Tehoa lisää

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
penttiharju
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Tammi 2012, 10:39
Car(s): Alfa Romeo GTV 3l

Tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja penttiharju »

Autoni on Alfa GTV 3l, 106000 km ajettu ja 1997 mallinen.
Nyt kiehtoisi maltillinen tehon lisäys. Mitä erilaisia vaihtoehtoja
on tarjolla. Kyseessä on normaali katukäytössä pidettävä
laite. Penttiharju.

Avatar
Nikodemus
Viestit: 233
Liittynyt: 19 Syys 2011, 15:13
Car(s): 156 V6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja Nikodemus »

Vapareiden virittäminen on aina vähän.. Voisit hieman toki tarkentaa sana "maltillinen", eli millaisia tehotavoitteita?
Viva la Italia

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja Savo »

Ainahn voi kasvattaa tilavuutta...

http://www.autodeltashop.com/product_in ... cts_id=340" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
kalliais
Viestit: 809
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Re: Tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Oletan, että kaikki on moottorissa kunnossa. Sitten vaihdat pakoputkiston ja imupuolen paremmin virtaaviin malleihin (putkia ja imupuolen ratkaisuja on paljon tarjolla), sitten esim squadra chippi. Sen jälkeen GTA:n imunokat ja imutorvet. Sen jälkeen voikin avata lompsaa ja viedä kannet porttaukseen ja/tai tilavuuden kasvattaminen, niinkuin aiemmin mainittiinkin. Mielenkiintoista, joskin laitonta, olisi remmiahtimen asentaminen.

Lue http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=13614 lisää

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Yleensä vaparin viritys on vain mukava ajan viete,ja äänet tuo 100hv lisää.Virittäjä velhot joskus sanoneet,että jos katti putkistossa paikoilla,niin ainoa hyöty on äänet,ja mitä enemmän sen enemmän tehoa :)
Ainakin omassa kaarassa kartio suodatin laski tehoa,vaikka pers dyno muuta väitti,ja kyseessä turbo moottori.
Moottorin suunnittelijoilla on ollut tietoa,taitoa,ja aikaa suunnitella kone,niin olisi outoa jos amis petteri saisi lisää tehoa putkella&suodattimella,niin kysymys kuuluisi miksei suunnittelijat tuollaista keksineet :roll:

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Kartiosuodattimien suhteen on pirun vaikeaa päästä hyvään lopputulokseen. Alkuperäiset on kuitenkin suunniteltu torvineen vetämään sisään runsashappista, viileää ilmaa moottoritilan ulkopuolelta. Kun taas Alfoissa hirveimmät kartioviritykset on olleet kutoskoneisessa pakosarjan ja syylärin välissä... Vetää vähähappista, kuumaa ilmaa joka puolelta. Ja tässä tapauksessa kun määrä ei välttämättä korvaa laatua, vaan molemmat pitäis olla kohdallaan.
Tämä ongelma toki ratkeaa BMC:n kotelosuodattimella, mutta se(kin) taas maksaa (niinkuin kaikki muukin vaparin virittämisessä). Putkivirityksistä harvoin on parin hevosen lisäystä enempää iloa, jos pakosarjat ja katti jäävät vakioiksi. Itellä muistuu mieleen onnistunein putkiviritys 16v bokserikoneisesta... Vakioputkeen tehtiin heti pakosarjan viimeisen hitsaussauman kohdalle kartioilla 2,5" harva metalli-katti. Muuten putkisto jäi vakioksi. Kuitenkin ero oli ihan selkeä erityisesti alaväännöissä. Oliko vanha katti sitten kuinka seula, niin paha sanoa... Kiertäessään se kuulosti joltain kiimaiselta kissaeläimeltä tuolla muutoin vakiolla putkella. Mahtava ääni :lol:

Onhan sitten seuraavia vaihtoehtoja nokkien vaihdot, kansien koneistukset, vaihtaa GTA:n kytkin teräspyörällä (jos oikein ymmärsin, niin kyseiseen laitteeseen pitäis mennä suoraan?). Rahaa jokatapauksessa saa olla varalla, teki mitä vaan.

