
Alfat pakkasessa
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfat pakkasessa
Siitä en todellakaan osaa sanoa... En ole eläessäni istunut ilmastoidun varttikutosen kyydissä 

- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Alfat pakkasessa
164 on johdon päässä aamuisin, eikä ongelmia käynnistymisen suhteen ole. Eihän tuo mikään sauna ole, mutta tarkenee ilman hattuakin 
Ovien kanssa on ollut ongelmia pikkupakkasilla, mutta nyt nekin pelaa hienosti.
Btw. eilenaamulla (-22 astetta) noukin työkaverin kyytiin, jonka Audi ei suostunut enää käynnistymään...

Ovien kanssa on ollut ongelmia pikkupakkasilla, mutta nyt nekin pelaa hienosti.
Btw. eilenaamulla (-22 astetta) noukin työkaverin kyytiin, jonka Audi ei suostunut enää käynnistymään...
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Alfat pakkasessa
Joo, onhan noiden autojen talviomianisuuksilla eroa..kuten on yöllä ja päivälläkin.VMTD kirjoitti:Ehkäpä tuo Alfan viileys johtuu tuosta Saabista, kun on vertailukohteena pohjolan oloihin suunniteltu auto, niin eron kuitenkin huomaa. Näin ainakin itsellä on käynyt, mikäli ajaa vain Italialaisella silloin ei ole vertailukohdetta ja onhan se niinkin, että toiselle nopea lämpiäminen on puoli tuntia, toiselle 5 minuuttia.

Saabissa parhaina puolina:
-lämmöt nousseet 5 minuutin jälkeen normaalille tasolle. Kelillä kuin kelillä.
-puhaltimia löytyy joka lähtöön. Takaikkunoillekin.
-luulenpa, että minulla on ollut tehottomampia liesiä, kuin Saabissa on penkinlämmittimet. (Alfassa ei toimi ollenkaan)
156:een laitatin viime talvena akun ylläpitolaturin, niin saa akulle toivottovasti lisäaikaa. Tähän asti on joutunut vaihtamaan viimeistään 3 vuoden välein. Samalla vaihtui myös isompi akku.. (ajan paljon pätkäajoa).
Joo, ja tuossa 156:ssa on automaatti-ilmastointi.
No, kohta on taas kevät ja Spiderin voi kaivaa tallista..

Senza cuore saremmo solo macchine
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfat pakkasessa
Näin tekee. Kaveri osti aikoinaan halvalla mondeon joka ei oikein jaksanut kulkea. Pakokaasut puski pakosarjan tiivisteestä pihalle. Tarkempi tutkinta selvitti että pakoputki oli loppupäästä umpijäässä yli metrin matkalta.Janne kirjoitti:Pakoputkistoon kertyy ilmeisesti vettä lyhyillä ajomatkoilla? Melkoiset jääpuikot oli nimittäin putkien päissä. Arvelen että teki koneelle myös tässä mielessä hyvää, että ko. lirut lensi mäkeen.

ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Alfat pakkasessa
VMTD kirjoitti:Ehkäpä tuo Alfan viileys johtuu tuosta Saabista, kun on vertailukohteena pohjolan oloihin suunniteltu auto, niin eron kuitenkin huomaa. Näin ainakin itsellä on käynyt, mikäli ajaa vain Italialaisella silloin ei ole vertailukohdetta ja onhan se niinkin, että toiselle nopea lämpiäminen on puoli tuntia, toiselle 5 minuuttia.hagger16 kirjoitti:En ymmärrä miten teidän 156:set on niiiin lämpimiä. Omassani on menossa kolmas termostaatti minun aikanani ja aina lämpeneminen on ollut vähintään nihkeää. En ole kenellekkään päässyt Alfan talviominaisuuksia kehumaan.. pärjäähän sillä toki.
Tällä hetkellä 156 on lämpimässä tallissa ja pyrin suorittamaan kaikki ajoni vaimon Saabilla.
Alfa Romeo 156. Årets bil 1998 blev utsedd till bästa vinterbilen av Teknikens
Värld 2/98. Audi A6 1.8T, BMW 520i, Saab 9-5 2.0, Subaru, Volkswagen och Volvo S70 2.5 förblev bakom.
Teknikens Värld 2/98
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Alfat pakkasessa
^Kyllä, kyllä.. Olen monesti miettinyt kuinka paljon tuosta testin lopputuloksesta oikein maksettiin.
Tai sitten toimittajilla oli todella suuret Alfa logot laseissa..
Alfalla voi olla monia muita hienoja ominaisuuksia, mutta paras talviauto se ei ole. Eikä ole tuo Saabikaan ilman nelivetoa..
Tai sitten toimittajilla oli todella suuret Alfa logot laseissa..
Alfalla voi olla monia muita hienoja ominaisuuksia, mutta paras talviauto se ei ole. Eikä ole tuo Saabikaan ilman nelivetoa..
Senza cuore saremmo solo macchine
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Alfat pakkasessa
^
Mutta eikös 2-veto Saab kelvannut TM:nkin talvitestin voittajaksi joku vuosi sitten, Caddyn logolla kaikenlisäksi ja mukana oli sentään Volkkareitakin. Niin että Saabin on oltava oikeasti hyvä jos tuohon pystyy.
-Tazio
Mutta eikös 2-veto Saab kelvannut TM:nkin talvitestin voittajaksi joku vuosi sitten, Caddyn logolla kaikenlisäksi ja mukana oli sentään Volkkareitakin. Niin että Saabin on oltava oikeasti hyvä jos tuohon pystyy.
-Tazio
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Alfat pakkasessa
Mikä tuossa on niin ihmeellistä? Omien kokemuksieni mukaan ehjissä nyky-Alfoissa ei ole kovillakaan pakkasilla mitään suurempia ongelmia (okei, bensatankin luukku 166, 156, 147, GT, GTV 916 - voideltuna varmaankin pärjää). Käynnistyksessä ei ole ongelmia kovillakaan pakkasilla, kaikki toimii, ja ainakin kutoskoneiset lämpenee helvetin nopeasti, ja sitä lämpöä riittää... mitä kaikkea muuta vielä vaaditaan?hagger16 kirjoitti:^Kyllä, kyllä.. Olen monesti miettinyt kuinka paljon tuosta testin lopputuloksesta oikein maksettiin.
Tai sitten toimittajilla oli todella suuret Alfa logot laseissa.
En jaksa uskoa, että mikään 9-5-ruoska olisi yhtään miellyttävämpi kovillakaan pakkasilla.

Viimeksi muokannut Cuore Sportivo, 03 Helmi 2012, 18:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Alfat pakkasessa
En voi kommentoida isompien bensakrematorioiden lämpenemisestä, kun en ole sellaista omistanut. Toivottavasti joskus olisi ja mielellään nelivetoisena. Tällä kokemuksella en lähtisi Esson baariin henkseleitä paukuttelemaan ja opastamaan Mersun, Bemarin, Audin tai Volvon omistajia oikeiden talviautojen pariin (huom. en ole omistanut mainittujakaan merkkejä).
Sen lisäksi, että tuo 9-5 on hyvä (ei loistava) talviauto, se on myös makoisa auto pidemmille matkoille.
Painava lahnahan se on pikku spurttailuun.
Sen lisäksi, että tuo 9-5 on hyvä (ei loistava) talviauto, se on myös makoisa auto pidemmille matkoille.
Painava lahnahan se on pikku spurttailuun.
Senza cuore saremmo solo macchine
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Alfat pakkasessa
^ Tyydyt siis vain ruotimaan, että 156:n testivoitto oli maksettu, tai Alfa-fanaatikoiden horinaa?
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Alfat pakkasessa
En voi ainakaan niellä sitä purematta. En löydä sille tarpeeksi perusteita. Tuo taitaa lisäksi olla ainoa talvitestin tulos, jossa on päästy lähellekään kärkeä?
Minun ei tarvitse kehua retostella autoani parhaaksi mitä maa päällään kantaa. Omistamiseen riittävä peruste on, että se miellyttää minua.
Voin helposti myös myöntää jos niissä on jotain parannettavaa tai puutteita.
Minun ei tarvitse kehua retostella autoani parhaaksi mitä maa päällään kantaa. Omistamiseen riittävä peruste on, että se miellyttää minua.
Voin helposti myös myöntää jos niissä on jotain parannettavaa tai puutteita.
Senza cuore saremmo solo macchine
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Alfat pakkasessa
Ei varmastikaan tarvi monen muunkaan alfistin. Kyllä nämä tuotteet ostetaan muilla perusteilla, kuin laadukkailla ratkaisuilla, luotettavuudella ja maailman parhailla talviominaisuuksilla.hagger16 kirjoitti:Minun ei tarvitse kehua retostella autoani parhaaksi mitä maa päällään kantaa. Omistamiseen riittävä peruste on, että se miellyttää minua.
Voin helposti myös myöntää jos niissä on jotain parannettavaa tai puutteita.
En vain itse näe mitään syytä dissata Alfaa tässä asiassa, missä se on mielestäni oikeasti erittäin hyvä.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfat pakkasessa
Mulla on ollut kolmisenkymmentä eri autoa, joista vain kolme Alfoja ja kyllä pitää sanoa, että tää 156 on ylivoimaisesti paras talviauto ja todennäköisesti myös lämpimin siitä joukosta. Joukossa ollut kuitenkin aika monen merkkistä ja mallista eurooppalaista ajoneuvoa, uudehkoa ja vanhempaa BMW:tä, Mersua, VAGinoita, ranskiksia... Kyllä minä uskaltaisin talviominaisuuksia verrata ihan mihin tahansa autoon. Tankin luukku ainoa pikku ongelma, mutta senkin kanssa oppii kyllä elämään. Jysäyttää ensin nyrkillä niin että jäät halkeaa ympäriltä ja sitten vaan aukaisee kahvasta. Ei sen kummempaa. Lukot toimii kun ne voitelee. Ja sitä lämpöä, sitä todellakin piisaa. Lämmön säätö on vuoden ympäri siinä 21-23 lukemissa, eikä siihen tarvitse sen enempää koskea, vaikka ulkolämpötila vuoden mittaan vaihtelee jopa 70 astetta, automatiikka hoitaa homman.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfat pakkasessa
Totta joka sana !Jakke kirjoitti:Ja sitä lämpöä, sitä todellakin piisaa. Lämmön säätö on vuoden ympäri siinä 21-23 lukemissa, eikä siihen tarvitse sen enempää koskea, vaikka ulkolämpötila vuoden mittaan vaihtelee jopa 70 astetta, automatiikka hoitaa homman.
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Re: Alfat pakkasessa
^ tämän päivän kokemuksen perusteella allekirjoitan täysin. 156 on, jopa nokivasarana, hyvä talviauto. Ei mitään valittamista, mitä nyt ulkolämpötilan mittari näyttää varsin optimistisia lukuja, eli noin 5 astetta todellista korkeampia.
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Re: Alfat pakkasessa
Saabista en tiedä, mutta Volvoon verrattuna kaikki ajamani Alfat ovat olleet huomattavasti tunnokkaampia ajettavia talvikeleissä ja se on talviautossa erittäin hyvä ominaisuus. Volvoa ajaessa tuntuu kun ajaisi paksut rukkaset kädessä; joutuu hakemalla hakemaan tuntumaa tiehen. Lämppärit, huurteenpoisto yms. hienoudet sen sijaan osataan tehdä ruotsissa jonkin verran paremmin. Ei yhdessäkään Alfassa ole silti tavinnut palella, mutta lämpiämisnopeudessa ja eri lämmittimien toiminnassa on kyllä eroja.hagger16 kirjoitti:Sen lisäksi, että tuo 9-5 on hyvä (ei loistava) talviauto, se on myös makoisa auto pidemmille matkoille.
Painava lahnahan se on pikku spurttailuun.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfat pakkasessa
Ilmeisesti siis autoihmeilmastoinnilla varustetut 156:t lämpenee todella nopeasti....? Onko niissä lämmitysvastus sitten erillinen, kuten ainakin joissain 406 pökötin malleissa (en tiedä, onko lisävaruste vai jälkiasennus)? Nimittäin täällä kestää että lämpiää - joo, on uusittu termari
- ja silti puhaltaa parhaimmillaankin ilmaa, mikä jäähtyy hyvin ennen kuin se iholle kerkee. Ehkä jossain 30kilsassa alkais hikoilemaan, jos ulkomittari vipeltää alle -20...

