159 Etupyöränlaakerin vaihto.
Valvoja: Moderators
159 Etupyöränlaakerin vaihto.
No nyt se on alkanut jo sattuun korvaan joten vaihto on viimeistään nyt ajankohtainen.
Itse vaihdossa ei liene mitään erikoista, mutta mika on napamutterin momentti?
Itse vaihdossa ei liene mitään erikoista, mutta mika on napamutterin momentti?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
Eikös toi ollut sellainen että momentilla ei juurikaan ole väliä. Vaikka kuinka kiristää ei saa laakeria jumiin.
Elearn kertoo seuraavaa:
1. Tighten the new nut (1a) securing the front driveshaft to the wheel hub using the tool (1b) for counter-torque following the instructions given below.
- Tighten the nut to a torque of 14.3 - 15.8 daNm.
- Undo the nut by 90° ± 2°.
- Pretighten the nut to a torque of 6.7 - 7.4 daNm.
- Tighten the nut through an angle of 45° ± 2°.
- Tighten the nut to a torque of 20.0 - 38.0 daNm.
- Stake the nut collar twice.
Elearn kertoo seuraavaa:
1. Tighten the new nut (1a) securing the front driveshaft to the wheel hub using the tool (1b) for counter-torque following the instructions given below.
- Tighten the nut to a torque of 14.3 - 15.8 daNm.
- Undo the nut by 90° ± 2°.
- Pretighten the nut to a torque of 6.7 - 7.4 daNm.
- Tighten the nut through an angle of 45° ± 2°.
- Tighten the nut to a torque of 20.0 - 38.0 daNm.
- Stake the nut collar twice.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
Siis lopuksi ensin asteet ja sitten momenttiin?
Mutta miten tuo momentin haarukka on noin suuri, 200-380Nm?
Mutta miten tuo momentin haarukka on noin suuri, 200-380Nm?

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
savijo-r kirjoitti:Siis lopuksi ensin asteet ja sitten momenttiin?
Mutta miten tuo momentin haarukka on noin suuri, 200-380Nm?
Ja kun tässä funtsailee niin taitaa tuolla 67-74Nm + 45astetta tulla momenttia jos sen verran että pysyy.
No vedetään tunteella ja hyvällä ranteella.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
Mikä järki tuon ohjeen lopussa on? ensin pieneen momenttiin, sitten asteet ja sitten isompaan momenttiin. Mitä en tuossa bonjaa? 

- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
Tommosta en muistakaan nähneeni, että neuvotaan momentin jälkeen avaamaan 90 astetta ja taas pienempään momenttin, sitten kulmaan ja taas momenttiin. Ensin siis löysät pois ja sitten varsinainen kiristys. 300Nm on siitä hyvä, että 75kg hemmon seistessä vaakatasossa olevan 40cm vääntövarren päässä saadaan ko momentti 

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
No nyt se on vaihdettu.
Sen verran simppeli homma että onnistuu vaikka parkkipaikalla. Tallissa tunnin homma.
Hyvä pulttipyssy on avuksi ja sarja niitä "sisätorxi hylsyjä" vai mitä perkeleitä ne ovat nimeltään.
Tälläinen tuotos sinne meni paikoilleen ja maksoi oikein tasan 100 €

Rengas irti ja napamutteri löysälle.
Jarrusatula irti ja jarrulevy irti.
Tässä vaiheessa otin myös jarrukilven pois tieltä. Ei ole kuin 3 kymppimillisellä kiinni.

Navan/laakerinpultit on hieman ahtaasti jotenka otin olkavarren irti ylätukivarresta niin sai vetarin painettua pois navasta.
Tämän jälkeen vaan pultit auki ja vanha laakeri lähti kevyesti naputtelemalla pois. Eivät näköjään ehdi ryytyä paikoilleen kun kestävät sen 60tkm.



Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Muista lyödä lukitus napamutteriin.
Muista varoa pintoja putsatessasi ABS anturia.