Avatar
Nikodemus
Viestit: 233
Liittynyt: 19 Syys 2011, 15:13
Car(s): 156 V6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja Nikodemus »

alfa164 kirjoitti:Yleensä vaparin viritys on vain mukava ajan viete,ja äänet tuo 100hv lisää.Virittäjä velhot joskus sanoneet,että jos katti putkistossa paikoilla,niin ainoa hyöty on äänet,ja mitä enemmän sen enemmän tehoa :)
Ainakin omassa kaarassa kartio suodatin laski tehoa,vaikka pers dyno muuta väitti,ja kyseessä turbo moottori.
Moottorin suunnittelijoilla on ollut tietoa,taitoa,ja aikaa suunnitella kone,niin olisi outoa jos amis petteri saisi lisää tehoa putkella&suodattimella,niin kysymys kuuluisi miksei suunnittelijat tuollaista keksineet :roll:
Suunnittelijat joutuvat myös miettimään määräyksien mukaan ääni- ja saasteasioita, ei sillä, että putki- suodatinvirityksillä nyt saisi mitään erityistä aikaan "perus"koneissa.
JaRoDD kirjoitti:Kartiosuodattimien suhteen on pirun vaikeaa päästä hyvään lopputulokseen. Alkuperäiset on kuitenkin suunniteltu torvineen vetämään sisään runsashappista, viileää ilmaa moottoritilan ulkopuolelta. Kun taas Alfoissa hirveimmät kartioviritykset on olleet kutoskoneisessa pakosarjan ja syylärin välissä... Vetää vähähappista, kuumaa ilmaa joka puolelta. Ja tässä tapauksessa kun määrä ei välttämättä korvaa laatua, vaan molemmat pitäis olla kohdallaan..


Mulla on juurikin näin hauskasti tuossa autossa, eli kartiosuodatin on vähän lähempänä keulaa kuin orkkiskotelo mutta silti ei mitään ohjauksia mistään ja tämä siis ei ole allekirjoittaneen tekemä viritys. Olen koettanut miettiä parasta "korjaus"keinoa tuohon mutta olisiko jollakin hyviä ehdotuksia miten? Multa ei siis löydy sitä orkkiskoteloa....
Viva la Italia

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja willez »

Jos tähän lisää voimaa haluaa niin melkeen ahtaminen. Molempiin pakosarjoihin puhaltimet ja hirvee cooleri keulalle :D

Sittei kyllä kadulle ole mitään asiaa..

Ja sitten kokonaan uus säädettävä moottoriohjaus ja penkkiin säätämään paineet kohdalleen.


Mut jos haluu näitä "perusjuttuja" tehdä niin:

*BMC hiilikuitu intake putki + koteloitu vapari
*Rosteriputkisto + de-cat
*Squadra chip + GTA-imuputket

Siis nää kakspuokkiin... Muistaakseni ihan täysin vakiokuntoisista bussoista on penkitetty yli 200hp ...

Ite miettisin tota chippiä ja imuputkia mutta toi setti maksaa reilun tonnin muistaakseni ja imuputkia ei taida olla ees missää enää... Ja sitten pitäs auto olla pari viikkoa pois ajosta kun ecu on hollannissa.

Ja mun autoon on puoltoistavuotta sitten vaihdettu uusi alkuperäinen ECU kun auto alkanut sekoilemaan , ja syy oli "Chipin kolvaukset pettäneet" ja tä on joskus 07-08 lastutettu m**kkosella :D Eli laatu ei vakuuta oikein...