Re: Alfat pakkasessa
no ainakin tossa vertailussa Alfa (2.0 TS) lämpeni -27 asteen pakkasessa nopeammin +20 asteeseen kuin Audi A6 1.8T,BMW520i, Saab 9-5 2.0 tai Volvo S70 2.5, sitä en tiedä oliko tuo automaattilmastoinnilla vai ei. Ei mikään autotehdas suunnittele autoja pohjolaan, täällä myydään niin vähän autoja, kyllä Alfakin testaaa autonsa lapissa.
Re: Alfat pakkasessa
mulla on kahdessa yksilössä molemmissa heittoa ollut 2 asteen luokkaa max, yleensä asteen verran, ainut moite 156sen talviominaisuuksissa on tuo bensaluukunläppä ja takaoven kahvat, muuten aivan loistava vehje talvella.EBITDA kirjoitti:^ tämän päivän kokemuksen perusteella allekirjoitan täysin. 156 on, jopa nokivasarana, hyvä talviauto. Ei mitään valittamista, mitä nyt ulkolämpötilan mittari näyttää varsin optimistisia lukuja, eli noin 5 astetta todellista korkeampia.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Re: Alfat pakkasessa
latzkan lista on mainio ja täydellinen! Bensatankin luukun kanssa ei oo vielä ollut hätiä 3 vuoden aikana, mutta sen sijaan ominaisuutena satunnaisesti itsesyttyvät takasumuvalot kun laittaa ajovalot päälle. Onneksi ne saa nappulasta pois toisin kuin tankin luukun avattua joten pidän ennemmin tämän vian.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfat pakkasessa
Koko talven saldo tähän asti:
-OT oven kahva ei toimi ulkoa, epäilen vaijeria joka on päässyt irtoamaan lukituksestaan, kahva kun ei ole 'lörppö'
-Auton mittari näytti -23,5 öljynlämpötila anturin valo vilkkui, sammui alle 100 metrin ajon jälkeen
Olen tökkässyt lämmöt joka 24-26 riippuen kuinka kylmältä on tuntunnut ja siinä se sitten onkin saannut itsekseen puhallella milloin mihinkin ja milläkin teholla eikä ole ollut sytä puuttua. penkinlämmittimen 3-asentoa ei ole vielä tarvinnut edes korkata
-OT oven kahva ei toimi ulkoa, epäilen vaijeria joka on päässyt irtoamaan lukituksestaan, kahva kun ei ole 'lörppö'
-Auton mittari näytti -23,5 öljynlämpötila anturin valo vilkkui, sammui alle 100 metrin ajon jälkeen
Olen tökkässyt lämmöt joka 24-26 riippuen kuinka kylmältä on tuntunnut ja siinä se sitten onkin saannut itsekseen puhallella milloin mihinkin ja milläkin teholla eikä ole ollut sytä puuttua. penkinlämmittimen 3-asentoa ei ole vielä tarvinnut edes korkata
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Alfat pakkasessa
kärkeen eli voittoon, eikai 156sta ole muissa talvitesteissä ollutkaan?, 159 ja Giulietta pärjäsiviät muistaakseni ihan ok talvitesteissä, vanhemmista en tiedähagger16 kirjoitti:En voi ainakaan niellä sitä purematta. En löydä sille tarpeeksi perusteita. Tuo taitaa lisäksi olla ainoa talvitestin tulos, jossa on päästy lähellekään kärkeä?
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Re: Alfat pakkasessa
Pitikin alkaa kehumaan... Polttoainetankin luukku jäässä, toista kertaa tänä talvena. Viisi minuuttia meni sitä ährätessä auki. no, pientähän tämä vielä.
EBITDA kirjoitti:^ tämän päivän kokemuksen perusteella allekirjoitan täysin. 156 on, jopa nokivasarana, hyvä talviauto. Ei mitään valittamista, mitä nyt ulkolämpötilan mittari näyttää varsin optimistisia lukuja, eli noin 5 astetta todellista korkeampia.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfat pakkasessa
Kerran kun laittoi aseöljyä, niin aiankin mulla 156 luukku toimi hyvin - ongelma oli lähinnä takalasilta sulava lumi, joka sitten jääty juuri luukun päälle ja saumojen ympärille 

