159 1750 TBi täristää
Valvoja: Moderators
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
159 1750 TBi täristää
Tämmöisiä talvisulkeisia tällä kertaa.
Kone tärisee noin 2000rpm hujakoilla ja ylöspäin. Ei vaikutusta onko paikallaan vai liikkeellä - tyhjänkäynnillä sama juttu. Tärinä ei kadonnut vaikka lämmöt nousi 90c. Auto on nyt lämpösessä tallissa ja katotaan tekeekö samaa iltapäivällä vielä. Ei vikavaloja. Öljyt vaihdettu noin 300km sitten (Castrol EDGE FST 5W-40, Castrol:n suositusten mukaan). Öljykorkin ulkoreunalla pieni kerros valkoista töhnää, öljytikussa ei mitään. Polttonesteenä ollut aina Shell V-Power.
Ideoita tai ajatuksia?
Kone tärisee noin 2000rpm hujakoilla ja ylöspäin. Ei vaikutusta onko paikallaan vai liikkeellä - tyhjänkäynnillä sama juttu. Tärinä ei kadonnut vaikka lämmöt nousi 90c. Auto on nyt lämpösessä tallissa ja katotaan tekeekö samaa iltapäivällä vielä. Ei vikavaloja. Öljyt vaihdettu noin 300km sitten (Castrol EDGE FST 5W-40, Castrol:n suositusten mukaan). Öljykorkin ulkoreunalla pieni kerros valkoista töhnää, öljytikussa ei mitään. Polttonesteenä ollut aina Shell V-Power.
Ideoita tai ajatuksia?
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Re: 159 1750 TBi täristää
Nyt 30 min minuuttia myöhemmin lämpösessä tallissa ja tärinä katosi. hmm?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 159 1750 TBi täristää
Raukka oli vlluissaan kuin minä eilen parvekkeella?
(no oikeasti en ollut, pukeuduin kunnolla).
(no oikeasti en ollut, pukeuduin kunnolla).
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 159 1750 TBi täristää
Töhnä öljykorkin ympärillä voisi viitata jäätyneeseen huohotinputkeen. Millaista reissua autolla ajettiin ennen pakkasen armoille jättämistä?
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Re: 159 1750 TBi täristää
Tuo kävi kyllä mielessä. Ajellaan pääasiassa 7km-15km työmatka/kauppareissuja. Kyllä tuolla matkalla ehtii lämmöt nousta 90c, mutta en tiedä sitten onko tarpeeksi kauan. Käyn tänään lukasemassa vikakoodit. Katotaan löytyykö mitään.WWWVespa kirjoitti:Töhnä öljykorkin ympärillä voisi viitata jäätyneeseen huohotinputkeen. Millaista reissua autolla ajettiin ennen pakkasen armoille jättämistä?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 159 1750 TBi täristää
Kuulostaa samalta kuin mun ajelut. Pitäisikö huolestua.
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Re: 159 1750 TBi täristää
Ei ollut vikakoodeja muistissa. Huohotinletkun juuressa liittimen kohdalla taisi olla pieni reikä, ja oli muutenkin hieman epäilyttävän tuntuinen - ihan kuin olisi hikoillut läpi, tosi vetelän olonen. Tuo menee siis ainakin vaihtoon, mutta vaikuttaako tuo sitten tärinään on toinen juttu. Arvelivat että saattaisi olla puolassa vika, mutta vaikea sanoa ilman vikakoodia.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: 159 1750 TBi täristää
Siellä on moottorin tuennan kumet kohmettuneet. On varmaan siirtyneet käyttämään samaa kumilaatua, kuin loppupään Punto I:ssä. Sellaisesta tuli kovemmilla pakkasilla kunnon hieromakone. Yllättäen tuo alkupään Cabrio ei ole moista oiretta kovin selkeästi esittänyt, vaikka on oikeasti kylmälläkin (alle -30C) ajeltu.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Re: 159 1750 TBi täristää
Tämä kävi myös mielessä ja kuulostaa hyvältä selitykseltä. Muistaakseni samanlaisesta ominaisuudesta on raportoitu myös 2.4 JTDm:n kanssa.mutt kirjoitti:Siellä on moottorin tuennan kumet kohmettuneet.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 1750 TBi täristää
Itsellä on 159 2.4jtdm ja siinä tuntuu olevan havaittavissa tärinää aina kun on lämpötila alle -18.
On tullut laitettua konepellin alle sisätilanlämppäri oikein kovilla pakkasilla konehuoneeseen. Sillä pääsee ainakin ton dieselin tärinöistä eroon kokonaan.
Ilman lämmitystä ton tärinän häivytys tuntuu vaativan pätkän matkaa ajoa+yhden pysähdyksen esim. liikennevaloihin.
Mahtaako koneen lämpö johtua pysähdyksissä paremmin noihin kannekekumeihin tai jotain.... Mahtaisko olla ne moottorin kannakekumit vähän turhan jäykät kylmässä myös tuossa bensaturbossa?
On tullut laitettua konepellin alle sisätilanlämppäri oikein kovilla pakkasilla konehuoneeseen. Sillä pääsee ainakin ton dieselin tärinöistä eroon kokonaan.
Ilman lämmitystä ton tärinän häivytys tuntuu vaativan pätkän matkaa ajoa+yhden pysähdyksen esim. liikennevaloihin.
Mahtaako koneen lämpö johtua pysähdyksissä paremmin noihin kannekekumeihin tai jotain.... Mahtaisko olla ne moottorin kannakekumit vähän turhan jäykät kylmässä myös tuossa bensaturbossa?
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Re: 159 1750 TBi täristää
Tuo kannatinkumiteoria kuulostaa tavallaan järkevältä, mutta jotenkin tuntuu että tuossa nyt ei ole koko tarina. Tärinä ei tunnu katoavan vaikka käyttäysi koneen paikallaan lämpimäksi asti.
Eilen ajoa 10km (lämmöt nousi 90c) ja tärisi myös perille tullessa. 20 min myöhemmin kone käyntiin ja kävi normaalisti, ei tärinää. Hmm. Onko muilla TBi:n omistajilla moisia oireita?
Eilen ajoa 10km (lämmöt nousi 90c) ja tärisi myös perille tullessa. 20 min myöhemmin kone käyntiin ja kävi normaalisti, ei tärinää. Hmm. Onko muilla TBi:n omistajilla moisia oireita?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 159 1750 TBi täristää
Ei. Oireita siis.
Semmoinen muistikuva kyllä tuli, että golf LD vm. 1981 täristi kylmänä niin että ratti näytti vaaksan paksuiselta. Tärinä kyllä lakkasi, kun lämpeni. Tapiolan VW-auton korjaamopäällikön mukaan syy oli vaimennuksessa, joka korjattiin seuraavaan korimalliiin.
Semmoinen muistikuva kyllä tuli, että golf LD vm. 1981 täristi kylmänä niin että ratti näytti vaaksan paksuiselta. Tärinä kyllä lakkasi, kun lämpeni. Tapiolan VW-auton korjaamopäällikön mukaan syy oli vaimennuksessa, joka korjattiin seuraavaan korimalliiin.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: 159 1750 TBi täristää
Nyt täristää täälläkin kun auto on ollut pitkään yli -25 lämmöissä. Nyt ollut parin päivän ajan -38 asteessa. Tuntuu että sekä moottoritukikumit että pakoputken kannatinkumit on kohmettuneet. Auton käynnissä tai vedoissa ei ole mitään eroa normaaliin. Nuo pehmenee ja tärinä lakkaa sitten kun lämpömittarin neula siirtyy plussaa kohti
Viimeksi muokannut Janne, 05 Helmi 2012, 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Re: 159 1750 TBi täristää
Onkos muilla huohottimelle tehty mitään eristystä, ja onko viimasuojia käytössä? Omalle ei kyllä ole tehty mitään noista. Asiaa tiedustelin Autokeskukselta kun auton tuotin maahan, mutta ei heidän mukaansa tehdä huohottimelle mitään.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: 159 1750 TBi täristää
Missä se huohotin ylipäätään tuolla konehuoneessa on? 156:ssa oli tuttu juttu, mutta 159:ssä en ole sen vertaa tutkinut.