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Nikodemus kirjoitti:
alfa164 kirjoitti:Yleensä vaparin viritys on vain mukava ajan viete,ja äänet tuo 100hv lisää.Virittäjä velhot joskus sanoneet,että jos katti putkistossa paikoilla,niin ainoa hyöty on äänet,ja mitä enemmän sen enemmän tehoa :)
Ainakin omassa kaarassa kartio suodatin laski tehoa,vaikka pers dyno muuta väitti,ja kyseessä turbo moottori.
Moottorin suunnittelijoilla on ollut tietoa,taitoa,ja aikaa suunnitella kone,niin olisi outoa jos amis petteri saisi lisää tehoa putkella&suodattimella,niin kysymys kuuluisi miksei suunnittelijat tuollaista keksineet :roll:
Suunnittelijat joutuvat myös miettimään määräyksien mukaan ääni- ja saasteasioita, ei sillä, että putki- suodatinvirityksillä nyt saisi mitään erityistä aikaan "perus"koneissa.
JaRoDD kirjoitti:Kartiosuodattimien suhteen on pirun vaikeaa päästä hyvään lopputulokseen. Alkuperäiset on kuitenkin suunniteltu torvineen vetämään sisään runsashappista, viileää ilmaa moottoritilan ulkopuolelta. Kun taas Alfoissa hirveimmät kartioviritykset on olleet kutoskoneisessa pakosarjan ja syylärin välissä... Vetää vähähappista, kuumaa ilmaa joka puolelta. Ja tässä tapauksessa kun määrä ei välttämättä korvaa laatua, vaan molemmat pitäis olla kohdallaan..


Mulla on juurikin näin hauskasti tuossa autossa, eli kartiosuodatin on vähän lähempänä keulaa kuin orkkiskotelo mutta silti ei mitään ohjauksia mistään ja tämä siis ei ole allekirjoittaneen tekemä viritys. Olen koettanut miettiä parasta "korjaus"keinoa tuohon mutta olisiko jollakin hyviä ehdotuksia miten? Multa ei siis löydy sitä orkkiskoteloa....
http://www.bmcairfilters.com/search_a.a ... ca=1&lng=1

Tuolta löytyy - tyyppinä koteloidulle suodattimelle tarjoaa FB154/06. Hinta selviää esim. Hestecin kautta. Peugeottiin tilasin sitä kautta. Kallishan tuo on, mutta vaihtoehdoista jos ei paras, niin hyvin lähellä sitä.
Edit: Löytyy näköjään ebayn kauttakin alfaan sopivaa kittiä.

Noinniinkuin muutoin vaparin viritykseen löytyy palikoita Autodelta-nimisestä puljusta. Ei tosin mitenkään levottaman edullisia osia sielläkään :silly:

penttiharju
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Tammi 2012, 10:39
Car(s): Alfa Romeo GTV 3l

Re: Tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja penttiharju »

Kiitos hyvistä vinkeistä. Mikä remmiahtimesta tekee laittoman? Luin jostakin lehdestä sähkömoottorilla toimivasta ahtimesta. Onkohan hiustenkuivaajaa tehokkaampi? Eli pidän siis nykyisen suodatinkotelon paikallaan, etsin sinne pienen virtausvastuksen omaavan suodattimen, rosteriputkisto + katalysaattori, suuremmat imukanavat, ehkä se lastu. Koneistushommiin ei vielä lähdetä.

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Re: Tehoa lisää

Viesti Kirjoittaja buctu »

penttiharju kirjoitti:Kiitos hyvistä vinkeistä. Mikä remmiahtimesta tekee laittoman? Luin jostakin lehdestä sähkömoottorilla toimivasta ahtimesta. Onkohan hiustenkuivaajaa tehokkaampi? Eli pidän siis nykyisen suodatinkotelon paikallaan, etsin sinne pienen virtausvastuksen omaavan suodattimen, rosteriputkisto + katalysaattori, suuremmat imukanavat, ehkä se lastu. Koneistushommiin ei vielä lähdetä.
Remmiahtimesta itsessään ei tee mikään laitonta. Sen muutoskatsastaminen vähäpäästöiseen autoon on monimutkaisempaa ilman valmiita E/tüv-todistuksia. Osa katsastusmiehistä hyväksyy ettei se ole käytössä katsastuksen aikana, mutta nämä on tapaus/katsastusmies kohtaisia. Katalysaattorin löydät allekirjoittaneelta http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=21622" onclick="window.open(this.href);return false; .
"Too much ain't enough"

Vastaa Viestiin