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 84
- Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
- Car(s): jotain muuta mikä toimii
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Alfat pakkasessa
Mitä tästä pitäisi olla mieltä? Pitäisikö normaali olla jossain 90 asteen lähettyvillä? Ajoa takana n. 45min motari/kaupunki.
Kabiinissa kyllä tarkenee, mutta eipä yllättäisi jos tämä olisi taas kerran jokin uusi vika.
Kabiinissa kyllä tarkenee, mutta eipä yllättäisi jos tämä olisi taas kerran jokin uusi vika.
- Liitteet
-
- lämpö.jpg
- (106.84 KiB) Tiedosto ladattu 1995 kertaa
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfat pakkasessa
termari vaihtoon. Helppo testata, käytä paikallaan kierroksilla niin kauan, että on 90 lasissa, pitäisi lämmetä sinne, vaikka termari on rikki ja sitten ajoon, jos viisari tipahtaa takaisin noin pieniin lukemiin on termari jatkuvasti auki.
Kyllä sen 90 pitää nousta jopa näillä pakkasilla
Kyllä sen 90 pitää nousta jopa näillä pakkasilla
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfat pakkasessa
Aika alhaset lämmöt.. GTA:sta en tiedä, mutta jos tuo heti pysähdyttyä nousee nopeasti lähemmäs 90 viivaa, tarkoittanee se rikkinäistä termostaattia (on jumittunut auki), joten vaihtoon.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfat pakkasessa
Noni, DaViega oli sit ehkä mikrosekunnin nopeampi ku foorumisofta ei kerenny ees sanomaan et on tullu uutta postausta 

- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfat pakkasessa
Sovitaan että lähti yhtä aikaa, mut vaan arvottiin edelle 

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Rauta
- Viestit: 430
- Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
- Car(s): Ford Focus ST ja Hyundai Ioniq plug-in hybrid (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
- Paikkakunta: Lohja
Re: Alfat pakkasessa
156 on kyllä talviautojen eliittiä. Siis ihan oikeasti
Kunhan ovet ja luukut laittaa siihen kuntoon että ne saa auki, niin ei todellakaan ole mitään valittamista. Lämmin, hyvä ajettava ja etenee vakaasti huonommallakin kelillä. Hallintalaitteetkin pelaavat kohtuullisen siivosti jopa -25 pakkasella. Uusi Giulietta toimii myös muuten hyvin, mutta eihän se enää kyllä jaksa lämmetä pidemmälläkään matkalla ja ohjaus on ikävän tunnoton liukkailla. Myös liikkeelle lähtö ei ole kamalan sujuvaa noin alaväännöttömällä (1.4 multiair) koneella.

Re: Alfat pakkasessa
159 alkoi täristään ku vanha massey-fergusonni näillä yli -20 asteen pakkasilla. Käynnistyy helposti ja lämpiää nopeesti, mutta kone pitää kauheeta kolinaa ja kalkatusta ja koko auto tärisee. Luulisin sen johtuvan jostain sellasesta, että moottorin vaimenninpuslat tms. kumipalat on kylmästä kankeana. Ei auta vaikka kuinka kauan täristää moottoritiellä 120 lasissa. Kone kyllä lämpiää ja sisätilat erittäin hyvin ja nopeesti. Jos sen sijaan pysähtyy koneen lämmittyä mutamaksi minuutiksi tien viereen niin, että konehuone lämpiää kokonaan niin johan tärinä loppuu ja alkaa normaali tasainen ja jouhea meno. Polkimet ja ohjaus myös tosi tahmeita ensimmäiset n. 10 km, mutta kyllä ne siitä notkistuu.
Ei muutaku kovaa ajoa.
-C-
Ei muutaku kovaa ajoa.
-C-
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Alfat pakkasessa
KauGoH kirjoitti:Itselläni ollut sama ongelma 156 kaikissa. Ei lämpiä, termarin vaihto ei ole auttanut.
Onkohan meidän autoissa sitten jotain mystistä vikaa? Neljättä termaria en enää osta. Niin, minun ja KauGoH:n autot ovat olleet automaattisella ilmastoinnilla.Aquatica kirjoitti:Ilmeisesti siis autoihmeilmastoinnilla varustetut 156:t lämpenee todella nopeasti....? Onko niissä lämmitysvastus sitten erillinen, kuten ainakin joissain 406 pökötin malleissa (en tiedä, onko lisävaruste vai jälkiasennus)? Nimittäin täällä kestää että lämpiää - joo, on uusittu termari- ja silti puhaltaa parhaimmillaankin ilmaa, mikä jäähtyy hyvin ennen kuin se iholle kerkee. Ehkä jossain 30kilsassa alkais hikoilemaan, jos ulkomittari vipeltää alle -20...
Eli minulla on kaksi vertailukohdetta tontilla. En ole kyllä tuota tulosta onnistunut uusimaan.V6 kirjoitti:no ainakin tossa vertailussa Alfa (2.0 TS) lämpeni -27 asteen pakkasessa nopeammin +20 asteeseen kuin Audi A6 1.8T,BMW520i, Saab 9-5 2.0 tai Volvo S70 2.5, sitä en tiedä oliko tuo automaattilmastoinnilla vai ei.
Kyllä. Ymmärtäisin jos arviointiperuste olisi ollut "millä autolla on hauskinta vietää talvinen päivä pienellä jääradalla".Jevgen kirjoitti:Saabista en tiedä, mutta Volvoon verrattuna kaikki ajamani Alfat ovat olleet huomattavasti tunnokkaampia ajettavia talvikeleissä ja se on talviautossa erittäin hyvä ominaisuus. Volvoa ajaessa tuntuu kun ajaisi paksut rukkaset kädessä; joutuu hakemalla hakemaan tuntumaa tiehen. Lämppärit, huurteenpoisto yms. hienoudet sen sijaan osataan tehdä ruotsissa jonkin verran paremmin. Ei yhdessäkään Alfassa ole silti tavinnut palella, mutta lämpiämisnopeudessa ja eri lämmittimien toiminnassa on kyllä eroja.
Omalle 156:lle tuo on ikävä kyllä normaalia.. Toivottavasti termarin vaihto auttaa. Itse ehdin jo kyllä ajatella, että Alfat nyt käyvät vaan vähän viileämpänä..Lade kirjoitti:Mitä tästä pitäisi olla mieltä? Pitäisikö normaali olla jossain 90 asteen lähettyvillä? Ajoa takana n. 45min motari/kaupunki.
Kabiinissa kyllä tarkenee, mutta eipä yllättäisi jos tämä olisi taas kerran jokin uusi vika.
Senza cuore saremmo solo macchine
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfat pakkasessa
Toki; onko tarvike-termari vai ihan orkkis? Onko 83 vai 88 asteen? (kuulemma kahta on. Mullekin tarjottiin ja taisin ottaa 83asteen vahingossa, pitää kuiteista tarkistaa....) Tietty jos lämpötila pysyy vakaana eikä nopeasti nouse pysähdyttyä ja laske heti kun lähtee liikkeelle, se on ehkä kunnossa. Näin esimerkki, miten mulla rikkonainen termari "toimi":
Auto käyntiin -20pakkasella, ei lämmitystä.
5 min päästä mittari on tuossa "70"-viivalla, eli siiis lienee 80asteessa (edelleen ristiriitaista tietoa; mutta ECU sanoo veden lämpötilaksi tuossa vaiheessa ~80 (78-82) joten mene ja tiedä.
10 min ja mittari 90kohdalla ja FLEKTI HERÄÄ!
Ajoa. Noin 100 metriä hyvin hitaasti 1. ja 2.-vaihteella... Mittari näyttää taas "70"-viivan kohdalla. Taajamaan ajoa, kolmosvaihteella n. 50kmh ja laskee johonkin 50 ja "70"-viivojen väliin. Haaleata puhaltaa parhaimmillaankin, parkissa tulee tulikuumaa ilmaa.
Termarin vaihdon jälkeen:
Auto käyntiin -20pakkasella, ei lämmitystä.
5 min päästä mittari on tuossa 50-viivan kohdalla...
10 min ja mittari on vähän 50 ja "70"-viivojen puolivälin...
Ajoa. Noin 100 metriä ja mittari on lähempänä "70"-viivaa kuin lähdössä. Taajamaan ajoa, kolmosvaihteella n. 50kmh ja pysyy tuossa pitkään... kunnes parin kilsan jälkeen lähenee jo 90-viivaa! Ja puhaltaa lämmintä, mutta ei läheskään niin lämmintä mitä rikkonainen termari parkissa, mutta ei kyllä tule haaleatakaan ihan... se on jotain siltä väliltä.
Mutta moni puhellut, että tuo 83celciuksen termari on kylmä talvella, minä noista mitään tiedä - lukenut vaan internetskusta ja tältä foorumilta.
PS.
Voin muistaa nuo astemäärät about väärin; toinen oli 80-alueen alapäässä ja toinen lähemmäs yläpäätä. 87, 88 tmv.
Auto käyntiin -20pakkasella, ei lämmitystä.
5 min päästä mittari on tuossa "70"-viivalla, eli siiis lienee 80asteessa (edelleen ristiriitaista tietoa; mutta ECU sanoo veden lämpötilaksi tuossa vaiheessa ~80 (78-82) joten mene ja tiedä.
10 min ja mittari 90kohdalla ja FLEKTI HERÄÄ!
Ajoa. Noin 100 metriä hyvin hitaasti 1. ja 2.-vaihteella... Mittari näyttää taas "70"-viivan kohdalla. Taajamaan ajoa, kolmosvaihteella n. 50kmh ja laskee johonkin 50 ja "70"-viivojen väliin. Haaleata puhaltaa parhaimmillaankin, parkissa tulee tulikuumaa ilmaa.
Termarin vaihdon jälkeen:
Auto käyntiin -20pakkasella, ei lämmitystä.
5 min päästä mittari on tuossa 50-viivan kohdalla...
10 min ja mittari on vähän 50 ja "70"-viivojen puolivälin...
Ajoa. Noin 100 metriä ja mittari on lähempänä "70"-viivaa kuin lähdössä. Taajamaan ajoa, kolmosvaihteella n. 50kmh ja pysyy tuossa pitkään... kunnes parin kilsan jälkeen lähenee jo 90-viivaa! Ja puhaltaa lämmintä, mutta ei läheskään niin lämmintä mitä rikkonainen termari parkissa, mutta ei kyllä tule haaleatakaan ihan... se on jotain siltä väliltä.
Mutta moni puhellut, että tuo 83celciuksen termari on kylmä talvella, minä noista mitään tiedä - lukenut vaan internetskusta ja tältä foorumilta.
PS.
Voin muistaa nuo astemäärät about väärin; toinen oli 80-alueen alapäässä ja toinen lähemmäs yläpäätä. 87, 88 tmv.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfat pakkasessa
Eikös joskus ollut juttua siitä että tuo 156 mittariston "70" viiva ole oikeasti 80 viiva. Loogista? Ei, mutta mikäs näissä olisi.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: 02 Helmi 2012, 18:17
- Car(s): 159 JTDm 2.4 Q-Tronic -08 Berlina
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Alfat pakkasessa
Äärrimmäisen suurella mielenkiinnolla seuraan tätä threadia.
Itellä on alffa vielä ööö... 60 tuntia liikkeessä joten ei yhtään kylmäkäynnistystä alla. Ei myöskään tolppapaikkaa tiedossa joten se on joka tapauksessa lotto vetämään ja eberi ostoslistalle.
Itellä on alffa vielä ööö... 60 tuntia liikkeessä joten ei yhtään kylmäkäynnistystä alla. Ei myöskään tolppapaikkaa tiedossa joten se on joka tapauksessa lotto vetämään ja eberi ostoslistalle.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfat pakkasessa
Crisos, eli tulossa on? Ensimäinenkö? 
Muista sitten tarjota sille paljon kenkää kun kone lämpimänä, ne vaan kehrää kun nauttii!

Muista sitten tarjota sille paljon kenkää kun kone lämpimänä, ne vaan kehrää kun nauttii!
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: Alfat pakkasessa
Hyvä ja lämmin talviauto oli 156 sele, mutta siirsin kesäkäyttöön laatikkomurheita uumoillessa. 159 2.4 on myös lämmin, jonkinlainen lisälämmitys siellä on mutta ei kait sähkövastuksia, lämmönvaihdin? Omassani on takaisinkiertoa häiritty, mutta lämpiää silti kohtuullisesti. Toisaalta harvoin on umpijäässä, kun aamulla lämpimästä tallista lähtee ja päivät muutaman asteen ulkolämpötilaa lämpimämmässä hallissa. Eipä ole toisaalta lisälämmittimiäkään tullut laitettua. Kolinat ja rohinat jäi kun laitettiin vihreä ohjaustehostinneste. Niin ja liukkaalla on kiva
Että ei oikein voi valittaa, ainut harmi on kun poika 18 v juuri sai kortin eikä haluaisi äitisä Versolla ajaa kun Alfa olisi tallissa
Terve miehenalku tai sairas, mutta täällä jos kysyy niin terve.


-
- Viestit: 96
- Liittynyt: 02 Helmi 2012, 18:17
- Car(s): 159 JTDm 2.4 Q-Tronic -08 Berlina
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Alfat pakkasessa
Joo ihan eka.Crisos, eli tulossa on? Ensimäinenkö?
Muista sitten tarjota sille paljon kenkää kun kone lämpimänä, ne vaan kehrää kun nauttii!
Oli rakkautta ensisilmäyksellä liikkeen hallissa.
Pariin otteeseen kävin sitä polkemassa ja tykkäsin kovasti, sitten lupasin viedä sen kotiin ja käydä äidillekin esittelemässä.
Emäntäkään ei huonoa tykänny, uudenkarhee peli ja nätti ku sika pienenä.
Ainakaan ajossa ei näyttäny lämmöt laskevan vajaan tunnin motarilenkillä (piti ehtiä ajoluvan puitteissa takasin 4h koeajolta, kiire tuli), mittari näytti 90 tai karvan alle ja kabiinin puolella oli semmonen lepposa loppukevään tunnelma.
e: quote lisätty
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfat pakkasessa
Noniin, loistavaa!
Kunhan muistaa vaan tosissaan pitää huolta ja ihan oikeasti tehdä ne huollot ajallaan, niin uskoisin hyviä kilsoja ja paljon hymyä olevan tiedossa!

- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Alfat pakkasessa
Toi termostaatin toiminta on kyllä yksi mysteeri. Minullakin nousee lämpötila näillä keleillä yleensä hitaasti vain siihen välissä olevaan viivaan, jonka voisi kuvitella olevan 70c, mutta ecun mukaan se tosiaan onkin 80c. Mutta pidempää lenkkiä saa ajaa, että nousee yhtään siitä ylöspäin. Tuo koko termostaatin ja mittarin toiminta on jotenkin niin epäloogista, etten tiedä enää itsekään onko se viallinen vai ei. Lämmintä kuitenkin puskee sisälle, eli siltä osin homma on kunnossa.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfat pakkasessa
Muiden tekemät testit ei sinänsä kiinnosta kun olen testannut nuo itse. Tokihan Alfan kuljettajan on pidettävä puolia ja niin itsekin olen tehnyt, mutta viimein annoin periksi, koska pelkkä fiilistely ei enää riitä. Lämmityslaite sinänsä ei 156:ssa ole huono, mutta vaatii huomattavasti pitemmän ajomatkan lämmetäkseen sisältä, siinä ainakin tonnari ja tenava vetävät pitemmän korren, eikä tehostimet valita. Tänään oli kyllä B-Mersu päässyt hinurin kyytiin Laitilassa, mutta tenava porskutti hienosti, toki pakkanen kangistaa alkuun sitäkin.
Tuon 155:n kanssakin pärjää kyllä kovillakin pakkasilla, kun hieman parantelee sitä ja mikäli lämpötila ei laske alle -15 asteen oikein hyvin, ainakin jos ajelee kuivissa vaatteissa.
Eikait niitä autoja kannata pohjolan olihin suunnitellakaan, siksi kait Saabikin meni konkkaan.
Tuon 155:n kanssakin pärjää kyllä kovillakin pakkasilla, kun hieman parantelee sitä ja mikäli lämpötila ei laske alle -15 asteen oikein hyvin, ainakin jos ajelee kuivissa vaatteissa.
Eikait niitä autoja kannata pohjolan olihin suunnitellakaan, siksi kait Saabikin meni konkkaan.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfat pakkasessa
Juuri nyt olis mukava 32 asteen pakkanen, eikä Alfa ole lämmityksessä. Pitäiskö käydä päräyttämässä kylmiltään käyntiin ja raportoida tänne kohta, miten lähti kuin palmun alta ja puolen kilsan kioskilenkillä piti jo heittää takki pois
Ei tosissaan, en kyllä ilman lämmitystä laita käyntiin mitään autoa tällaisilla keleillä. Mutta mutta... Jotenkin nyt tästä ketjusta syntyy sellainen vaikutelma, että joissakin 156 yksilöissä on sitten jotain oleellista erilaista lämmityslaitteista. Ei ole muuten selitettävissä näin erilaiset kokemukset lämpimyydestä. Olispas ihan mielenkiintoista tietää, mikä tässä on se ratkaiseva juttu.
EDIT: Lisättäköön tähän vielä, että Integralessa oli kyllä helppokäyttöisin lämppäri mitä missään autossa: Syyskuussa kun käänsi lämmön täysille, niin ei tarvinnu säädellä ennen toukokuuta mihinkään suuntaan. Ei tullu kuuma

Ei tosissaan, en kyllä ilman lämmitystä laita käyntiin mitään autoa tällaisilla keleillä. Mutta mutta... Jotenkin nyt tästä ketjusta syntyy sellainen vaikutelma, että joissakin 156 yksilöissä on sitten jotain oleellista erilaista lämmityslaitteista. Ei ole muuten selitettävissä näin erilaiset kokemukset lämpimyydestä. Olispas ihan mielenkiintoista tietää, mikä tässä on se ratkaiseva juttu.
EDIT: Lisättäköön tähän vielä, että Integralessa oli kyllä helppokäyttöisin lämppäri mitä missään autossa: Syyskuussa kun käänsi lämmön täysille, niin ei tarvinnu säädellä ennen toukokuuta mihinkään suuntaan. Ei tullu kuuma

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: Alfat pakkasessa
yhden (tai kahdenkaan) auton otos on aina huono oli se sitten lehden tai oma, tehostimeen Valvoline niin ei valita yhtään. En nyt tiedä onko mitenkään pidettävä puolia jos Alfan omistaa, mutta niillä ketkä eivät ole Alfaa ikinä omistaneet on aika erikummallisia mielipiteitä siitä. Tuohon lämpeämiseen voi vaikuttaa moni asia esim missä kunnossa auto on. Kohta se on kai mentävä testaamaan lämpeneekö, onko akku kyykännyt (aika vähän ajeltu) vai pitääkö ajaa karvahattu päässä, reippaat -24 näyttää olevan..VMTD kirjoitti:Muiden tekemät testit ei sinänsä kiinnosta kun olen testannut nuo itse. Tokihan Alfan kuljettajan on pidettävä puolia ja niin itsekin olen tehnyt, mutta viimein annoin periksi, koska pelkkä fiilistely ei enää riitä. Lämmityslaite sinänsä ei 156:ssa ole huono, mutta vaatii huomattavasti pitemmän ajomatkan lämmetäkseen sisältä, siinä ainakin tonnari ja tenava vetävät pitemmän korren, eikä tehostimet valita.
Viimeksi muokannut V6, 04 Helmi 2012, 08:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Xehpuk
- Viestit: 697
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Alfat pakkasessa
Mun Alfassa on toistaiseksi toimiva termostaatti ja lisäksi viimasuoja, joka peittää keulakolmion sisäpuolelta kokonaan ja puskurin alta n. 4/5 ritilästä. 50'C tulee lämpömittariin 2-2.5km ajon jälkeen näillä parinkympin pakkasilla ja automaagi-ilmastointi alkaa silloin puhkua lämmintä sisälle. 9-10km jälkeen moottorin lämmöt on siinä tavoitelukemassaan ja sisällä on pärjäillyt varsin helposti 
Takaluukun reunat on paksulti jäässä, kun takalasilta valunut sisätilanlämmittimen sulattama lumi jäätyy siihen. Takaovenkahvoja en ole uskaltanut kokeillakaan
Bensatankin luukun ongelma on se jousi, jonka pitäisi ponkaista se luukku auki. Letkulämppärin jäljiltä käynnistyvyys on huonoa -20'C ulkolämpötilassa, -10:ssä sekään ei ollut ongelma. Tehostin ei huuda yhtään, kun siellä on kunnon nesteet.
Tänään on -30, taidan jättää Alfan nukkumaan ihan rauhassa, eihän se raukka edes ymmärrä ulkolämpötilamittarinsa mukaan näin kylmää keliä

Takaluukun reunat on paksulti jäässä, kun takalasilta valunut sisätilanlämmittimen sulattama lumi jäätyy siihen. Takaovenkahvoja en ole uskaltanut kokeillakaan

Bensatankin luukun ongelma on se jousi, jonka pitäisi ponkaista se luukku auki. Letkulämppärin jäljiltä käynnistyvyys on huonoa -20'C ulkolämpötilassa, -10:ssä sekään ei ollut ongelma. Tehostin ei huuda yhtään, kun siellä on kunnon nesteet.
Tänään on -30, taidan jättää Alfan nukkumaan ihan rauhassa, eihän se raukka edes ymmärrä ulkolämpötilamittarinsa mukaan näin kylmää keliä

- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfat pakkasessa
Minun teoriani mukaan tuollainen vanhempi 156 toimii kovalla pakkasella hyvin juuri siksi, että se ei ymmärrä temppuilla, kun ei tiedä miten kylmä ilma oikeasti on.Xehpuk kirjoitti: Tänään on -30, taidan jättää Alfan nukkumaan ihan rauhassa, eihän se raukka edes ymmärrä ulkolämpötilamittarinsa mukaan näin kylmää keliä
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Alfat pakkasessa
Täällä kun on vain kehuttu Volvojen talvilämmitystä, niin mulla on vähän erilaisia kokemuksia. Mulla on -00 S40 2.0 bensa vapari manuaali-ilmastoinnilla. Lämpöä ja puhallinta tarvii pitää parhaalla lämmitysteholla -15 eteenpäin koko ajan vaikka pahvi peittää syylärin ja sisällä on täysi talvivaatetus päällä. Olen myös syksyllä uusinut repeilleen esilämmittysputken. Moottorilämpö näyttäisi olevan oikeissa lukemissa. Pyyhkijät eivät sula irti lasista oikein millään, penkinlämmittimelle ei ole tehonsäätöä, mitä ei varsinaisesti nyt osaa kaivatakkaan. Luulin jo että se meni rikki kun 30min käytön jälkeen se pimeni kokonaan, mutta heräsi seuraavalle ajosyksille.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Alfat pakkasessa
Lievästi off-topic, mutta:
Käänsin hetki sitten viikon seisseen Urheilukyljen tulille (ilman lohko- yms. lämppäreitä) ongelmitta ja laakista kuten näillä pikkupakkasilla (-25) pitääkin. Ei vingu tehostimet eikä pätki tyhjäkäynti, jos vanhat merkit pitävät paikkansa on kabiini lämmin ja automaagi pehmeä 10 min. lämmityksen jälkeen. Tosin Amerikan-Joen kyvyttymyyden rakentaa autoja oikeisiin talviin huomasi siitä, että virtalukon kääntäminen starttiasentoon vaati selvästi enemmän voimaa kuin yleensä - kesärasvat?
Pahoin pelkään, että JTS olisi yskinyt pahemmin jos moista olisin yrittänyt, joka tapauksessa liikkellelähtö olisi huomattavasti tuskaisempaa.
-Tazio
Käänsin hetki sitten viikon seisseen Urheilukyljen tulille (ilman lohko- yms. lämppäreitä) ongelmitta ja laakista kuten näillä pikkupakkasilla (-25) pitääkin. Ei vingu tehostimet eikä pätki tyhjäkäynti, jos vanhat merkit pitävät paikkansa on kabiini lämmin ja automaagi pehmeä 10 min. lämmityksen jälkeen. Tosin Amerikan-Joen kyvyttymyyden rakentaa autoja oikeisiin talviin huomasi siitä, että virtalukon kääntäminen starttiasentoon vaati selvästi enemmän voimaa kuin yleensä - kesärasvat?
Pahoin pelkään, että JTS olisi yskinyt pahemmin jos moista olisin yrittänyt, joka tapauksessa liikkellelähtö olisi huomattavasti tuskaisempaa.
-Tazio
Re: Alfat pakkasessa
Juu, loppuuhan sen ulkoilmanlämpötilan-näyttökin -20C jälkeen , joten ei se kylmemmistä ilmoista tiedä mitään.Jakke kirjoitti:Minun teoriani mukaan tuollainen vanhempi 156 toimii kovalla pakkasella hyvin juuri siksi, että se ei ymmärrä temppuilla, kun ei tiedä miten kylmä ilma oikeasti on.Xehpuk kirjoitti: Tänään on -30, taidan jättää Alfan nukkumaan ihan rauhassa, eihän se raukka edes ymmärrä ulkolämpötilamittarinsa mukaan näin kylmää keliä

Sen takia se taitaa pukata lämmintä sisälle niin tosissaan ettei pidemmällä reisulla voi pitää lämpöä täysillä.
Tuohon lämpenemiseen saattaa vaikuttaa myös nuo ajoitukset.
Joskus tuli vaihdettua hihna (ei alfaan), ja tuo jako vaikutti olevan pikkaisen väärin.
Kun kone oli nipussa tuo lämpeneminen tapahtui nopeampaan ja lämpöäkin tuntui tulevan paremmin kabiiniin.
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Alfat pakkasessa
Menee vähän aiheesta sivuun, mutta mikä Valvolinen ölppä olisi suositeltavaa tehostimeen? Tänä aamuna 164:n tehostin kurnutti aika pahasti, vaikka siellä onkin alle vuoden vanhat öljyt. Merkistä ei tietoa.V6 kirjoitti: tehostimeen Valvoline niin ei valita yhtään.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina