Fault code P1206

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
permaat
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:56
Car(s): 159 JTD SW
ex 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Kempele

Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja permaat »

Autoni (159 1.9 JTD) heittää vikakoodia P1206 (No help available at present. The reason this fault is that ECU has received very high signal from the sensor. The fault is present now. Take appropriate action to fix this sensor fault. Dashboard warning light was activated for this fault)

Netistäkään ei löydy kyseiselle vikakoodille selitystä. Auto menee ilmeisesti "vikasietotilaan", koska ei ota kunnolla kierroksia. Vai onko auto yksinkertaisesti tukossa ja vaatisi hieman kengitystä? Tänä aamuna täihin tullessa auto oli "hieman" pirteämpi ja pysäköityäni takaosassa haisi palaneelta (palaneen kumin tuoksu).

Aiemmin öljyvaihdossa huoltomies totesi turbon letkun pehmenneen. Mittaako ECU turboa jollain lailla?

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja arv »

Koodi saattaisi olla P2206 - NOx Sensor Heater Control Circuit Low.

Edit: autodata kertoo koodista, Wiring short to earth.

Muistaakseni jotkut lukijat näyttävät 2xxx koodit 1xxx.

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Re: Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja buctu »

Tarkasta ic/ahtimen putket jos ei vuotoja niin sitten dpf:n puhdistaminen/uusiminen.
"Too much ain't enough"

Avatar
permaat
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:56
Car(s): 159 JTD SW
ex 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Kempele

Re: Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja permaat »

dpf:n puhdistaminen/uusiminen


Miten toi dpf puhdistetaan?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Vettä läpi siitä päästä josta normaalisti tulee pihalle. Saattaa parantaa, muttei välttämättä korjata kokonaan.

En sitten tiedä jos onnistuu tekemään regeneroinnin olisiko apua. Mitäs öljyä noihin on pistetty, jos laittaa öljyä jossa hiukkasmäärät* on suuria niin ne hiukkaset menee sylinterien kautta sinne suodattimeen, mihin jäävät jumiin ja tukkivat suodattimet

*) Korjaavat, puhdistavat ja suojaavat metallihiukkaset joita
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Re: Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja buctu »

P1206 = clean or replace particle filter eli tuolta se ongelma ratkeaa.
Itse hiukkassuodattimen pesuun on erilaisia ohjeita, mutta periaate on juuri tuo DaViegan mainitsema. Kuivatukseen on moni käyttänyt uunitusta...
"Too much ain't enough"

Avatar
permaat
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:56
Car(s): 159 JTD SW
ex 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Kempele

Re: Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja permaat »

Oisko antaa tarkempia ohjeita miten huolto tapahtuu. Onko itse tehtävissä vai onko vietävä pajalle

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Re: Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja buctu »

Ensin kannattaa kyllä yrittää regeneroida dpf eli koneen lämmöt >70 astetta, kaikki mahdolliset sähköherkut päälle (valot, sumarit, penkinlämmittimet, takalasinlämmitin, ilmastointi etc.) ja ajella 2000-2500rpm +60km/h, 10-15 minuuttia. Obd:n kautta pakko regenerointi päälle jos ei muuten lähde polttamaan.

Pesemiseen dpf irti ja esimerkiksi öljykattiloiden pesuaineeseen likoamaan. Höyrypesurilla/painepesurilla tai letkulla kuumalla vedellä maltillisella paineella laskee vastavirtaan läpi kunnes vesi on kirkasta. Paineilma pidetään sitten kaukana vaikka kuinka tekisi mieli kokeilla. Kuivaus, kasaus ja tyhjäkäynnillä käyttöä muutama minuutti jonka jälkeen kovaan ajoon.

Viisaammat korjatkaa tai kumotkaa koko ohje.
"Too much ain't enough"

Avatar
permaat
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:56
Car(s): 159 JTD SW
ex 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Kempele

Re: Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja permaat »

Ei auttanut regenerointi. Vika edelleen päällä. Mietin jo koko dbf:n poistamista. Hiukkasloukun poistohan pitäisi tuoda jonkin verran tehoja? Katsastuksessa eivät vissiin saa mitattua hiukkaspitoisuutta?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Yritinpäs kerran 9-5:sta ottaa savuja - oli otettu loukku pois, kun olisi pitännyt olla 1,5 (mitälieyksikköä) niin saabbi pyöräytti komiat 6. kun tarpeeksi lämmitti ja antoi monoa oli peräti 5,5... kannataa miettiä ennen kuin ottaa pois.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
permaat
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:56
Car(s): 159 JTD SW
ex 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Kempele

Re: Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja permaat »

Toi regenerointi auttoi sittenkin :-D . Pukkas nyt kuitenkin uuden vikakoodin P0401 (E.G.R Device 2. Exhaust Gas Recirculation flow insufficent detected. The reason for this fault is that ECU has received very low signal from the sensor)

Onko vinkkejä miten tolle EGR-venttilille pitäisi tehdä

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös noi EGR:t ole tasoa "menee tukkoon jos et huudata jatkuvasti konetta" ja putsausta vuan? Tämä täältä luettuna ymmärretty ja opittu. :D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja DaViega »

koodi pois ja parikyt kilometriä niin pienellä vaihteella motaria kuin on pokkaa. ellei sitten lähde joko vaihtamaan tai puhdistamaan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei se polkeminen hyödytä jos solenoidi on täynnä nokea. Auki ja putsaukseen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Re: Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja buctu »

Kuvallinen ohjeistus kyseiseen toimenpiteeseen.
^lainattu brittien forumilta googlen kääntämänä ja alkuperäinen versio löytyy Puolalaiselta Alfa forumilta. Tein pdf:n ja laitoin talteen kun näillä on paha tapa kadota...
"Too much ain't enough"

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja DaViega »

samasta aiheesta löytyy myös toinen versio joka on kotoisin ooppeli foorumilta, mutta siitä ohjeesta minulla on huonoja kokemuksia, Buctun lähettämä on selvempi ainakin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Aivan mainio tuo buctun ohje. Sama vielä pätee myös 156:n dieseliin. Tai ainakin viimeiseen koneversioon.

Mä kävin jo valmiiksi hakemassa peltitiivisteet sekä EGR:lle, että tuolle kaasuläpälle. Kävi jopa sellainenkin mielessä, että kävis teettämässä laipan tuohon imusarjan/EGR:n väliin, millä sais hieman rajoitettua tuota EGR:n virtausta... Vähemmän sotkua, vähemmän siivottavaa.

Avatar
permaat
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:56
Car(s): 159 JTD SW
ex 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Kempele

Re: Fault code P1206

Viesti Kirjoittaja permaat »

Itse löysin tälläisen ohjeen Alfa foorumilta http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin