Ongelmahan on se kun -04 tuli toi EURO4 rajat. Autovalmistajien pääkriteeri on alhainen kulutus ja pieni kitka. Männät on erittäin matalia ja ylin öljyrengas on tuotu yhä lähemmäs palotilaa (entistäkin kuumempi paikka).
Männänrenkaat on myös ns."löysiä" että turhaa kitkaa ei muodostu. Sen takia koneessa olisi käytettävä liukasta/hyvin juoksevaa öljyä.
Kun tämmöiseen koneeseen laitetaan esim. 5w-50 öljy,on se käyttölämpötilassa (n.100C) liian paksua ja näin hennot öljyrenkaat ei saa kaavittua sylinteriseiniä puhtaaksi ja öljyä pääsee pikkuhiljaa palotilaan ja sitä kautta kaasuna ulos. Myös kulutus ja kitka nousee.
Pahin virhe on laittaa "delvacit" tai esim. 10w-60 öljy kun on vieläkin paksumpaa.
Kannattaisi koittaa esim.5w-30 tai 5w-40 öljyillä. Voisi olla positiivinen yllätys kun kulutus laskee 3-5% ja öljyä ei kulu.
Tämä siis pätee yi 2004 vuosimallin autoihin tai euro4 koneisiin.
Esim 97-01 156v6 tarvitsee paksun öljyn koska kone on eri kriteereillä valmistettu. Eli paljon tehoa ja kova puristus,tarvitaan riittävä voitelukerros kovillakin kierroksilla ym.
edit:
klik
Aika jännä toi max endurance testi,kaksi samaa konetta vierekkäin pukkiin ja kaasu pohjaan niin kauan että räjähtää. Suunnilleen viikon verran paukuttaa tolla castrolilla,kilpailijan öljyllä 4päivää
