nyt vaihdankin kun ei tiedä mihin uskoa :D

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Hihnanvaihdosta: koijausta jne.

Viesti Kirjoittaja Janne »

^
No jos on noin varmalla pohjalla pumpun vaihtaminen, niin ehdottomasti vaihtoon samalla. Voit ainakin sen osalta nukkua unes rauhallisemmin :)
Alfa Romeo 155 V6 1992

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Hihnanvaihdosta: koijausta jne.

Viesti Kirjoittaja roude »

nyt vihdoin ja viimein laitetaan se jakopää kuntoon. tullu kaikkea ylimääräistä menoa niin vähän kesti ennen ku sai asian edistymään. tiistaina virho&raitio:lle. kysyin sieltä hinnan kun heitä kerran suositeltiin. 300€ työ + osat, ei kovin paha ja osaavatpahan homman.

kerrompa sit huomen illalla et miten kävi. katotaa vaa niin siitä edellisestä vaihosta on kuitenki menny paljon luultua pidempään ja hihna on ollu katkeamispisteessä :-D lupaan tanssia alasti torin rannassa polkkaa jos tuo hihna rasahtaa raahe-oulu välillä.

Vastaa Viestiin