Vetarin pultin vedin tämän ohjeen mukaan:
- Tighten the nut to a torque of 14.3 - 15.8 daNm.
- Undo the nut by 90° ± 2°.
- Pretighten the nut to a torque of 6.7 - 7.4 daNm.
- Tighten the nut through an angle of 45° ± 2°.
Tällä ohjeella menee johonkin 25-30 kilon välille.
PS. Myös jarrupalan anturin johto ehjätty.
Sen verran simppeli homma että onnistuu vaikka parkkipaikalla. Tallissa tunnin homma.
Hyvä pulttipyssy on avuksi ja sarja niitä "sisätorxi hylsyjä" vai mitä perkeleitä ne ovat nimeltään.
Tälläinen tuotos sinne meni paikoilleen ja maksoi oikein tasan 100 €

Rengas irti ja napamutteri löysälle.
Jarrusatula irti ja jarrulevy irti.
Tässä vaiheessa otin myös jarrukilven pois tieltä. Ei ole kuin 3 kymppimillisellä kiinni.

Navan/laakerinpultit on hieman ahtaasti jotenka otin olkavarren irti ylätukivarresta niin sai vetarin painettua pois navasta.
Tämän jälkeen vaan pultit auki ja vanha laakeri lähti kevyesti naputtelemalla pois. Eivät näköjään ehdi ryytyä paikoilleen kun kestävät sen 60tkm.



Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Muista lyödä lukitus napamutteriin.
Muista varoa pintoja putsatessasi ABS anturia.


Vetarin pultin vedin tämän ohjeen mukaan:
- Tighten the nut to a torque of 14.3 - 15.8 daNm.
- Undo the nut by 90° ± 2°.
- Pretighten the nut to a torque of 6.7 - 7.4 daNm.
- Tighten the nut through an angle of 45° ± 2°.
Tällä ohjeella menee johonkin 25-30 kilon välille.
PS. Myös jarrupalan anturin johto ehjätty.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
Itse en ottanut ylätukivarttakaan auki.
Tämä kuitenkin hankaloitti torx pulttien aukaisua vähän. savijo-r:n tyyli varmastikin nopeampi.
Tämä kuitenkin hankaloitti torx pulttien aukaisua vähän. savijo-r:n tyyli varmastikin nopeampi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
savijo-r kirjoitti "tallissa tunnin homma".
Itse vaihdoin 156:sen etulaakerin, jos sen joku tekee normaaleilla talli vehkeillä tunnissa nostan hattua (tuskin).
Kuvista päätellen vaihdoit kokolaakeripesän, et siis pelkkää laakeria.
Omassani ei ollut mitään ongelmia ottaa napa irti, mutta laakerin irtisaanti laakeripesästä tuotti ongelmia.
En edes ajatellut vaihtaessani mitään momenttia, koska laakeri vedetään kiinni niin että pysyy(ei mikään kartio).
(virhe korjattu, laakeripesä ei pyörännapa).
Itse vaihdoin 156:sen etulaakerin, jos sen joku tekee normaaleilla talli vehkeillä tunnissa nostan hattua (tuskin).
Kuvista päätellen vaihdoit kokolaakeripesän, et siis pelkkää laakeria.
Omassani ei ollut mitään ongelmia ottaa napa irti, mutta laakerin irtisaanti laakeripesästä tuotti ongelmia.
En edes ajatellut vaihtaessani mitään momenttia, koska laakeri vedetään kiinni niin että pysyy(ei mikään kartio).
(virhe korjattu, laakeripesä ei pyörännapa).
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
Otsikon mukaisesti tässä olikin kyseessä 159 ja siihen varaosana myytävä kikkare.
159:iin ei edes tarjota pelkkiä laakereita ja vaikka tarjottaisiin en muutaman kympin säästön takia ala kiroilemaan montaa tuntia.
159:iin ei edes tarjota pelkkiä laakereita ja vaikka tarjottaisiin en muutaman kympin säästön takia ala kiroilemaan montaa tuntia.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
näyttää aika hassulta toi raidetangonpään kulma/asento,ei kai oo väärän puolen osa ?? 

- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
samalta näyttää täällä. en tiedä, mitä se siinä yrittää väistää
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
Väistäisiköhän vannetta käännettäessä.DaViega kirjoitti:samalta näyttää täällä. en tiedä, mitä se siinä yrittää väistää

-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
Kun oli autolla 85 tkm mittarissa, vaihtui toinen etulaakeri myyjän piikkiin. Tällöin laakerin vaihtanut korjaamo kommentoi laakerin olleen tosi tiukassa. Nyt 115 tkm mittarissa olisi toinen laakeri tarkoitus vaihtaa itse, ja kysymys kuuluukin olisiko hyviä vinkkejä millä saisi laakeripaketin parhaiten irti olkavarresta mikäli se on siihen syöpynyt tiukasti kiinni. Vai olisiko syytä suosiolla irroittaa koko olkavarsi, niin pääsisi lekalla lyömään laakerin varresta irti, prässiä kun ei ole. Näin ainakin 156:ssa laakerit irtosivat suht. helposti.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
Mulla olisi jotenkin sellainen muistikuva että kun sopivasti laittoi mutterit väärältä puolelta laakeria paikoilleen ja pulttipyssyllä kiristi pikkuhiljaa, niin laakeri nousi pois hahlostaan. Sitä en muista oliko meillä siinä jokin rauta välissä joka toimitti ulosvetäjän roolia. Voi olla että pelkät pultit riittää kun takana on jotain joka estää pultin menoa eteenpäin.
Kolme noita on tullut vaihdettua, mutta en kyllä muista miten se parhaiten menee.
Kolme noita on tullut vaihdettua, mutta en kyllä muista miten se parhaiten menee.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
Kirves ja vasara ovat hyviä apuvälineitä. Kiinnityspulttien kohdalta vaan kiilaa väliin: napu napu...
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
Mulla onnistu ihan vaan naputtelemalla vasaralla ja sopivalla "taltalla"
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
Voi olla muuten, että se oli kun laittoi pitkän pultin renkaan kiinnitys kohdista läpi ja kiristi pulttia niin se väänsi laakerin irti tai ainakin navan, jos kehä on kireämmässä kuin napa.Maunu kirjoitti:Mulla olisi jotenkin sellainen muistikuva että kun sopivasti laittoi mutterit väärältä puolelta laakeria paikoilleen ja pulttipyssyllä kiristi pikkuhiljaa, niin laakeri nousi pois hahlostaan. Sitä en muista oliko meillä siinä jokin rauta välissä joka toimitti ulosvetäjän roolia. Voi olla että pelkät pultit riittää kun takana on jotain joka estää pultin menoa eteenpäin.
Kolme noita on tullut vaihdettua, mutta en kyllä muista miten se parhaiten menee.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
Pidemmät pultit navan kiinnityksiin ja vuoroin naputtelee vasaralla pultin kantoihin lyöden, jolloin napa tulee suorahkosti ulos olasta. Ite vaihoin navan olka irti autosta, kun sen purku ei oo ameriikantemppu.
- MrDelirium
- Viestit: 218
- Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
- Paikkakunta: Tampesteri
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
Tuli hyvään saumaan, ens kesänä sama rumba edessä
Kiitän triidin aloittajaa!
Kuskin puolella ei nyt rohinaa kuulu, mutta pientä ääntä pitää. Niin parempi hoitaa pois ennen ku pitää isompaa mekkalaa.

Kuskin puolella ei nyt rohinaa kuulu, mutta pientä ääntä pitää. Niin parempi hoitaa pois ennen ku pitää isompaa mekkalaa.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
^Paljonko on ehtinyt kertymään mittariin? Vastahan sinne Ricambi Originali heilahti 2012 jossain olikohan 107tkm nurkilla, kestikö edes 100tkm?
Oikeanpuoleinen on vaihdettu 132tkm kohdalla tarvikkeeseen, varaudu jo valmiiksi vaihtamaan sekin
Oikeanpuoleinen on vaihdettu 132tkm kohdalla tarvikkeeseen, varaudu jo valmiiksi vaihtamaan sekin

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- MrDelirium
- Viestit: 218
- Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
- Paikkakunta: Tampesteri
Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.
Juu, molemmat menee vaihtoonPolforea kirjoitti:^Paljonko on ehtinyt kertymään mittariin? Vastahan sinne Ricambi Originali heilahti 2012 jossain olikohan 107tkm nurkilla, kestikö edes 100tkm?
Oikeanpuoleinen on vaihdettu 132tkm kohdalla tarvikkeeseen, varaudu jo valmiiksi vaihtamaan sekin

186-188t on nyt mittarissa. Kaimallasi on toinen ainakin jo valmiina, toinen pitää kattoa samaa merkkiä ja tilata. Tiesin kyllä, että noita saa vaihdella, mutta 80t välein.. Noh, jostain pitää aina maksaa.