Alfa Romeo 155 V6 1992
Re: 159 1750 TBi täristää
2.4 jtdm tärisee täälläkin. 150km matka-ajoa eikä tärinä loppunut vielä perilläkään. Lämpötila -20 koko matkan.
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Re: 159 1750 TBi täristää
Tutkinpa konehuonetta tarkemmin.. venttiilikopan tiivisteen reuna öljyssä ja samoin koko perkeleen lohko sieltä täältä öljyisen töhnän peitossa. Tarkastusaikaa Autokeskukselle viikon päähän.
Edellinen soittaja huollon ajanvarauksessa oli kuulemma myös 1750TBi:n omistaja joka oli rallatellut vain eteenpäin vaikka öljypaineen valo oli jo syttynyt - konehan oli leikannut kiinni. Mulla taas sitten ei mitään ilmoitusta mihinkään suuntaan.
Ja mikä vielä omituisinta on se että jos huohotin on jäässä eikö tuo ensimmäisenä pullauttaisi öljyikun ylös ja paineet karkaisi sitä kautta eikä kannen tiivisteiden läpi?
Voi *ittu ku voi *ituttaa.
Laittakaa ne viimasuojat ja eristäkää se huohotin.
Edellinen soittaja huollon ajanvarauksessa oli kuulemma myös 1750TBi:n omistaja joka oli rallatellut vain eteenpäin vaikka öljypaineen valo oli jo syttynyt - konehan oli leikannut kiinni. Mulla taas sitten ei mitään ilmoitusta mihinkään suuntaan.
Ja mikä vielä omituisinta on se että jos huohotin on jäässä eikö tuo ensimmäisenä pullauttaisi öljyikun ylös ja paineet karkaisi sitä kautta eikä kannen tiivisteiden läpi?
Voi *ittu ku voi *ituttaa.
Laittakaa ne viimasuojat ja eristäkää se huohotin.
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 03 Joulu 2009, 11:19
- Car(s): Saabi (ex 147 GTA & GTV 2.0 & 166 3.0 & 166 2.5 & Spider 3.0 & Brera 3.2)
- Paikkakunta: Hki
Re: 159 1750 TBi täristää
^Muakin * taa sun puolesta. Toivotaan nyt ettei ihan katastrooffia sieltä löydy.......Ja autohan se vaan on, kuitenkin. Vaikkakin tyylikäs sellainen.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: 159 1750 TBi täristää
^^
No voi perhana. Toivon mukaan ei ole mitään suurempaa murhetta.
Menee muuten meilläkin tarkempaan syyniin auto. Emäntä ilmoitteli että kyyti oli viikonlopun jäljiltä notkistunut ja tärinät poissa, mutta kyllä tuo huohotin ja sen eristys pitää tsekata minunkin. Öljytason ilmoitin startatessa ei siis ole näissäkään turha kapine.
No voi perhana. Toivon mukaan ei ole mitään suurempaa murhetta.
Menee muuten meilläkin tarkempaan syyniin auto. Emäntä ilmoitteli että kyyti oli viikonlopun jäljiltä notkistunut ja tärinät poissa, mutta kyllä tuo huohotin ja sen eristys pitää tsekata minunkin. Öljytason ilmoitin startatessa ei siis ole näissäkään turha kapine.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: 159 1750 TBi täristää
Eipä ne kumet ole suoraan koneen kyljessä kiinni, joten ei ne lämpeäkään kovin helposti.Jurin kirjoitti:Tuo kannatinkumiteoria kuulostaa tavallaan järkevältä, mutta jotenkin tuntuu että tuossa nyt ei ole koko tarina. Tärinä ei tunnu katoavan vaikka käyttäysi koneen paikallaan lämpimäksi asti.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- juhani
- Viestit: 138
- Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
- Car(s): Giulietta MA TCT -15, Spider 1.8 TS -98 ja GTV6 -83
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 159 1750 TBi täristää
Samat moottorin kannatinkumit ne on varmaan 1750 TBi:ssä kuin 2.4 JTDm:ssä ja ainakin siinä ne kovettuu kylmässä. Päivittäin kun ajaa ei huomaa mitään, mutta heti kun auto seisoo pidempään ja on vähän reilummin pakkasta niin johan tärisee ja värisee eikä se ihan lyhyellä matkalla edes lopu, vaan vaatii, että moottori lämpenee kunnolla ja pysähdyksen, jossa mooottorin lämpö ilmeisesti pehmentää kumit. Edellisessä 2006 2.4 JTDm:ssä ja nykyisessä 2009 2.4 JTDm:ssä on ollut sama juttu eli mun kokemuksen mukaan ei kannata olla huolissaan, pitää vaan ajaa joka päivä, jos on kylmää... tai muuttaa johonki lämpimämpään maahan.
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Re: 159 1750 TBi täristää
Tämä hyvä tieto. Viime viikonlopun jälkeen onanikin tärisi aikalailla, katsotaan mitä kommentoivat kun vein AK:hon vetokoukunasennukseen ja mainitsin tärinästä.
Elämä on aivan liian pitkä tylsillä autoilla ajamiseen!
Re: 159 1750 TBi täristää
Huohotinongelmia ollut kenelläkään? Selvinnyt?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Re: 159 1750 TBi täristää
Vähän tilannetietoa.. Auto kävi siis tarkastuksessa AK:ssa ja tuomio oli että öljyä vuotaa hieman tulppien tiivistyksistä. Korjauksena pitäisi venttiilikoneiston ylempi kansi irroittaa ja tiivistää uudelleen. Työläs homma sinänsä koska jakopään hilppeet pitää ilmeisesti purkaa pois edestä ensin. Mainittua tärinääkään ei enää ilmennyt ainakaan siinä määrin mitä oli aikaisemmin. Tuon voisi nyt jopa laittaa kannatinkumien kohmeuden syyksi - tuntuu häviävän ajossa kun lämpenee.
Öljyvuodon aiheuttaja ei kuitenkaan oikein selvinnyt. Huohotin ei ollut tukossa (ainakaan enää) , hikoillut oli hieman öljyä mutta ei mitenkään normaalia enempää. Liekö sitten auttanut kun seisoi viikon lämpimässä tallissa & kippasin tankkiin purkillisen Masinolia. Seurataan tilannetta ja tehdään tuo tiivistys. Samaan rytäkkään voisi tietty vaihtaa jakopään hihnat ym, vaikka vaihtoon olisi vielä 50tkm. Semmoista..
Öljyvuodon aiheuttaja ei kuitenkaan oikein selvinnyt. Huohotin ei ollut tukossa (ainakaan enää) , hikoillut oli hieman öljyä mutta ei mitenkään normaalia enempää. Liekö sitten auttanut kun seisoi viikon lämpimässä tallissa & kippasin tankkiin purkillisen Masinolia. Seurataan tilannetta ja tehdään tuo tiivistys. Samaan rytäkkään voisi tietty vaihtaa jakopään hihnat ym, vaikka vaihtoon olisi vielä 50tkm. Semmoista..
Re: 159 1750 TBi täristää
Tota kannatinkumihommaa on käsitelty tuolla 2,4 talvikäynnistysketjussakin. Meikäläisellä homma tuntuis ainakin aivan selvästi semmoiselta. Pakkasilla tärisee todella paljon eikä lopeta vaikka ajaisi 200 km yhteen putkeen. Jos sen sijaan kunnolla lämmettyä pysähdyt ja sammutat moottorin hetkeksi niin tärinä loppuu. saman tekee jos ajat kauppakeskuksen lämmitettyyn parkkipaikkaan vähäksikin aikaa. Pahvisuoja etusäleikköön vois kyllä auttaa tossa.
Toi huohottimen jäätyminen sen sijaan on huolestuttavampi kysymys ja sitäkin täällä jossain muualla kyllä käsitelty. Missä toi koko huohotinputki on tuolla 2,4 JTDm:n konesuojan alla?
Toi huohottimen jäätyminen sen sijaan on huolestuttavampi kysymys ja sitäkin täällä jossain muualla kyllä käsitelty. Missä toi koko huohotinputki on tuolla 2,4 JTDm:n konesuojan alla?
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: 159 1750 TBi täristää
Tuo tärinäominaisuus on kyllä kiusallinen, omassa se toimii täsmälleen kuten teillä muillakin. Pitkä stoppi vasta poistaa sen ja tärinä on sitä pahempi mitä pidempään auto on kovilla pakkasilla ollut ilman ajoa. Epäilin jossain vaiheessa vauhtipyörääkin mutta ehkäpä se sitten on koneen tuenta.Cortona kirjoitti:Tota kannatinkumihommaa...Pahvisuoja etusäleikköön vois kyllä auttaa tossa.
Toi huohottimen jäätyminen sen sijaan on huolestuttavampi kysymys ja sitäkin täällä jossain muualla kyllä käsitelty. Missä toi koko huohotinputki on tuolla 2,4 JTDm:n konesuojan alla?
Eipä auta siihen tärinään taikka sen poistumiseen se pahvisuoja. Koneen lämpimänäpysymiseen sekä huohottimen aukipysymiseen se kyllä auttaa. Jälkimmäiseen auttaa myös lämmityskierto. Siitä on veskuk:n ottamat erinomaiset kuvat toisaalla. Jos kokeilee laittaa vaikka hakuun "159 huohotinputki" niin ketju löytyy helposti.
Ainakaan tämän talven pakkasilla ei ole huohotin omassa jäätynyt kun on ollut viimasuojat sekä lämmitetty huohotinputki. Ja matka-ajoa on tullut kokeiltua tuolla -30:n huonommallakin puolella. Nuo molemmat kannattaa autoon askarrella!
Vinkki: Jos kovalla pakkasella JTDm:ssä alkaa tasakaasulla ahtopainemittarin neula tehdä poikkeavaa liikettä niin on syytä epäillä ettei kone huohottele enää oikein...
Re: 159 1750 TBi täristää
"Vinkki: Jos kovalla pakkasella JTDm:ssä alkaa tasakaasulla ahtopainemittarin neula tehdä poikkeavaa liikettä niin on syytä epäillä ettei kone huohottele enää oikein..."
Kiitos tästä. Pitänee hetimmiten alkaa askartelemaan tuota vesikiertolämmitintä tuohon putkeen. Ahtopaine menee välillä ihan hullusti. Hyppää ylös ja seuraavassa hetkessä taas alas. sitten taas mennään ihan normaalisti jonkin matkaa kunnes taas pikkukiihdytyksessä hyppää ja auto samalla.
Pitää kaivella noi kuvat. En vaan oikein pikaisella vilkaisulla ymmärtänyt niistä, että missä se itse huohotinputki oikein on?
Kiitos tästä. Pitänee hetimmiten alkaa askartelemaan tuota vesikiertolämmitintä tuohon putkeen. Ahtopaine menee välillä ihan hullusti. Hyppää ylös ja seuraavassa hetkessä taas alas. sitten taas mennään ihan normaalisti jonkin matkaa kunnes taas pikkukiihdytyksessä hyppää ja auto samalla.
Pitää kaivella noi kuvat. En vaan oikein pikaisella vilkaisulla ymmärtänyt niistä, että missä se itse huohotinputki oikein on?
Re: 159 1750 TBi täristää
^
^^
"Vinkki: Jos kovalla pakkasella JTDm:ssä alkaa tasakaasulla ahtopainemittarin neula tehdä poikkeavaa liikettä niin on syytä epäillä ettei kone huohottele enää oikein..."
Tai sitten nokileka tekee oikeasti hiukkasloukun polttoa. Näkyy ainakin hetkellisessä kulutuksessa.
Älkää nyt tyytykö ottamaan tuota tärinä hommaa ominaisuutena.
Jos meidän 5 pyttynen raktorikaan ei tärise niin ei kyllä bensakoneisenkaan pitäisi?
Tietääkö kukaan onko ne moottorintuki"kumit" mahdollisesti öljytäytteiset.
Mersuissahan näin on ollut jo aikojen alusta, ja kyllä täristää jos mehut on tulleet pihalle tai jäässä.
^^
"Vinkki: Jos kovalla pakkasella JTDm:ssä alkaa tasakaasulla ahtopainemittarin neula tehdä poikkeavaa liikettä niin on syytä epäillä ettei kone huohottele enää oikein..."
Tai sitten nokileka tekee oikeasti hiukkasloukun polttoa. Näkyy ainakin hetkellisessä kulutuksessa.
Älkää nyt tyytykö ottamaan tuota tärinä hommaa ominaisuutena.
Jos meidän 5 pyttynen raktorikaan ei tärise niin ei kyllä bensakoneisenkaan pitäisi?
Tietääkö kukaan onko ne moottorintuki"kumit" mahdollisesti öljytäytteiset.
Mersuissahan näin on ollut jo aikojen alusta, ja kyllä täristää jos mehut on tulleet pihalle tai jäässä.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: 159 1750 TBi täristää
Tarkennan hieman ahtopaineiden ja huohottimen jäätymisen välistä ilmiötä. Korostan tuota poikkeavaa liikettä. Tasakaasulla ja tasamaalla ahtoviisari pitäisi pysyä aika lailla kohdallaan. Jos se heilahtaa puoli baaria alaspäin ja saman verran ylöspäin ja pakkasta on kahdenkympin kurjemmalla puolella niin voi epäillä että kone ei hengitä oikein. Etenkin jos tuo ei mene loogisesti kaasun lisäyksen kanssa. Ainahan ahtopaineet hyppäävät kun jenkaa pyydetään lisää ja vastaavasti toisinpäin.
Jos tuota tapahtuu jatkuvasti, alemmilla pakkaslukemilla ja kaasupolkimen asennon funktiona esimerkiksi silloin kun kevyesti kiihdyttää - niin autossa on jokin muu ongelma. EGR:stä kannattanee aloittaa.
DPF:n poltto näkyy parhaiten hetkellisen kulutuksen mittarista. Siis niillä joilla sellainen hiukkasloukku autossa vielä on...
Jos tuota tapahtuu jatkuvasti, alemmilla pakkaslukemilla ja kaasupolkimen asennon funktiona esimerkiksi silloin kun kevyesti kiihdyttää - niin autossa on jokin muu ongelma. EGR:stä kannattanee aloittaa.
DPF:n poltto näkyy parhaiten hetkellisen kulutuksen mittarista. Siis niillä joilla sellainen hiukkasloukku autossa vielä on...
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: 159 1750 TBi täristää
Kun nostat muovisuojan koneen päältä pois niin se on se musta, metallinen putki joka tulee koneen takaa, menee pitkittäissuunnassa lohkon yli ja muuttuu kumiletkuksi joka tekee kurvan ja päätyy moottorin palamisilmanottorööriin joka taas on moottorin etupuolella oleva poikittainen iso muoviputki.Cortona kirjoitti:En vaan oikein pikaisella vilkaisulla ymmärtänyt niistä, että missä se itse huohotinputki oikein on?
Tuo ajoviimalle altis letkumutka on se ongelmakohta. Asiahan on vähän kaksipiippuinen, lämpimässä ilmastossa on hyvä tehdä huohotin noin jotta öljysumu jäähtyy tehokkaasti ennen turbolle menoa. Talvella vaan jäähtyy turhan paljon jolloin huohottimen kautta poistuva kondenssi pääsee jäätymään.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 159 1750 TBi täristää
Riittäisikö pelkästään tuon mutkan ympärille kietaistava eriste, joka ulottuisi parisen tuumaa mutkan kummallekin puolelle, pitämään huohotinputken tarpeeksi lämpöisenä? Ainakin periaatteessa luulisi näin olevan.MKT kirjoitti:Tuo ajoviimalle altis letkumutka on se ongelmakohta.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: 159 1750 TBi täristää
Themassa tuo huohotinletku jäi "pussille", eli nimenomaan keräsi moskaa. Ensimmäisen ja viimeisen tukkeutumisen jälkeen putsasin letkun, siirsin siinä olleen liekinpysäyttimen lähelle konetta (oli kylmemmällä, eli kaasuläpän puolella) ja lyhensin sen verran, että letku tyhjeni aina takaisin koneeseen. Niin, ja vaihdoin öljyt sellaisiin, joilla ei ole erityisen voimakasta kylmäliman muodostumistaipumusta (kuten esim. Shell Helixillä on.)
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta